صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۷۱۲۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4013 دوشنبه 17 آذرماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کسانی که بصیرت ندارند، همانند بیچارگانی که در فتنه‌ ۸۸ گرفتار شدند، در فضایی غبارآلود حرکت و عمل می‌کنند.(6/9/93)

سرمقاله

حمله‌ای برای نجات تروریست‌ها!

شب گذشته هشت جنگنده رژیم صهیونیستی برای هفتمین بار از آغاز بحران سوریه و با سوءاستفاده از وضعیت این کشور و منطقه، دمشق را مورد حمله قرار دادند. گفته می‌شود در این حمله، مجموع انبارها و سوله‌های نزدیک فرودگاه بین‌المللی دمشق و فرودگاه دیماس هدف قرار گرفته‌اند. هر چند که تاکنون رژیم صهیونیستی همانند حملات گذشته، رسماً حمله به سوریه را تأیید نکرده، اما تمام شواهد انجام این حمله از سوی صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» صبح امروز در گزارشی در توجیه این حمله نوشت: «این اقدام احتمالاً از بیم رسیدن موشک‌های دقیق و قدرتمند ایران به حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.»!

دیگر روزنامه‌های صهیونیستی نیز دلایلی چون؛ زدن سامانه ضدهوایی اس300 - که به‌تازگی روس‌ها در اختیار ارتش سوریه قرار داده‌اند - و موشک‌های یاخونت که ادعا می‌کنند در این انبارها بوده‌اند را انگیزه این حمله دانسته‌اند؛ اما شواهد از واقعیات دیگری خبر می‌دهد و به‌نظر می‌رسد صهیونیست‌ها برای برهم زدن توازن قوایی هستند که این روزها به نفع دولت سوریه و به ضرر تروریست‌های وارداتی ضد سوریه در میدان نبرد اتفاق افتاده است، چرا که این روزها ارتش سوریه موفقیت‌های زیادی در عرصه میدانی کسب کرده و این بار نیز صهیونیست‌ها همانند چند حمله پیشین و هنگامی که دولت سوریه پیروزی‌هایی را در میدان جنگ کسب می‌کند، برای تقویت روحیه تروریست‌های ضدسوری و زمین‌گیر کردن ارتش سوریه، دست به چنین حملاتی زده‌اند؛ اما صهیونیست‌ها باید بدانند که پاسخ جبهه مقاومت و ارتش سوریه به این گستاخی‌‌های صهیونیست‌‌ها زیاد طول نخواهد کشید و چنان ضربه‌ای بر پیکر نحیف و بحران‌زده این روزهای صهیونیست‌ها خواهند زد که دیگر جرئت انجام چنین حمله‌هایی را نداشته باشند؛ هر چند که انحراف افکار عمومی جامعه صهیونیستی و جهانیان از بحران کابینه این رژیم نیز می‌تواند دلیل خوب دیگری برای انجام این حمله باشد.

ترجمه

ابعاد و دلایل بمباران داعش توسط ایران

گروه ترجمه ـ روزنامه واشنگتن‌پست 7 دسامبر 2014 (۱۶ آذر) در مقاله‌ای به ادعای بمباران مواضع داعش توسط جنگنده‌های ایران پرداخت و نوشت: گفته می‌شود جنگنده‌های ایرانی مواضع داعش در عراق را بمباران کرده‌اند. مقامات آمریکایی‌ نیز در این مورد اظهاراتی داشته‌اند. نمونه اخیر این بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا از حملات ایران در عراق مطلع بودید و آیا این حملات علیه شبه‌نظامیان داعش مفید بود، گفت که از تأیید صحت این خبر امتناع می‌کنم و تشریح کرد که تهران و واشنگتن، عملیات‌های نظامی را با یکدیگر هماهنگ نمی‌کنند. در واقع، در روزهای اخیر مقامات آمریکایی این موضع‌گیری را به‌طور ثابت مطرح کرده‌اند؛ اما وزیر خارجه آمریکا یک گام فراتر رفت و گفت: حملات ایران لزوماً اقدام بدی نخواهد بود.

در ادامه مقاله آمده است: جان کری با به‌کارگیری واژه داعش به جای دولت اسلامی تشریح کرد: «تصورم این است مشخص و مشهود است که اگر ایران در برخی مناطق علیه داعش اقدام کند و محدود به هدف‌گیری داعش باشد، تأثیر مثبتی خواهد داشت... اما این موضوع به معنای هماهنگی ما نیست. عراقی‌ها مسئولیت کامل عملیات‌های زمینی و هوایی خود را بر عهده دارند و انتخاب با آن‌هاست.» این، واکنشی ارزشمند پس از دهه‌ها تقابل مسائل امنیت ملی میان دو کشور آمریکا و ایران بود. از زمان بحران گروگان‌گیری در ایران که در سال 1981 به پایان رسید و سپس حمایت آمریکا از صدام در جنگ علیه ایران، این دو کشور مدت‌هاست با یکدیگر تقابل جدی راهبردی دارند که اوج آن، مسئله هسته‌ای ایران است. پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، مقامات آمریکایی ایران را به ارسال تسلیحات برای گروه‌های شبه‌نظامی شیعه متهم می‌کردند. این شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی حمله می‌کردند. در افغانستان نیز ایران با ارسال تسلیحات برای شورشیان طالبان، اعمال نفوذ شدیدی داشته است. طالبان نیز از این تسلیحات برای حمله به نیروهای آمریکایی و ائتلاف استفاده می‌کرد. در عین حال، ایران تلاش می‌کرد روابط خود با دولت مرکزی عراق را تقویت کند.

در پایان مقاله آمده است: ایران درخواست آمریکا برای همکاری علیه دولت اسلامی را در ماه سپتامبر نپذیرفت و رهبر این کشور، این ائتلاف را «پوچ، ضعیف و مغرضانه» خواند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از آن، نامه‌ای به رهبر ایران نوشت و تشریح کرد ایران و آمریکا منافع مشترکی در عراق دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد ایران نفوذ نظامی خود در عراق را بدون مداخله آمریکا به پیش می‌برد. بسیاری از پیروزی‌های نظامی اخیر عراق علیه دولت اسلامی با مداخله ایران صورت گرفته و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، نیز در عراق حضور داشته است.

اخبار و تحلیل‌ها: حمله یا عدم حمله هواپیماهای ایرانی به داعش در عراق، موضوع بحث ما نیست؛ اما آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، این نکته است که ایران در دفاع از منافع ملی خود و همچنین هم‌پیمانانش هر اقدامی را که صلاح بداند، انجام خواهد داد. نکته بعدی، ادعاهای یک طرفه این روزنامه آمریکایی و متهم کردن ایران به دخالت در افغانستان و عراق و کمک به گروه‌های مسلح این کشورها برای حمله به نیروهای آمریکایی است. این در حالی است که این روزنامه به مانند بسیاری از سردمداران کشورش فراموش کرده است این ایران بود که به آمریکا کمک کرد تا بساط طالبان در افغانستان برچیده شود و البته با وجود تعهدات متقابل، این کشور تمام قول و قرارهایش را زیر پا گذاشت از همین رو است که ایران دیگر درخواست‌های کمک آمریکا از خودش را نمی‌پذیرد و بارها گفته که ائتلاف آمریکا و غرب بر ضد داعش را باور ندارد. چرا که آمریکایی‌ها روی قول و قرارهایشان نمی‌ایستند.

اخبار

به نام دانشجو به کام فتنه‌گران!

 در حالی که مراسم گرامیداشت 16آذر امسال در فضایی غیر دانشجویی و بدون حضور و سخنرانی بسیاری از تشکل‌های دانشجویی مهم برگزار شد، برای اولین بار، نماینده سازمان دولتی جهاد دانشگاهی در حضور رئیس‌جمهور سخنرانی کرد! «ب.م» که فرزند خانم «الف. ب» از اعضای فعال حزب منحله مشارکت و معاون اجتماعی وزیر کشور در دولت خاتمی است، در حالی به‌عنوان  نماینده جهاد دانشگاهی به ایراد صحبت پرداخت که در فتنه 88 در موضع‌گیری‌های تند سیاسی خود، خواستار «مبارزه مسلحانه» علیه جمهوری اسلامی شده بود!

   وی که به‌عنوان نماینده این نهاد در مراسم دیروز حضور داشت، در سال‌های اخیر به‌دلیل اشتغال به تحصیل، در جهاد دانشگاهی فعالیتی نداشته و هم‌اینک نیز به‌عنوان کارمند جهاد دانشگاهی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «مأمور» است. وی همچنین به‌تازگی با اصرار رئیس فعلی جهاد دانشگاهی قرار بود به‌عنوان رئیس یکی از سازمان‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی منصوب شود که با توجه به منفی بودن استعلام نامبرده، موضوع منتفی شد. این فعال فتنه در سخنان روز گذشته خود، فضای دانشگاه‌ها را در سال‌های اخیر «فضایی امنیتی توأم با بی‌اعتمادی و انگ‌زنی» توصیف کرد!  حال سؤال اساسی از گردانندگان این مراسم و به‌ویژه از رئیس جهاد دانشگاهی این است که با وجود تأکیدات فراوان مبنی بر مرزبندی شفاف با فعالان فتنه، چگونه یک فعال فتنه که به‌تازگی به دلیل فعالیت‌های سیاسی علیه نظام، نتوانسته حداقل صلاحیت‌های لازم را کسب کند، به‌عنوان نماینده یک نهاد انقلابی به سخنرانی می‌پردازد؟

اخبار کوتاه     

* گفته می‌شود قرار بوده دکتر منصوره کرمی، همسر شهید هسته‌ای، دکتر مسعود علی‌محمدی، به‌عنوان سخنران مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تبریز حضور داشته باشد و این موضوع مورد موافقت مسئولان دانشگاه هم قرار گرفته و تمامی هماهنگی‌ها با همسر شهید انجام شده و بلیت‌های هواپیما نیز تهیه شده بود؛  اما پس از جلسه شورای فرهنگی این دانشگاه، این برنامه به دلایل نامربوط و غیرمنطقی لغو شد! در این جلسه مقرر می‌شود تا از دکتر پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان سخنران دعوت به عمل آید.

* از ورامین خبر می‌رسد پس از اعتراض دیروز مردم شهرهای ورامین و پیشوا، سخنرانی فائزه هاشمی که قرار بود در دانشگاه آزاد ورامین - پیشوا برگزار شود، لغو شد. گفتنی است پس از اعلام خبر سخنرانی فائزه هاشمی در این دانشگاه، مردم پیشوا و ورامین به‌منظور جلوگیری از حضور فائزه هاشمی در دانشگاه آزاد ورامین- پیشوا قصد داشتند در حرم امام‌زاده جعفر این شهر تجمع اعتراضی داشته باشند. رئیس دانشگاه آزاد ورامین- پیشوا نیز اعلام کرده بود که این برنامه از حوزه اختیارات وی خارج است؛ اما با توجه به اعتراضات مردم این دو شهر، سخنرانی فائزه لغو شد.

* تعدادی از دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر اصفهان در حین برگزاری مراسم بسیج دانشجویی در این دانشگاه، نشریه‌ای را تحت عنوان «چکامه» پخش کردند که در محتوای آن به تخریب وجهه بسیج پرداخته شده بود.

* وکیل خانواده اریک گارنر که به دست پلیس سفیدپوست آمریکا خفه شده است، گفت: «ما به اعتراضاتمان ادامه می‌دهیم؛ اگر این اتفاق برعکس بود، کیفرخواست دو روزه علیه اریک صادر می‌شد؛ متأسفانه از سال ۲۰۱۲ تاکنون ۳۱۳ نفر به ناحق کشته شده‌اند.» هیئت منصفه دادگاه شهر نیویورک هفته گذشته دانیل پانتالئو، افسر پلیسی را که اریک گارنر سیاه‌پوست را که مشکل تنفسی داشت، خفه کرده بود، تبرئه کرد؛ از این رو موجی از اعتراض و تظاهرات‌ آمریکا را فراگرفته است.

* امیرفرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص)، در مراسم یادواره شهدای دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد فاش ساخت: هفته گذشته هواپیمای یو2 را که یک هواپیمای جاسوسی (آمریکایی) است؛ شناسایی کردیم و در نقطه‌ای از کشور به این هواپیما اخطار داده شد و سامانه موشکی نیز برای هدف قرار دادن آن آماده شد؛ اما هواپیمای مذکور به محض دریافت اخطار، بازگشت. اسماعیلی افزود: الآن به جایی رسیده‌ایم که با کمترین هزینه و با استفاده از تجهیزات بومی، بیشترین هواپیماهای جاسوسی دشمن را شناسایی می‌کنیم.

* گفته می‌شود دولت ایران در میان پردرآمدترین دولت‌های جهان محسوب می‌شود و مقایسه آمار بودجه سالیانه ۲۳۵ کشور جهان نشان می‌دهد درآمدهای دولت ایران، از بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است. بر اساس این اطلاعات که بر پایه بودجه سال ۲۰۱۳ تهیه شده، کل درآمد دولت ایران در این سال، بیش از 69/79 میلیارد دلار برآورد شده است که این رقم تنها از ۳۷ کشور جهان کمتر است.

* «دِرِک رز» گارد رأس تیم بسکتبال شیکاگو بولز پیش از رویارویی تیمش با گلدن‌استیت وریرز در لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا، با پوشیدن پیراهن سیاهی که روی آن عبارت «نمی‌توانم نفس بکشم...» چاپ شده بود، از اقدام پلیس نیویورک در قتل یک نوجوان سیاه‌پوست انتقاد کرد! البته هنوز مشخص نیست که سازمان لیگ حرفه‌ای آمریکا، درک رز را به‌‌دلیل پوشیدن این پیراهن جریمه کند یا خیر؟ چون تمام بازیکنان شاغل در NBA موظف هستند پیش از بازی فقط لباس‌های شرکت آدیداس را بپوشند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات