صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۵۲۸۸۱
گزارشی از برگزاری سومین جشنواره مردمی فیلم عمار

فرصتی برای خودنمایی سینمای مکتبی

نخستین دوره جشنواره "فیلم عمار" به مناسبت حماسه نهم دی و تنها با تعداد انگشت شماری فیلم کوتاه و مستند برگزار شد، اما این جشنواره امسال در سومین دوره خودش به همایشی برای تجلی استعدادهای جوان در زمینه فیلمسازی جهادی تبدیل شده است. جشنواره ای که به دلیل برخورداری از دو ویژگی، شاخص است: جوان گرایی و پرداختن به موضوعاتی که دغدغه انقلاب اسلامی محسوب می شوند.

اختصاصی بصیرت:جشنواره فیلم عمار درحالی برای سومین بار برگزار شد که خیلی زود رشد کرد و جایگاه قابل توجه و کم نظیری را در میان جشنواره های فرهنگی پیدا کرد. نخستین دوره این جشنواره به مناسبت حماسه نهم دی و تنها با تعداد انگشت شماری فیلم کوتاه و مستند برگزار شد، اما این جشنواره در سومین دوره خودش به همایشی برای تجلی استعدادهای جوان در زمینه فیلمسازی جهادی تبدیل شده است. جشنواره ای که به دلیل برخورداری از دو ویژگی، شاخص است: جوان گرایی و پرداختن به موضوعاتی که دغدغه انقلاب اسلامی محسوب می شوند.
نکته ای که حجت الاسلام علیرضا پناهیان، سخنران آیین افتتاحیه سومین دوره جشنواره عمار به آن اشاره کرد و گفت: «اگر ما بخواهیم از انقلابی که حضرت امام(ره) پایه گذاری کردند الگو بگیریم، می بینیم که ایشان در جهت مردمی کردن انقلاب به سرعت قدم برداشتند. مثلاً ایشان برای این که روشنگری معنوی و معرفتی به مردم بدهند، معطل حوزه علمیه نشدند. همین سبب شد در این انقلاب مکتبی، حتی برخی روحانیون هم جا ماندند. امام خمینی(ره) نه تنها برای یارگیری انقلاب، معطل خواص نشدند و به کسی اجازه ندادند صنف بازی در بیاورد و جلوی حرکت انقلاب را بگیرد، بلکه معطل بر طرف کردن موانع هم نشدند. این نکته مهمی است. اگر بخواهیم منتظر حوزه و دانشگاه و سینماگران بشویم، باید مدت کوتاهی منتظر همراهی آنان باشیم. ما باید مسیر خود را ادامه دهیم.»به این ترتیب سومین جشنواره مردمی فیلم عمار با دبیری نادر طالب زاده، سوم تا نهم دی، همزمان در تهران و ده ها شهرستان و روستا برگزار شد. در این دوره 900 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد 620 اثر تصویری اعم از مستند، داستانی، انیمیشن و نماهنگ و 187 فیلمنامه و 93 اثر نقد و مقالات سینمایی بود. در حوزه بیداری اسلامی 140 فیلم، تاریخ انقلاب 207، جنگ نرم 120، نقد درون گفتمانی 140 و حوادث پس از انتخابات 14 فیلم بوده است. در این بین 65 فیلم در حوزه انیمیشن، 165 فیلم داستانی بلند و کوتاه، 315 مستند و 75 اثر در حوزه نماهنگ است. بزرگداشت داود میرباقری، بهزاد بهزادپور و رحیم مخدومی از دیگر برنامه های سومین جشنواره فیلم عمار بود.
همچنین وحید جلیلی، دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره عمار نیز این جشنواره را نوعی جمهوری خواهی در عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: دفاع از سینمای اصیل و مردمی در برابر سینمای ایدئولوژیک و به شدت سیاسی از اهداف جشنواره فیلم عمار است. به اعتقاد ما جشنواره مورد حمایت مردم، جشنواره ای است که متعلق به سراسر مردم ایران باشد، نه فقط شمال تهران.
جای تردید نیست که استمرار همراه با رشد جشنواره فیلم عمار، می تواند آینده ای به مراتب روشن تر را برای سینمای کشورمان رقم بزند. سینمایی که راه اعتلایش در پیوند با آرمان های انقلاب اسلامی، کشف استعدادها، نوآوری، جسارت و مردم گرایی است و این شاخصه ها جزو اصول جشنواره عمار هستند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات