تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۷۴۲۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4088 - دوشنبه 24 فروردین 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملت درعرصه نظامی است، این باید محکم بماند و محکم‌تر بشود. (20/1/94)

سرمقاله

1- مغفول بزرگ در نشست بزرگ

روز گذشته پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس به میزبانی دولت در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. با اینکه سخنان دولتی‌ها و مجلسی‌ها متفاوت بود و به موضوعات مختلف اختصاص داشت؛ اما همگی در یک راستا و در ذیل شعار سال قرار داشت. برجسته‌ترین سخنان مشترک کسانی که از دولت و مجلس در این نشست صحبت کردند، درباره مسائل اقتصادی و گفت‌وگوهای هسته‌ای بود. در میان موضوعاتی که در این نشست مطرح شد و همگی در جای خود از موضوعات ضروری کشور بودند، مانند بیشتر اوقات توجه چندانی به مسائل فرهنگی نشد. شاید بتوان گفت، در این‌باره غفلت صورت گرفته است که در این‌صورت به سطحی‌ترین توجیه نپذیرفتنی روی آورده شده است؛ اما چنانچه قرار باشد به عامل اصلی این غفلت پرداخته شود، باید گفت که عامل اصلی این غفلت «باور غیرفعال» است. «باور غیرفعال» این نکته را تأیید می‌کند که مسئولان به ارزش و اهمیت «فرهنگ» واقفند و آن را کاملاً قبول دارند؛ ولی به هر دلیلی که قابل بحث است؛ این باور را برای جاری‌ساختن در مسائل اصلی کشور به کار نمی‌گیرند. در اهمیت این عامل که توجه به آن برای به‌کارگیری‌اش کفایت می‌کند، باید گفت: تمامی دستاوردهای انقلاب از زمان پیدایش تا امروز به پشتوانه فرهنگ بوده که بخشی از آن پنهان و بخشی آشکار است.

پوزش و تصحیح

سرمقاله دوم روز گذشته که به علت مشکلات فنی دچار درهم‌ریختگی شده بود، پس از تصحیح دوباره در زیر درج شده است.

2- ائتلاف پوشالی روسیاهان

تصمیم مجلس پاکستان بر بی‌طرفی در جنگ یمن و همراهی ترکیه با موضع ایران سران کشورهای مرتجع عرب را عصبانی کرد و گویا انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات مأمور بازتاب این ناخرسندی و عصبانیت شد. وی در این‌باره گفت: «به نظر می‌رسد، اهمیت تهران برای اسلام‌آباد و آنکارا بیشتر از کشورهای جنوب خلیج‌فارس است. بعد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مناسب است؛ اما حمایت سیاسی در لحظات تنگنایی ناپدید می‌شود. موضع چندپهلو و متناقض پاکستان و ترکیه بهترین دلیل بر این است که امنیت کشورهای عربی از لیبی تا یمن، امنیت مشترک کشورهای عربی است. آزمایش کشورهای همسایه بهترین شاهد بر این موضوع است».

اگر اشتباه عربستان در حمله وحشیانه به مردم بی‌دفاع یمن ناشی از بی‌عقلی مسئولان آن است، اشتباه قرقاش کشاندن بحث به عرصه‌ای است که در آن همه ائتلاف اسمی به سرکردگی عربستان محکوم می‌شوند. پاکستان و ترکیه که دو کشور مسلمانند، برای مشارکت در جنایت علیه مردم مسلمان یمن چه پاسخی به مردمشان دارند؟ آیا سران مرتجع عرب انتظار دارند دولت‌های پاکستان و ترکیه برای خوشایند آل‌سعود جنایتکار و شرکایش، در برابر مردم خود بایستند؟! چنین انتظاری بسیار ابلهانه است. اگر عروبیت بهانه ائتلاف در کشتار است، پاکستان و ترکیه که عرب نیستند، اما مردم یمن، فلسطین، سوریه و عراق که عرب هستند، چرا عربستان و نوچه‌های مزدورش با آنها چنین می‌کنند؟! اگر قرار باشد به این پرسش که چرا پاکستان و ترکیه به ائتلاف کشتار و جنایت نپیوستند، پاسخی داد، باید گفت: کشورهای عضو این ائتلاف جنایت‌پیشه آنقدر خفیف و بی‌ارزشند و بهانه‌شان برای توجیه کشتار مردم یمن واهی و خبیثانه است که وعده‌های سرشار از دلارهای آمریکایی نیز نتوانست عضوی را به این ائتلاف بدنام و سیاه‌رو اضافه کند، افزون‌بر اینکه روسیاهی اصلی برای این ائتلاف شوم در راه است.


ترجمه

رد درخواست ایران از جانب سعودی‌ها

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 12 آوریل 2015 (۲3 فروردین) در مقاله‌ای به راهبرد عربستان برای تداوم بمباران هوایی در یمن پرداخت و نوشت: وزیر خارجه عربستان سعودی روز یک‌شنبه ایران را به مداخله در یمن متهم کرد و به‌طور خاص درخواست‌های ایران از سعودی‌ها را به‌منظور پایان بمباران هوایی یمن رد کرد. این مسئله تشدید تنش‌های ایران و عربستان را در رقابت‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه تهران در روند تحولات یمن نقش سازنده‌ای ایفا نکرده است، گفت: «چگونه ایران می‌تواند از من بخواهد جنگ را متوقف کنیم... درحالی‌که این کشور در تصمیم‌سازی در یمن مداخله می‌کند». تشدید دشمنی میان عربستان سعودی و ایران که به شعله‌ورترشدن کشمکش‌ها و رویکرد فرقه‌گرایانه در سراسر منطقه منجر شده، از امیدها برای پایان فوری جنگ در یمن کاسته است.

در ادامه مقاله آمده است: تحلیلگران می‌گویند، مداخله نظامی سعودی که تا حدی به‌دلیل وحشت از مداخله ایران از ماه گذشته آغاز شد، شکاف‌های سیاسی در یمن را افزایش داده و جنگ مسلحانه را تشدید کرده است که نتیجه آن کشته‌شدن صدها نفر و تشدید بحران انسانی بوده است. در جنگ شهری که چند هفته به‌طول انجامیده، بیش از دویست نفر در شهر جنوبی عدن کشته شده‌اند. فعالان حقوق بشر، عربستان را به حملات هوایی بی‌امان متهم کرده‌اند که به کشته‌شدن غیرنظامیان بسیاری منجر شده است. اوایل روز یک‌شنبه، حداقل یازده غیرنظامی در حمله هوایی عربستان به محله‌ای فقیرنشین در نزدیکی شهر تعز کشته شدند. مقامات سعودی گفته‌اند، هدف حملات هوایی آنها بازگرداندن منصورهادی، رئیس‌جمهور یمن به قدرت است. روز یک‌شنبه شاهزاده سعود الفیصل گفت، سعودی‌ها علیه ایران در یمن نمی‌جنگند و درواقع، وی جنگ نیابتی در یمن علیه ایران را رد کرد؛ اما تحلیلگران می‌گویند، رهبران سعودی به‌دلیل دستاوردهای حوثی‌ها در یمن وحشت کرده‌اند. سعودی‌ها حوثی‌ها را متهم می‌کنند که مطابق دستورات ایران عمل می‌کنند. مقامات یمنی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند، سعودی‌ها درباره نفوذ ایران بر حوثی‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: آقای هادی در مقاله‌ای برای نیویورک‌تایمز نوشت: «هرج‌ومرج در یمن به‌دلیل تشنگی ایران برای قدرت و بلندپروازی‌های این کشور برای تسلط بر تمام منطقه است... درصورتی‌که حوثی‌ها متوقف نشوند... آنها به حزب‌اللهی دیگر تبدیل می‌شوند که ازسوی ایران مأموریت خواهند داشت مردم منطقه و فراتر از آن را تهدید کنند». اظهارات شدید آقای هادی در میانه‌ نشانه‌های احتمالی صورت گرفت که بر بازنگشتن وی به یمن در مقام رئیس‌جمهور دلالت دارد. از نظر بسیاری، ضعف رهبری هادی و گام‌های اشتباه وی سبب خیزش حوثی‌ها شده است. گفته می‌شود، از وی در کشور، از جمله در جنوب که احساسات ضدحوثی بیشتر است، حمایت چندانی نمی‌شود.

اخبار و تحلیل‌ها: مقامات عربستان پس از حمله وحشیانه صهیونیستی‌وار به یمن و قتل‌عام مردم غیرنظامی با چند مشکل بزرگ مواجه شده‌اند: 1- ناکامی در کسب مشروعیت بین‌المللی؛ 2- متزلزل‌بودن ائتلاف مرتجعان؛ 3- بی‌نتیجه‌بودن حملات سنگین و پرهزینه؛ 4- تشدید نفرت افکار جهانی از آنها؛ 5- مغضوب واقع‌شدن در جهان اسلام؛ 6- آشکارشدن تدریجی نشانه‌های شکست در حمله به یمن و...؛ این مشکلات حکومت بدوی پادشاهی آل‌سعود را در تنگنای شدید قرار داد. آنها برای کاهش فشار سنگینی که از ناحیه این تنگنا بر آنها وارد می‌شود، دخالت ایران در یمن و تلاششان برای بازگرداندن منصورهادی خائن را بهانه کرده و درباره آن تبلیغات گسترده می‌کنند که تاکنون مقبولیت پیدا نکرده است.

 

اخبار

چرا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نمی‌کنند؟!

 مهرداد بذرپاش، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه چرایی مذاکره برای رسیدن به یک تفاهم با عنوان «از رنجی که می‌بریم» به سخنرانی پرداخت؛ این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه سخنان ما برای تصحیح روند کار است، گفت: برخی اصرار دارند مرتب با تحقیر افرادی که نگران منافع ملی و اتفاقات خاصی هستند که در کشور صورت می‌گیرد،  نگذارند صدای آنان شنیده شود.

بذرپاش با اشاره به برنامه‌های متعدد آمریکا همزمان با مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکا همزمان با مذاکره، قیمت نفت را کاهش می‌دهد. ساده‌اندیشانه است که فکر کنید، عربستان به یک‌باره قیمت نفت را پایین آورده است. بذرپاش در ادامه گفت: عربستانی که این دوستان دیروز از آن دفاع می‌کردند و مدعی بودند اگر حاج‌آقا فلانی یک سفر کند مشکلات حل خواهد شد! ما می‌خواهیم الآن یک سفر تشریف ببرند.

بذرپاش با اشاره به فکت‌شیت آمریکا درباره بیانیه لوزان هم گفت: «اگر درست باشد که یک فاجعه است و اگر نادرست است، چرا آقایان آن را تکذیب نمی‌کنند و چرا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نمی‌کنند و یا چرا دیگر اعضای 1+5 فکت‌شیت آمریکا را تکذیب نکردند».

وی در ادامه تصریح کرد: «وقتی ما به بیانیه لوزان استناد می‌کنیم، آقایان می‌گویند صبر کنید در تیرماه درست می‌شود. حال ما به آقایان می‌گوییم، شما چرا صبر نکردید تا 10 تیر توافق نهایی را منتشر کنید.»!

 

اخبار کوتاه   

* یکی از مسئولان عراقی تأکید کرد، برخی عناصر داعش قصد دارند اعضای خانواده خود را از موصل به ترکیه منتقل کنند. غزوان الشبکی، عضو شورای استان نینوا در همین زمینه اعلام کرد: «برخی از عوامل داعش در سه روز گذشته خانواده‌های خود را به سوریه منتقل کردند تا از آنجا به ترکیه منتقل کنند و بسیاری از عوامل این گروه تروریستی نیز به شهر الرمادی استان الانبار فرار کرده‌اند».

* «نزار علی‌خان» وزیر کشور پاکستان در واکنش به اظهارات وزیر مشاور در امور خارجی امارات مبنی‌بر عدم دخالت در بحران یمن گفت: فکرکردن به تهدید امارات علیه پاکستان، خنده‌دار است. گفته می‌شود، مظلومیت مردم یمن و افشای چهره عربستان در جهان به‌عنوان متجاوز کودک‌کش سبب شد تا مجلس پاکستان از دولت این کشور بخواهد وارد این معرکه نشود و بیشتر نقش میانجی را ایفا کند.

* تلاش آقای قشقایی، معاون وزیر امورخارجه برای رفع اتهام از دولت سعودی در ماجرای تجاوز به دو نوجوان ایرانی با بیان برخی سخنان از قول مقامات سعودی، مانند اعلام ناراحتی مقامات سعودی از این فاجعه! در حالی است که رئیس سازمان حج، روز گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی از تعلل مقامات سعودی در موضع‎گیری و پیگیری فاجعه فرودگاه جده انتقاد کرده است!

* وزیر خارجه آمریکا در ادامه بگومگوهای هسته‌ای پس از نشست لوزان گفت: «من پای تک‌تک چیزهایی که گفته‌ام و علنی آنها را اعلام کرده‌ام، می‌ایستم. توافق موقت را هم که نگاه کنید، می‌بینید آنها تفسیر متفاوتی را مطرح کردند؛ اما وقتی پای اجرای توافق به میان آمد، آنچه که ما مطرح کرده بودیم، اجرا شده و پیش رفت.»!

* هاشمی‌رفسنجانی در همایش گرامیداشت بانوی انقلاب٬ خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره) گفت: در سال 84 راضی نبودم که به رقابت‌های انتخاباتی وارد شوم؛ اما خانم ثقفی من را خواستند و فرمودند، امام(ره) این انقلاب را به دست شما و دوستانتان سپرده‌اند، آیا می‌دانید اینها چه کسانی هستند و با انقلاب چه خواهند کرد و با این حرفشان تکان خوردم و اشک به چشمم آمد و قبول کردم. گفتنی‌است، نقل‌قول از بزرگانی که وفات یافته‌اند و در میان ما نیستند، از سیاست‌های قابل تأمل آقای هاشمی در ذکر خاطراتش هست!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات