صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۶۹۲۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3948 سه‌شنبه 11 شهریور ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کلید رونق اقتصادی، مسئله تولید است. (۱5/6/93)

سرمقاله

روحانیت، دشمنانش و مردم

رئیس‌جمهور روز گذشته در اجلاس روز جهانی مسجد سخنرانی کرد و در فرازهای مختلف به تشریح موضوعات گوناگون پرداخت. یکی از فرازهای سخنان دکتر روحانی، نقش روحانیت در انقلاب و پس از انقلاب و زمان حاضر بود. این مناسبت و سخنان دکتر روحانی، زمینه و فرصتی را برای اشاره کوتاه به ‌موضوع مهم «روحانیت و حکومت» فراهم آورد.

شاید در هیچ دوره‌ای نهاد روحانیت به‌اندازه زمان حاضر مخالف و دشمن خارجی نداشته که علت آن هم حضور پررنگ روحانیت در حکومت است. حضور روحانیت در حکومت که با وقوع انقلاب اسلامی معنا یافته، تمام معادلات حکومتی و بسیاری از مناسبات بین‌المللی را متأثر ساخته و بر معادلات حال و آینده نیز تأثیرگذاشته است. همین مقدار برای کسانی که به سبب این پدیده منافعشان به خطر افتاده، کافی است تا به دشمنی با روحانیت برخیزند.

روحانیت برای مقابله با دشمنانش، از عقبه قدرتمند تاریخ هزارساله‌ای برخوردار است که طی آن، با غور در مسائل نظری اسلام، کیان آخرین دین آسمانی را حفظ کرد و با انقلاب اسلامی از شکاف بزرگ و تاریخی میان نظر و عمل عبور کرد و وارد حیطه عمل دینی (حکومت دینی) شد. کسانی که از این رسالت مغفول‌مانده روحانیت، احساس خطر کرده‌اند، از همان ابتدای انقلاب، ساز خود را علیه روحانیت کوک کردند و به روحانیت پیشنهاد دادند برای ادامه مسیر گذشته و حفظ کیان اسلام به قم بازگردند و حکومت را به دیگران (اهلش) واگذار کنند که امام راحل(ره) محکم در برابر این توطئه عظیم که ظاهری خیرخواهانه داشت، ایستادند و ساختاری را تأیید کردند که روحانیت از ارکان آن بود. پس از آن بود که دشمنی علیه روحانیت در حیطه نظر و عمل شدت گرفت و همچنان ادامه دارد و روحانیت هوشیار و بیدار، با فراست و هوشمندی و درک اهمیت این رسالت تکاملی، پا پس نکشید و با حضور در عرصه‌های مختلف کار عملی که سرشتی چالش‌زا دارد، به موفقیت‌های بزرگی دست ‌یافت.

 زمان حضور روحانیت در عرصه عمل (حدود سی‌وشش سال) در مقایسه با سابقه تاریخی حدود هزار سال در عرصه نظر و ظاهر ساختن توانمندی‌هایش در این عرصه، این انتظار را ایجاد می‌کند که با برخی از فراز و فرودهای آن که بعضاً اجتناب‌ناپذیر است، همراهی شود و این نوید را هم می‌دهد که با گذشت زمان، مشابهت توانمندی روحانیت در عرصه عمل به توانمندی‌اش در عرصه نظر، بیشتر و بیشتر خواهد شد و این نکته‌ای است که همه دشمنان روحانیت را نگران و این وظیفه را برای مردم ایجاد کرده که برای داشتن ایرانی پیشرفته و سربلند در آینده‌ای نزدیک، باید در کنار روحانیت با دشمنان دسیسه‌گر آن بجنگد. ان‌شاء‌الله

         ترجمه

 

     وحشت سنی‌های حامی داعش از پیروزی‌های شیعیان

گروه ترجمه ـ روزنامه واشنگتن‌پست 2 سپتامبر 2014 (۱۱شهریور) در مقاله‌ای به پیروزی‌های نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: یک روز پس از شکسته شدن حصر شهر شیعه‌نشین آمرلی، نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان طرفدار دولت روز دوشنبه به سمت روستاهای اطراف این منطقه حرکت کردند. ورود گروه‌های مسلح شیعه به شهرهای سنی‌نشین این وحشت را تشدید کرده که سنی‌ها هدف کشتارهای انتقام‌جویانه قرار گیرند. کشتارهای فرقه‌گرایانه از زمان حملات داعش در شمال عراق در ماه ژوئن افزایش یافته و شیعیان و گروه‌های اقلیت هدف قرار گرفته‌اند. روز دوشنبه جنگ ادامه یافت و شبه‌نظامیان شیعه و پیشمرگه کرد به منطقه سلیمان‌بیک و دیگر روستاهای سنی‌نشین هجوم آوردند. سخنگوی عصائب‌ الحق  (گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران) گفت که «سلیمان‌بیک و سایر روستاهای اطراف آمرلی به‌طور کامل آزاد شده‌اند... تا دوشنبه‌شب، این گروه شبه‌نظامی به همراه نیروهای عراقی، این شهر و جاده راهبردی منتهی به آمرلی را تحت تسلط خود درآورده‌اند.»

در ادامه مقاله آمده است: بیشتر ساکنان منطقه سلیمان‌بیک پس از ورود نیروهای عراقی فرار کرده‌اند. آن‌هایی که مانده‌اند، به دلیل رهایی از دولت اسلامی داعش ابراز خشنودی می‌کنند؛ اما تنش‌ها زمانی تشدید شد که سنی‌های این منطقه در ابتدا از حضور دولت اسلامی استقبال کردند که دلیل آن، مخالفت این گروه با دولت تحت اداره شیعیان عراق بود. حال این سنی‌ها نگران هستند که به همکاری با شبه‌نظامیان داعش متهم شوند. شلال عبدول، رئیس سنی شورای محلی در حومه سلیمان‌بیک می‌گوید: «ساکنان بسیار نگران هستند... آن‌ها از ما می‌خواهند توضیح دهیم که آن‌ها با داعش همکاری نکرده‌اند و تنها مجبور به ماندن شده بودند.» شبکه‌های تلویزیونی عراق تصاویر شادی غیرنظامیان و نظامیان و نیز ورود کامیون‌های کمک‌رسانی را نشان داد.

در پایان مقاله آمده است: عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه داعش را به پاکسازی قومی در مناطق شمالی عراق که تحت تسلط این گروه است، متهم کرد. عفو بین‌الملل در گزارشی 26 صفحه‌ای با عنوان «پاکسازی قومی در مقیاسی تاریخی» نوشت: «جهادی‌ها به‌طور نظام‌مند غیرعرب‌ها و غیرسنی‌ها را از زمان حمله به شمال عراق در تابستان امسال، هدف قرار داده‌اند. شبه‌نظامیان دولت اسلامی تعداد بسیاری از اقلیت‌ها را مطابق سیاست عمدی پاکسازی قومی که احتمالاً جنایت‌ جنگی است، ربوده، کشته و بیرون رانده است... اقلیت‌های آسیب‌پذیر در برابر حملات دولت اسلامی با خطر محو شدن رو‌به‌رو هستند... داعش صدها زن و کودک را ربوده و این وحشت نیز وجود دارد که مردان بسیاری هم ربوده‌ شده‌اند.» در عین حال، روز دوشنبه سازمان ملل اعلام کرد توانسته 45 تن کمک بشردوستانه به آمرلی تحویل دهد. طی مدت دو ماه شیعیان در محاصره در آمرلی، به غذا، آب و برق دسترسی نداشته‌اند.

اخبار وتحلیل‌ها: نویسنده تلاش می‌کند اهل سنت عراق را از پیروزی شیعیان، نگران و ترسان نشان دهد، حال آنکه ظاهراً وی و سایر غربی‌ها و کشورهایی که از داعش حمایت کرده‌اند، از این پیروزی‌ها نگرانند. القای نگرانی اهل‌سنت عراق از پیروزی شیعیان، برنامه تبلیغاتی روانی دشمنان ملت عراق برای حفظ نابسامانی در عراق از طریق شعله‌ور کردن جنگ مذهبی است، حال آنکه مردم عراق به‌خوبی درک کرده‌اند که داعش تکفیری اساساً گروهکی منحرف است که قصد دارد ایده‌های پلید خودش را تحمیل کند و هر فرد مخالف ایده‌هایش را هلاک می‌کند و برای آن‌ها شیعه و سنی تفاوتی ندارد. همان‌گونه طی چند ماه گذشته این رفتار را در سوریه و عراق نشان داده‌اند.

اخبار

تنظیم فتوا با قطب‌نمای سیاست!

 یک مفتی عربستانی، گروه تروریستی داعش را کافرتر از بت‌پرستان دانست. شیخ سعد بن‌ناصر الشثری، عضو سابق دارالفتوای عربستان، گفت: «داعشی‌ها از یهود و نصاری کافرترند، آنان به نبرد با خدا و رسول خدا(ص) برخاسته‌اند و همه خانواده‌ها در هر کشور اسلامی که عضوی از اعضایشان به این گروه پیوسته‌اند، وظیفه دارند این موارد را به مراکز مسئول گزارش کنند.» الشثری در همین زمینه افزود: «داعش با خدا و رسولش مبارزه می‌کند، در خانه‌های خدا را می‌بندد، علمای دین را می‌کشد و بندگان خدا را عذاب می‌دهد... ارتباط با این گروه، گناهی بزرگ و حتی ارتداد از دین اسلام به شمار می‌آید.» وی در ادامه خطاب به اعضای داعش، آنان را به جدا شدن از این گروه دعوت کرد و گفت: «با توجه به اینکه این گروه هر فردی را که بخواهد از آنان جدا شود، به قتل می‌رساند، از اعضای آن می‌خواهم فرماندهان ارشد را هدف قرار دهند و تا می‌توانند، داعشی‌ها را بکشند تا مشمول مغفرت الهی شوند.» الشثری ادامه داد: «هر فردی از داعش که کشته می‌شود، نه‌تنها اهل بهشت نیست، بلکه اهل جهنم است، بیعت با آنان بی‌ارزش است... همکاری با آنان به هر نحوی که باشد، حرام است و خیانت به خدا، رسول خدا(ص) و مؤمنان به‌شمار می‌آید... جنگیدن با آن‌ها از اوجب واجبات است و کسی که در این راه کشته شود، شهید راه خداست.»

اخبار کوتاه     

*بر اساس گزارش‌های رسیده، «فدریکا موگرینی» وزیر امور خارجه ایتالیا که به‌تازگی به جای کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است، در موضوع سوریه چندین بار بر لزوم مشارکت ایران تأکید کرده و گفته است: «باید راه‌هایی را بیابیم که ایران و دیگر بازیگران مهم منطقه نیز در آن مشارکت داشته باشند؛ در غیر این صورت، موفق نخواهیم شد.»

* جریان فتنه و احزاب غیرقانونی مشارکت و مجاهدین انقلاب، فشارهای فراوانی برای انتصاب یک فرد نزدیک به خود در پست معاونت سیاسی وزارت کشور به دولت وارد می‌کنند. رئیس‌جمهور برای پذیرش افرادی چون علی‌محمد حق‌شناس یا محقر (مدیر کل انتخابات وزارت کشور در دوره دوم محمد خاتمی) در پست معاونت سیاسی وزارت کشور به‌شدت تحت فشار است. همچنین اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند این فشار را به وزیر کشور هم منتقل کنند. استدلال جریان فتنه اکنون این است که دولت تاکنون در حوزه سیاست داخلی قدم جدی که مطلوب آن‌ها باشد، برنداشته و به همین دلیل باید این پست را به‌عنوان «سهمیه چپ» به اصلاح‌طلبان واگذار کند!

* رهبران مذهبی انگلیس هم علیه پیوستن انگلیسی‌ها به گروه‌ تروریستی داعش برای جنگیدن در سوریه و عراق فتوا دادند. بنابر اعلام روزنامه نیویورک‌تایمز، این فتوا که امامان مذهبی انگلیس صادر کرده‌اند، مهم‌ترین اقدامی است که جامعه مسلمانان انگلیس خطاب به شهروندان این کشور درباره پیوستن به گروه‌ تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) صورت داده‌اند. در حال حاضر دست‌کم 500 انگلیسی برای داعش می‌جنگند و این گروه این روزها تهدیدی جدی برای امنیت انگلستان به شمار می‌رود و این کشور به مبدأ بسیاری از تروریست‌های داعش تبدیل شده و حتی برخی گزارش‌ها از بازگشت نیمی از تروریست‌ها به این جزیره خبر می‌دهد.

* وزارت خارجه کانادا در اقدامی که آشکارا دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود، درباره مسائل قضایی ایران بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار آزادی فوری به‌گمان خود، زندانیان سیاسی در ایران شد. در این بیانیه، دولت کانادا با طرح ادعاهایی، درباره وضعیت زندانیان و نظام قضایی ایران ابراز نگرانی کرده است. «جان برد» وزیر خارجه کانادا و از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی، از زمان تصدی این پست، بارها مواضعی ضد ایرانی در موضوعات مختلف از جمله گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 اتخاذ کرده است.

* اتفاقاتی که پس از استیضاح رخ داد، نشان داد که استیضاح یک امر کاملاً مثبت و حساب شده از سوی نمایندگان مجلس برای بهبود روند دانشگاه‌ها بوده است. این روزها خروج افرادی که در فتنه 88 نقش داشتند، از وزارت علوم نشان می‌دهد که روند بهبود وضعیت وزارت علوم، رشد مثبتی به خود گرفته است و فتنه‌گران یکی پس از دیگری از سمت‌های خود کنار می‌روند تا دانشگاه بتواند به‌خوبی رسالت اصلی خود را که تربیت دانشجو است، انجام دهد.

* محمدعلی ابطحی، مشاور و معاون رئیس دولت اصلاحات، به‌تازگی در پستی در صفحه فیس‌بوک خود، شعری از آهنگ‌های یک خواننده فراری را منتشر کرده است. ابطحی در این پست نوشته است: «می‌خوام همین ترانه رو، رو صحنه فریاد بزنم / نقابمو پاره کنم، جای خودم داد بزنم»(!) سیاوش قمیشی یکی از خوانندگان فراری و وابسته به رژیم طاغوت است که تاکنون آهنگ‌های زیادی برای سیاه‌نمایی اوضاع کشور ایران خوانده است و در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد. ابطحی پیش از این نیز راه فرار از گرسنگی ماه رمضان را گوش دادن به آهنگ‌های قمیشی دانسته بود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات