صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۶۳۲
پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ دکترای امنیت ملی

رقابت «کاملا هریس» و «دونالد ترامپ» هر روز فشرده‎تر می‎شود؛ اما کماکان تغییر آشکاری در نظرسنجی‎ها رخ نداده و اختلاف‎ها همچنان در بازه ۱ یا ۲ درصد متغیر است؛ یعنی گاه هریس قدمی جلوتر می‎افتد و در روز‌هایی ترامپ سبقت می‎گیرد؛ اما آنچه این انتخابات را متفاوت کرده، وضعیت غیر منتظره و مواضع دور از انتظار است!

دو نامزد حضور در کاخ سفید، برای کسب آرا در آبان ماه، حتی از شعار‌های سنتی حزب خود هم عقب‎نشینی کرده‎اند، برای نمونه، جمهوری‎خواهان به صورت سنتی با قوانین مربوط به آزادی «سقط جنین» مخالف هستند؛ ولی ترامپ ساز مخالفت با این عقیده سنتی حزبش را کوک کرده و گفته است: «من تصمیم‎گیری را به ایالت‎ها می‎سپارم». درمقابل، یکی از دغدغه‎های همیشگی دموکرات‎ها قانون «آزادی حمل سلاح» بوده است، قانونی که به تیراندازی‎هایی با سالانه ۴۰ هزار کشته منتهی شده است؛ همه رؤسای جمهور و نامزد‌های دموکرات، همواره خواهان تصویب قوانین محدودکننده برای حمل سلاح بودند؛ اما هریس در مصاحبه با «یواس‌تودی» می‎گوید: «من خودم اسلحه دارم و هر کسی که به خانه‎ام نزدیک شود به او شلیک می‎کنم.»

یکی دیگر از اتفاقات عجیب در این انتخابات بیانیه بزرگ‌ترین اتحادیه‎ کارگری آمریکاست. «اتحادیه بین‌المللی تیمسترز» با حدود ۱.۳ میلیون عضو، در بیانیه‌ای تأکید کرد، از هیچ یک از نامزد‌های انتخابات حمایت نخواهد کرد، این در حالی است که پیش از استعفای «جو بایدن» در نظرسنجی اعضای این اتحادیه بایدن در برابر ترامپ ۵۳ درصد به ۴۷ درصد جلو بود؛ ولی در حال حاضر این عدد ۶۷ درصد به ۳۳ درصد به نفع ترامپ است.

اتفاق منحصر به فرد دیگر این انتخابات، تلاش‎هایی برای ترور «دونالد ترامپ» است. کمپین ترامپ خبر داده‎ که تلاشی تازه برای ترور ترامپ را خنثی کرده است! البته به نظر ‎می‎رسد جهش آرای ترامپ در نظرسنجی‎ها پس از ترور اول، تیم انتخاباتی او را به این طمع انداخته که بار دیگر بخت این ترفند را بیازمایند، بخت‌آزمایی که این‎ بار با شکست روبه‌رو شد! اما ترامپ همچنان اصرار دارد از این شیوه در موضوعات دیگر هم بهره ببرد. او در بازی مشابه تلاش دارد القا کند ایران، روسیه و چین سعی دارند از طریق هک‎ کردن، اطلاعات ستاد او را در اختیار کاملا هریس قرار دهند! ادعایی که بار‌ها از سوی ایران رد شده است، اما ترامپ مدام تکرار کند تا شاید مؤثر افتد!

نکته جالب و عجیب دیگر این انتخابات ناچاری نامزد‌ها برای گرفتن مواضع ضد رژیم صهیونیستی برای گرفتن رأی شهروندان آمریکایی است! 
در این زمینه هریس پیشتاز است و بار‎ها اعلام کرده است آتش‌بس باید هرچه سریع‌تر در غزه برقرار شود و حتی در آخرین مصاحبه خود از تحریم تسلیحاتی رژیم اشغالگر حمایت کرده است؛ اما واضح است که این اظهارات لفاظی بیش نیست؛ چرا که مواضع دولت بایدن دولت هم‌حزبی هریس واضح است! آنها همچنان گروه‎های مقاومت را تروریست‎ می‎خوانند و از صدور هرگونه قطعنامه یا بیانیه علیه تل‎آویو جلوگیری می‎کنند، همانگونه که در جریان انفجار پیجو‌ها در لبنان و شکایت این کشور به شورای امنیت عین این فرآیند تکرار شد.