صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۷۱۲

تداوم وضعیت اضطراری و بی‌اعتمادی!

روز گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قانون موسوم به «وضعیت اضطراری» در روابط با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد...
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

یادداشت: روز گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا قانون موسوم به «وضعیت اضطراری» در روابط با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. اوباما در نامه‌ خود به کنگره، نوشته است: روابط تهران و واشنگتن «هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است».

قانون وضعیت اضطراری در روابط با ایران در سال 1979 به تبع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، از سوی کنگره وقت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وضع و برای ابلاغ به دولت اعلام شد. این وضعیت پس از یک سال خود به خود لغو می‌شود، مگر آنکه رئیس‌جمهور 90 روز پیش از تاریخ انقضا، تداوم آن را به اطلاع کنگره برساند.

 از آن سال تاکنون رؤسای جمهور آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوریخواه، همه ساله این وضعیت را تمدید کرده‌اند. وجود وضعیت اضطراری در روابط با ایران، زیربنای تحریم‌هایی است که به بهانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی وضع شده است.

اعلام تمدید دوباره وضعیت اضطراری در روابط با ایران از سوی اوباما در حالی صورت می‌گیرد که ایران و گروه موسوم به 1+5 با محوریت آمریکا امسال در زمینه مسئله هسته‌ای(برجام) به توافقی دست یافته‌اند که آمریکایی‌ها آن را گشایش و دستاوردی بزرگ در عرصه دیپلماتیک برای خود تلقی کرده و به ظاهر در عرصه رسانه، خود را مصرّ به اجرای آن می‌دانند. اما تمدید قوانینی از این دست و همچنین حفظ ساختار تحریم‌های وضع‌شده به بهانه‌های گوناگون و تحریک اعراب منطقه به اقدام علیه ایران، شواهدی است که از عزم و اراده سست آمریکایی‌ها در اجرا یا اجرای ناقص و تفسیربردار برجام خبر می‌دهد.

 این امر افزون‌بر اینکه با روح مصوبات نشست‌های ژنو، لوزان و وین منافات دارد و لطمه‌ای اساسی در بلندمدت به برجام است، عبرتی هم برای برخی‌ها در داخل محسوب می‌شود که به وعده‌های آمریکا اعتماد کرده، در راستای روند عادی‌سازی روابط با شیطان بزرگ تلاش می‌کنند و در مقابل کوچک‌ترین نقد، با ادله آشکار برمی‌آشوبند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات