تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۸۲

آب آشامیدنی و نفع و ضرر آن

هنگامی که لقمه در حفره دهان قرار گرفته و جویده می شود، اطلاعات مواد تشکیل دهنده غذا توسط پرزهای چشایی بافت زبان، شناسائی شده ( در واقع زبان مانند اسکنر عمل می کند) و به مغز مخابره می شود و مغز با تحلیل این اطلاعات ، دستور ساخت یا آزاد سازی مواد بیو لوژیکی لازم برای هضم و جذب غذا را به اعضای مختلف بدن می فرستد.
پایگاه بصیرت / سیدعبدالله جعفرپور

« آب آشامیدنی و نفع و ضرر آن 2»
پایگاه بصیرت،دکتر سیّدعبدالله جعفرپور / آشامیدن آب بلافاصله پیش یا پس از غذا و یا در میان غذا، موجب نقصان هضم است. وقت درست آشامیدن آب هنگامی است که غذا از فم معده  یا دهانه خروجی آن گذشته باشد. و علامتش آن است که فرد احساس سبکی در ناحیه فوقانی شکم می کند. علت این پرهیز آن است که آب سرد است و موجب اطفاء حرارت معده می شود و حرارت را که عامل هضم است کم می کند، بویژه اگر آشامیدن آب در میانه غذا باشد.البته در فرد گرم مزاج، آشامیدن آب چون حرارت معده را معتدل می کند ، برای او به منزله جوارش (عامل هضم کننده )است. بنا براین افرادی که به علت حرارت زیاد، اشتهای کم دارند، با نوشیدن آب سرد اشتهایشان بالا می رود. اگر این افراد به اندازه کافی آب ننوشند، سوختن غذا،خفقان، ضعف قلب ، حرارت کبد، سوختن اخلاط و لاغری بدن، بویژه در سرزمین های گرم و فصول گرم روی می دهد. اما باید به نکته مهم دیگری نیز توجه شود و آن، عطش صادق و کاذب است . منظور از عطش کاذب؛ نوعی از احساس تشنگی است که ناشی از اخلاط غیر طبیعی است. هرگاه خلط شور(بلغم شور) یا بلغم لزج یا سودای احتراقی یا خلط لزج سرد و مرطوب پس از خوردن غذای سرد و تر مانند گوشت ماهی تازه، در فم معده تجمع یابد، طبیعت آدمی جهت شستشو و دفع آن ، به طور مداوم طلب آب می کند ولی فرد هرچه آب می نوشد، به علت جمود و چسبندگی خلط، تشنگی اش زیاد می شود. راه حل این حالت، آشامیدن اندکی آب گرم است که موجب تسکین عطش می گردد، زیرا آب گرم موجب تحلیل و ترقیق خلط می گردد. خوردن عسل یا زنجبیل پرورده نیز موجب ذوب و تلطیف اخلاط است و استنشاق هوای سرد و نیز مضمضه آب خنک یا مکیدن از کوزه سرتنگ و گرداندن آب در دهان و گلو نیز می توانند در فرونشاندن عطش کاذب موثر باشد.
تا زمان احساس تشنگی واقعی و احتیاج به آب (عطش صادق) آب ننوشید. عطش صادق در زمان هضم غذا و رساندن آب به سایر اعضاء، جایگزین کردن رطوبت های از دست رفته، رفع یبوست و از بین بردن حرارت بیش از حد بدن و تعدیل آن ایجاد می شود. در غیر این صورت ، عطش کاذب است که آن را با آب سرد نمی توان فرو نشاند و برای رفع آن ، آب گرم همراه با عسل بسیار مفید است..
 اگر کسی با خوردن آب سرد پیش از غذا، اشتها پیدا می کند، حکایت از کبد و معده داغ دارد.
نوشیدن آب پیش از غذا برای این افراد مفید است که البته باید آب را کم کم و جرعه جرعه بنوشند و بهتر است که آب نیز جوشیده سرد شده باشد. هنگامی که لقمه در حفره دهان قرار گرفته و جویده می شود، اطلاعات مواد تشکیل دهنده غذا توسط پرزهای چشایی بافت زبان، شناسائی شده ( در واقع زبان مانند اسکنر عمل می کند) و به مغز مخابره می شود و مغز با تحلیل این اطلاعات ، دستور ساخت یا آزاد سازی مواد بیو لوژیکی لازم  برای هضم و جذب غذا را به اعضای مختلف بدن می  فرستد. آب خوردن در میان غذا باعث پاک شدن این اطلاعات از صفحه زبان شده و ارتباط زبان با مغز را قطع می کند. خوب جویدن غذا نیز به این فرایند مهم کمک می کند؛ چون زمان و شرایط مناسب برای شناسائی مواد غذائی توسط زبان و ارسال  اطلاعات آنها به مغز ایجاد می شود. دفعات جویدن غذا در دهان 17، 32 و یا 48 بار توصیه شده است.
(ادامه دارد.)
------------------------------------------------
[1]
- عضو موسسه احیاء طب جامع ایرانیان و عضو جامعه اسلامی حامیان کشاورزی سالم ایران.
[2] - این در شرایطی است که فرد از دندان های کاملا سالمی برخوردار باشد، و گرنه مصرف کمک هضم هایی چون: آبغوره طبیعی، یا سرکه خانگی و یا آبلیموی محلی با غذا ( بسته به مزاج و تمایل افراد) توصیه می شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
1
3
آخه این اسرائیلیات چیه این بنده خدا می نویسه !!! ایشون متخصص چیه .ایشون دکانی خوبی بازکرده..
اگه اهل آزادی بیان هستید چرا این نظر را سانسور می کنید؟؟؟؟؟چرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
با تشکر از شما دوست عزیز: لطفا به چند مورد از اشکالات(بقول شما اسرائیلیات)درمقاله اشاره کنید.برادرشما دکترجعفرپور
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
سلام دوست عزیز:به نظرشما نوشتن مقاله علمی نیاز به تخصص دارد؟اگر اینگونه است چرا شما که درطب اسلامی سررشته ندارید از مطالب آن ایراد گرفته اید؟و یا اگر در این خصوص صاحبنظرید لااقل پیشنهادتان را مستند و مستدل (آنگونه که ما در پاورقی آورده ایم)مطرح می کردید.توصیه ما این است که یک بار دیگر مقالات مارا با ارجاعات و اسنادات مطالعه فرماییدتا ابهاماتتان برطرف گردد.برادر شما دکترجعفرپور
ناشناس
-
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
2
2
عزیزان محترم سایت لطفا مطالب نامرتبط با موضوع سیاست و بصیرت را در این پایگاه منتشر نفرمائید.
فکر میکنم سایتهای دیگری برای انشار اینگونه مطالب وجود داشته باشد.
فکر میکنم در رودربایستی قرار میگیرید اینهارو منشر میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
سلام برشما دوست عزیز:ازنظرتان متعجبم، مگرنویسنده مقاله علمی حتما باید متخصص باشد؟أدکترهای عمومی ،دارندگان مدارک پائین تر حتی دیپلمه ها هم می توانند مقاله علمی بنویسند مشروط به اینکه مستند و مستدل باشدکه الحمدلله در انتها ی نوشتارمان ارجاعات را درج نموده ایم.برادرشما دکترجعفرپور
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
سلام دوست عزیز:جای تعجب است از اینکه سایت وزین بصیرت را مناسب مقالات سبک درست زندگی ایرانی اسلامی نمی دانید؟به نظرشما مدیر محترم سایت چه اجباری(بقول شما) رودربایستی) بانویسنده دارد که مقالاتش را درج می کند؟
ناشناس
| - |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
جای تعجب است که مطالب این برادر عزیزمان چرا در سایتهای دیگر منتشر نمیشود؟
فکر میکنم سایتهای فرهنگی هم در داخل سازمان وجود داشته باشند
انتظار دارید در جلسات سخنرانی سیاسی و بصیرتی از مضرات و فواید آب خوردن صحبت کنیم
فکرنمیکنم ماموریت سایت معاونت این باشد
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
0
1
به نظر کار مهمتری از نوشتن مطالب ضرر و نفع اب برای هادیان سیاسی وجود دارد. ازمعاونت سیاسی انتظار داریم که این مباحث را واگذار کنن به معاونت فرهنگی و یا خانواده ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
باتشکر از علی آقا که نسبت به مطالعه مقاله اهتمام داشته اند علی آقا به نظر شما ایراد درج مقاله ما در این سایت چیست؟ ممنون میشم اگر بشتر راهنمائی بفرمائید. با تشکر برادر شما: دکترجعفرپور
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
1
دکتر جعفرپور دارای دکترای چه رشته ای هستند علوم طبیعی یا علوم سیاسی؟
خوبه یه توضیحی بدن. متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
احسنت واقعا توضیح بدن هی می نویسن دکتر چه دکترایی دارند؟ اصلا مدرک دکترا دارند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
سلام آقا کریم باتشکر از سوالتون. دکتری طب سنتی اسلامی و دکتری علوم سیاسی(تدوین رساله)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
0
دکتر مطالب خوبی می نویسند اتفاقا بنده چندین بار وی را به مسجد دعوت کردم و مردم استقبال خوبی از بحثهایشان داشتند و اتفاقا سی دی هایی که از سخنرانی های وی تهیه شده بود را نیز تهیه می کردند. در آب خوردن ما احادیث فراوانی داریم که واقعا رعایت آنها بسیاری از بیمارهای گوارشی را کاهش می دهد مانند این احادیث:

حضرت علی (ع) می‌فرماید: ایستاده آب ننوشید، چرا که درد بی‌درمان آورد، مگر اینکه خدای عزوجل بهبودی بخشد.علل الشرائع، ص ۴۶۵
امام صادق (ع) با تفکیک میان نوشیدن در شب و روز، در حقیقت سخن حضرت امیر (ع) را تفسیر کرده و می‌فرماید: ایستاده آب نوشیدن در روز غذا را گوارا می‌کند و در شب زردآب می‌آورد.
الکافی، ج۶، ص۳۸۳
همچنن می توانید به این مطالب دسترسی سریع داشته باشید:
http://qudsonline.ir/detail/News/۱۱۷۹۶۰
http://www.isna.ir/fa/news/۹۲۱۱۲۹۱۹۷۹۸
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
اینکه این مطالب خوب هست یا نه یه بحثه اینکه جاش تو این سایته یه بحث دیگه است
علی
-
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
0
0
هادیان سیاسی اول باید سالم باشند تا روشنگری کنند دکتر متشکریم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات