صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۸۴۰۸۱

تابلو سیاسی 2 آذرماه شماره 288


بهترین راه مقابله با تکفیری ها؛ تقویت حرکتهای فکریِ اسلامیِ معتدل و عقلانی
 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «قربان‌قلی بردی محمد اف» رئیس‌جمهوری ترکمنستان با اشاره به روابط نزدیک و دوستانه ایران و ترکمنستان ؛ دو ملت ایران و ترکمنستان را همسایگانی همچون دو خویشاوند توصیف کردند و با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای فراوان در جهت توسعه همکاریها افزودند: لازم است که با جدیت در جهت اجرای توافقات صورت گرفته گامهای مؤثر و عملی برداشته شود.رهبر انقلاب، امنیت، رفاه و پیشرفت همسایگان و کشورهای اسلامی را به نفع جمهوری اسلامی خواندند و گفتند: مرزهای ایران و ترکمنستان مرزهای صلح و آرامش و موجب آسایش خاطر طرفین بوده و امکان استفاده از مسیر ایران برای راهیابی به خلیج فارس و دریای آزاد فرصت ارزشمندی برای ترکمنستان است.ایشان با اشاره به امنیت ایران و ترکمنستان در شرایط پر تنش منطقه، افزایش همکاریها را برای استمرار این وضعیت ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: در تقابل با وحشی‌گری و تروریسم خشن داعش و گروههای تکفیری نظیر آن که به‌نام اسلام این جنایات را انجام می‌دهند، باید به مردم مجال فعالیتهای اسلامی صحیح داده شود و بهترین راه خنثی کردن نفوذ این جریانها، تقویت حرکتهای فکریِ اسلامیِ معتدل و عقلانی است.حضرت آیت الله خامنه‌ای جنایات وحشیانه جریانهای تروریستی در سر بریدن و سوزاندن انسانها را نشانه بیگانگی کامل این جریانها از اسلام خواندند و تأکید کردند: اسلام، دین برادری، محبت و خیرخواهی برای دیگران است و این جنایات هیچ ربطی به اسلام ندارد.

محمداف: از عمل به توصيه‌هاي شما نتايج بسيار خوبي گرفتيم
آقاي «قربانقلي‌بردي‌محمداف»، رئيس‌جمهوري تركمنستان با اظهار خرسندي از سفر به تهران، ديدار با رهبر انقلاب اسلامي را مايه افتخار دانست و افزود: ايران و تركمنستان همواره از روابط حسنه و تاريخي برخوردار بوده و در غم و شادي يكديگر شريك هستند و سخن شما مبني بر اينكه ايران و تركمنستان نه فقط دو همسايه بلكه دو خويشاوند هستند، موجب تشويق و دلگرمي دولت و ملت تركمنستان است. رئيس جمهوري تركمنستان با يادآوري توصيه‌هاي رهبر انقلاب اسلامي در سفرهاي قبلي خاطرنشان كرد: سخنان شما به عنوان رهبري دانا و انساني متفكر ارزش فراواني براي ما دارد و عمل به توصيه‌هاي شما نتايج بسيار خوبي به دنبال داشته است.

 امریکا برای براندازی در ایران تغییر روش داده نه تغییر هدف
جوان/
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در واكنش به برخي اظهارنظرها مبني بر تغيير رفتار امريكا و نظام سلطه در مقابل جمهوري اسلامي ايران گفت: اينكه اين روزها برخي مي‌گويند رفتار و موضع نظام سلطه از جمله امريكا در مقابل ما تغيير كرده معلوم نيست حرف درستي باشد چرا كه تا وقتي انقلاب اسلامي هست، مخالفت‌هاي امريكا نمي‌تواند نباشد؛ اهداف انقلاب اسلامي با منافع امريكا و نظام سلطه در تضاد است و ممكن نيست آنها در مقابل ما تغيير موضع بدهند مگر آنكه امريكا دست از ظلم، ستم و مقابله با ما بردارد.  سرلشكر جعفري با بيان اينكه سرعت انقلاب اسلامي در خارج از كشور بيشتر از داخل كشور است، اظهار داشت: متأسفانه همانگونه كه ما در خارج از كشور دشمن داريم، در داخل برخي مخالفت‌ها و موانعي براي رفع مشكلات است كه اميدواريم اين موانع رفع شود، البته بسيج وظيفه دارد در مقابل دشمنان خارجي و مخالفان داخلي مقاومت و كار خود را دنبال كند. سرلشكر جعفري با بيان اينكه دشمنان انقلاب اسلامي در مقابل ملت ايران تغيير روش داده‌اند نه تغيير رفتار، تأكيد كرد: آنها امروز در پي نفوذ هستند تا باورها و اعتقادات ملت ايران را تغيير دهند و اينكه مقام معظم رهبري نسبت به نفوذ دشمن در شرايط كنوني هشدار مي‌دهند براي همين است، لذا اين ادعاي تغيير رفتار دشمن در مقابل ايران اشتباه است.

  برای معاون اول رئیس جمهوری زیبنده نیست حدسش را رسانه ای کند
مهر/
محسنی اژه ای در ارتباط با اظهارات معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر اینکه گفته است افرادی از پشت پرده به بابک زنجانی روحیه می دهند، گفت: اگر فردی حدسی می زند و حرف می زند من مسئول حدس دیگران نیستم اما دستگاه قضائی چنین چیزی را نمی بیند و در این ۲۰ ماه که زندان است سفارش و حمایتی ندیدیم و ملاقات هم در ماه های اخیر محدود است. این زیبنده فرد مسئول در سطح بالا نیست که حدسش را رسانه ای کند. سخنگوی قوه قضائیه در مورد اظهارات بابک زنجانی که همراه با توهین و تهمت به مسئولان است، گفت: در هر جلسه دادگاه قاضی تذکر می دهد خودم هم در نشست های قبلی این تذکر را دادم. در این مدت شاهد بودیم افرادی بیرون دادگاه به متهم تعابیر و اتهاماتی را نسبت می دهند و متهم در دادگاه نام افراد را برده و نسبت می دهد که هر دو درست نیست. هر چند نمی شود دهان متهم را بست اما اگر فرد شکایت کند، برخورد می کنیم.محسنی اژه ای در مورد اینکه چرا احکام متهمان بالای ۱۰۰ میلیون تومان بر خلاف قانون رسانه ای نشده است، گفت: آنچه حکم صادر و قطعی شده باشد اعلام می شود. 

 ایران به لطف تحریم‌های غرب توسعه یافته‌ترین کشور جهان اسلام است
فارس/
«ویدم وچزروف» رئیس شرکت سرمایه گذاری روس نانو روسیه در مصاحبه با پایگاه خبری پراودا گفت که ایران به لطف تحریمهای غرب اکنون توسعه یافته ترین کشور جهان اسلام است.وی در پاسخ به همکاری روسیه و ایران در زمینه صنایع «های تک» گفت: این دقیقا همان حوزه‌ای است که تهران و مسکو می‌توانند با هم همکاری کنند. وی افزود: ایران و روسیه وقتی بحث نفت پیش می‌آید رقیب هستند اما این درباره دیگر کشورها نیز صدق می‌کند. ایران کشور جذابی است چرا که دارای تکنولوژی توسعه یافته است. توسعه یافته ترین کشور در جهان اسلام.وی اضافه کرد؛ در کشورهای دیگر جهان نیز صنایع پیشرفته دیده می‌شود اما این تکنولوژی را با کمک دیگران بدست آورده‌اند اما ایران همه چیز را خودش به تنهایی کسب کرده است. در بسیاری از حوزه‌ها ایران بازیگر اصلی است. در صنایع پتروشیمی ایران تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد و این تنها تکنولوژی صنایع پتروشیمی در جهان است که کاملا مستقل است. 

 موضوع «آسیب های اجتماعی» در دستور کار نهادهای نظام قرار گرفت
خراسان/
با دستور رهبر معظم انقلاب بررسی و ریشه یابی موضوع آسیب های اجتماعی در دستور کار نهادهای نظام قرار گرفته است. جلسه کارگروه بررسی راهکارهای کنترل و کاهش طلاق و افزایش ازدواج به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.مخبر دزفولی در این جلسه گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب بررسی و ریشه یابی موضوع «آسیب های اجتماعی» در دستور کار نهادهای نظام قرار گرفته است.وی افزود: به همین منظور تاکنون جلساتی با حضور سران قوا و دیگر مسئولان تشکیل شده است و موضوع «آسیب‌های اجتماعی» به صورت ریشه ای در این جلسات مورد مطالعه قرار گرفته است.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خانواده گسسته هم معلول آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد است و هم خود علت برخی از آسیب‌ها مانند کودکان خیابانی و فحشا محسوب می‌شود. 

 نشست بزرگ تولیدکنندگان گاز جهان در تهران
ایران/ 
رؤسای جمهوری مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در واقع، حدود 63 درصد از ذخایر جهانی گاز طبیعی به لحاظ جغرافیایی، همچنین39درصد از تجارت گاز طبیعی توسط خط لوله و 65 درصد از تولید و تجارت جهانی LNG را به خود اختصاص می‌دهند امروز در تهران گرد هم می‌آیند تا در سومین اجلاس GECF حضور یابند.شعار سومین اجلاس این مجمع «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» و به میزبانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران است. این مجمع که اساساً مجموعه‌ای از تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی است با ویژگی یک سازمان بین‌المللی و دولتی و با هدف ارتقای سطح هماهنگی‌ها و تقویت همکاری‌های کشورهای عضو شکل گرفته و سه عضو اصلی آن یعنی ایران، روسیه و قطر حدود50 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند. از این‌رو اگرچه در حال حاضر مجمع صادرکنندگان گاز، محلی برای تبادل نظر است و تصمیم گیرنده برای بازار انرژی محسوب نمی‌شود اما از جایگاه قدرتمندی برخوردار است.

 هشدار امنیتی در بروکسل به بالاترین حد رسید
 خبر آنلاین/
منابع رسانه ای بلژیک از عملیات ویژه امنیتی پلیس این کشور در مرکز بروکسل خبر می‌دهند. بر اساس این گزارش، میدان مرکزی بروکسل پایتخت بلژیک شاهد عملیات ویژه پلیس بوده است.پلیس با مسدود کردن خیابان‌ها به ساکنان نزدیک منطقه مرکزی اعلام کرده است تا خانه ها را ترک نکنند.شهردار بروکسل گفت: «واضح است که شبکه تروریستی(در اینجا وجود دارد) دو تروریست در خاک بروکسل هستند که احتمالا در حال انجام اعمال خطرناک هستند.در همین حال، یک مقام دیگر به گاردین گفته است که احتمالاً چندین مظنون متواری هستند.در عین حال گفته می شود دولت بلژیک هشدار امنیتی را به سطح ۴ که بالاترین سطح هشدار است افزایش داده است. همچنین اعلام شده است که بسته بودن مدارس و مترو در روز سوم همزمان با تدابیر شدید امنیتی ادامه خواهد داشت.چارلز میشل نخست وزیر بلژیک نیز با بیان اینکه کشورش با تهدید جدی و فوری روبروست گفت: از حملاتی شبیه وقایع پاریس در چندین نقطه در بلژیک می ترسیم.
 هلاکت 14 ستیزه جوی وابسته به داعش در روسیه
باشگاه خبرنگاران جوان/
به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات روسیه روز یکشنبه از هلاکت چهارده ستیزه جوی وابسته به گروه تروریستی داعش در منطقه قفقاز شمالی خبر دادند. این چهارده نفر که از اعضای یک گروه تروریستی وابسته به داعش بودند در دو عملیات نیروهای پلیس روسیه در منطقه بی ثبات قفقاز روسیه به هلاکت رسیدند.طبق بیانیه کمیسیون ملی مبارزه با تروریسم روسیه که درخبرگزاری اینترفاکس منتشر شد، یازده عضو یک گروه تبهکار وابسته به داعش در اولین عملیات ضد تروریستی که اولین ساعات روز یکشنبه در منطقه نالچیک در شمال روسیه صورت گرفت، به هلاکت رسیدند.این افراد که همگی از اعضای یک گروه مسلح بودند با گروه تروریستی داعش بیعت کرده بودند. درگیری نیروهای پلیس و امنیتی روسیه با این افراد در منطقه جنگلی نالچیک روی داد.در دومین عملیات نیروهای پلیس روسیه که اواسط امروز صورت گرفت، سه نفر دیگر به هلاکت رسیدند. طبق اعلام پلیس روسیه، رئیس گروه محلی وابسته به داعش و دو دستیار وی در این عملیات به هلاکت رسیدند.یک منبع پلیس روسیه در گفتگو با خبرگزاری اینترفاکس ضمن تایید این خبر افزود در این عملیات یک انبار مخفی بزرگ مهمات و تسلیحات نیز بدست نیروهای پلیس کشف و ضبط شد.

ارتش سوریه به مرزهای ترکیه رسید

کیهان/ نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در ادامه پیروزی‌های درخشان خود، کنترل ارتفاعات استراتژیک «زاهیه» در حومه «لاذقیه» را در دست گرفتند و به مرزهای ترکیه نزدیک شدند.در صورتی که این پیشروی‌ها ادامه داشته باشد، مهمترین مسیرهای لجستیک تروریست‌ها قطع خواهد شد و پیروزی‌های بزرگتری در انتظار نیروهای مقاومت و ارتش خواهد بود.در این عملیات که جنگنده‌های روسی نیز در آن مشارکت داشتند، شمار زیادی از تروریست‌های مسلح کشته شدند.نیروهای ارتش سوریه در استان «حمص» نیز کنترل مناطق کوهستانی «مهین بزرگ» و «مهین کوچک» را نیز به دست گرفتند. در این عملیات هم تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و توپخانه آنها هم منهدم شد. ارتش سوریه و مقاومت حزب‌الله در مناطق دیگر سوریه هم دست برتر را دارند و در صورتی که کارشکنی از جانب آمریکایی‌ها صورت نگیرد، تروریست‌ها از مناطق شمالی کاملاً پاکسازی خواهند شد. در ارتباط با پیوند نزدیک میان آمریکا و تکفیری‌ها همین قدر کافی است که دیروز گروه تروریستی- تکفیری «جبهه النصره» از ایالات متحده به خاطر سلاح‌هایی که در اختیار «ارتش آزاد» قرار داده، تشکر کرده است. داعش و جبهه النصره سلاح‌های خود رااز گروه‌های موسوم به «گروه‌های معتدل» دریافت می‌کنند! آمریکا، ترکیه و عربستان از این گروه‌ها به طور علنی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند و این عناصر را آموزش نظامی نیز می‌دهند.به هر حال، اکنون سوری‌ها تحت پوشش هوایی جنگنده‌های روسی، در وضعیت تهاجمی هستند و احتمال دارد که ایالات متحده برای تغییر این شرایط، اقدامات شیطنت‌آمیزی را تدارک ببیند. «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه طی گفت‌وگو با شبکه «فونیکس» چین، گفت: «عربستان و قطر حیاط خلوت داعش هستند و کمک‌های خود را از طریق ترکیه و با حمایت شخصی «رجب‌طیب اردوغان» و «احمد داود اوغلو» به دست این گروه تندرو می‌رسانند.»وی افزود: «حل مسئله داعش فقط به پیشروی‌های میدانی وابسته نیست، بلکه حمایت کشورهای دیگر نیز از آنها باید قطع شود. اما به نفع این کشورها نیست که بحران از طریق سیاسی حل شود.

  آیا باید از پیشی گرفتن صادرات از واردات خوشحال باشیم؟

تراز / اما به نظر می رسد در این میان برخی از رسانه های حامی دولت و متولیان تجارت خارجی کشور مانند رئیس سازمان توسعه تجارت با مطرح کردن پیشی گرفتن صادرات از واردات کشور در نیمه اول امسال قصد سرپوش گذاشتن بر مشکلات تجارت خارجی کشور را دارند. در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا پیشی گرفتن صادرات از واردات در نیمه اول امسال پیام مثبتی را به دنبال دارد؟شکی در این نیست، که پیشی گرفتن صادرات از واردات به تنهایی، مسئله مهم و حائز اهمیتی است، اما در حال حاضر این سوال مطرح است که در نیمه اول سال ۹۴، صادرات در چه شرایطی ار واردات پیشی گرفته است؟ این اتفاق در شش ماهه اول امسال در شرایطی رخ داده است، که حجم مبادلات تجاری کشور به شکل فزاینده ای در مسیر کاهش قرار گرفته است، بنابراین باید گفت که پیشی گرفتن صادرات از واردات در شرایطی ارزشمند است که حجم مبادلات تجاری کشور مانند سالهای گذشته، میزان قابل قبولی باشد و صادرات بیشتر با حجم اندک مبادلات تجاری، نمی تواند اررش بالایی را برای تجارت خارجی ایران ایجاد کند.


اصولگرایان در دام طراحی‌های اتاق فکر اصلاح‌طلبان نیفتند

تابناک/ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در مورد آن‌چه «ادعای رسانه‌های اصلاح‌طلب در خصوص بر هم زدن گردهمایی اصلاح‌طلبان در قرچک ورامین» خواند، گفت: تیترها و واکنش‌های روزنامه‌های دوم خردادی حکایت از کلید زدن یک پروژه دارد. به گزارش ایسنا، محمدنبی حبیبی افزود: از این نوع پروژه‌ها در ایام انتخابات طی سه دهه گذشته همواره برای مظلوم‌نمایی یک طرف رقابت تدارک دیده می‌شد. اصولگرایان باید هوشیار باشند و در دام طراحی‌های اتاق فکر اصلاح‌طلبان برای مشوه کردن فضای رقابت نیفتند. از سوی دیگر دولت هم باید مراقبت کند تا کسانی که مقدمات فتنه ۸۸ را تدارک دیدند در انتخابات آتی مسئله‌ساز نشوند.

  برنامه‌های پیشنهادی برای مقابله با ایران

صبح صادق/ اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل» در پیش‌بینی سال 2016 در جهان به دولت آمریکا پیشنهاد داده است برای نفوذ در داخل ایران و مقابله با توان بین‌المللی آن، راهکارهایی را دنبال کند.در بین این راهکارها موارد زیر مشاهده می‌شود:1ـ بررسی افزایش مبادلات فرهنگی و سایر مبادلات به منظور ارتباط با ایرانیان معتدل و مردم عادی برای بهبود روابط با ایران تا از خطرهای امنیتی این کشور در قبال منافع آمریکا کاسته شود. ۲ـ دولت آمریکا هرگز نباید اجازه دهد، این اصل که رهبر ایران و تندروهای ایرانی، آمریکا را به صورت شیطانی توصیف می‌کنند، سبب شود آمریکا هم ایران را شیطانی توصیف کند؛ در این راستا باید هر کاری را در توان خود به منظور تغییر ایران انجام دهد.۳ـ ایالات متحده نیاز دارد که راه‌های افزایش مبادلات فرهنگی و سایر مبادلات به منظور ارتباط با ایرانیان معتدل و مردم عادی این کشور را بررسی کند.4ـ باید با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به منظور ایجاد یک سامانه مقابله مؤثر با توان ترکیبی جنگ نامتقارن ایران همکاری کند. ۵ـ واشنگتن نباید صرفاً به تهدید مستقیم از طرف ایران توجه کرده، بلکه باید به مسائلی مانند کمک‌های ایران به حماس و حزب‌الله نیز توجه کند. ۶ـ آمریکا باید با نفوذ رو به افزایش ایران در چهار کشور کلیدی یمن، عراق، لبنان و سوریه مقابله کند.


  این روزها ایران تمام فکر و ذکر عربستان شده

انتخاب/ روزنامه نیویورک تایمز نوشت: عربستان سعودی بزودی نتیجه ی تمرکز بیش از حد خود بر ایران را می بیند که آن شکست این کشور از تهران است. سعودیها به تازگی تاکید کرده اند تا چه حد از رئیس جمهور آمریکا که نتوانسته است برای سرنگون کردن بشار اسد، متحد نزدیک ایران راهی بیابد، خشمگین اند. اسد الشامان، از موسسه مطالعات دیپلماتیک سعودی معتقد است اوباما هم از لحاظ اخلاقی و هم راهبردی در دچار اشتباه شده است. ایران که در بسیاری از مسائل منطقه ای حضور دارد، چالش بزرگی برای عربستان سعودی محسوب می شود. اما اینکه ایران به تمام فکر و ذکر عربستان تبدیل شده،  موجب شده است توجه آن از دیگر موضوعات مهمی که خیلی داخلی تر هستند، منحرف شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات