صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۸۴۰

تابلو سیاسی 25 آبان ماه شماره 285

  تابلو سیاسی 25 آبان ماه شماره 285

نوبخت؛ هنوز  در تحریم هستیم
 فارس/ سخنگوی دولت گفت: تا پایان این هفته، همه تلاش‌ها برای تهیه بودجه سال ۹۵ به فرجام می‌رسد.محمد باقر نوبخت در همایش تجلیل از مقام کتابداران با بیان اینکه ما هنوز درتحریم هستیم، افزود: برجام درمرحله اجراست و اگرطرف مقابل ازاین فرصت استفاده نکند، زیان خواهد دید. وی با یادآوری تذکر رهبرمعظم انقلاب درباره توجه ویژه به فرهنگ ومسایل اجتماعی دربودجه95 وبرنامه ششم توسعه گفت: آن چیزی که امروز شما کتابداران مطالبه کردید، همان چیزی است که ما هم داریم تلاش می‌کنیم که حقوق و قدرت خرید کتابداران را به آن جایگاه مطلوب برسانیم. وی خاطرنشان کرد: یک مسئله مهم، نیاز ما به کتابخانه و همچنین کتابداران است. تلاش داریم هم قدرت خرید افراد شاغل در نهاد کتابخانه ها را افزایش دهیم.

آینده سوریه قربانی نمایش خونبار پاریس
کیهان / کمتر از 24 ساعت پس از حملات مرگبار پاریس، دومین نشست وین2 درباره بحران سوریه در وین برگزار شد. نشستی با حضور اتحادیه عرب، چین، مصر،‌ اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا تحت عنوان «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» که جو عمومی آن به شدت تحت تاثیر این حملات غافلگیرکننده بود و خروجی آن نیز بی‌تاثیر از این واقعه نبود. یکی از نکات قابل توجه در طرح ارائه شده در وین، سکوت آن درباره سرنوشت بشار اسد است. در حالی که جریان حامی تروریسم به سرکردگی آمریکا کنار گذاشتن اسد از قدرت را یکی از شروط اصلی خود عنوان می‌کرد، در این طرح در این مورد سکوت کرده است. سکوتی که نشانه‌ای از شکست راهبرد آنها در این زمینه است. معاون وزیر امور خارجه کشورمان که در وین حضور داشته است، با اشاره به اصرار برخی وزرای خارجه برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد که این مسئله در بیانیه پایانی قید شود و تأکید کردیم که فقط مردم سوریه حق دارند در این باره تصمیم بگیرند. یکی از اصلی‌ترین ایرادهای طرح صلح سوریه در وین، تصمیم‌گیری تعدادی کشور درباره سرنوشت یک کشور بدون حضور خود آن است. اگرچه پیش بینی شده است که دولت سوریه با مخالفین بر سر یک میز بنشینند - و از این جهت می‌تواند امری مثبت به نظر برسد- اما سوری‌ها هستند که باید درباره قانون اساسی و انتخابات احتمالی تصمیم بگیرند. تحمیل یک طرح اجباری که پیش از هر چیز متضمن منافع آمریکا، روسیه و ... باشد نخواهد توانست بحران سوریه را به آرامش و امنیت تبدیل کند. نکته مهم دیگر در این زمینه آن است که اساساً تعریف آمریکا و غرب از مخالفان سوری چیست؟ آیا منظور همان شورشیان به اصطلاح میانه رو هستند؟ شورشیانی که در جنایت دست کمی از داعش ندارند.

شاید پرونده «پی ام دی» ایران بسته نشود
مهر/ معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با مهرگفت: این امکان وجود دارد که راستی‌آزمایی مناسب انجام شود. هر چند تهران در مسیر همکاری با آژانس قرار دارد اما اگر ایران پاسخ های قانع کننده ای به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های گذشته خود ندهد، عمل به تعهداتی که بر اساس برجام برعهده آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در توافق است مشکل می شود. من عمیقا امیدوارم که ایران پاسخ های مناسبی به پرسش های پی ام دی بدهد. دادن پاسخ های قانع کننده و شفاف سازی و راستی آزمایی موجب پیدایش زمینه ای مناسب برای اجرای توافق هسته ای در سال های آتی خواهد بود.در مورد سوالات پی ام دی نیز باید بگویم معاون پیشین مشاور حقوقی آژانس، «لارا راک ‌وود» در این رابطه گفته است ایران می تواند به 12 سوال پاسخ بدهد اما به نظر وی سؤالاتی باقی خواهد ماند و پرونده همه این ۱۲ سؤال بسته نخواهد شد و من هم همین طور فکر می‌کنم. اجازه بدهید به یک مورد درباره راستی‌آزمایی اشاره کنم. نمونه پارچین این پتانسیل را دارد که تبدیل به سابقه‌ای شود که تأثیر منفی داشته باشد. منظور شیوه نمونه‌برداری از این تأسیسات است. نمونه‌برداری به شکلی انجام شد که در سطح استانداردهای آژانس باشد اما یک جنبه آن نگران‌کننده است. آمانو چهارشنبه در برلین گفت که اماکنی که قرار بوده نمونه‌ برداری از آن انجام شود، پیشتر اعلام شده بود، و این می‌تواند سابقه‌ای منفی در آینده اقدامات آژانس داشته باشد.

فسادزدایی کنیم تا نگندیم
تابناک/ حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ای کاش بعضی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ما غربی بودند، اما به دلیل اینکه غرب‌زده هستند حرف‌هایی را می‌زنند که حتی آنها نیز نمی‌گویند. بعضی از مسئولان ما این‌طور هستند که باید انگلیسی و عبری به آنها بگویند که ما توانسته‌ایم دنیا را تغییر دهیم و یکی از 4 قدرت جهان در قرن آینده خواهیم بود. وی با بیان اینکه باید خودمان را فسادزدایی کنیم و نگذاریم که از درون خودمان بگندیم، گفت: جریانات وهابی هم که حتی با ما مخالفند گوشه چشمی به پیشرفت‌ها و قدرت ما دارند. رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: ما در ادبیات انقلاب اسلامی کلمه‌ای به نام تنش‌زدایی با استکبار نداشته و نداریم، البته تنش‌زدایی با کشورهای دوست و همسایه ممکن است اتفاق بیفتد، اما ما هیچ تنش‌زدایی با کشورهای استکباری نداریم.  

اعتراض وکیل احسان مازندرانی به قرار بازداشت
ایران/ وکیل احسان مازندرانی درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: «با توجه به اینکه تحقیقات مقدماتی محرمانه است، نمیتوانیم درباره جزئیات پرونده اطلاعاتی بدهیم.» سید محمود علیزاده طباطبایی در گفتوگو با «تسنیم» ادامه داد: «فعلاً نسبت به قرار بازداشت صادر شده اعتراض کردیم که پرونده برای رسیدگی به اعتراض ما به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شده است و منتظریم پرونده از دادگاه بازگردد.» وی با بیان اینکه «مازندرانی تفهیم اتهام شده و اکنون نیز در اختیار ضابط قضایی قرار دارد»، از بیان نوع اتهامات موکلش خودداری کرد.  

خودروی هنجارشکنان «ممنوع الخدمات» می شود
خراسان/ سخنگوی ناجا با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت تخلف خودروهای هنجارشکن، از ارجاع پرونده متخلفان به پلیس امنیت و ممنوع‌الخدمات شدن خودروی متخلفان خبر داد و گفت: ماموران پلیس راهور موظفند در صورت مواجهه با کشف حجاب، خودروی متخلفان را یک هفته توقیف کنند. سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به ابلاغ دستور فرمانده ناجا مبنی بر پیگیری و برخورد با رانندگانی که هنجارشکنی می کنند افزود: سرعت‌های سرسام آور، دور دور کردن، کشف حجاب و مزاحمت برای نوامیس از جمله این هنجارشکنی‌هاست که پلیس با توجه به وظیفه قانونی خود با این موضوع به شدت برخورد خواهد کرد.وی گفت: سامانه جدیدی به منظور ثبت این هنجارشکنی‌ها در اختیار برخی مدیران و مسئولان کشوری و لشکری و همچنین بازرسان نامحسوس قرار گرفته است که در صورت مشاهده این هنجارشکنی‌ها، شماره خودروی متخلف را در این سامانه ثبت می‌کنند.منتظرالمهدی افزود: به دنبال ثبت شماره خودروی متخلفان، این هنجارشکنان به پلیس امنیت احضار می شوند و حداقل مجازات برای آن‌ها ممنوع الخدمات شدن خودروی متخلفان است.سخنگوی ناجا در تشریح ممنوع‌الخدمات شدن متخلفان گفت: ممنوعیت خرید و فروش خودرو متخلفان از جمله این خدمات است .وی با اشاره به برخورد پلیس راهور با کشف حجاب نیز افزود: در صورت کشف حجاب توسط رانندگان خودروها، ماموران پلیس راهور به انتقال خودرو و توقیف آن به مدت یک هفته موظف هستند.معاون اجتماعی ناجا گفت: در طول هفته گذشته، 10 هزار خودرو هنجار شکن در سراسر کشور تذکر گرفته و 2 هزار خودرو نیز توقیف شده و به پارکینگ انتقال داده شده است.

شوی لباس دانشجویی مختلط، با چاشنی خوانندگی زن!
جهان نیوز/
هنوز همین چند روز پیش بود که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دانشگاه‌ها بر جلوگیری از برگزاری مراسم و اردوی مختلط دانشجویی تاکید کردند؛ اما روز گذشته شوی لباس دانشجویی به صورت مختلط با حضور دانشجویان دختر و پسر در تالار فیروزه دانشگاه بیرجند برگزار شد، دخترانی که وضع ظاهری و حجاب آنها مناسب شان یک دانشجو نبود. در این مراسم علاوه بر مختلط بودن دانشجویان و وضع نامناسب حجاب و عفاف، از آهنگ‌های حرام و با خوانندگی زن نیز استفاده شده است. نکته قابل توجه درباره برگزاری این مراسم علاوه بر اینکه در ماه محرم، ماه غم و عزای اهل بیت(ع) برگزار شد، برگزاری این مراسم چند روز بعد از تاکیدات رهبر انقلاب به مسئولان دانشگاه‌ها مبنی بر عدم برگزاری مراسم و اردوی مختلط دانشجویی است.

آغاز نشست جی 20 در آنتالیا
 وطن امروز/
نشست سران  20 اقتصاد برتر جهان در توریستی‌ترین سواحل ترکیه که قرار بود مرکز رخدادهای بین‌المللی هفته جاری باشد، نه تنها بر اثر فاجعه‌آفرینی جمعه‌شب تروریست‌های تکفیری در پاریس تحت‌الشعاع قرار گرفت بلکه حالا با نگرانی‌های امنیتی بسیار درباره احتمال حملات تروریستی داعش به آنتالیا آغاز می‌شود. همچنین فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل حادثه خونبار پاریس سفرش را به ترکیه لغو کرد و در عوض پیغام فرستاد که منتظر تصمیمات مهم رهبران حاضر در نشست این هفته برای امنیت جهانی و مبارزه با تروریسم است. دولت ترکیه پس از حملات اخیر در پاریس تدابیر امنیتی در محل نشست گروه 20 را بشدت افزایش داده‌ است؛ بر این اساس، بیش از12 هزار نیروی پلیس و یگان ارتش به صورت 24 ساعته گشت هوایی و دریایی انجام می‌دهند. نشست 2 روزه  جی 20 دیروز یکشنبه، 15 نوامبر در حالی در آنتالیا آغاز شد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله پس از ورود به ترکیه،  با همتای ترک خود رجب طیب‌اردوغان دیدار کرد. مبارزه با داعش و اتخاذ تدابیر لازم برای تقویت ائتلاف موسوم به ضدداعش، جزو مهم‌ترین موضوعات مورد بحث بود. اردوغان همچنین شامگاه دیروز قبل از آغاز رسمی نشست با پوتین نیز دیدار کرد. ملک سلمان، پادشاه عربستان که قرار است در حاشیه این نشست مذاکرات مهمی با اوباما و اردوغان داشته باشد اولین رهبر عضو گروه 20 بود که وارد ترکیه شد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آخرین نفر.

تهدید داعش علیه روسیه
جمهوری اسلامی/
گروه تروریستی داعش با انتشار فیلمی، روس‌ها را به نکاح و اسارت زنان و فرزندانشان تهدید کرد. به گزارش کریستین‌تودی، گروه تروریستی داعش در این فیلم اعلام کرد به زودی حملاتی را در روسیه انجام می‌دهد و سپس زنان روسی را به عقد خود درآورده و فرزندانشان را به بردگی می‌برد. این فیلم ۲ هفته پس از اینکه داعش مسئولیت انفجار هواپیمای روسی در صحرای سینا را برعهده گرفت، منتشر شد. به گزارش «میل‌آنلاین» این فیلم شامل تصاویر وحشتناکی از قتل و جنایت این گروه تروریستی است. گروه تروریستی داعش در این فیلم مدعی شد: «شیران خفته بیدار شده‌اند و شمشیرها را برافراشته‌اند.‌ای کفار شما ذره‌ای شجاعت ندارید. صدای شما دیگر شنیده نخواهد شد. به زودی به سرزمین‌های شما می‌آییم و بر آنها تسلط می‌یابیم. اقیانوسی از خون به پا می‌کنیم، زنان شما را به عقد خود در‌ می‌آوریم و فرزندانتان را به بردگی می‌بریم.» 

ایجاد داعش اروپایی و زمینه‌سازی برای یازده سپتامبر فرانسوی
فارس/ 
به عقیده برخی از تحلیل‌گران، ورود اتباع غربی برای پیوستن به گروه داعش در سوریه و عراق، ضمن دربرداشتن منافع اولیه برای مخالفین بشار اسد و متحدین رژیم صهیونیستی، اکنون به معضل جدید و غیرمنتظره‌ای تبدیل شده است.در عین حال به نظر می‌رسد با توجه به وجود برخی شک و تردید‌ها و بی‌پاسخ ماندن مجموعه‌ای از سؤالات درخصوص حواشی حوادث تروریستی در اروپا و بویژه فرانسه، اکنون غرب و متحدان منطقه‌ای آن این بار نیز همچون حادثه مشکوک 11 سپتامبر آمریکا بدنبال سودجویی و بهره‌برداری از این وقایع هستند.نخستین واکنش‌هایی که حاکی از آغاز بهره‌برداری از حمله تروریستی جمعه‌شب در شمال پاریس بودند، از سوی کابینه رژیم صهیونیستی، رییس ائتلاف ملی احزاب معارض سوریه و البته نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا رقم خوردند. آنچه در این واکنش‌ها بعنوان وجه مشترک محوری آنها به چشم می‌خورد، بحث درمورد اعزام و ارسال نیروها و تجهیزات بیشتر به سوریه برای آنچه مقابله با داعش خوانده شده، بوده استبه گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، «خالد خوجه» رییس گروه موسوم به ائتلاف ملی احزاب معارض سوریه، که دولت فرانسه را بعنوان یکی از حامیان مهم خود می‌داند، اخیراً در پی وقایع پاریس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسئولیت جامعه بین‌الملل، نابودی کامل و اساسی همه اشکال تروریسم است، بویژه نابودی دولت بشار اسد که به تأمین مالی و حمایت از گروه‌های تروریستی می‌پردازد.»در حالی که طرف‌های شرکت‌کننده در نشست بررسی مسأله سوریه در وین، تصمیم‌گیری درمورد آینده سیاسی بشار اسد، رییس‌جمهور قانونی کشور سوریه را بعنوان یکی از اختلافات محوری در این دور از گفتگوها اعلام کرده‌اند، سخنان وزیر خارجه فرانسه پیش از حوادث تروریستی پاریس و در آستانه برگزاری نشست روز شنبه‌ی وین، نشان از موضع‌گیری صریح‌تر او در این خصوص دارد.لوران فابیوس، در سخنرانی خود در جمع نمایندگان گفته است: «آنچه مدنظر ماست، عدم وجود بشار اسد در آینده سیاسی این کشور است.»

منتظر تهديد هيجانات پولي باشيد
جوان/
مشاوران اقتصادي دولت روز گذشته به پارلمان بخش خصوصي آمدند تا اعلام كنند نگران شكاف عميق موجود دراقتصاد هستند و همچنان اقتصاد در وضعيت نامطلوب قرار دارد و مردم انتظار نداشته باشند قدرت خريدي را كه در سال 90 داشته‌اند، تا زودتر از سال 97 كسب كنند. اگرچه برخی ناظران معتقدند تمجید رئیس‌جمهور از اوضاع اقتصادی و در مقابل آن سیاه‌نمایی مشاور‌انش، نوعی تقسیم وظیفه است تا ضمن حفظ ادبیات حماسی رئیس‌جمهور از اقتصاد، از انتظارات مردم کاسته شود و مردم متوقع معجزه در اقتصاد نباشند!  به گزارش «جوان» مسعود نيلي در جمع هيئت نمايندگان اتاق ايران مانند هميشه و دقيق به تحليل شرايط موجود پرداخت اما به راهكار آن نپرداخت و به طور تلويحي از مردم خواست فقط صبر كنند. وی فضايي تاريك و ‌نا‌اميد‌كننده براي اقتصاد پيش‌روي كشور ترسيم كرد كه در آن ركود تعميق مي‌يابد، درآمدهاي نفتي به شدت كاهش يافته و در عين حال ‌بايد منتظر هيجانات تهديدآميز در بازار پولي بود و همچنین بدهي انباشت شده دولت نيز نگران‌كننده است. نیلی گفت: براي رسيدن به درآمد سرانه سال 90 اگر بتوانيم رشد 4/5 درصد در سال را محقق كنيم حداقل بايد سه سال صبر كرد. نيلي با توجه به كاهش درآمدهاي نفتي و انباشت بدهي‌هاي دولت (كه روز گذشته در قالب نامه‌اي ازسوي سيف به نوبخت رقم آن را 150‌هزار ميليارد تومان اعلام كرد)، آثار روانی رفع تحريم‌ها را خطري بزرگ عنوان كرد و هشدار داد: اگر تا سال ۹۵، ابعاد شكاف اقتصادی عميق‌تر و تحريم‌ها لغو شود با مسائل پولي هيجاني تهديدآميزي مواجه خواهيم بود و لازم است سياست‌هاي كنترلي لحاظ شود.

ایران قدرتی همتراز با ائتلاف‌های جهانی
قدس/
جانشین فرمانده کل سپاه در همایش ساخت اقتدار درونی نظام با بیان اینکه تجربه نشان داده حیات در پرتو مفاهیمی چون استقلال، عزت، اقتدار، منزلت، اعتبار، پیشرفت، امنیت و رفاه جز با مقتدر و قوی بودن حاصل نمی‌شود، اظهار داشت: کشورهایی که به‌دنبال قدرت بودند، مسیر اقتدار را انتخاب و با سرعت به پیش بردند، اما کشورهایی که وابسته یا محتوم به فقر بودند با پذیرش تابعیت سیاسی در جغرافیای سیاسی دیگران تعریف شده و بستر قدرتمند شدن دیگران را فراهم کردند.به گزارش خبرنگار ما سردار سلامی با اشاره به سیمای امنیتی اروپا و حوادث تروریستی اخیر در اینباره گفت: این اولین بار است که سفر یک رئیس‌جمهور به دو کشور اروپایی به‌دلیل فقدان امنیت لغو می‌شود که این نشان می‌دهد اروپا به‌ ظاهر قدرتمند می‌شود.وی با اعلام اینکه هیچ راهی برای تثبیت بقا و امنیت یک قدرت وجود ندارد، مگر آنکه آن قدرت استحکام درونی قدرت را داشته باشد، تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام عناصر لازم را برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ دارد، چرا که امروز تنها مفاهیم سنتی همچون وسعت، جمعیت و ثروت قدرت‌آفرین نیستند و معیارهای اساسی قدرت در شرایط امروز متفاوت شده است. وی با ابراز اینکه پیش از انقلاب اسلامی، ایران یک قدرت و بازیگر منطقه‌ای نبود، گفت: امروز ما به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند که همطراز با ائتلاف‌های فشرده جهانی عمل می‌کند و نه‌تنها به‌عنوان یک قدرت، بلکه یک قدرت مهم در صحنه حضور داریم و همان‌طور که امام راحل و رهبر بزرگوار فرمودند، ملتی داریم که آرزوها و آرمان‌های بزرگی دارند.    

رخ‌نمایی از اختلافات پنهان
صبح صادق/
در روزهای گذشته خبرهای زیادی درباره ائتلاف گروه‌های دوم خردادی و اعتدالیون منتشر می‌شود، اما چالش‌های پنهانی در این ائتلاف اجباری وجود دارد.برخی از این چالش‌ها عبارتند از: ۱ـ اولین موضوع چالش رهبری جریان و نقش پدرخواندگی میان عارف، هاشمی و روحانی است، لذا هر دو جریان سعی می‌كنند با پاك كردن صورت مسئله به آن پرداخته نشود و در نهایت هر فرقه‌ای رئیس خود را داشته باشد.2ـ در درون جریان دوم خرداد بسیاری از اصلاح‌طلبان برای رهبری چاره‌ای غیر از عارف پیدا نكرده‌اند و از سر اجبار او را پذیرفته‌اند، ولی به شدت نگران ضعف‌های فردی و روحیات ضد جمعی او هستند و از طرفی نگرانند با این نقاط ضعف، او نتواند سهم اصلاح‌طلبان را از اعتدالیون فرصت‌شناس اخذ كند و در نهایت با كمترین سهم، بیشترین هزینه را برای دولت كم بازده اعتدالیون پرداخت کنند. ۳ـ دولت اعتدالگرایان با تشكیل مجلسی اصلاح‌طلب با محوریت عارف از بن مخالف است. ۴ـ از لحاظ هویتی اعتدال دچار خلأهای جبران‌ناپذیری است و نتوانسته به گفتمان مستقل تبدیل شود و پایگاه اندیشه‌ای و نظری ندارد و اصلاح‌طلبان نیز برخی انتصاب‌های روحانی و رفتار او را در تابلوی خود نمی‌گذارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات