صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۰۱

تابلو سیاسی 20 آبان ماه

تابلو سیاسی 20 آبان ماه-word

«اس ۳۰۰» سوری‌ها به تهران می‌آید؟
ایران/ یک روزنامه روسی نوشت: مسکو به ایران پیشنهاد کرده است سامانه موشکی «اس- ۳۰۰» ساخته شده برای سوریه را به تهران بفروشد. به گزارش «عصرایران»، روزنامه «کومرسانت» چاپ مسکو به نقل از یک منبع نظامی در روسیه گفت: مسکو قصد دارد ۴ واحد از موشک‌های «اس- ۳۰۰» را که قرار بود قبلاً به سوریه فروخته شود، به ایران تحویل دهد. روسیه و سوریه قرارداد خرید «اس- ۳۰۰» را در سال ۲۰۱۰ امضا کرده بودند و قرار بود روسیه سامانه موشکی «اس- ۳۰۰» را به سوریه تحویل دهد. با این حال سوریه تاکنون تنها بخشی از قطعات این سامانه موشکی را دریافت کرده است. همچنین مسکو در نهایت به دلیل مخالفت و نگرانی اسرائیل، از موضوع فروش اس- ۳۰۰ به سوریه صرفنظر کرده است.

 ۴ توصیه رهبر انقلاب برای اجرای موفق اقتصاد مقاومتی
مهر/در نامه حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آمده است: «گزارش ارسالی جنابعالی که حاوی برنامه‌های ملی یازده‌گانه طرح‌ها و پروژه‌های دولت در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بود، به استحضار مقام معظم رهبری رسید. معظم‌له ضمن قدردانی از اهتمام دولت نسبت به این موضوع و با تاکید بر اینکه ایشان اصولا بنائی بر تایید یا عدم تایید برنامه‌هایی که تنظیم و اجرای آنها بر عهده دولت‌هاست، ندارند، نکات ذیل را در جهت اجرای موفق و موثر برنامه‌های مذکور توصیه فرمودند:۱-رویکردهای اقتصاد مقاومتی (عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درونزایی و برونگرایی) در همه برنامه‌ها (از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی) و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی حاکم گردیده و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه‌ها نگردد. باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاه‌ها منطبق با این سیاست‌ها است.۲- برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامه‌ای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری گردد. در ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده  است.۳ -تعیین نقش دستگاه‌های اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت (تا پایان دولت یازدهم)، میان‌مدت(پایان برنامه ششم) و بلندمدت(انتهای چشم‌انداز بیست ساله) صورت پذیرفته و کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.۴ -به حرکت درآوردن و تعیین نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و توانمندسازی آنها و به کارگیری کلیه ظرفیت‌های کشور به ویژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ها تنها ناظر بر بخش‌های دولتی نباشد.»

  «آقا» شخصا کارهای سردار مقدم را پیگیری می‌کردند
فارس/ درچهارمین سالگرد شهادت سردار موشکی ایران شهید تهرانی مقدم؛ سردار زهدی یکی از همرزمان شهیدمیگوید: «زمانی که آقا محسن رضایی فرمانده کل سپاه بود، ابهت نظامی‌گری خاصی داشت که فرماندهان خیلی کم به او نزدیک و با او  خودمانی می‌شدند ولی وقتی شهید مقدم به او می‌رسید گردنش را می‌گرفت و گونه اش را می‌بوسید. ما همه خیلی متعجب می‌شدیم. حتی با حضرت آقا هم از الفاظ خودمانی استفاده می‌کردند و ایشان هم دوست داشتند. یک حالت پدر و فرزندی بین آنها بود و مقام معظم رهبری علاوه بر خدماتی که شهید مقدم انجام می‌داد خصوصیت‌هایش را به عنوان یک جوان جهادگر دوست داشت، جملات سنگینی هم حضرت آقا در مورد ایشان گفتند. مثلا اینکه ایشان تنها کسی است که هرچه می‌گفت عمل می‌کرد. مهم‌ترین پشتوانه‌ای که مقدم داشت خود مقام معظم رهبری بود، ارتباطات و جلسات خصوصی داشتند و حضرت آقا شخصا کارهای ایشان را دنبال می‌کردند و حتی از از مسیرهای دیگری غیر از سیستم‌های معمول ایشان را حمایت می‌کردند. «چون قدرت هسته‌ای بولد شده، همه فکر می‌کنند حیات و ممات ما در این است در صورتی که اهمیت بحث فضایی در حاکمیت آینده جهان، بیشتر از هسته‌ای است و جمله معروفی است که «زمین در اختیار کسی است که در فضا تسلط داشته باشد» همه چیز زمین از فضا کنترل می‌شود؛ شهید مقدم این را درک کرده  و می‌دانست که «موشک» لازمه حضور در فضاست.

انفعال در قبال فتنه‌گران از وزیر اطلاعات پذیرفته نیست

کیهان/ با تأیید مشروط برجام از سوی نظام پیگیری خط نفوذ وارد فاز جدید شده و عوامل نفوذی و همسو با غرب برای هموار کردن مسیر نفوذ در حال برنامه‌ریزی هستند. در این میان پروژه «آلوده‌سازی مسئولان» از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.پیش از این مقام معظم رهبری فتنه را خط قرمز نظام معرفی و بر ضرورت اعلام رسمی بیزاری و برائت از سران فتنه از سوی وزرا و دولتمردان به عنوان شرط اولیه خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تأکید فرمودند.پس از تعیین فتنه به عنوان خط قرمز نظام، عوامل نفوذی فتنه با هدف خارج نمودن سران فتنه از انزوای سیاسی و بازگرداندن آنان به عرصه حاکمیت، پروژه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار دادند. یکی از این فتنه‌ها که از همان آغاز به کار دولت یازدهم در سال ۹۲ با جدیت تمام توسط دلالان و واسطه‌های سران فتنه دنبال شده است، پروژه «آلوده‌سازی مسئولان» است.نویسنده می‌افزاید: حامیان فتنه هر از چند گاه، به بهانه‌ای یکی از مسئولین دولتی را وارد تور خود کرده و با نشاندن وی در کنار یکی از سران فتنه و گرفتن عکس تبلیغاتی و سپس انتشار آن عکس در فضای عمومی جامعه، از یکسو برای قبح‌شکنی از خیانت‌های بی‌شمار سران فتنه و از سوی دیگر در راستای آلوده سازی به افکار عمومی چنین القا می‌کنند که مقامات دولتی و دولتمردان از طرفداران فتنه بوده و از حمایت علنی از آنان ابایی ندارند؛ فتنه‌گران به صحنه سیاست بازگشته و به هیچ عنوان از گذشته خود نادم و پشیمان نیستند؛ نظام درباره فتنه‌گران کوتاه آمده است و...یکی از این ترفندها که با انتشار عکسی از وزیر اطلاعات در کنار یکی از سران فتنه، در فضای عمومی جامعه منتشر شده، به تلاش غلامحسین کرباسچی مربوط می‌شود. کرباسچی در این مجلس با اقدامی از پیش طراحی شده، تصویری از وزیر اطلاعات را کنار یکی از سران فتنه و کرباسچی، موسوی بجنوردی و مجید انصاری را تهیه و منتشر می‌کند. این کار در حقیقت برای آلوده‌سازی و قبح‌زدایی از خیانت سران فتنه است.
 
یدالله جوانی: پرونده بازداشتی‌ها به دستگاه قضایی ارسال می‌شود

ایران/ مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه اعلام کرد پرونده بازداشت شدگان اخیر به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد. یدالله جوانی با اشاره به دستگیری‌های اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به مهر گفت: کسانی که نفوذ را زیر سؤال می‌برند همان کسانی هستند که فتنه ۸۸ را انکار می‌کنند. وی با بیان اینکه پرونده افرادی که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند، به مقامات قضایی فرستاده خواهد شد ادامه داد: «آنجاست که مشخص می‌شود اینها با سرویس‌ها و شبکه‌های خارجی ارتباط داشته‌اند یا نه؟ آیا خط دهی به اینها از ناحیه بیگانگان صورت می‌گرفته است یا خیر؟»  جوانی ادامه داد: امروز برخی از رسانه‌های داخلی سفارش بیگانگان و سرویس‌های خارجی را در داخل منتشر می‌کنند تا بتوانند براساس خواست و اراده آنها در جهت دهی به افکار عمومی کشور مؤثر واقع شوند.وی با اشاره به اینکه درباره دستگیری‌های اخیر با گذر زمان بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد شد افزود: در آن زمان مشخص می‌شود که افرادی که متهم هستند بی‌دلیل و مدرک نیست.   

 نگرانی‌ روزنامه ‌منکر ولایت ‌امیرمومنان، از بازداشت های‌ اخیر سپاه

جهان نیوز/ روزنامه بهار به قلم علی‌اصغر غروی از اعضای گروهک نهضت آزادی - که اتفاقا با رئیس اداره سوم ساواک سابقه دوستی داشته- در آستانه روز عید غدیر منکر ولایت سیاسی امیرمؤمنان(ع) شده بود و به همین دلیل توقیف شد اما با پرداخت جریمه یکی دو میلیونی از توقیف درآمد. مدیرمسئول این روزنامه یکی از مسئولان خبری روزنامه ریاست جمهوری دولت اصلاحات است که عملا نشریه خود را به وابستگان حزب منحله مشارکت و گروهک نهضت آزادی سپرده است.بهار در سرمقاله خود به قلم «صادق - ز» (از سمپات‌های نهضت آزادی) نوشت: متأسفانه در ایران مسئله نفوذ و تذکراتی که درباره این مسئله در چند وقت اخیر داده‌اند، بدل شده است به اهرم و ابزاری در دست عده‌ای که با آن سعی می‌کنند به نحوی با دیگر جریان‌های سیاسی در کشور تسویه حساب سیاسی کنند؛ همچنان که متأسفانه شاهد هستیم که جریان تندرو به شدت روی مسئله نفوذ که یک مسئله بدیهی و طبیعی است تاکید می‌کند و از طرفی هم در تلاش است که از این کلمه استفاده ابزاری کند. همان‌طور که شاهد بودیم در چند روز گذشته به اسم نفوذ برای برخی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران اقداماتی صورت گرفت که ممکن است ادامه هم پیدا کند، اما باید گفته شود این اقدامات معنای نفوذ و مواجهه با نفوذ نیست و بعید به نظر می‌رسد مسئولان نظام مرادشان از نفوذ این گونه اقدامات از سوی برخی از افراد و نهادها باشد؛ همچنین باید بیان شود نفوذ نباید به ابزار و وسیله‌ای در دست جریان‌های تند و رادیکال سیاسی برای پیشبرد اهداف سیاسی آن‌ها تبدیل شود.

 «طوفان ميگ» در مقابل «طوفان قاطعيت»
جوان/ نيروهاي انصارالله چند روز پس از طوفاني چندروزپیش يمن را درنورديد، موفق شدند به نزديكي فرودگاه هوايي العند پيشروي و مواضع خود را در پشت دروازه‌هاي شهر جنوبي عدن تثبيت كنند، در چنين شرايطي يك طوفان ديگر از روز گذشته بخش‌هاي جنوبي يمن را درنورديد؛ مسئله‌اي كه تحليلگران معتقدند نيروهاي يمني به رهبري انصارالله مي‌توانند از اين شرايط جوي براي پيشروي برق‌آسا استفاده كنند. روز گذشته طوفاني با نام ميگ بخش‌هاي جنوبي يمن را درنورديد كه بنابر گزارش‌خبرگزاري‌ها در همان ساعات اوليه هشت نفر بر اثر اين طوفان جان خود را از دست دادند. طوفان ميگ 127 مايل در ساعت سرعت دارد و جزو طوفان‌هاي درجه 3 تقسيم بندي مي‌شود. در طول يك هفته گذشته اين دومين باري است كه مناطقي از يمن شاهد طوفان‌هاي مرگبار و طبيعي است. 12 آبان ماه طوفاني ويرانگر تحت عنوان «چاپالا» بخش‌هايي از مناطق يمن از جمله استان حضرموت، شبوه و عدن را درنورديد كه صدمات مالي زيادي ايجاد كرد. به نظر مي‌رسد اين طوفان‌ها علاوه بر صدمات مالي و جاني، نقش بسيار زيادي بر تحولات ميداني جنگ يمن خواهند گذاشت. كمتر از يك هفته پس از اولين طوفان، مناطق جنوبي يمن شاهد بازگشت موازنه ميداني به نفع انصارالله بود و عمليات طوفان قاطعيت تحت رهبري عربستان را  به چالش كشيده شده است. روز يك‌شنبه (17 آبان) خبرگزاري‌ها گزارش دادند نيروهاي انصارالله و متحدان آن (طرفداران علي عبدالله صالح و قبايل متحد) توانستند موضع خود را بر تپه‌اي كه بر پايگاه هوايي العند اشراف دارد تثبيت كنند. پايگاه هوايي العند در 60 كيلومتري شمال غربي شهر عدن قرار دارد كه پايتخت موقت دولت عبدربه هادي منصور محسوب مي‌شود. دو روز قبل، يك منبع نظامي انصارالله به خبرگزاري فرانسه گفت در اين منطقه يك خطر جدي متوجه نيروهاي طرفدار دولت (عبدربه منصور هادي) و نيروهاي ائتلاف ايجاد مي‌كند

خبرمسکو از سلاح جدید در صورت تهدید موشکی غرب
 ایرنا/ رییس جمهوری روسیه گفت:مسکو تدابیر لازم را برای تحکیم و تقویت توانمندی نیروی هسته ای خود در رابطه با طرح های موشکی آمریکا اتخاذ می کند و همچنین برای تکامل و تقویت سیستم پدافند موشکی و افزایش توانمندی و کارایی آن تلاش خواهد کرد. وی درباره تسلیحات جدید ارتش روسیه گفت: مسکو در گذشته بارها هشدار داده برای تقویت سیستم های تهاجمی خود تلاش خواهد کرد و در زمان حاضر این سامانه ها در شرایطی قرار دارد که می تواند از هر سد و مانع سیستم های پدافند موشکی عبور کند. وی با انتقاد از سیاست های غرب در قبال روسیه اظهار کرد:آمریکا و متحدانش از ایجاد سامانه جهانی پدافند موشکی صرف نظر نمی کنند و در همین حال نگرانی های روسیه و پیشنهادهای این کشور برای همکاری را نادیده می گیرند. رییس جمهوری روسیه گفت:بارها اعلام کرده ایم که این گونه اقدامات را به عنوان تلاش برای برهم زدن موازنه کنونی در عرصه تسلیحات هسته ای و موشکی و متزلزل کردن ثبات جهانی و منطقه ای تلقی می کنیم. پوتین اطهار کرد: روسیه اسلحه جدیدی می سازد که هیچ سامانه دفاعی نمی تواند آن را ردگیری کند و نه تنها سامانه های دفاعی بلکه تهاجمی خود را تقویت خواهد کرد.وی افزود: بارها گفته ایم که سامانه های دفاعی خود را تقویت خواهیم کرد ولی به پیشرفت تسلیحات ضربتی نیز که قادر به کارایی کامل نیز باشند توجه داریم.
 
قشقاوی: درباره زنده دیده شدن رکن‌آبادی یقین داریم
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان این‌که زنده دیده شدن رکن‌آبادی در آمبولانس در منا، مساله‌ای اجماعی و یقینی است، گفت: فردی که او را دیده اکنون حی و حاضر است و در این باره گواهی داده است، پس در این باره تردیدی نیست.حسن قشقاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره احتمال ربایش رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان هم اظهار کرد: اگر مدعی هستند رکن‌آبادی جان‌ باخته، باید پیکر پاکش را ببینیم، اما وقتی نمی‌بینیم هر احتمالی مطرح می‌شود؛ البته این، احتمال است و هیچ کس نمی‌تواند به قطعیت بگوید که ربوده شده یا نشده است. چون رکن‌آبادی شخصیت قابل توجهی است به همین علت نمی‌توانیم در قبال احتمال ربایش، حتی اگر کوچک باشد بی‌تفاوت باشیم. پیگیری‌ها ادامه دارد تا این مساله هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

تمام هيئت‌هاي اروپايي براي فروش به ايران آمده‌اند
رسالت/ رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين با بيان اينكه هم اکنون در دوره پسا گفتگو و نه پساتحريم قرار داريم، گفت:هيئت‌هاي زياد تجاري به‌ويژه از کشورهاي اروپايي به ايران آمده‌اند، اما همه آنها فروشنده هستند، کاري نبوده‌اند و هيچ‌گونه طرح اجرايي نداده‌اند. اسدالله عسكراولادي درمصاحبه راديو اقتصاد با بيان اينکه حضور اين هيئت‌هاي خارجي هيچ دستاورد عيني و کاربردي براي ايجاد تحول مثبت در اقتصاد ايران نداشته است، گفت: همه اينها فقط هزينه دارد و در اين هيئت‌ها همه براي فروش کالا و خدمات و ارزيابي فرصت‌هاي جديد در بازار ايران هستند و متأسفانه نديديم خريداراني هم در ميان اين هيئت‌ها به ايران سفر کنند.عسكر‌اولادي گفت:ديده نشده است که هيئت‌هاي خارجي با بانک‌هاي ايراني و ديگر بنگاه‌هاي ايراني تجاري مذاکره و براي دوره‌ آتي برنامه‌ريزي کنند و طرح‌هاي همکاري خود را مشخص کنند.وي افزود:البته دولت بايد الگوي اقتصاد مقاومتي را متناسب با سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي اجرايي کند،اما در بدنه دولت اين اراده ديده نمي‌شود.

برخورد پلیس با دور دور و کشف حجاب
تابناک/ سردار حسین اشتری ، اظهار کرد: رعایت شئونات و هنجارها و الزام ارزش‌ها امری است که ما بر آن تاکید داریم. متاسفانه بعضی از معدود رانندگان این موضوع را رعایت نمی‌کنند و وظیفه پلیس راهور و حتی پلیس راه این است که در جاده‌ها با این تخلفات طبق قانون برخورد کنند.فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه این جزو وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی است تاکید کرد: دستور العمل این موضوع آمده است و نمی‌شود که راننده‌ای که با ایجاد آلودگی صوتی یا دیگر مزاحمت‌ها برای مردم از خیابان‌ها عبور می‌کند به راحتی به تخلف خود ادامه دهد.اشتری همچنین به شرایطی که امکان توقف خودرو وجود ندارد نیز اشاره کرد و افزود: اگر در شرایطی که امکان توقف خودرو وجود ندارد با چنین موضوعی روبرو شدید می‌بایست پلاک خودرو را برداشته و ظرف حداکثر 12 تا 24 ساعت اقدام به توقیف خودرو کنند.اشتری همچنین تاکید کرد که باید با خودروهایی که اقدام به دور دور می‌کنند نیز برخورد شود و افزود: ملاک برای ما نوع خودرو نیست، پورشه یا پراید برای ما فرقی ندارد بلکه این تخلف است که باید با آن برخورد شود. 

توهین جدید کوتوله سعودی‌
وطن امروز/ وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین در «ریاض» (پایتخت عربستان) به شبکه «العربیه» گفت کشورهای آمریکای لاتین همیشه آرمان‌ها و مسائل مهم عربی را تایید کرده‌اند و ایران که درصدد برقراری رابطه با این کشورهاست به دلیل ضعف موقعیت بین‌المللی‌اش است، زیرا دوستان زیادی در میان کشورهای جهان ندارد! الجبیر نزدیکی کشورهای عربی به کشورهای آمریکای جنوبی را سبب «انزوا»ی بیشتر ایران در دنیا ارزیابی و ادعا کرد «تهران ضعیف شده» و «دوستی ندارد، برای همین تلاش می‌کند دوستی هر کشوری را که شده، جلب کند». الجبیر افزود: معمولا دوستان ایران کشورهایی هستند که کسی به آنان رغبتی ندارد. روابط ایران با کشورهای عربی خطری برای کشورهای عربی است اما بالعکس، افزایش روابط کشورهای عربی با آمریکای لاتین، سبب انزوای بیشتر ایران می‌شود. جبیر چندی پیش نیز در نشست خبری با فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفته بود آل‌سعود از همه ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود برای مقابله با ایران استفاده خواهد کرد!

شکایت آمریکا از سپاه فاقد‌ اعتبار است
قدس/ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با فاقد اعتبار خواندن شکایت آمریکا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت:این شکایت نشان دهنده اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وحشت آن ها از سپاه است.نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه شکایت آمریکا از سپاه به طورکامل فاقد اعتبار است، افزود: این شکایت مربوط به نیروی دریایی سپاه بوده و از آنجا که خلیج فارس متعلق به کشورهای همین منطقه بوده و جمهوری اسلامی ایران بیشترین ساحل را در این آبراهه مهم دارد،بنابراین آمریکایی ها با حضور غیرمنطقی خود دراین منطقه عملا علی رغم ادعاهای خود مزاحم امنیت منطقه شده اند.وی ادامه داد: بنابراین این شکایت وارد نبوده و روزبه روز باید این دیدگاه تقویت شود که امنیت منطقه خلیج فارس باید ازسوی کشورهای آن حفظ شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات