صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۱۰۲۳۶۷

نشانه‌های جنگ جدید در منطقه


فرزان شهیدى
رژیم صهیونیستی هفته گذشته به اجرای یک مانور گسترده در سراسر اراضی اشغالی پرداخت. در این مانور که بزرگترین مانور آمادگی غیرنظامیان در سالیان اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین محسوب می شود، آژیر خطر در سراسر این رژیم به صدا در آمد و شهروندان خود را به پناهگاه ها رساندند. این مانور شامل آمادگی برای حملات موشکی و شیمیایی نیز بود وبیمارستان ها و مدارس در این چند روز به حالت آماده باش درآمدند.
بعد از انتشار گزارش کمیته تحقیق وینوگراد درباره عملکرد دولت و ارتش اسراییل در جنگ 33 روزه تابستان سال 1385 انتقادات علیه ارتش و دولت این کشور بالا گرفت واعلام شد برای این جنگ آمادگی وجود نداشت. یکی از انگیزه های ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل از برگزاری این مانور، تقویت قدرت بازدارندگی اسراییل وایجاد این حس در مردم اسراییل است که این رژیم برای هر گونه جنگ احتمالی در آینده آماده است.
از طرفی اعلام آماده باش و برگزاری مانورهای امنیتی به نوعی اختلافات داخلی اسراییل را پوشش می دهد که این روزها در سطح هیات حاکمه واحزاب رقیب به اوج خود رسیده است.
البته مسئولان رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند که این مانور صرفا یک تمرین داخلی است وقصد تهاجمی ندارد، اما کارشناسان می گویند حزب الله لبنان و سوریه، چنین برداشتی نخواهند داشت. به همین دلیل حزب الله اعلام کرد هدف اصلی این تمرین ها آماده شدن رژیم صهیونیستی برای جنگی جدید با لبنان است.
مانورهای بی سابقه اسراییل در کنار اظهارات تهدید آمیز مقامات نظامی و امنیتی این رژیم از یک سو و افزایش تنش های سیاسی در منطقه بویژه در منطقه لبنان، فلسطین و سوریه از سوی دیگر این سوال را مطرح می سازد که آیا در آینده نزدیک شاهد وقوع جنگی جدید در منطقه خواهیم بود؟
افزون بر تحولات میدانی، برخی نشانه های سیاسی حاکی از آن است که وقوع جنگی تازه در منطقه کاملا محتمل است. برای نمونه بنا بر نقل منابع اسراییلی، حسن طنطاوی، وزیر دفاع مصر وعمر سلیمان، وزیر امنیت آن کشور به تازگی در یک سفر از قبل اعلام نشده به واشنگتن رفته اند تا مقدمات نشست پنج جانبه میان ایالات متحده آمریکا، اسراییل، حکومت خودگردان فلسطین، اردن و مصر را که قرار است در شرم الشیخ در مصر برگزار شود، فراهم کنند.
تاکنون محتوای این نشست اعلام نشده اما برخی کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی کرده اند، در این نشست موضوعات مهم منطقه ای بویژه موضوع احتمال آغاز نبردی تازه در منطقه که امروزه از سوی رسانه ها مطرح می شود به بحث گذارده شود. دغدغه ای که چندی پیش عبدالله دوم، پادشاه اردن، در سفرش به ایالات متحده آمریکا نیز با مقام های ارشد کاخ سفید در میان گذارد.
این در حالی است که فرماندهان ارتش اسراییل در گفت و گوهای مختلف با روزنامه های صهیونیستی هشدار داده اند، بهار و تابستان داغی در پیش است و ممکن است جنگی تازه در منطقه رخ دهد. به نظر می رسد با وجود آن که برخی منابع اسراییلی خبر از سرگیری مذاکرات برای رسیدن به صلح میان اسراییل و سوریه می دهند، اما جناح های تندرو در اسراییل به شدت علیه سوریه می تازند و حتی تهدید به وقوع جنگی خونین علیه این کشور می کنند. اویگدور لیبرمن، وزیر مستعفی امور استراتژیک اسراییل، با انجام نطقی آتشین در تل آویو تهدید کرد، سوریه را به زمین خاکستر تبدیل می کنیم و بشار اسد، رئیس جمهور این کشور وخاندانش را قتل عام خواهیم کرد.
سخنان ملتهب لیبرمن حتی در داخل اسراییل موجب نگرانی شده است، به گونه ای که دولت اولمرت با ارسال پیام هایی به دمشق از دولت سوریه خواسته سخنان لیبرمن را چندان جدی نگیرد و آن را به حمله نظامی از سوی آن رژیم تعبیر نکند.
در همین حال تهدید حزب الله مبنی بر انتقام از اسراییل برای ترور شهید«عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد این جنبش نگرانی های گسترده ای را در میان فرماندهان ارشد اسراییلی و مقام های ارشد این رژیم برانگیخته است.
دولت سوریه نیز نیروهای پشتیبانی خود را به حالت آماده باش کامل درآورده و تدابیر نظامی شدیدی را در مرز خود با فلسطین اشغالی به اجرا در آورده است. همچنین ارتش سوریه به واحدهای موشکی و دفاع هوایی خود دستور داده که به حالت آماده باش کامل در آیند.
ارتش اسراییل اتخاذ این تدابیر از سوی سوریه را نشانه ای برای آغاز انتقام حزب الله از اسراییل قلمداد کرده است. این ارتش با صدور بیانیه ای اعلام کرد، افزایش واحدهای نظامی در بلندی های جولان و مرزهای این رژیم با لبنان از جنگ اکتبر 1973 تاکنون بی سابقه بوده است. بنا به این گزارش تاکنون حداقل 24 هنگ نظامی اسراییلی در مرزهای این رژیم با لبنان و سوریه مستقر شده است.
روزنامه تشرین، ارگان رسمی دولت سوریه در تحلیلی نوشت: «اظهارات اسراییلی ها بوی جنگ می دهد. رژیم اسراییل به دنبال صلح نیست، زیرا فضایی که آمریکا و اسراییل در منطقه درست کرده اند هیچ جایی برای انجام گفت و گوهای صلح نگذاشته، بلکه بر عکس گفتمان جنگ را در منطقه حاکم کرده است.»
در شرایط فعلی اسراییل فشارهای مضاعفی را به تصمیم گیران کاخ سفید وارد می کند تا شاید بتواند آنها را راضی کند که تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنند. یکی از تحلیلگران اسراییلی که روابط بسیار نزدیکی با سران کاخ سفید و تل آویو دارد، گفته است:« در اواخر ماه مارس نشست سری در مجلس شورای عربستان سعودی برگزار شد که در آن واکنش در برابر حملات احتمالی علیه تاسیسات هسته ای ایران مورد بررسی قرار گرفت. دولت عربستان در این نشست نگرانی شدید خود را از آلودگی های احتمالی در صورت بمباران تاسیسات هسته ای ایران ابراز داشت.»
از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد تا قبل از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری خود به ایران حمله کند وتکلیف پرونده هسته ای این کشور را یکسره کند. این تحلیلگران می گویند سفر« دیک چنی » به خاورمیانه در راستای رسیدن به همین هدف انجام شده است. سفر چنی به خاورمیانه در حقیقت چراغ سبزی برای حمله به ایران، سوریه، حزب الله و گروه های مقاومت فلسطینی بوده و وی در این سفر بر سر زمان حمله با مقام های ارشد کشورهای منطقه به بحث و تبادل نظر پرداخته است.
در همین حال بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، درباره جزئیات دیدار خود با دیک چنی، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفت:« در این سفر خطر ایران و دستیابی این کشور به بمب هسته ای را به اطلاع چنی رساندم. همچنین یک سری موضوعات درباره چگونگی جلوگیری از ایجاد دیوار تدافعی ایران از غزه تا لبنان نیز مورد بحث قرار گرفت.»
در مجموع شرایط منطقه به گونه ای است که بوی جنگی تازه به مشام می رسد، هر چند آمریکا و رژیم صهیونیستی با توجه به شکستی که در جنگ سی وسه روزه متحمل شدند، به طور طبیعی احتیاط بیشتری در جنگ افروزی تازه خود به خرج خواهند داد، چرا که فرزندان مقاومت چه در لبنان وچه فلسطین در آمادگی کامل به سر برده وچه بسا درسی تلخ تر از جنگ تموز به متجاوزان بدهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات