تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۳۲

نکات مهم در زمان نوشیدن آب

توجه داشته باشید که اگر کسی قبل از خوردن غذا آب سرد بنوشد و اشتهای او افزایش یابد؛ حکایت از کبد و معده داغ دارد. برای این افراد نوشیدن آب قبل از غذا مفید است، که البته باید آب را کم کم و جرعه جرعه بنوشند و بهتر است که آب نیز جوشیده و سرد شده باشد.
پایگاه بصیرت / سیدعبدالله جعفرپور

در نوشتار قبل، پیرامون آب آشامیدنی و نفع و ضرر آن به صورت مختصر مطالبی را به عرض خوانندگان عزیز رساندیم در این نوشتار بنا داریم در خصوص زمان‌های مناسب نوشیدن آب ناگفته هایی را بیان نمائیم تا همگان با رعایت این نکات به سلامتی خود بیشتر توجه نمایند. انشاءالله
تا زمان احساس تشنگی واقعی و احتیاج به آب (عطش صادق) آب ننوشید. عطش صادق در زمان هضم غذا، رقیق نمودن غذا، رساندن آب به سایر اعضا، جایگزین کردن رطوبت‌های از دست رفته، رفع یبوست؛ از بین بردن حرارت بیش از حد بدن و تعدیل آن ایجاد می شود.در غیر این صورت عطش کاذب است که آن را با آب سرد نمی توان فرو نشاند و برای رفع آن، آب گرم همراه با عسل بسیار مفید است. استنشاق هوای سرد، مضمضه کردن آب خنک و گرداندن آب در دهان و گلو برای رفع عطش کاذب مناسب است.
آب را نباید یک نفس و با سرعت بالا نوشید، بلکه باید دست کم در سه جرعه نوشیده شود. اگر کسی در حین غذا خوردن آب بنوشد اسید معده را رقیق نموده و آن را در مقابل هضم غذا ناتوان می سازد بویژه در مورد غذاهای چرب و خورشت آبکی که تا دو ساعت پیش و نیز یک تا دو ساعت بعد از آن بسیار مضر است.
توجه داشته باشید که اگر کسی قبل از خوردن غذا آب سرد بنوشد و اشتهای او افزایش یابد؛ حکایت از کبد و معده داغ دارد. برای این افراد نوشیدن آب قبل از غذا مفید است، که البته باید آب را کم کم و جرعه جرعه بنوشند و بهتر است که آب نیز جوشیده و سرد شده باشد.[1]
هنگامی که لقمه در حفره دهان قرار گرفته و جویده می شود، اطلاعات مواد تشکیل دهنده غذا توسط پرزهای چشایی و بافت زبان، شناسایی شده( در واقع زبان مانند اسکنر عمل می کند)و به مغز مخابره می شود و مغز با تحلیل این اطلاعات، دستور ساخت یا آزادسازی مواد بیولوژیکی لازم را برای هضم و جذب غذا را به اعضای مختلف بدن می فرستد. مصرف آب در میانه غذا باعث پاک شدن این اطلاعات از صفحه زبان شده و ارتباط زبان با مغز را قطع می کند.
خوب جویدن غذا نیز به این فرآیند مهم کمک می کند، چون زمان و شرایط مناسب برای شناسایی مواد غذائی توسط زبان و ارسال اطلاعات آنها به مغز ایجاد می شود. در منابع اسلامی و ایرانی جویدن غذا از 17 بار تا 32 بار و بعضاً تا 48 بار توصیه شده است.
وقتی که ناشتا هستید هرگز آب بویژه آب سرد ننوشید، زیرا در آن هنگام، معده خالی است و آب بدون توقف در معده با همان برودتی که دارد، جذب شده و به اعضای رئیسه بدن می رسد و می‌تواند موجب ضعف و سستی، استسقاء و حتی مرگ دفعی شود. بهترین غذا برای حالت ناشتا مثل صبحانه و افطار، غذاهای آبکی مثل حلیم، آبگوشت؛ کله پاچه و شربت عسل با آب گرم است.
--
* عضو موسسه احیاء طب جامع ایرانیان و عضو جامعه اسلامی حامیان کشاورزی سالم ایران.

[1] - بعضی ها به اشتباه ادعا می کنند که با جوشانیدن املاح آب از بین می رود در صورتی که ما از آب فقط ترکیب H2O را نیاز داریم بنابراین با جوشاندن آب مولکول‌های مضرّ آن شکسته شده و آب سبک و گوارا می گردد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات