بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۰۴۰
«ماگا» جنبشی که شعار «بازگرداندن عظمت به آمریکا» را سر می‌دهد، اما دموکرات‌ها آن را «افراطی» با گرایش‌های خطرناک «شبه فاشیستی» می‌دانند.
جنبش «ماگا» جنبشی آمریکایی است که حمایت خود را از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات 2024 اعلام کرد. این جنبش در خلال رقابت‌های انتخاباتی آمریکا در سال 2016 نیز حضور و فعالیت داشت. در آن دوران هم ماگا از نامزدی ترامپ در انتخابات حمایت کرد.ماگا یک واژه انگلیسی و خلاصه عبارت «بیایید، دوباره عظمت را به آمریکا بازگردانیم» است. دموکرات‌ها آن را یک جنبش «افراطی» می‌دانند که اعضایش دارای گرایش‌ها و اعتقادات «شبه فاشیستی» هستند.تأسیس و شکل‌گیری جنبش شعار «بیایید، دوباره عظمت را به آمریکا بازگردانیم» نخستین‌بار توسط سناتور «الکساندر وایلی» در سال 1940 و در خلال سخنرانی‌های قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری مورداستفاده قرار گرفت.پس از آن، «باری گولدواتر» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 1964 از این شعار برای پویش انتخاباتی خود استفاده کرد. در ادامه نیز «رونالد ریگان»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال 1980 آن را در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش به کار گرفت. در ادامه این روند «بیل کلینتون» طی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 1992 آن را مجدداً مطرح کرد تا پس از او، دونالد ترامپ در سال 2016 دوباره آن را احیا کند.به‌این‌ترتیب، جنبش ماگا در چارچوب پویش انتخاباتی سال 2016 ترامپ بار دیگر و این بار باقدرت بیشتر وارد میدان شد. ترامپ از شعار «بیایید، عظمت را به آمریکا بازگردانیم» استفاده کرد تا رأی‌دهندگان را قانع کند، با سیاست‌های حمایت‌ اقتصادی و دفاع از منافع ملی، آمریکا را به وضعیت قدرتمند گذشته خود باز خواهد گرداند.
ترامپ رسماً 16 ژوئن 2015 در روز اعلام نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به نمایندگی از حزب جمهوری‌خواه شعار «بیایید، عظمت را به آمریکا بازگردانیم» را برگزید و این روز را نقطه عطفی در تاریخ این جنبش دانست.ماگا به لطف ترامپ از صرف یک شعار، برای پویش‌های انتخاباتی خارج و به یک جنبش تبدیل شد که حامیان ترامپ از طبقات مختلف جامعه آمریکا را در برمی‌گرفت.ماگا به رهبری ترامپ اعلام کرد که بزرگ‌ترین هدف آن بازنگری در سیاست‌های آمریکاست.گفتمان ترامپ و شعارش تاکنون توانسته بخش قابل‌توجهی از محافظه‌کاران ملی‌گرای آمریکایی را جذب خود کند. آنها بایدن و دموکرات‌ها را بزرگترین دشمن خود می‌دانند.حمایت از ماگا تنها به جمهوری‌خواهان محافظه‌کار محدود نمی‌شود، بلکه توانسته نخبگان حامی حزب جمهوری‌خواه را نیز با خود همراه کند. این جنبش همچنین توانسته، بسیاری از افراد جامعه «میم» یا همان همجنس‌گرایان را هم جذب کند.«ریچارد گرینل» از جمله این همجنس‌گرایان است که حمایت خود را از ماگا اعلام کرده است. وی درحالی‌که در سال 2020 به‌عنوان اولین نماینده جامعه میم در آمریکا منصوب شد، ترامپ او را به‌عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا انتخاب کرد.با وجود شکست انتخاباتی ترامپ از دموکرات‌ها در انتخابات سال 2020 اما جنبش ماگا در داخل حزب جمهوری‌خواه به‌عنوان قدرتمندترین جریان به رهبری ترامپ به فعالیت خویش ادامه داد.«جی دی ونس» که ترامپ وی را معاون خویش در صورت پیروزی در انتخابات برگزید، از جمله اعضای این جنبش است. «كريستی نوم»، فرماندار ایالت «داکوتای جنوبی» از دیگر اعضای این جنبش است که معتقد است، سیاست‌های بایدن و دموکرات‌ها در صدد تبدیل آمریکا به اروپایی دیگر است.

اندیشه و ایدئولوژی

جنبش ماگا بر این باور است که آمریکا پیش‌تر یک ابرقدرت بود، اما به دلیل افزایش نفوذ بیگانگان و خارجی‌ها این جایگاه خود را از دست داد. اعضای این جنبش مهاجرت، تعدد فرهنگی، نژادی و جهانی‌شدن را عامل افول جایگاه آمریکا در دنیا می‌دانند.رهبران جنبش بر این باورند، هدف مهاجرت جایگزین‌کردن مهاجران از نژادهای مختلف به‌جای آمریکایی‌های سفیدپوست است. به همین دلیل مخالف ورود مهاجران به‌ویژه مهاجران مسلمانان به آمریکا هستند. آنها از هر سیاستی که مانع ورود مهاجران مسلمان به آمریکا شود، حمایت می‌کنند.اعضای جنبش روابط بسیار خصمانه‌ای با رسانه‌ها دارند، چون بر این باورند، رسانه‌ها در قبال دیدگاه‌ها و نظرات آنها و جنبششان جانب‌دارانه عمل می‌کنند. این دیدگاه خصمانه موجب شده، به برخی تئوری‌های توطئه ایمان بیاورند، از جمله اینکه «یک شورای سری بر سر سرنوشت مردم حاکم است.»آن‌ها می‌گویند، دموکرات‌ها در کار قاچاق کودکان هستند و خون‌ آنها را می‌نوشند و اینکه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا شهروند آمریکایی نیست و در این کشور متولد نشده است.جنبش ماگا از اقتصاد به‌عنوان سلاحی برای جذب طرف‌داران بیشتری استفاده می‌کند. این جنبش ادامه حاکمیت دموکرات بر آمریکا را موجب تضعیف شرایط اقتصادی شهروندان آمریکایی می‌داند و از سیاست مهاجرپذیری دولت بایدن به‌شدت انتقاد می‌کند.در این راستا، ماگا به‌شدت مخالف حمایت آمریکا از اوکراین در جنگش با روسیه است و بر توجه به داخل بیش از خارج تأکید دارد. این جنبش به اصول و مبادی محافظه‌کاران از جمله منع سقط‌جنین پایبند است.
«شارلی کرک»، فعال آمریکایی جمهوری‌خواه در سال 2020 کتاب «ایدئولوژی ماگا - تنها اندیشه‌هایی که در آینده پیروز خواهند شد» را در دفاع از جنبش ماگا و دیدگاه‌هایش منتشر کرد.وی از مجریان رادیویی معروف آمریکا و بنیان‌گذار سازمان «نقطه تحول آمریکا» در سال 2012 بود که هدف آن تبلیغ سیاست‌های محافظه‌کاران در مدارس و دانشگاه‌ها و جذب دانش‌آموزان و دانشجویان به این جریان بود.کرک در کتاب خود نه‌تنها ایدئولوژی ماگا را ترویج می‌کرد، بلکه این جنبش را تشویق به بازگرداندن قدرت و عظمت آمریکا می‌کند.او می‌گوید که انتظار آمریکایی‌ها برای بازگشت قدرت و عظمت واقعی آمریکا به درازا کشیده است، آمریکایی‌ها آرزوی روزهایی را دارند که آمریکا توسط مردمش اداره و به خواست مردمش اهمیت داده شود.وی رسانه‌های آمریکایی را به نشر اکاذیب درباره ماگا و دیدگاه‌هایش متهم می‌کند.یورش به کاپیتولدر راستای دیدگاه‌ها و گرایشات جنبش، ترامپ در اولین روزهای ریاست جمهوری‌اش پس از پیروزی در انتخابات سال 2016، سه فرمان اجرایی را درباره امنیت عمومی و امنیت مرزهای آمریکا امضا کرد.این سه فرمان ساخت دیوار در امتداد مرزهای مشترک آمریکا و مکزیک، اجرای قوانین سخت مهاجرتی و توقف روند پذیرش و ورود پناه‌جویان سوری به آمریکا را شامل می‌شد.با پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در اواخر سال 2020، وی دیگر محبوبیتی بین رأی‌دهندگان مستقل نداشت و این منجر به شکست او در انتخابات این سال در برابر «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها شد.ترامپ شکست در انتخابات را نپذیرفت و مدعی شد که دموکرات‌ها در انتخابات «تقلب» کرده‌اند، به همین منظور حامیانش، به رهبری جنبش ماگا را تحریک کرد تا در 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره یورش ببرند.
یورش حامیان ترامپ به کاپیتول باعث هرج‌ومرج گسترده در آن شد. آنها تلاش کردند، مانع تأیید پیروزی بایدن در انتخابات شوند و در روند آن اختلال ایجاد کنند.در جریان یورش هواداران ترامپ به رهبری جنبش ماگا به کاپیتول 5 نفر کشته و حدود 140 نفر زخمی شدند.انتقاد بایدن از جنبش ماگاجنبش ماگا با انتقادات بسیاری از سوی جو بایدن،رئیس‌جمهورر آمریکا و دموکرات‌ها مواجه شده است. وی حامیان این جنبش را افرادی تندرو با دیدگاه‌های خطرناک دانست که تهدیدی بزرگ برای آمریکا تشکیل می‌دهند.بایدن هفته گذشته در مراسم تقدیر از سناتور فقید «جان مک‌کین» در آریزونا تأکید کرد که ماگا افراطی‌ترین جنبش تاریخ معاصر آمریکاست و افزود: «جریان ماگا به آزادی مطبوعات و انتخابات حمله می‌برد و تلاش می‌کند، اعتبار آن‌ها را زیر سؤال ببرد و متزلزل کند.» وی در سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌های ماگا به‌شدت خطرناک هستند، افزود:‌ «اجازه نمی‌دهیم، این برنامه‌ها که در صدد تضعیف دموکراسی ما هستند، تصویب شوند.»بایدن و دموکرات‌ها‌ این جریان را به نژادپرستی و گفتمان خصومت ورزی با اقلیت‌های جنسی و تحریک به خشونت متهم می‌کنند و آن را خطری بزرگ برای اقتصاد، فرهنگ و جامعه آمریکا می‌دانند.