صبح صادق >>  خرد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۲۵۶
جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین ‌-۱۰۹
پایگاه بصیرت / امیر قلی‌زاده/ کارشناس سیاسی

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه تاریخی سیزدهم مهرماه در تهران برگزار شد، درباره مبنای منطقی و قانونی مواجهه محور مقاومت و اجزای آن با رژیم غاصب و تروریست صهیونی بیانات راه‌گشا ارائه کردند که به‌نوعی تعیین سیاست‌های کلان نظام یا مرور و تأکیدی بر آنها در این ساحت بود. معظم‌له در فرازی از این بیانات فرمودند: «احکام دفاعی اسلام تکلیف ما را معلوم کرده است؛ هم احکام دفاعی اسلام، هم قانون اساسی خودمان، هم قوانین بین‌المللی؛ همین قوانینی که ما در نگاشتن آن قوانین تأثیری نداشتیم، اما حتی در همان قوانین هم این مطلبی که عرض می‌کنم جزو مسلمات است و آن، این است که هر ملتی حق دارد از خاک خود، از خانه خود، از کشور خود، از منافع خود در مقابل متجاوز دفاع کند؛ معنای این حرف این است که ملت فلسطین حق دارد درمقابل دشمنی که خاک او را تصرف کرده، خانه او را اشغال کرده، مزرعه او را ویران کرده، زندگی او را تباه کرده بایستد؛ ملّت فلسطین حق دارد.»

اسلام احکام مفصلی در بحث جنگ و دفاع دارد و «جهاد دفاعی» به‌منظور دفاع و جلوگیری از تجاوز دشمن به سرزمین‌های مسلمانان به قصد سلطه و سیطره سیاسی یا نظامی یا فرهنگی یا اقتصادی یکی از سرفصل‌های آن است. طبق دیدگاه مشهور میان فقها که برگرفته از نص قرآن است، «جهاد دفاعی» نه تنها بر مسلمانانِ تحت هجوم دشمن، بلکه بر همه مسلمانان واجب کفایی است تا از مسلمانانی که در سرزمین‌های اسلامی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، دفاع کنند. یعنی تا مادامی‌که به مقدار نیاز به دفاع برنخاسته‌اند، تکلیف از هیچ‌کس ساقط نیست. در همین زمینه، رهبر معظم انقلاب در پیام اخیرشان تأکید کردند: «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث، آن را یاری کنند.»

البته دفاع ایران از مبارزه مشروع و انسانی مردم مظلوم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی علاوه‌بر مبنای شرعی، از مبانی قانونی مبتنی بر قانون اساسی کشورمان نیز برخوردار است. بند شانزدهم اصل سوم قانون اساسی بیان می‌کند: «تنظیم سیاست خارجی کشور باید براساس معیار‌های اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان» باشد. همچنین، اصل یکصدوپنجاه‌ودوم قانون اساسی بر «دفاع از حقوق همه مسلمانان» تأکید می‌کند. اصل یکصدوپنجاه‌وچهارم نیز تأکید دارد: «جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد.»