صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۵۳۰۶۸

اخبار ویژه روزنامه های 17/10/1391


جام جم

لغو تحریم در ازای تشدید بازرسی‌ها روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشتاوباما باید درصدد ارائه پیشنهادی جامع به ایران برآید که در ازای لغو تحریم‌ها عملیات غنی‌سازی اورانیوم در این کشور را برای همیشه محدود و نظارت بین‌المللی شدید بر آن را میسر سازدبه گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ، ضمن تاکید بر اینکه اصلاحات انجام شده در پیشنهاد بغداد از سوی آمریکا جزئی است، تاکید کرد که این احتمال جدی است که آمریکا در ماه‌های آینده به سمت ارائه پیشنهادی به ایران که تحریم‌ها را لغو می‌کند و غنی‌سازی را در ازای بازرسی‌های شدیدتر می‌پذیرد، حرکت کنددر این مطلب آمده است: «اگر مذاکرات در بن‌بست باقی بماند، اوباما باید درصدد ارائه پیشنهادی جامع به ایران برآید که در ازای لغو تحریم‌ها عملیات غنی‌سازی اورانیوم در این کشور را برای همیشه محدود و نظارت بین‌المللی شدید بر آن را میسر سازد. چنین پیشنهادی با این مزیت همراه خواهد بود که ایران را در مقابل یک گزینه کاملا روشن قرار می‌دهد و این مسئله را روشن می‌کند که آیا یک راه حل دیپلماتیک وجود دارد یا نهنقشه راه اسد برای بحران سوریهمنابعی در رهبری سوریه پیش بینی می کنند که بشار اسد در آینده ای نزدیک، سخنان مهمی ایراد کند که دربرگیرنده دیدگاهش برای حل بحران سوریه خواهد بودیک رسانه لبنانی اعلام کرد انتظار می رود بشار اسد به زودی "سخنرانی راه حل" را ارائه کند . این سخنرانی بر نقشه راهی برای حل بحران سوریه متمرکز خواهد شد که بر نشست ژنو 2 میان اخضر الابراهیمی و نمایندگان مسکو و واشنگتن مبتنی خواهد بودمنابع آگاه به روزنامه الاخبار لبنان گفتند مضمون سخنان اسد مطابق متن نامه ای است که اسد آن را از طریق فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در هفته گذشته به مسکو منتقل کردنقطه اساسی در موضع اسد این است اگر اعتراضی به نامزدی وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 با نامزدهای دیگر وجود نداشته باشد، وی با نقشه راه حل موسوم به "ژنو 2" موافقت می کند که بندهایش شامل : 1- آتش بس2- حضور ناظران بین المللی برای نظارت بر اجرای آن 3تشکیل کمیته تاسیسی برای بازنگری در قانون اساسی 4- تشکیل دولت وحدت ملی 5تشکیل مجلس نمایندگان از طریق انتخابات آزاد با نظارت بین المللی«

.

».""!

خراسان

فردا مدعی شد

دولتی ها تلاش دارند که جایگاهی اپوزیسیون گونه برای خود تعریف کنند تا از بدنه اصلاح طلبان و قشرهای خاکستری رای جمع کنند. بر اساس همین تحلیل بعید نیست که در هفته ها و ماههای آینده سطح تنش های دولت با برخی از نهادهای حاکمیتی بیش از پیش شود.

جام جم آنلاین نوشت

در حالی که معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرده با سرمایه گذاری 16 میلیارد دلاری روزانه 18 میلیون لیتر گازوییل و 9 میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد های اروپا در کشور تولید می شود،اما چندی قبل رئیس انجمن خودروسازان در گفت و گو با برنامه "بدون خط خوردگی" از تعلیق تولید انبوه خودروهای داخلی با استاندارد یورو4 بدلیل عدم تهیه سوخت موجود از سوی وزارت نفت سخن گفته است.

مردم سالاری

عوض حیدرپور نماینده مجلس درباره توجیه سخنگوی دولت که تغییرات کابینه دولت و عزل و نصب مدیران را به نظریه حرکت جوهری ملاصدرا ربط داده بود، گفت: الهام با این سخن خود مغالطه و خلط موضوعات کرده؛  زیرا بی کفایتی ها و ناکارآمدی های دولت دهم ربطی به نظام هستی ندارد.

خبرآنلاین نوشت

مرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه رسالت، گفت: بعید می دانم جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدای دولت حمایت کند. وقتی می بینیم رهبر معنوی این جریان آیت الله مصباح مواضع صریحی نسبت به شخصیت های شناخته شده دولت دارند بعید می دانم این اتفاق بیفتد.

تابناک نوشت

در حالی  که غرب و آمریکا، تحریم های اخیر خود را با هدف قطع ورود فلزات گرانبها به ویژه طلا به ایران وضع کردند، فشار بیش از اندازه این کشور ها بر ترکیه، که بزرگترین صادرکننده طلا به ایران است، بیش از همیشه موجب ناراحتی سیاستمداران ترک شده است، تا جایی که وزیر اقتصاد این کشور، ظفر کاگلیان، دیروز در سخنانی شدیداللحن خطاب به اتحادیه اروپا گفت: بروید دنبال کسب و کار خودتان.

نسیم نوشت

دولت ترکیه دیروز با تصویب لایحه ای هرگونه انتشار اطلاعات درباره منابع تأمین نفت این کشور را ممنوع اعلام کرد. این اقدام پس از انتشار اخبار درباره تصمیم آمریکا برای وارد کردن نام ترکیه به لیست کشورهای تحریم کننده نفت ایران، انجام شد.

دیپلماسی ایرانی نوشت

دکتر غلامرضا کیامهر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی و بانکی تاکید می کند که ادعای بی نیازی دولت از درآمد نفتی بیش از آنکه عملی باشد به شعاری خارج از واقعیت اقتصادی کشور می ماند.

جمهوری اسلامی

*مردم هندیجان و بندر امام خمینی در تماس‌هائی با نمایندگی روزنامه جمهوری اسلامی در این دو شهر، از ارتقاء امنیت شهرهای خود خبر دادند. آنها می‌گویند: طی دو ماهه اخیر با تلاش مأموران نیروی انتظامی شهرستان هندیجان و بندر امام خمینی پیشرفت خوبی در جهت ارتقاء امنیت در این شهرستان حاصل شده است. از جمله اقدامات نیروی انتظامی در این دو شهر، دستگیری سارقان مسلح، دستگیری قاتل یکی از شهروندان و کشف اتومبیل‌ها و وسایل سرقتی مردم است. شهروندان هندیجانی و بندر امام خمینی در گفتگو با خبرنگاران روزنامه از زحمات مأموران نیروی انتظامی این دو شهرستان تشکر نمودند.
*
وزیر ارشاد در گفتگویی که از برنامه 7 پخش شد اعلام کرد در طول سه سال اخیر 250 فیلم سینمایی ساخته شده که تنها 18 فیلم (2/7 درصد) ایراد داشته است. وی که اصرار داشت: "انحراف" را "ایراد" بخواند تاکید کرد بر سر این 18 فیلم اختلاف نظر وجود دارد. وزیر ارشاد نگفت که در دوره‌های قبلی چه درصدی از فیلم‌ها به قول وی ایراد داشته‌اند و اصولاً برای سه سال آیا 18 فیلم ایراد‌دار کم است؟

دنیای اقتصاد

مطهری: آیت‌الله هاشمی کاندیداتوری در انتخابات را نپذیرفت

ایلنا نوشت: نماینده اصولگرا و منتقد دولت در مجلس نهم از جرئیات جلسه تشکل صدای ملت با آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد. علی مطهری گفت:‌ ما به همراه چند تن از همفکران خود تقریبا حدود سه هفته پیش خدمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیدیم. مطهری تصریح کرد: من در آن جلسه گفتم که در شرایط کنونی کشور و در شرایطی که در حالت اضطراری قرار داریم و اقتصاد ما با مشکلاتی رو به رو شده است، کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی برای یک دوره 4 ساله‌ می‌تواند کمک کند.وی ادامه داد:‌ در واقع بنده به ایشان گفتم که خوب است برای یک دوره 4 ساله کاندیدای ریاست‌جمهوری شوید و با توجه به نفوذی که روی گروه‌ها و شخصیت های سیاسی دارید کشور را به حالت تعادل برسانید تا اینکه در دوره بعدی فرد دیگری مسوولیت را بپذیرد. این عضو صدای ملت یادآور شد:‌ البته ایشان نپذیرفتند و گفتند که به دلیل شرایط جسمی نمی‌توانم این درخواست را بپذیرم. اما در عین حال گفتند که اگر کاندیدای معتدل و مقبولی باشد من از او حمایت‌ می‌کنم.

کیهان

یک پایگاه اینترنتی وابسته به اپوزیسیون، از گروه های ضدانقلاب خواست به میزان اصرار دست اندرکاران فتنه سبز به عدم مرزبندی با جریان های ضددین و ضدانقلاب، آنها را مورد حمایت قرار دهند حتی اگر دارای سوابق انقلابی و حضور در نظام بوده باشند.اخبار روز نوشت: در میان نیروهای اصلاح طلب و مدعی اصلاح طلبی، چهارگرایش مختلف در رابطه با انتخابات پیش رو پدید آمده است. 1- شرکت در انتخابات به بهای محکوم کردن جنبش سبز و رهبران ربوده شده آن (کواکبیان) 2- شرکت بی قید و شرط(عارف) 3-شرکت بی قید و شرط ولی با تاکید بر ضرورت رفع حصر 4- شرکت مشروط به رفع حصر و با مشارکت جنبش سبز در تصمیم گیری.
در ادامه این تحلیل آمده است: به نظر می رسد آقای خاتمی به عنوان یکی از شخصیت های خوشنام [!] اصلاح طلبان، با درک شرایط وارد صحنه شده است. اظهارات اخیر او در جریان ملاقات با دختران موسوی- رهنورد، همزمان با تلاش برای احیای جبهه متحد اصلاح طلبان، می تواند این گونه تعبیر شود که ایشان می خواهند در چارچوب گرایش چهارم وارد بازی شوند و خطای دماوند را تکرار نکنند. در عین حال، کاراکتر و سوابق جناب خاتمی و محدوده تنگی که او برای سیاست ورزی برگزیده- یا خطوط قرمز نظام در اختیارش می گذارد- همواره این نگرانی را در میان نیروهای تحول خواه کشور دامن می زند که تا چه میزان می توان بر سر ایستادگی و استواری ایشان حساب باز کرد و تا چه حد می شود به کارایی اهرم های در دسترس او امیدوار بود؟
اخبار روز در ادامه نوشت: بخش های بزرگی از نیروهای چپ، غیرمذهبی، ملیون و دین باوران سکولار که فضای سیاسی خارج از کشور را تحت کنترل دارند، به درستی تاکید می کنند که موسوی را که دوران خمینی را طلایی نامید، رهبر خود نمی دانند. در عین حال واقع بینی سیاسی و حرکت با پای واقعیت ها، اغلب ما را در مقابل گزینش های نامطلوب، ولی اجتناب ناپذیر قرار می دهند. اگر به این واقعیت هم توجه کنیم که موسوی و کروبی در تمام مدتی که هدایت جنبش سبز را در دست داشتند، در مقابل انحصارطلبی های داخل جنبش و فشارهای شدید حکومت برای مرزبندی با بخش های تحول خواه، چپ و غیرمذهبی مقاومت کردند و اگر به نتایج پیروزی در مبارزه برای آزاد کردن این همراهان و تاثیر عظیم آن در احیای جنبش سبز بیندیشیم، قطعا به فراخوان فروتنانه موسوی، خطاب به ما سکولارها و دین ناباوران درون جنبش سبز که «میان بد و بدتر، بد را انتخاب کنید» پاسخ مثبت خواهیم داد و حداقل به احترام سه سال ایستادگی در مقابل حکومت در پیکار برای آزادی آنها سهیم خواهیم شد.

یک شبکه تلویزیونی آمریکا پیشرفت های موشکی و دریایی ایران را حیرت آور توصیف کرد.شبکه سی ان ان در گزارشی که به مرور رزمایش دریایی اخیر ایران اختصاص داشت، گفت: ایران به بهینه سازی و ارتقای سیستم موشکی خود پرداخته و نسل جدیدی از این موشک ها را به کار گرفته است. نیروهای نظامی ایران طیف وسیعی از سامانه های دفاع موشکی را در رزمایش اخیر آزمایش کردند. این موشک ها قادر به هدف گرفتن جت های جنگنده، بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین هستند.«مایکل اوهالون» تحلیلگر موسسه پژوهشی آمریکایی بروکینگز در گفت وگو با سی ان ان گفت: رزمایش دریایی اخیر بیانگر این موضع از سوی تهران است که همچنان در جایگاه قدرت قرار دارد و صاحب اهرم فشار و آماده مقابله است و این که هشداری به آمریکاست در مورد هرگونه تلاشی که احتمالا بخواهد علیه این کشور صورت بدهد. سی ان ان با شگفت آور توصیف کردن پیشرفت ایران در صنایع دفاعی و موشکی از جمله دقت هدف گیری و قدرت تخریب بالا، گفت: بررسی های پنتاگون نشان می دهد موشک های دوربرد ایران از هر زمان دیگر دقیق تر و ویرانگرتر شده است. «سی ان ان» خاطر نشان کرد که ایران این توانایی ها را بدون حمایت هیچ قدرتی کسب کرده است.

خبرگزاری آلمان اعلام کرد سیاست خارجی و اتمی ایران با انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تغییر نمی کند.
این خبرگزاری در گزارشی که به انتخابات آتی ریاست جمهوری اختصاص داشت، از قول یک دیپلمات خارجی مقیم تهران نوشت: با انتخاب رئیس جمهور جدید ایران نباید انتظار داشت تغییر چندانی در سیاست خارجی و اتمی ایران به وجود بیاید. هیچ دولتی مجاز به تغییر برنامه هسته ای یا تغییر رویکرد نسبت به آمریکا و اسرائیل نبوده است، حتی هنگامی که اصلاح طلبان روی کار بودند.این خبرگزاری خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درباره مسائل کلانی این چنین در حوزه اختیارات رهبر عالی ایران است.خبرگزاری آلمان در بخش دیگری از گزارش خود درباره سناریو پوتین- مدودف نوشت: چنین سناریویی قابل الگوبرداری در ایران نیست و آقای [م] نه تنها در ایران از حمایت روحانیت برخوردار نیست بلکه به صورت مزاحم و معارض درآمده است. نظرات وی درباره اسرائیل و مکتب ایرانی، اصولگرایان را به مخالفت با وی کشاند و اکنون اصولگرایان از «حلقه انحرافی» سخن می گویند.

تعداد گرسنگان آمریکا که نیازمند کمک غذایی هستند از دهه 1970 تا به امروز بیش از 10 برابر شده است.
پایگاه پژوهشی گلوبال ریسرچ با انتشار گزارشی به بهانه بحران اقتصادی و بدهی و کسری بودجه در آمریکا نوشت: بسیاری از مردم آمریکا در شرایط فعلی نمی توانند به لحاظ اقتصادی تاب بیاورند. فقر، بیکاری یا داشتن شغلی با درآمد کم، بی خانمانی، گرسنگی و ناامیدی زندگی بسیاری از مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد و این در حالی است که مقامات ثروتمندترین کشور جهان به این وضع اهمیتی نمی دهند. ثروت دوباره بین بانکداران، شرکت های بزرگ و ثروتمندان توزیع می شود و فقر بیش از پیش بر طبقه فقیر جامعه آمریکا سایه می افکند.
این گزارش می افزاید: در دهه 1970 میلادی، از هر 50 آمریکایی، یک نفر کمک غذایی دریافت می کرد. در پایان سال 2008 از هر 5/6 آمریکایی یک نفر یعنی 31 میلیون نفر این کمک را دریافت می کردند اما امروزه این تعداد به حدود 48 میلیون نفر رسیده و آمار همچنان رو به افزایش است. بیش از نیمی از جمعیت آمریکا به کمک فدرال نیاز دارند و با گذشت یک یا دو دهه این تعداد احتمالا افزایش می یابد. در عین حال درآمد متوسط یک خانوار رو به کاهش است و نرخ بیکاری به 23درصد رسیده است. حدود صد میلیون آمریکایی در سن کار، بیکار هستند و شمار زیادی نیز درآمد بسیار کمی دارند. شرایط روز به روز بدتر می شود.گلوبال ریسرچ نوشت «طبقه متوسط آمریکا در حال ناپدید شدن است و اغلب کودکان در خانواده هایی با درآمد کم یا بسیار فقیر زندگی می کنند. آمارها نشان می دهد میزان نابرابری درآمدی در آمریکا بیشتر از سایر کشورهای توسعه یافته است و شیلی، مکزیک و ترکیه نیز در این زمینه رتبه بالایی دارند. از سال 1989 میلادی تاکنون، نابرابری و اختلاف طبقاتی در 49 ایالت آمریکا افزایش یافته است.»
در این گزارش خاطرنشان شده است: در سال 2012 بیش از 50درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی آمریکا کمتر از 25 سال در آمریکا یا شغلی با درآمد کم داشتند یا بیکار بودند و پیش بینی می شود این وضع در سال میلادی جدید بدتر شود.

 «معتقدم شرایط حضور اصلاح طلبان به عنوان کاندیدا دادن چندان فراهم نیست».
این مطلب را سیدمحمد خاتمی در دیدار با گردانندگان یک سایت زنجیره ای عنوان کرد. خاتمی با بیان اینکه خطرات بزرگی نظام و مردم و جامعه را تهدید می کند، اظهار داشت: با این روندی که هست فقط یک راه وجود دارد. اینکه رویکرد عوض شود و در انتخابات سالم و فراگیر نشان داده می شود؛ ما هم کمک کنیم که مشکل حل شود ولی متأسفانه نشانه های امیدوارکننده ای برای تغییر رویکرد نمی بینم. چشم اندازی برای نامزد دادن فراهم نیست.
خاتمی این مطالب را در واکنش به اظهارات یکی از حاضران گفته که چند سال پیش در سایت بازتاب وابسته به محسن رضایی نفوذ کرده بود اما پس از مدتی از آن سایت کنار گذاشته شد و وی راساً با راه اندازی یکی دو سایت تلاش کرد از سوی فتنه گران و رادیکال های جبهه اصلاحات به بازی گرفته شود. با وجود اظهارات خاتمی، محمدرضا عارف معاون اول دولت ا��لاحات در مصاحبه با نشریه مثلث درباره ابراز تمایلش به نامزدی گفته است: در طول این 34سال بعد از انقلاب برای هیچ کاری کاندیدا نشدم، ولی وقتی مسئولیتی به بنده پیشنهاد می شد و فکر می کردم توانایی اجرای آن را دارم جواب منفی نمی دادم. بر همین اساس در شرایط فعلی کشور تکلیف می دانم که جلو بیایم. شرایط منطقه و کشور، برگزاری یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری را برای ما الزامی می کند.
بنابراین همه افرادی که در خود توانایی اداره کشور را می بینند باید در این حرکت ملی سهیم باشند و به صورتی مشارکت داشته باشند. تجربه ناموفق اجرایی در بخش های مختلفی که کار کردم، ندارم و مشکلات کشور را خوب می شناسم.
وی با بیان اینکه من به هر حال به جریان اصلاح طلب وابسته هستم و علی الاصول باید با حمایت این اردوگاه بیایم، درباره تعریف خود از اصلاح طلبی گفت: ما اصلاح طلبی را خط امام و پایبندی به قانون اساسی و ارزش ها می دانیم.بر همین اساس اگر کسی بگوید من اصلاح طلب هستم ولی دنبال براندازی باشد را اصلاح طلب نمی دانیم.
عارف درباره شرط گذاشتن برای نامزدی و از جمله آزادی افراد بازداشت شده گفت: من معتقدم نظام ما نظام شرط پذیری نیست و باید طبق قانون جلو برویم. بر همین اساس شرط نمی گذارم.عارف در پاسخ این سؤال که آیا در صورت حضور در انتخابات به نتیجه آن تمکین می کند، گفت: حتماً این کار را می کنم و به رقیب پیروز در انتخابات تبریک می گویم.وی با بیان اینکه طرح دولت وحدت ملی عملی نیست، درباره احتمال نامزدی خود و رایزنی با خاتمی گفت: من یاد نگرفته ام وارد بازی باخت شوم. من همه بازی هایی که در آن شرکت کردم بازی برد- برد بوده، یعنی اگر آقای خاتمی و دیگران بگویند بیا اما تحلیلم این باشد که اگر بیایم به هر دلیلی رای نمی آورم، نمی آیم. ضمن آنکه آقای خاتمی در این زمینه با من تاکنون صحبت نکرده و قطعاً مرا از آمدن منع نکرده، چون اصولاً ایشان آدم منفی باف و منفی گویی نیست.عارف همچنین درباره این سؤال که رابطه شما در مقام ریاست جمهوری با رهبری چگونه خواهد بود؟ گفت: مسئله سلسله مراتب در اصول قانون اساسی مشخص است. به آن اعتقاد دارم. ضمن آنکه همیشه در هر سمتی بودم با مافوقم مشورت می کردم، نگاهم نگاه حرکت جمعی بوده است، چون می خواهیم کشور پیشرفت کند، می خواهیم برنامه ها اجرا شوند. دولت به تنهایی نمی تواند کارها را انجام دهد. باید همه قوا و همه نهادها پشت برنامه دولت قرار گیرند و در رأس این نهادها مقام معظم رهبری هستند.پیش از این برخی حامیان تندرو خاتمی با حمله به عارف مدعی شده اند که او از سوی نهادهای امنیتی مدیریت می شود و اصلاح طلب بدلی است!

AAD-AIGKD-AIGA(دو نمونه از این هواپیما) را خرید اما این دو هواپیما برای مدت زیادی در تایلند نماندند و در ماه دسامبر این دو هواپیما به قرقیزستان فرستاده شدند. منابع مختلف در این مورد که کدام شرکت هواپیمایی در قرقیزستان این هواپیماها را تحویل گرفته اطلاعات متفاوت می دهند. برخی از «ماناس ایر ویز» و برخی دیگر از «قرقیز ترانس آویا» نام برده اند.آئروگراف می افزاید: این دو هواپیما سرانجام وارد فرودگاه امام خمینی تهران می شوند تا در اختیار «ماهان ایر» قرار گیرند. فرود آمدن دو هواپیمای لوفت هانزا در تهران نشانگر آن است که شرکت های هواپیمایی در ایران می توانند تحریم ها را دور بزنند و به کمک کشورهای مختلف به هواپیماهای جدید دست پیدا کنند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات