تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۷۱۶۷۰

زمينه ها، ويژگي ها ،آثار و پيامدهاي يوم الله 9 دي

از جمله عوامل مهمي که موجب اهميت و برجستگي حماسه مردمي نه دي در مراکز سياستگذاري امنيتي آمريکا مي شود «شکست مضحکانه سياست هاي غربي و رويکردهاي آمريکايي» در مقابله با جمهوري اسلامي ايران است.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ 9 دي تقابل انقلاب و ضد انقلاب و به سان 22 بهمن 57 به مفهوم واقعي کلمه «يوم الله» و نه يک تاريخ بلکه حماسه اي تاريخ ساز، بي نظير و جاودانه در تاريخ درخشان و پرتلألو انقلاب اسلامي قلمداد نمود که در آن اوج بصيرت، ولايت مداري و هوشياري ملت ايران يکبار ديگر با طنين بلند و گام هاي متعالي و مشت هاي آهنين خويش به خروش درآمد و اصحاب فتنه را که به پشت گرمي قدرت هاي سطله طلب و زياده خواه و سازمان ها و مراکز امنيتي و جاسوسي وابسته آن ها درصدد ضربه زدن به نظام مقدس اسلامي بودند، به زانو در آورد و هيمنه استکبار را در هم فرو شکست و مشت محکمي بر دهان فتنه گران فرود آورد؛ حماسه اي که نشان داد انقلاب در مقابل هجمه همه جانبه ضد انقلاب و دسيسه ها و توطئه هاي شوم و پيدا و پنهان معاندان و معارضان داخلي و خارجي، همچنان قرص و محکم و استوار و پابرجا در جهت تحقق آرمان هاي جهانشمول و اهداف عاليه و ارزش هاي الهي و متعالي خويش با قدرت تمام به پيش مي رود؛ حماسه اي که آغازي بود بر پايان فتنه و آموخت، نيازي نيست هميشه ولي در بين باشد، بلکه کافي است ولي در دل باشد؛ حماسه اي که پيام آن اين بود: هرکه در مقابل انقلاب بايستد هلاک و به خاک مذلت خواهد افتاد.

 

زمينه ها، ويژگي ها و آثار و پيامدهاي 9 دي

ريشه ها، علل و عوامل و زمينه هاي شکل گيري حماسه نه دي که بيانگر اوج حمايت و پشتيباني ملت از نظام و انقلاب و رهبري عظيم الشأن است به خوبي شناخته شده اند و در اين حوزه طي سال هاي اخير مطالب و مقالات متعددي به رشته تحرير در آمده و ارائه شده است. در واقع زمينه ها و علل شکل گيري نه دي را بطور اخص مي توان در چهار متغير عمده به شرح ذيل مورد شناسايي قرار داد: حاکميت گفتمان ديني در جامعه و باورهاي ديني و ارزش هاي اسلامي مردم، تبعيت و اطاعت از فرامين رهبري و التزام عملي به اصل ولايت مطلقه فقيه، برخورداري مردم از شعور، بصيرت، آگاهي و بينش سياسي- اجتماعي مثال زدني و همچنين درک واقعي مفهوم عاشورا و پيام هاي نهضت عظيم حسيني.

افزون بر آن بايد حماسه نه دي را به خاطر ويژگي هاي خاص و متمايز آن از جمله؛ واکنش سريع و به موقع مردم نسبت به تهديد ضد انقلاب، خودجوش و کاملاً مردمي بودن حرکت، فراگيري و حضور گسترده همه اقشار، سليقه ها و ذائقه هاي سياسي، حضور بارز نسل سوم و جوان انقلاب اسلامي، سر دادن شعارهاي کاملاً سياسي و معنادار و نيز بازتاب گسترده داخلي و خارجي بايد يکي از رويدادهاي ويژه انقلاب اسلامي به شمار آورد که آن را به نقطه اي عطف در نظام مقدس اسلامي تبديل ساخت.

نکته ديگر اينکه حماسه نه دي 1388 آثار و پيامدهاي فراواني نيز در داخل و خارج از کشور داشت که نمايان شدن ظرفيت دروني و واقعي انقلاب اسلامي در مواجه با تهديدات برجسته ترين آن ها مي باشد. به اين معنا که حماسه 9دي اين باور را ايجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامي و مديريت نظام جمهوري اسلامي ظرفيت لازم را براي رويارويي با چالش‌هاي پيچيده دارد و مي‌تواند آسيب هاي داخلي خود را ترميم کند و از گردونه‌هاي سخت عبور کند که فتنه 88 مهمترين گردنه بود. مديريت نظام در مهار فتنه و آشکارسازي ابعاد آن در جامعه نقش اساسي در خلق حماسه نهم دي داشت. نظام بويژه پس از حادثه روز عاشورا که در روز 6 دي اتفاق افتاد، چالش را به‌عنوان چالش با باورهاي مردم رسانه اي نمود. پيوند جريان فتنه با نظام سلطه و ضد انقلاب را بخوبي نشان داد و ماهيت فتنه را که چيزي غير از رقابت هاي انتخاباتي و تقلب در ا��تخابات بود، نمايان ساخت.

با وجود بحران ناشي از فتنه در مديريت آن، رفتار کنترل بحران و وضعيت اضطراري به جامعه تحميل نگرديد. هرچند در صحنه، بحران ناشي از فتنه مديريت و کنترل مي شد. اين اقدام نظام در وضعيتي بود که سران فتنه و ضد انقلاب خارجي و دولت هاي غربي فتنه 1388 را به عنوان بحران پر هزينه که نظام و جامعه در مديريت آن به بن بست رسيده است القا مي‌کردند. برخي از تحليلگران خارجي کنش هاي اعتراض آميز پس از انتخابات را بزرگترين چالش داخلي نظام سلطه در سه دهه گذشته معرفي کردند. بنابراين نظام مقدس اسلامي نشان داد که برخلاف تصورات رايج غربي ها و جريانات ضد انقلاب داخلي هنوز از ظرفيت و توانمندي هاي بالايي براي مهار تهديدات و خطراتي که در ابعاد گوناگون وجودي متوجه نظام مي شود برخودار است که بهره مندي از اين ظرفيت در نه دي به خوبي نشان داده شد.

علاوه بر نمايان شدن ظرفيت واقعي انقلاب اسلامي در نه دي، اين حماسه آثار و پيامدهاي ديگري نيز در پي داشت که مي توان آن ها بصورت اختصاري به شرح ذيل بيان داشت: آشکار شدن پيوند جريان فتنه با خارج از کشور؛ در هم فروريزي باورها و برآوردهاي جريان فتنه؛ تقويت باور به جنگ نرم در جامعه به اين مفهوم که مشکل باور به وجود جنگ نرم و انکار آن توسط برخي از نخبگان و جامعه با بصيرتي که در فتنه 1388 راه افتاد به ميزان قابل توجهي برطرف شد و به قول رهبر انقلاب موجب واکسينه شدن نظام گرديد؛ آشکار شدن چهره واقعي نخبگان کشور؛ افشا شدن سناريوهاي گسترده غرب براي براندازي نظام و همچنين شکست نظريه هاي غربي و کپي برداري از الگوهاي پديده انقلاب هاي مخملي در ايران.

 

بصيرت؛ وجه بارز حماسه 9 دي

اما حقيقت اين است که بايد بصيرت، بصيرت افزايي و بصيرت آفريني را وجه بارز و شاخصه ممتاز حماسه نه دي قلمداد نمود که توجه به اين اصل در تبيين نه دي بيش از پيش داراي اهميت مي باشد. حماسه نه دي نشان داد که از نظر امت بصيرت به مفهوم دانايي صرف نيست بلکه دانايي همراه با باور و ايمان قلبي به اصل امامت و مفهوم مترقي ولايت فقيه است. بصيرتي که در نه دي 1388 متجلي شد به مفهوم واقعي کلمه بصيرتي بود که حاصل آن مشاهده درست و دقيق حوادث، تفکر و تدبر در آن ها و سنجيدن مسائل و حوادث جاري کشور و همچنين ايستادگي و مقاومت نرم افزاري ملت در برابر تهديدات ناشي از اين حوادث بود که دامنگير نظام مقدس اسلامي شده بود کما اينکه اين مقاومت در به بهترين نحو موجب مهار و خنثي سازي اين تهديدات و واکسينه شدن نظام اسلامي گرديد.

از نظر رهبر فرزانه انقلاب بصيرت داراي دو سطح است. يك سطح، سطح اصولى و لايه‌ زيرين بصيرت است و ديگري لايه عميق بصيرت. ايشان در توضيح سطوح بصريت مي فرمايند: «انسان در انتخاب جهان‌بينى و فهم اساسى مفاهيم توحيدى، با نگاه توحيدى به جهان طبيعت، يك بصيرتى پيدا مي كند که در واقع اين، پايه اساسى معرفت است؛ پايه‌ اساسى بصيرت است. اين بصيرت خيلى چيز لازمى است؛ اين را بايد ما در خودمان تأمين كنيم. بصيرت در حقيقت زمينه‌ همه‌ تلاش ها و مبارزات انسانى در جامعه است. اين يك سطح بصيرت است. دومي سطح وسيع بصيرت و لايه‌ عميق بصيرت است. در حوادث گوناگون هم ممكن است بصيرت و بى‌بصيرتى عارض انسان شود. انسان بايد بصيرت پيدا كند. اين بصيرت به چه معناست؟ يعنى چه بصيرت پيدا كند؟ چه جورى مي شود اين بصيرت را پيدا كرد؟ اين بصيرتى كه در حوادث لازم است و در روايات و در كلمات اميرالمؤمنين هم روى آن تكيه و تأكيد شده، به معناى اين است كه انسان در حوادثى كه پيرامون او مي گذرد و در حوادثى كه پيش روى اوست و به او ارتباط پيدا مي كند، تدبر كند؛ سعى كند از حوادث به شكل عاميانه و سطحى عبور نكند...حوادث را درست نگاه كردن، درست سنجيدن، در آن ها تدبر كردن، در انسان بصيرت ايجاد مي كند؛ يعنى بينائى ايجاد مي كند و انسان چشمش به حقيقت باز مي شود.»

در واقع بصيرتي که بيش از پيش مورد تأکيد اسلام مي باشد همان بصيرت از نوع سياسي آن است که به وضوح در حماسه نه دي به رخ جهانيان کشيده شد. فلذا حماسه نهم دي را بايستي يکي از حرکت هاي عمده، خودجوش، عاشورايي و برخوردار از ماهيت و درونمايه بصيرت افزاي مردم در دوران پس از انقلاب تلقي نمود که با خنثي سازي توطئه هاي خارجي و خيانت هاي عناصر داخلي، انقلاب و نظام مقدس اسلامي را بيمه کرد. در اين بين بصيرت و شعور سياسي و اجتماعي مردم نقشي اساسي ايفا نمود و زمان شناسي و هوشمندي ملت در مقابل توطئه هاي داخلي و خارجي که با تبعيت از امامت امت و رهبري عظيم الشأن حاصل گرديده بود موجب شد تا بصورت گسترده بساط فتنه و فتنه انگيزي که پس از انتخابات نهم رياست جمهوري با حمايت هاي سياسي و غير سياسي غرب و در رأس آن محافل آمريکايي در داخل ريشه دوانيده بود خشکانده شود.

 

9 دي؛ اوج شکست رويکردهاي  ايران ستيزآمريکايي در ايران

از جمله عوامل مهمي که موجب اهميت و برجستگي حماسه مردمي نه دي نه تنها در داخل بلکه در مراکز سياستگذاري امنيتي آمريکا نيز مي شود «شکست مضحکانه سياست هاي غربي و رويکردهاي آمريکايي» در مقابله با جمهوري اسلامي ايران است. از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، آمريكايي هاي برنامه هاي مختلف و رويکردهاي متعددي را جهت مهار جمهوري اسلامي ايران اجرا نموده اند که کليات اين برنامه هاي انجام شده را بصورت زير مي توان خلاصه نمود:

حمايت آشكار از صداهاي مخالف جمهوري اسلامي ايران توسط بالاترين سطوح تصميم گيري آمريكا، تعميق و گسترش تحريمها، مخدوش و بدنام كردن چهره جمهوري اسلامي در خارج از كشور از طرق گوناگون، تلاش براي محدود كردن روابط كشورها و سازمانهاي بين المللي با ايران، تلاش براي مشروعيت بخشي، گسترش و توانمندسازي سازمانهاي غير دولتي ايراني مخالف جمهوري اسلامي، دخالت گسترده در امور داخلي ايران در محور انتخابات، حقوق بشر، امور زنان، رسانه ها و مذهب، آموزش عناصر و تشكل هاي خارجه نشين مخالف جمهوري اسلامي و حمايتهاي سياسي و مالي از آنها، تهديد نفوذ جمهوري اسلامي در منطقه، ممانعت از دستيابي ايران به فناوري و دانشهاي پيشرفته به خصوص دانش هسته اي، ترويج و تبليغ دوگانگي حاكميت در ايران، راه اندازي منازعات عقيدتي، تبليغاتي و ايدئولوژيكي در منطقه در تقابل با ايران و نهايتاً فعال سازي و حمايت از شبكه هاي رسانه اي ضد ايراني.

فلذا حماسه نه دي را بايد از يک منظرگاه، واکنش مردم بابصيرت ايران بر عليه «اقدامات نرمي» که دولت ايالات متحده آمريکا چند ماه قبل از آن در جمهوري اسلامي براي تضعيف نظام و براندازي آن و انجام «انقلاب مخملي» از طريق حمايت و پشتيباني نيروهاي ضدانقلاب داخلي و به صحنه کشاندن آن ها جهت ضربه زدن به اصل نظام و تقابل با ولايت فقيه به راه انداخته بود تلقي نمود که با بصيرت، آگاهي و هوشياري مردم و درايت و تدبير رهبري عظيم الشأن انقلاب اين نقشه خنثي شده و منجر به سيل عظيم حرکت مردمي در نه دي گرديد که در ذات خود پيام هاي مهم و هشدار دهنده اي هم براي آمريکايي ها و عناصر داخلي آن داشت.

در واقع مردم نشان دادند که عاشورا و آموزه هاي اسلامي برآمده از بطن عاشورا از جمله ولايت پذيري و ولايتمداري، مهمترين خط قرمز مردم و انقلاب بوده و تحت هيچ شرايطي قدرت هاي بزرگ مداخله گر را توان شکستن اين خط قرمز نيست.

در اثبات اين ادعا فقط کافي است به اعتراف «مرکز ديپلماسي عمومي دانشگاه کاليفرنياي جنوبي» اشاره شود که در يکي از اسناد محرمانه اش اذعان کرده بود: «از اين دست مراسم مذهبي در طول تاريخ بشريت بسيار بوده، اما آنچه که در مورد عاشورا و ايران متمايز است، اين است که اين واقعه به قدري عميق و قدرتمند است که حتي سياست بين الملل جمهوري اسلامي را نيز جهت دهي مي کند...». حتي رهبر معظم انقلاب نيز در تحليل اين واقعه و بيان اهميت جايگاه اسلام و نمادهاي اسلامي در نظام مقدس اسلامي بيان داشتند که: «اگر فشار دشمنان بيش از پيش ادامه يابد، حادثه کربلا تکرار خواهد شد».

بنابراين راه اندازي جنگ نرم و تقويت نيروهاي معارض داخلي جهت تضعيف و براندازي جمهوري اسلامي توسط ايالات متحده آمريکا که در راستاي استمرار سياست هاي سي ساله ايران ستيزي اش بود در سال 88 به اوج خود رسيد طوريکه نوک پيکان حملاتشان را اين بار متوجه نمادهاي مذهبي و شئونات اسلامي يعني عاشورا گرفتند اما هوشياري ملت و حضور مردم هميشه در صحنه نشان داد که تصورات ذهني قدرتهاي بزرگ بيگانه در مورد ملت ايران نه تنها ذره اي با واقعيات موجود سازگار نيست بلکه فراتر از آن مردم نيز به دليل معرفت ديني و بصيرت سياسي و خصوصيات منحصر به فرد رهبري که در سيره و نظرشان جاري است، در صورت نياز و با يک اشاره از اهتمام ويژه اي براي مقابله با آمريکا برخوردار بوده و از قدرت بالايي براي ايستادگي در مقابل قدرتهاي بزرگ مداخله گر بهره مندند.

 

جمع بندي

حماسه نه دي که در روز 9 دي ماه سال 1388 بدنبال هتک حرمت مقدسات اسلامي و اهانت به ارزش هاي ديني و انقلابي و جسارت به مقام شامخ ملت ايران توسط عناصر ضدانقلاب داخلي که به واسطه پشتيباني و حمايت اربابان خارجي از جمله آمريکا در روز عاشوراي همان سال يعني در 6 دي صورت گرفت، حرکتي بي بديل و در نوع خود حماسه اي بي نظير بود که توسط ملت بزرگ و بابصيرت ايران به وقوع پيوسته و برگ زرين ديگري به کتاب تاريخ انقلاب اسلامي در نظام بين الملل کنوني افزوده شد.

حضور عظيم و خودجوش مردم، معرفت ديني و بصيرت سياسي، پايبندي بيش از پيش به انقلاب و آرمان هاي انقلابي، پيوند تنگاتنگ عاشورا و مقدسات اسلامي با انقلاب، بيعت مجدد با ولي امر مسلمين و رهبري انقلاب، ژرف نگري و واقع بيني به مسائل و موضعات داخلي و جهاني و همچنين استقامت و پايداري از جمله مهمترين شاخصهايي است که در حماسه نه دي تجلي يافته و به منصه ظهور نشست.

گراميداشت اين روز بزرگ که در مقام اهميت و برجستگي اگر بيشتر از يوم الله 22 بهمن نباشد کمتر از آن نيست، در مقطع فعلي نظام بين الملل بخصوص در آمريکا و اروپا و بعضي کشورهاي غرب گراي خاورميانه و شمال آفريقا که روابط بين ملت ها و دولت ها در آن ها در حال از هم فروپاشيدن است از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. چرا که نه دي بيش از هر چيز در ذات خود نشانگر دلبستگي تام مردم ايران به نظام مقدس اسلامي و پايبندي ملت به آرمان��اي انقلاب و رهبري است. در حاليکه نظامهاي سياسي، اقتصادي غرب از درون توسط شهروندان داخلي که بعد از سالها از خواب غفلت بيدار شده اند بصورت بسيار جدي و قاطع به چالش کشيده شده و بدنبال اين چالش، جنبش هاي اعتراضي مردمي سرتاسر نظام سرمايه داري را از آمريکا تا آلمان، فرانسه، ايتاليا، بريتانيا، بلژيک و...فراگرفته است، پاسداشت نه دي که سند زنده اي مبتني بر اعلام وفاداري مجدد ملت با نظام و رهبري است اعتبار فوق العاده اي به خود مي گيرد.

بنابراين بزرگداشت اين روز به ياد ماندني که سبب يأس و نااميدي قدرت هاي بزرگ بيگانه و مداخله گر نيز شد و عبرت هاي فراوان و پندهاي متعددي را هم براي آن ها به ارمغان آورد در نوع خود يک حماسه است و اين از امتيازات برجسته نظام مقدس جمهوري اسلامي است که بزرگداشت حماسه هاي تاريخي اش نيز در قالب يک حماسه خود را متبلور نموده و مقام تجلي مي يابد و روز بزرگداشت نيز حماسه آفرين مي شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات