صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۱۱

11 سپتامبر فرانسوی!

گذشت یک روز از حملات مرگبار تروریستی در پاریس که دست‌کم جان 129 نفر را گرفت، زمزمه‌ها درباره گسترش حضور نظامی غرب در سوریه و عراق آغاز شده است. به گفته ...
یادداشت: با گذشت یک روز از حملات مرگبار تروریستی در پاریس که دست‌کم جان 129 نفر را گرفت، زمزمه‌ها درباره گسترش حضور نظامی غرب در سوریه و عراق آغاز شده است. به گفته رسانه‌ها و مقامات غربی، احتمال اینکه حملات پاریس مقدمه‌ای برای گسترش عملیات نظامی کشورهای غربی در عراق و سوریه باشد، وجو دارد. در این میان، دو خبرگزاری «رویترز» و «آسوشیتدپرس» در گزارش‌هایی جداگانه احتمال داده‌اند، رخداد اخیر سبب افزایش فشار بر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای گسترش دامنه حملات علیه داعش شود. بنا بر این گزارش‌ها، مقامات آمریکایی می‌گویند، انتظار دارند که متحدان اروپایی و عرب آنها میزان مشارکت خود در ائتلاف تحت رهبری آمریکا را در عراق و سوریه افزایش دهند. همزمان نامزدهای جمهوریخواه نیز در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، حوادث پاریس را دستمایه انتقاد از کاخ سفید قرار داده‌اند. «جب بوش» از جمله این نامزدهاست که می‌گوید: جنگ با داعش «نبرد عصر ماست» و باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام داد. گویا آمریکایی‌ها انتظار دارند که کشورهای غربی اقدامات بیشتری در عراق و سوریه انجام دهند. این احتمال وجود دارد که فرانسه به زودی عملیات خود را گسترش دهد. انگلیس هم از جمله کشورهایی است که واشنگتن به افزایش حمایت‌های آن امیدوار است. حملات پاریس موجب شده است احتمال درخواست فرانسه از ائتلاف ناتو برای کمک قوت بگیرد؛ چراکه کارشناسان غربی می‌گویند، نیروهای ویژه ناتو می‌توانند برای راهنمایی جنگنده‌ها راهی عراق و سوریه شوند و نیروهای محلی ضدداعش را هم آموزش دهند، به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند یا خود دست به حملات موردی بزنند.

در چنین اوضاعی دور از نظر نیست که حوادث پاریس سناریویی برای مجاب‌کردن حضور پررنگ‌تر کشورهای غربی و اروپایی در ائتلاف به اصطلاح ضدداعشی باشد که یک سال است به سرکردگی آمریکا وارد عمل شده، اما نه‌تنها به این گروه تروریستی ضربه‌ای نزده؛ بلکه در بزنگاه‌های حساس به کمک او هم شتافته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات