صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۶۲۲۴۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

مدبر: تسهیل تجارت خارجی و نقل و انتقالات مالی با روسیه نتیجه اتصال شبکه شتاب به پرداخت کارت میر

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل روسیه: دیپلماسی متوازن منجر به رفع بسیاری از موانع همکاری ایران با روسیه شده است که نتیجه آن را در وصل شدن شبکه شتاب بانکی ایران به شبکه میر شاهد هستیم چرا که کمک شایسته‌ای به تسهیل فعالیت‌های تجار دو کشور است
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با روح‌اله مدبر

به گزارش بصیرت؛ محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه به‌منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و نسبت به الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران به تجار، گردشگران و دانشجویان اطمینان خاطر داد. در این زمینه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد که در نشست دوجانبه هیات تخصصی دو طرف، ضمن نهایی سازی الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران، این پروژه وارد مرحله عملیاتی شد که فاز اول آن تا اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای شهریور ماه) برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود. در این مرحله کارت‌های بانکی شبکه شتاب ایران در قالب طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) در کلیه خودپرداز‌های کشور روسیه قابل استفاده خواهد بود و اتباع ایرانی خواهند توانست با کارت‌های بانکی خود از خودپرداز‌های روسیه اسکناس روبل دریافت کنند. کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه در گفتگو با بصیرت عواید و دستاورد‌های این راهبرد مهم بانک مرکزی برای تسهیل نقل وانتقالات مالی بین ایران و روسیه را بررسی کرده است.

روح اله مدبر کارشناس و تحلیلگر مسائل روسیه و سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت در خصوص سفر اخیر رئیس بانک مرکزی به روسیه و دیدار با همتای خود در راستای انعقاد پیمان پولی و نهایی شدن استفاده از شبکه بانکی ایران و روسیه برای تجار و گردشگران گفت: بنا بر اخبار منتشر شده تا ماه آینده میلادی شبکه میر در روسیه و شتاب در ایران به هم متصل می‌شوند. بی شک این رویداد مهم را می‌توان یکی از دستاورد‌های ارزشمند دولت شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی متوازن با رویکرد اقتصادی عنوان کرد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به نتیجه رسیدن پیمان تبادلات مالی ایران و روسیه با اینکه از ده سال گذشته مورد توجه بود، اما متاسفانه تحقق و اجرای این طرح بنا به دلایلی در دولت قبلی معطل ماند و به نتیجه نرسید حاصل توجه ویژه دولت سیزدهم به دستاورد‌های چنین طرح‌هایی است.

روح‌اله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل روسیه یادآور شد: تعمیق روابط بین ایران و روسیه و ایران و اعضای اوراسیا و سایر کشور‌های منطقه توسط دولت شهید رئیسی باعث شد مناسبات بین تهران با سایر کشور‌ها از جمله روسیه نسبت به قبل محکمتر شود بنابراین نتیجه این روند دستیابی به دیپلماسی متوازن است.

مدبر گفت: دیپلماسی متوازن منجر به رفع بسیاری از موانع همکاری ایران با روسیه شده است که نتیجه آن را در وصل شدن شبکه شتاب بانکی ایران به شبکه میر رویه شاهد هستیم چرا که کمک شایسته‌ای به تسهیل فعالیت‌های تجار دو کشور است.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: اتصال شبکه میر روسیه به شتاب ایران نه تنها در فعالیت‌های تجاری و بازرگانی بسیار مورد توجه است بلکه کمک شایان توجهی به تسهیل پرداخت و تبدیل ارز‌های گردشگران دو کشور است.

وی در این باره افزود: علاوه بر تجار و گردشگران، دانشجویان ایرانی در روسیه نیز از این روند منفعت می‌برند. با توجه به اینکه بیش از ۷ هزار دانشجوی ایرانی در روسیه در حال تحصیل هستند بی‌شک اتصال شبکه بانکی دو کشور به هم منجر به تسهیل تبادلات مالی آن‌ها می‌شود بنحوی که می‌توانند مبلغ ۱۵۰ هزار روبل را از طریق کارت روسیه بعد از عملیاتی شدن این طرح به صورت فوری و آنلاین جا به جا کنند.

کارشناس مسائل روسیه تصریح نمود: گردشگران نیز می‌توانند به محض سفر به روسیه با کارت‌های خود از صرافی‌ها روبل دریافت کنند و حتی امکان خرید و در فروشگاه‌ها را با کارت‌های پول ایرانی خود خواهند داشت. این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که به توسعه گردشگری کمک می‌کند و منجر به رونق تجاری می‌شود.

مدبر در این باره خاطر نشان کرد: تلاش‌های رئیس بانک مرکزی از این جهت حائز اهمیت است چرا که تجار ایرانی همواره در بحث تبادل و جابجایی پول در روسیه مشکلات عدیده‌ای داشتند حتی با تاسیس میر بیزینس بانک در روسیه که تماماً ایرانی است، اما آن‌ها همچنان با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کردند اینک اتصال شبکه میر و شتاب به یکدیگر زمینه‌ساز تسهیل تجارت کلان بین دو کشور خواهد شد ضمن اینکه دست دلالان را از واسطه‌گری در بخش‌های مختلف کوتاه می‌کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات