تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۱۶۵۷
دکتر حسین الله کرم:

حماسه 9 دي حاصل دفاع از عاشوراي حسيني و ولايت فقيه بود

حماسه 9 دي سران فتنه را افرادي بي‌بصيرت و تابع احساسات کورکورانه و شخصي معرفي کرد که حاضر شدند قيصريه را به خاطر يک دستمال به آتش کشند.

پايگاه بصيرت، گروه سياسي/ در آستانه روز حماسه عظيم 9 دي خبرنگار پايگاه بصيرت گفت و گويي را با دکتر حسين الله کرم رئيس شوراي هماهنگي حزب‌الله ترتيب داده که شما را به خواندن آن دعوت مي‌کنيم.

 

مهمترين ويژگي حماسه 9 دي را چه مي‌دانيد؟

حماسه 9 دي دو ويژگي اصلي دارد که عبارتند از مردمي بودن و ولايي بودن. مردمي بودن براساس حرکت خودجوش گروهاي مختلف توده هاي مردم بوده که اين حرکت بدون سازمان دهي و طراحي از قبل، تدبيري بود که هيچ جريان يا گروهي نمي‌تواند آن را به خود منتسب کند. ولايي بودن اين حماسه برخاسته از شناخت عميق مردم از وقايع هشت ماهه پس از انتخابات رياست جمهوري در خرداد 88 بود. حاميان مهندس موسوي در روز عاشورا به ساحت حضرت سيدالشهدا (ع) و عزاداران آن به شدت بي‌احترامي کرده، پرچم هاي عزاداري را به آتش کشيدند. به نمازهاي ظهر عاشورا که در خيابان‌ها برپا شده بود حمله کردند و تعدادي را مجروح و به شهادت رساندند.

ولايي بودن در شعارهاي روز 9 دي ديده مي‌شد که در حمايت، دفاع و اطاعت از ولايت مطلقه فقيه حضرت آيت الله خامنه‌اي بود. مردم بر اساس ديدگاه امام خميني(ره) مبني بر اين که از ولايت فقيه پيروي کنيد تا آسيبي به کشور وارد نيايد عملکرد قابل قبولي داشتند.

 

چه عواملي موجب شكل گيري حماسه نهم دي شد؟

برخي حماسه 9 دي را به زمان پس از انتخابات رياست جمهوري در خرداد 88 مرتبط مي‌دانند که تا اندازه‌ي زيادي درست است. چهار نامزد جايگاه رياست جمهوري يعني آقايان موسوي، کروبي، احمدي نژاد و رضايي در اين انتخابات شرکت کرده بودند. آقاي موسوي قبل از شمارش آرا اعلام پيروزي کرد که اين کاري غير قانوني بود سپس همراه کروبي پس از اعلام آرا بحث تقلب و سپس تجاوز را مطرح کردند و طي 8 ماه به آن دامن زده و طرفداران خود را به آشوب خياباني دعوت کردند. در اين اغتشاشات حدود 34 نفر کشته و شهيد شده و صدها نفر نيز مجروح شدند. اين در حالي است که رهبر انقلاب آنها را دعوت به شمارش بعضي از صندوق هاي راي کردند که تغييري در آرا ايجاد نکرد. اعتراضات و اغتشاشات هواداران موسوي وکروبي در روز 6 دي ماه 88 مصادف با روز عاشورا تبديل به فاجعه اي بزرگ شد آنها به دسته‌جات سينه زني، حسينيه‌ها و نمازهاي ظهر عاشورا حمله ور شدند و آقاي موسوي آنها را انسانهاي خداجوي ناميد.

گرچه مردم در همان روز عاشورا پاسخ دندان‌شکني به آنان دادند، اما وقتي عموم مردم از آن مطلع شدند، اقدام به حضور گسترده‌اي در روز 9 دي نمودند. اجتماعي عظيم در ميدان انقلاب و خيابان‌هاي اطراف برپا کردند و بدين‌سان بود که حماسه 9 دي برپا شد. اين در حالي است که برخي ديگر حماسه 9 دي را فقط محدود به انتخابات رياست جمهوري دهم نمي‌دانند آنها معتقدند وقايع و حوادث 8 ماه پس از انتخابات يک فتنه بزرگ بود که داراي عواملي است.

اين عوامل شامل مواردي همچون:

1. عوامل سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا، انگليس و اسرائيل که از ابتداي انقلاب تاکنون تلاش‌هاي زيادي براي به شکست کشاندن انقلاب اسلامي انجام داده‌اند. قبل از انتخابات همه تلاش خود را معطوف به انجام يک کودتاي رنگي داخل ايران اسلامي نمودند و افراد و عوامل جذب شده در فتنه‌هاي قبلي از جمله فتنه تيرماه78 را آماده اجراي آن کردند. گروه هاي ضد انقلاب و منافقين هم آن ها را ياري دادند.

2. گروه‌ها و دسته‌جات سياسي داخلي که خود را اصلاح‌طلب مي‌ناميدند، قبل از انتخابات اقدام به تشکيل کميته صيانت از آرا نمودند و طوري وانمود کردند که مي خواهند جلوي تقلب را بگيرند.

3. افراد برجسته مخالف احمدي نژاد که در انتخابات سال 84 از ايشان شکست خورده بودند، دور هم اجتماع کردند تا با حمايت از مهندس موسوي به پيروزي در انتخابات و کنار زدن احمدي نژاد نايل آيند. کليد واژه و رمز اصلي کودتاي رنگي در قالب "تقلب" مطرح شد تا طرح و تئوري "جين شارپ" براي براندازي جمهوري اسلامي ايران به اجرا گذاشته شود. چنانچه روز بعد از انتخابات تهران تبديل به ميدان جنگ يک طرفه‌اي شد که عده زيادي به حمايت از موسوي خيابان‌هاي تهران و اموال عمومي را به آتش کشيدند، به بانک‌ها حمله کردند تا ارازل و اوباش را هرچه بيشتر تحريک کنند و 8 ماه تا روز 6 دي ماه ادامه دادند.

 

واکنش مردم در 9 دي با توجه به واقعه عاشورا را تبيين کنيد و تفاوت حماسه 9 دي با ديگر حركت‌هاي مشابه مانند راهپيمايي‌هاي 22 بهمن و روز قدس را بفرماييد؟

واکنش مردم در روز 9 دي در دفاع از محرم و عاشوراي حسيني بود. مردم علاوه بر اعتقاد عميق به اهل بيت (ع)، امام حسين(ع) را همه چيز خود مي‌دانند. مردم ايران معتقدند خون امام حسين (ع) نه تنها درخت تناور اسلام را آبياري کرد بلکه در حفظ و احياي آن به اندازه رسول الله(ص) موثر بوده است. مردم ايران در ماه محرم و صفر دقيقا هر دهه را به عزاداري مي‌پردازند و پيراهن هاي عزا را تا آخر ماه صفر برتن نگه مي‌دارند. اکثريت مردم ايران از مبعث حضرت رسول(ص) که مقارن با حرکت کاروان حسيني از مدينه به سوي مکه است خود را آماده عزاداري مي‌کنند، چنانچه خود را همراه کاروان قرار مي‌دهند. همين مردم قبل از محرم براي حضرت مسلم بن عقيل که سفير امام حسين (ع) به کوفه بود عزاداري مي کنند و هرسال خود را با مردم بي‌وفاي کوفه مي‌سنجند و شعار ما اهل کوفه نيستيم را سر مي‌دهند.آن ها از اول محرم به مدت يک دهه، پرشور ترين عزاداري جهان را به نمايش مي‌گذارند و هرروز را با نام يکي از شهداي اصلي و بزرگ عاشورا عزاداري مي‌کند و در تاسوعا و عاشورا ياد و نام حضرت ابولفضل (ع)، امام حسين (ع)و حضرت زينب (س) را به مانند الگويي ماندگار در مبارزه با ظلم گرامي مي‌دارند. آنها در ادامه کاروان حسيني به رهبري حضرت زينب را هر شب دنبال مي‌کنند از کنار گودال قتلگاه تا کوفه و ماجراهاي مسير کوفه به شام، مردم ايران بزرگترين مصائب اهل بيت را در شام مي‌دانند و در ايام ماه صفر براي شهادت حضرت رقيه(س) تا اربعين و تا پايان ماه صفر را عزاداري مي‌کنند.

تفاوت ديگر در اهداف است. هدف 9 دي در چهارچوب امربه معروف و نهي از منکر بود، در حاليکه هدف راهپيمايي 22بهمن، بزرگداشت پيروزي انقلاب است و هدف روز قدس براي آزادي فلسطين و مسجدالاقصي است.

 

بعد از حماسه 9 دي شاهد چه تغيير و تحولاتي در فضاي سياسي كشور بوديم؟  

بعد از حماسه 9 دي همه متوجه شدند که مردم عاشورايي ايران پيروز اصلي فتنه معروف به 88 هستند. مردم با بصيرتي مثال زدني رابطه امام و امت را به طور خيره کننده اي به نمايش گذاشتند و احزاب، شخصيت ها و گروه‌هاي سياسي را دعوت به تجديدنظر کردند. حماسه 9 دي سران فتنه را افرادي بي‌بصيرت و تابع احساسات کورکورانه و شخصي معرفي کرد که حاضر شدند قيصريه را به خاطر يک دستمال به آتش کشند. اکثر افراد اصل حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب دستگير، محاکمه و معرفي شدند، در اين ميان عده‌اي نيز به عنوان ساکتين فتنه معرفي شدند. اينها کساني اند که با فتنه گران رابطه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي داشته و مي توانند عاملين فتنه بعدي باشند.

 

چگونه حماسه 9 دي موجب انشقاق در اردوگاه فتنه‌گران شد؟

چون حماسه 9 دي در دفاع از عاشوراي حسيني و دفاع از ولايت مطلقه فقيه صورت گرفت، چاره اي براي احزاب سياسي قرار نداد که يا بايد حسيني و تابع ولايت فقيه باشند يا در تقابل آنها قرار گيرند.گرچه در اين ميان فرصتي براي توبه نيز به وجود آمد اما آقايان موسوي، کروبي و برخي از احزاب مانند مشارکت و مجاهدين نخواستند از آن استفاده کنند. از اين رو اردوگاه فتنه گران براي ادامه سياست ورزي يه سوي نفاق حرکت کرد و تا کنون سعي  و تلاش کرده است تا بدون محکوم کردن فتنه به انتخابات راه يابد ويا از طريق نام‌هاي جديد به فعاليت خود ادامه دهد.

 

چگونه حماسه 9 دي را در تاريخ ماندگار كنيم؟

قرار دادن اين مناسبت در تقويم شمسي و قمري به ماندگاري اين حماسه در تاريخ کمک مي‌کند. در تقويم قمري به اين معنا که هر سال روز پس عاشورا به اين حماسه پرداخته شود از اين رو بايد هويت عاشورا حفظ شود.

 

تهيه و تنظيم :سيدمحمدمشکوة الممالک

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات