تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۰۱

روغن خوراکی یا روغن گرم 1

روغن های صنعتی در برابر گرما مقاوم نیستند و در دمای 60 درجه می سوزند و دود می شوند و در نتیجه خاصیّت چسبندگی به جامدات را پیدا می کنندولی در برابر سرما هیچ تغییری از خود نشان نمی دهند و اگر یک میخ آهنی را مدتی در اینگونه روغن ها قرار دهید، زنگ می زند.
پایگاه بصیرت / دکتر سیّدعبدالله جعفرپور
در سلسله مباحث مربوط به سبک زندگی ایرانی اسلامی ، مشخصاً در موضوع تغذیه سالم در خصوص دو دسته از مواد اساسی مورد نیاز بدن به طور مستوفی مطالبی را نگاشته ایم . هم اینک بنا داریم پیرامون سومین ماده اساسی و ضروری بدن انسان؛ یعنی، «روغن » نکاتی را تقدیم خوانندگان عزیز نموده تا هم به وظیفه دینی خود عمل نموده باشیم و هم به استناد احادیث شریف حضرات معصومین علیهم السلام زکات علم را بپردازیم.  
به طور کلی روغن ها به دو دسته خوراکی و صنعتی تقسیم می شوند که اگر چه تفاوت چندانی از لحاظ ظاهری با هم ندارندولی تأثیراتشان در بدن انسان کاملاً متفاوت است.از آنجائیکه در مبحث مزاج شناسی انسان به چهار مزاج مختلف اشاره شده از این رو روغن ها نیز دارای چهار مزاج به شرح زیر می باشند:
1-    روغن های باطبیعت بهاری، که مزاج گرم و تر دارند.
2-    روغن های با طبیعت تابستانی، که مزاج گرم و خشک دارند.
3-    روغن های با طبیعت پائیزی، که مزاج سرد و خشک دارند. و
4-    روغن های با طبیعت زمستانی، که مزاج سرد و تر دارند.
روغن های با طبیعت گرم خوراکی و روغن های با طبیعت سرد غیر خوراکی و در واقع صنعتی هستند که دسته اخیر برای روغن کاری و روانسازی چرخ، لولا و...بکار برده می شود.
    روغن های صنعتی در برابر گرما مقاوم نیستند و در دمای 60 درجه می سوزند و دود می شوند و در نتیجه خاصیّت چسبندگی به جامدات را پیدا می کنندولی در برابر سرما هیچ تغییری از خود نشان نمی دهند و اگر یک میخ آهنی را مدتی در اینگونه روغن ها قرار دهید، زنگ می زند.مصرف روغن های صنعتی ، سبب بالا رفتن چربی خون و ایجاد کبد چرب می شود و چون دمای بدن انسان چهل(40) درجه است؛ این روغن ها در این دما تمایل زیادی به چسبندگی پیدا می کنند و به سختی از سطوح پاک می شوند.   
    از روغن های سرد می توان به روغن تخم پنبه( سرد و خشک)روغن کانولا یا کلزا یا منداب (سرد و خشک) روغن ذرت( سرد و تر)روغن سویا و کره گیاهی،روغن آفتابگردان، اویلا، لادن و...نام برد که مصرف هریک از آنها ممکن است سبب ایجاد عوارض جبران نا پذیری برای سلامتی انسان گردد که به راحتی قابل درمان نباشد. بخشی از آن عوارض به شرح زیر است.
1-    رسوب در جداره رگ ها وشریان ها و افزایش فشارخون.
2- خشکی پوست.
3- ایجاد سکته قلبی و مغزی.
4- افزایش عصبانیت درنتیجه افزایش سودای مغز.
5- ایجاد اختلالات مغزی.
روغن های سرد به دلیل چسبندگی، ایستا بوده و به راحتی در دیواره رگ ها رسوب گذاری می کنند که این امر در نتیجه تنگ شدن شریان ها؛  سبب بوجود آمدن فشار خون مویرگی در افراد شده که خطر آن اگر از ازدیاد چربی خون و افزایش چربی کبد بیشتر نباشد، کمتر نیست. بویژه تهدید بالقوه ای که از این طریق متوجّه عضلات کرونر قلب می باشد.(ادامه دارد)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات