صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۵۳

تلاش برای حذف ترامپ/ آیا نخبگان امنیتی موفق به حذف ترامپ از انتخابات ۲۰۲۴ خواهند شد؟

کنشگری افراد، احزاب، مقامات کاخ سفید، سازمان تروریستی سیا و… همگی در راستای تاثیرگذاری بر نتیجه ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در تلاش هستند که این موضوع بر خلاف ادعای غرب مبنی بر وجود دموکراسی کامل در آن منظومه فکری است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ صابر محمدی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif واکاوی روند تحولات داخلی در آمریکا و موضع‌گیری‌های صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی این کشور نشان می‌دهد که انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر رفتار و کنشگری‌های نخبگان سیاسی- امنیتی این کشور می‌باشد که تا روز برگزاری انتخابات نیز تاثیرگذار خواهد بود. به عبارتی کنشگری افراد، احزاب، مقامات کاخ سفید، سازمان تروریستی سیا و… همگی در راستای تاثیرگذاری بر نتیجه ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در تلاش هستند که این موضوع بر خلاف ادعای غرب مبنی بر وجود دموکراسی کامل در آن منظومه فکری است.

اهمیت این موضوع با توجه به حضور ترامپ در انتخابات دو چندان شده است. بررسی انتخابات در آمریکا نشان می‌دهد که در طول چند دهه اخیر نخبگان سیاسی- امنیتی نقش بسزایی در تعیین نتیجه انتخابات داشتند. این موضوع در ابعاد مختلفی صورت می‌گیرد و به نوعی جامعه حاکمیتی آمریکا تلاش می‌کنند فردی که در راستای منافع نهاد‌های امنیتی و سیاسی و اقتصادی عده‌ای محدود در راس قدرت رفتار می‌کند، در کاخ سفید حضور داشته باشد. البته برخی نیز معتقدند که اگر رئیس‌جمهوری بر خلاف منافع حاکمیت رفتار کند و در راستای نیاز‌های جامعه و مردم آمریکا تلاش کند، دست‌های غیب در آمریکا وی را حذف خواهند کرد.

* دادگاه ترامپ و تاثیر آن در انتخابات
اعلام جرم دادستانی نیویورک علیه ترامپ و حضور وی در جلسه دادگاه یکی از جنجالی‌ترین رخداد در حوزه داخلی آمریکا در طول چند سال اخیر بود که بازتاب‌های متعددی در بین افکار عمومی و نخبگانی آمریکا و سایر نقاط جهان داشته است. از آنجایی که ترامپ قبلا رئیس‌جمهور آمریکا شده بود و در طول تاریخ این کشور نیز کسی با این جایگاه متهم نشده بود، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و نخبگان جهان را به تامل واداشت. حساسیت این موضوع در زمانی به اوج رسید که واکاوی رفتار دادستانی نیویورک در اعلام جرم علیه ترامپ دقیقا در زمانی صورت گرفت که نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا در حال برگزاری است که نتایج آن می‌تواند در تعیین نامزد نهایی و حتی نتیجه نهایی انتخابات ۲۰۲۴ تاثیرگذار باشد؛ بنابراین رفتار دادستانی نیویورک هزینه‌های بسیار زیادی برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواهد داشت که یکی از این هزینه‌ها، رویگردانی بخش دیگری از رای‌دهندگان مستقل از وی است. به بیانی دیگر رفتار دادستانی نیویورک نمی‌توان صرف یک کار حقوقی و قضایی ارزیابی کرد، بلکه این رفتار جنبه‌های سیاسی نیز داشت که در نوع خود قابل ارزیابی است.

هیأت منصفه دادگاهی در منطقه منهتن نیویورک تصریح کرده است که ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن رسما متهم شود. هنوز جزئیات اتهامات ترامپ مشخص نشده؛ چرا که کیفرخواست همچنان محرمانه است. با این حال رسانه‌های آمریکایی می‌گویند وی با بیش از ۳۰ فقره اتهام مرتبط با کلاهبرداری روبرو است. دموکرات‌ها و حتی مخالفان درون حزبی ترامپ از این موضوع استقبال کرده و آن را نشانه عدم صلاحیت رئیس‌جمهور سابق آمریکا جهت حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ قلمداد می‌کنند.

* متهم‌سازی ترامپ پس از ۱۷ سال
اتهام وارد شده بر دونالد ترامپ مربوط به سال ۲۰۰۶ میلادی است. در واقع مقامات دادستانی نیویورک و دادگاه منتهن در حال مانور بر روی پرونده‌ای هستند که حدود ۱۷ سال از وقوع اتهام محرز ترامپ در آن سپری شده است. در این مدت ترامپ یک بار کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری شده است که بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ انتخاب شده است. گرچه کسی در اتهام و جرم رئیس‌جمهور سابق آمریکا و فساد اخلاقی و مالی وی شبهه‌ای ندارد، اما این سوال مطرح است که چرا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی (رقابت ترامپ-هیلاری کلینتون) و زمانی که نژادپرستان در حال تشکیل کانون‌های انتخاباتی در دفاع از ترامپ و مشی توحش‌آمیز وی بودند، این پرونده افشا نشد؟! آیا این رفتار دادستانی نیویورک در شرایط کنونی به معنای تلاش برای مهندسی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا نیست؟

نکته جالب توجه اینکه در آن زمان نیز پرونده‌های زیادی از جمله فرار مالیاتی یا رسوایی اخلاقی علیه ترامپ وجود داشت که با دستور نهاد‌های امنیتی و اف بی آی، سر به مهر باقی ماند! در نتیجه این مدارای نظام‌مند، ترامپ توانست در ایالاتی حساس و سرنوشت‌ساز مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین با اختلاف اندک آرا از هیلاری کلینتون پیشی گرفته و آرای الکترال آن‌ها را به سبد خود و حزب جمهوریخواه واریز کند. به بیانی دیگر اگر اعلام جرم علیه ترامپ در روند انتخابات سال ۲۰۰۶ مطرح میشد و افکار عمومی آمریکا نسبت به این موضوع حساسیت پیدا می‌کردند، ممکن بود نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ میلادی تغییر می‌کرد و به جای ترامپ، هیلاری مسند قدرت را در دست می‌گرفت.

از این رو رفتار‌های نهاد‌های امنیتی- سیاسی در آمریکا نشان می‌دهد که آن‌ها نقش اساسی در نتیجه انتخابات آمریکا بخصوص در سال ۲۰۱۶ میلادی داشته‌اند. بعنوان نمونه رفتار خاص "جیمز کومی" رئیس وقت پلیس فدرال حدود ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات در اقدامی کاملا هدفمند، پرونده اتهامات هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در خصوص افشای ایمیل‌های محرمانه را مجدداً مفتوح اعلام کرد تا برخی از رای‌دهندگان مستقل مجاب شدند که آرای خود را به سود ترامپ و حزب جمهوریخواه به گردش در آورند. به عبارت بهتر، سازمان‌های امنیتی آمریکا سهم به سزایی در هدایت آرای خاکستری به سبد رای ترامپ ایفا کردند.

* چرا نخبگان آمریکا از ترامپ روی گردانند
اصرار رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر متقلبانه بودن ساختار انتخاباتی این کشور و برنده خواندن خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، چندان به مذاق صاحبان قدرت در اف بی آی و سازمان سیا خوش نیامده است! در چنین شرایطی پروژه حذف ترامپ از رقابت‌های انتخاباتی (ترجیحاً با کمترین هزینه ممکن) در حال کلید خوردن است. اگرچه افشای پرونده فساد جنسی ترامپ و دادن حق‌السکوت به هنرپیشه فیلم‌های مستهجن، به خودی خود مانع از حضور وی در رقابت‌های انتخاباتی نخواهد شد، اما بر روی محبوبیت وی در نزد جمهوریخواهان سنتی تاثیرگذار خواهد بود. این مسئله می‌تواند به مانند سال ۲۰۲۰ خود را در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا (که به صورت سنتی جمهوریخواه هستند) نشان دهد و آرای آن‌ها را به سود نامزد رقیب ترامپ (بایدن یا هر فرد دیگری) به گردش در آورد. این موضوع به خودی خود نشان می‌دهد که جامعه آمریکا در فضای بسته و کاملاً مهندسی شده، دست به انتخاب می‌زنند و از اطلاعات حداقلی صحیح نیز نسبت به منتخبین انتخابات محروم هستند. حال که مردم به صورت مستقیم رئیس‌جمهور خود را انتخاب نمی‌کنند، حتی در گزینش الکترال‌ها نیز بر اساس دیدگاه باطنی نهاد امنیتی رفتار می‌کنند که گا‌هاً خود نیز متوجه آن نمی‌شوند.

* تلاش برای حذف ترامپ از انتخابات
به اعتقاد کارشناسان در کنار پرونده رسوایی اخلاقی ترامپ، بحث دست داشتن وی در ماجرای حمله طرفدارانش به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ مطرح است که در صورت رای صادره در این خصوص می‌تواند مانع از حضور ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی شود.. چنانچه اسناد ارائه شده از سوی کمیته تحقیقات کنگره که موید دست داشتن ترامپ در این حادثه می‌باشد، به سوی اثبات کودتای انتخاباتی توسط وی هدایت شود، او ضمن محکوم شدن به زندان، برای همیشه از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری منع خواهد شد. فرار مالیاتی ترامپ نیز پرونده دیگری است که در کنار رسوایی اخلاقی وی مطرح می‌باشد و کماکان از سوی شاکیان و وکلای رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خصوص آن‌ها جنجال‌سازی می‌شود. پرونده نگهداری اسناد فوق محرمانه و محرمانه در ویلای شخصی ترامپ در پالم بیچ (ایالت فلوریدا) نیز مفتوح است. حکم صادره در این پرونده نیز می‌تواند سنگین و به مثابه مانعی بزرگ برای نامزدی وی در انتخابات تلقی شود.

نکته قابل توجه آن است که بر اساس واقعیت‌های رفتاری صورت گرفته توسط جامعه نخبگانی این کشور، دونالد ترامپ نباید با خصوصیات فعلی که از خود بروز داده است، رئیس‌جمهور آمریکا شود مگر اینکه رفتار پوپولیستی وی آنقدر قوی باشد که حذف آن برای نهاد‌های امنیتی بسیار هزینه‌بر باشد و جامعه آمریکا را در یک فضای شدید دوقطبی قرار دهد. از این رو می‌توان نتیجه گرفت وجود فردی به اسم ترامپ برای آمریکا سر تا پا ضرر است که هم حذف آن هزینه‌بر است و هم ورود وی به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نگرانی‌های شدیدی یرای نهاد‌های مختلف امنیتی- سیاسی خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات