صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 1 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام حسین(علیه‌السلام)، کسی نبود که زمان و دشمن را نشناسد. می‌دانست دشمن چه خباثت‌هایی خواهد کرد. در عین حال، این ایمان و امید را داشت که همین حرکت مظلومانه و غریبانه او، بالاخره دشمن را هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت شکست خواهد داد. و همین‌طور هم شد... بعد از گذشت قرن‌ها، امروز، پرچم اسلام بر فراز بلندترین بام‌های دنیا، در اهتزاز است. آیا یزید و خانواده یزید به اینکه اسلام این‌طور، روز به ‌روز رشد کند راضی بودند؟ آنها می‌خواستند ریشه اسلام را بکنند؛ می‌خواستند از قرآن و پیغمبر اسلام(ص)، اسمی باقی نگذارند. اما می‌بینیم که درست به عکس شد.(1371/4/10)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
چرا هیئت مهم است؟
همه جوامع به میراث اجتماعی که در طول قرن‌های متمادی برایشان اندوخته شده است وابسته هستند، این میراث که آمیزه‌ای از آداب و رسوم، سنت‌ها، ارزش‌های اخلاقی و مذهبی، نگرش‌ها، باورها و آرمان‌ها است، نه تنها جوامع را آن‌گونه که هستند شکل می‌دهد، بلکه امروزیان را ملزم می‌کند که آن را به نسل بعد از خود منتقل نمایند. هیئت و عزاداری بر سیدالشهداء برای ایرانیان میراثی است که هم جنبه مذهبی و دینی و هم ساحتی اجتماعی و اقتصادی دارد. صرف‌نظر از مواهب بی‌شمار توسل به سیدالشهداء و گستردگی معنوی که در قاب قلم مؤلف نمی‌گنجد، هیئت اثرات ملموس‌تری نیز دارد.
در سیاره پر هرج و مرج و پر استرسی که ما در آن زندگی می‌کنیم آرامش روحی آدم‌ها دائما تحت تأثیر منفی‌نگری و ناامنی جهان مدرن و پر آشوب است. در این وانفسای پر هیاهو بیش از گذشته‌ها نیازمند به جایی هستیم تا به ما این فرصت را بدهد که در آنجا همه نگرانی‌هایمان را فراموش کنیم حتی اگر این فرصت کوتاه باشد.
از آنجایی که هیئت حریم حسین(علیه‌السلام) است و در حرم آل‌الله که چتر عنایت خداوند گسترده است دل‌ها آرام می‌گیرد، برای آدم‌های امروزی که روزشان بدون استرس شب نمی‌شود یک چنین آرامشی غنیمتی دست‌نیافتنی است. هیئت فرصتی است تا ساعاتی به دور از همه گرفتاری‌های خودبافته و زرق و برق‌های خودساخته ساعتی به حضرت دوست و هر چه از عنایت اوست متوجه شویم.
هیئت و عزاداری محرم تا حد زیادی فعالیت‌های اقتصادی را تحریک می‌کند و اقتصادی مختص خود را شکل می‌دهد. این اقتصاد در حالی که بر خلاف اصول اقتصادی پاکبازی و دل کندن از ثروت را آموزش می‌دهد در عین حال فرصت‌های شغلی را برای مردم فراهم می‌کند، زنجیره‌ای متنوع از تولید محصول و خدمات را فراهم می‌سازد البته زنجیره‌ای که هیچ تعلق و تبختری در آن نیست.
هیئت محل زندگی اجتماعی و نزدیکی بیشتر آدم‌ها به یکدیگر است. حضور در هیئت و فضای عاشورایی فرصتی برای کاهش اصطکاک فراهم می‌کند و دوستان و اقوام دور از هم را در پیوندی از عشق به حسین(علیه‌السلام) گردهم می‌آورد. هیئت دل‌های مشوق و متفرق را در قالب «ملت امام حسین(علیه‌السلام)» به هم وصل کرده و حس فداکاری را در آنان تقویت و منشور منحصر به فردی از عشق، بردباری و درک معرفت را پدید می‌آورد.
حسین حسینی‌نژاد
 
 
▼ گزارش روز
این یک آرایش جنگی است
پس از هتک‌حرمت به قرآن روز گذشته رهبر معظم انقلاب در پیامی این اهانت را محکوم کردند. یکی از عباراتی که ایشان در متن پیام‌شان به کار بردند «آرایش جنگی» بود. ایشان فرمودند: «دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است.»
در تحلیل هتک‌حرمت به قرآن می‌توان دو نگاه تحلیلی داشت. نگاه اول تقلیل منازعه به فرد موهن است. در این تحلیل، فردی مانند سلوان مومیکا که اقدام به آتش زدن قرآن کرده محکوم می‌شود. اما اگر نخواهیم سطح منازعه را تقلیل بدهیم موضوع حادتر و پیچیده‌تر می‌شود. به همین دلیل است که ما در پیام رهبری با «توطئه‌گران پشت صحنه» مواجه می‌شویم. نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که منازعات دنیا همیشه یک پشت پرده دارد. مثلا جنگ صلیبی با اینکه عاملش سخنرانی پاپ اوربن دوم معرفی می‌شود اما عامل تحریک‌کننده پاپ، امپراطور روم شرقی یعنی آلکسیوس کمننوس بود که به قول فرانکوپن مورخ انگلیسی «کمک‌خواهی او (پاپ اوربن) آخرین فریاد مذبوحانه حاکمی بوده که دولت و امپراتوری‌اش فاصله‌ای با سقوط نداشته است.»
در اینجا هم بیشتر از یک حرکت فردی ما با یک جنگ تمدنی علیه مسلمانان روبه‌رو هستیم. جنگ تمدنی نیز امروز شروع نشده است؛ بلکه از زمانی شروع شد که هانتیگتون آن را تئوریزه کرد و یک ضلع از سه ضلع این جنگ را مسلمانان معرفی کرد. از آن روز تا به امروز حوادث بسیاری به دست غربی‌ها شکل گرفت تا بتوانند اسلام را نه در یک جنگ صلیبی بلکه در اذهان و افکار جهانی ترور کنند. تولید القاعده، زدن برج‌های دوقلو، ایجاد داعش و... بخشی از پرونده‌های اسلام‌هراسی غرب‌ها بود.
حرکت موهن امروز میوه حرکت‌های دیروز است. امروز جامعه تحت بمباران رسانه‌های صهیونیستی و غربی از اسلام‌هراسی به اسلام‌ستیزی رسیده است. در این منازعه مسلمین و افراد دغدغه‌مند باید نگران باشند؛ چون این توهین حد یقفی ندارد. اولین کار این است با عاملان و پشت صحنه برخورد شود. موضوعی که در پیام رهبر معظم انقلاب هم آن را شاهدیم.
اما در لایه دوم باید اسلام را از زیر ترکش‌های رسانه‌ای صهیونیسم و غرب بیرون کشید. این امر هم جز با کار نرم فرهنگی و رسانه‌ای صورت نمی‌پذیرید. امروز علمای اسلام باید بنشینند و بگویند چگونه می‌توان چهره اسلام که توسط گروه‌های خشنی مانند القاعده، داعش و... به گروگان گرفته شده را بازپس گرفت. نباید گذاشت اسلام همچنان به دست داعشی‌ها و رسانه‌های صهیونیستی و غربی ترور شود.   
یعقوب ربیعی
 
 
▼ خبر ویژه
اژدها در کمین تایوان
وزارت دفاع تایوان روز گذشته اعلام کرد که در طی 24 ساعت، 37 جنگنده و هفت ناو چینی را در حال گشت‌زنی در اطراف تایوان رهگیری کرده است. در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان تایوان و چین در پی اقدامات تحریک‌آمیز برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا در ترغیب جزیره تایوان به تقابل با چین، تقریباً در حدود یک ماه اخیر، جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی چین در اطراف تایوان گشت‌زنی کرده‌اند. تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به ‌رسمیت نمی‌شناسند. با این‌حال، علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده با برگزاری نشست‌هایی با مقام‌های تایوانی و همچنین ارسال تجهیزات به این جزیره، تایوان را تحریک به پیشبرد اهداف جدایی‌طلبانه می‌کند و بارها چین در واکنش به این اقدامات رزمایش‌های بزرگی را اطراف تایوان برگزار کرده است.
 
 
▼ اخبار 
1ـ گوشت دم توپ غربی‌ها
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ادعای اینکه اعلام نتایج درباره ضدحمله اوکراین «بسیار زود» است، گفت: «علی‌رغم اینکه اوکراین تعداد چشمگیری از نیروهایش را از دست داده، اما همچنان ذخایر «قابل‌ توجهی» (شما بخواهید گوشت دم توپ) برای پیش‌روی در جنگ دارد.» جیک سالیوان طی «اجلاس امنیتی اسپن» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هنوز ضدحمله واقعی اوکراین فرانرسیده است؟ گفت: «ضدحمله اوکراین از روزی آغاز شد که مردم این کشور زندگی خود را به‌ خطر انداختند. تاکنون نیروهای اوکراینی متحمل خسارات و تلفات چشمگیری در ضد حملات‌شان شده‌‌اند؛ اما ضدحمله خوبی در جریان است گرچه سخت پیش می‌رود. با این حال اوکراین مقدار قابل توجهی از قدرت جنگی را دارد که هنوز آن را به ‌کار نگرفته است. اکنون وقت مناسب برای انتخاب است تا بدین ترتیب حداکثر تأثیر را در میدان نبرد داشته باشد. سپس بعد از این مرحله ما مشاهده می‌کنیم که نتایج احتمالی این ضدحمله چطور خواهد بود.» به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا و انگلیس با هدایت زلنسکی تا زمانی که آخرین مرد حاضر در اوکراین را راهی گورستان نکنند، دست‌بردار نخواهند بود.
 
2ـ دارایی نجومی بانک‌های ایران
بر اساس آمار بانک مرکزی، دارایی بانک‌های ایران در سال 1401 با رشد 4350 هزار میلیارد تومانی به 15 هزار و 393 هزار میلیارد تومان رسید که حدود 2/5 برابر نقدینگی کل کشور است. نقدینگی کشور در پایان سال قبل 6337 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. دارایی بانک‌های ایران در پایان سال 1400 بیش از 11 هزار هزار میلیارد تومان بوده که طی یک سال 39/5 درصد معادل 4356 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از دو سوم نقدینگی رشد داشته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که راکد بودن دارایی‌های بانک‌ها و ورود این دارایی‌ها به حوزه دلالی و بنگاه‌داری موجب تورم و افزایش پایه پولی در کشور می‌شود و باید برای کنترل آن به دنبال برنامه بود. موضوعی که در تمامی دولت‌ها وجود داشته است و با وجود اصرار دولت‌ها در مقابله با آن ناکام بوده‌اند.
 
3ـ بهبود نرخ بیکاری در 17 استان
در حالی نرخ بیکاری کل کشور در سال 1401 با کاهش 0/2 درصدی به 9 درصد رسید که بررسی نرخ بیکاری در استان‌های کشور حاکی است، نرخ بیکاری در 23 استان کشور تک‌رقمی است. طی سال 1401 نرخ بیکاری در 17 استان کشور نزولی شده، در خوزستان ثابت مانده و در 13 استان هم افزایش داشته است. استان آذربایجان غربی با کاهش 3/8 درصدی نرخ بیکاری در سال گذشته در رتبه اول سقوط بیکاری است و استان‌های یزد با 2/6 درصد و کرمان با 2/4 درصد کاهش بیکاری در رتبه‌های بعدی هستند. استان‌های همدان و سیستان و بلوچستان با رشد 2/3 درصدی نرخ بیکاری در صدر رشد بیکاری بودند. هفته قبل بود که صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در دولت سیزدهم سخن گفته بود.
 
4ـ بررسی تخلفات اتاق بازرگانی
این روزها صلاحیت حسین سلاح‌ورزی به یکی از خبرهای رسانه‌ای بدل شده است. چندی پیش مشخص شد که وزارت اطلاعات سلاح‌ورزی، رئیس فعلی اتاق بازرگانی، را ردصلاحیت کرده بود اما برگزارکنندگان انتخابات به این موضوع بی‌توجهی کرده‌اند. روز گذشته نامه‌ای منتشر شده که در آن وزیر صمت از اعضای شورای ‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی خواسته شنبه آینده برای بررسی ابهامات انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق و نحوه تأیید صلاحیت اعضای منتخب در جلسه شورا شرکت کنند. باید دید که آیا مجموعه‌های نظارتی پس از یک ماه به این غائله پایان خواهند داد یا خیر؟
 
 
▼ اخبار کوتاه
اپوزیسیون ناکام/ اپوزیسیون از ناکامی خود در یک سال گذشته عصبانی شده است. چنانچه شهرام همایون مدیر شبکه سلطنت‌طلب خطاب به کارشناس برنامه می‌گوید: «اگر چند دقیقه‌ دیگر ادامه دهید زار زار گریه می‌کنم! جگرم خون است! انصافاً شیوه‌های جمهوری اسلامی در منزوی کردن نیروهای برانداز موفق بوده است؛ همه سنگرها را گرفته‌اند! براندازان در یک سال گذشته چه غلطی کرده‌اند؟!»
 
عصبانیت شبکه سعودی از عزای حسینی/ بررسی محتوای شبکه سعودی اینترنشنال نشان می‌دهد که از عزاداری‌های پر شور ایرانیان در محرم عصبانی است. به همین دلیل علی حسین‌قاضی‌زاده روز گذشته در جملاتی عجیب 3 ادعا کرد: «عزاداری‌ها در ایران اجباری است، بردن بچه‌ها در هیئت‌ها شامل نقض حقوق کودکان است! ، مردم به خاطر پول برای امام حسین عزاداری بر پا می‌کنند!»
 
صدای کاندیدا هم درآمد/ کرنل وست، فیلسوف فعال سیاسی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: «ما به نیروهای آمریکایی در بیش از 100 کشور دنیا نیاز نداریم؛ ما باید انسان‌های گران‌بها را ببینیم، نه دولت‌هایی که سعی در بلعیدن سود بیشتر، زمین بیشتر و قلمروی بیشتری را دارند. ما چه نیازی به داشتن 800 پایگاه نظامی در سراسر دنیا داریم!»
 
ماده‌ای استراتژیک‌تر از بمب هسته‌ای/ روزنامه صهیونیستی معاریو گفت: «10 درصد از لیتیوم جهان در ایران کشف شد. کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران معادلات قدرت در منطقه را تغییر و جایگاه اقتصادی و ژئوپلتیک ایران را تقویت خواهد کرد. لیتیوم ماده‌ای استراتژیک‌تر از بمب هسته‌ای است.»
 
محصولات ایرانی در فروشگاه‌های روسی/ با امضاء نخستین قرارداد تأمین مواد غذایی، محصولات کشاورزی و باغی ایران برای یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه، از این به بعد محصولات صادراتی کشورمان با نام و نشان تجاری ایران در سراسر روسیه عرضه می‌شود.
 
اپوزیسیون به دنبال محاکمه بی‌بی/ تامیر پاردو رئیس سابق موساد در گفت‌وگو با کانال 12 صهیونیستی گفت: «کسی که ارتش مردمی ‌را به انشقاق کشاند نتانیاهو ‌است. او یک انقلاب به تمام معنا راه انداخته امیدوارم روزی در دادگاه به خاطر این کارش محاکمه شود.»
 
افزایش ارزش صادرات نفت ایران/ طبق آمار منتشره در بولتن آماری سالانه 2023 اوپک، ارزش صادرات نفتی ایران در سال 2022، به 42/6 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ارزش صادرات نفتی سه سال گذشته، بالاتر بود.
 
تغییر دهک‌های یارانه بگیر/ معاون وزیر رفاه گفت: «تا به امروز دهک‌های جامعه نسبت به مرحله قبل تغییر نکرده است، اما به زودی داده‌های جدید خود را اعمال می‌کنیم و تغییر دهک را خواهیم داشت.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات