صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۵۴

تابلو سیاسی 23 آذرماه شماره 294

تابلو سیاسی 23 آذرماه - word


جوان/ شيعيان نيجريه در محاصره ارتش بوكو‌حرام
اعتراضات شيعيان نيجريه به حملات ارتش به شيعيان اين كشور تشديد مي‌شود. ارتش نيجريه كه از صبح ديروز محل اقامت شيخ زاكزاكي رهبر شيعيان نيجريه را به محاصره خود در‌آورده بود، به محل اقامت او حمله كرد و او را دستگير كرد. به گزارش «جوان»، ارتش نيجريه بعد از حمله روز‌هاي جمعه و شنبه به شيعيان نيجريه كه به شهادت دهها نفر از شيعيان منجر شد، از صبح ديروز محل اقامت شيخ ابراهيم زاكزاكي را در شهر زاريا در شمال غربي نيجريه به محاصره خود در‌آورد و غروب ديروز هم برخي منابع خبري از جمله شبكه پرس‌تي‌وي از قول فعالان حقوق بشري گزارش كردند كه ارتش نيجريه بعد از چندين ساعت محاصره خانه شيخ، به منزل او يورش برده و او را دستگير كرده است. گفته مي‌شود تروريست‌هاي بوكوحرام نيز در حملات روزهاي اخير ارتش نيجريه به شيعيان، با ارتش هماهنگ بوده و نگراني‌ها درمورد حملات به شيعيان تشديد شده است. بر اساس آمارهاي مختلف شيعيان 3 تا 7 ميليون نفر از جمعيت 150 ميليوني نيجريه را تشكيل مي‌دهند و حضور گسترده شيعيان نيجريه در مراسم اربعين امسال، به رغم تهديد گروه تروريستي بوكوحرام، توجه‌ها را به خود جلب كرد.  تحركات  ارتش نيجريه به شيعيان، از روز جمعه شروع شد. ارتش نيجريه با ادعاي اينكه شيعيان قصد ترور فرمانده ستاد ارتش نيجريه را داشته‌اند، از روز شنبه حمله گسترده‌اي به شيعيان را سازماندهي كرد ولي مقام‌هاي وابسته به جامعه شيعيان نيجريه ادعاي ارتش را رد مي‌كنند. حمله ارتش سحرگاه يك‌شنبه با محاصره محل اقامت رهبر شيعيان نيجريه وارد فاز جديدي شد. در پي حوادث دو روز گذشته، شيعيان نيجريه در چند شهر اين كشور از جمله «كاتسينا» تظاهرات كرده‌اند. حملات به شيعيان نيجريه طي هفته‌هاي اخير تشديد شده است. سال گذشته هم نيروهاي مسلح نيجريه با حمله به مراسم روز قدس در اين كشور سه پسر شيخ زاكزاكي را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.  

جهان نیوز/ جزایری به جای ظریف پاسخ جان کری را داد
معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به بیانیه مطبوعاتی اخیر وزیر خارجه امریکا و متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر اظهار داشت: در حالی که روز و هفته‌ای نیست که عده‌ای از مردم امریکا علیه خشونت حاکمان این کشور در مورد شهروندان امریکایی تظاهرات و راهپیمایی کنند، مقامات این کشور حق ندارند در مورد وضع حقوق بشر سایر کشورها اظهار نظر کنند.وی افزود: امریکا به همراه چند کشور اروپایی، حقوق بشر را بمنزله اهرمی علیه دولت‌ها و ملت های مخالف خود استفاده می‌کنند و با نفوذ در مجامع بین المللی این حربه را در جهت اهداف نامشروع خود به کار می‌گیرند.جزایری تصریح کرد: دولت امریکا که وجه شاخصه آن شیطان بزرگ است و هم اینک در بخش‌های مختلف جهان توسط نظامیان و سایر عوامل وابسته‌اش مشغول خونریزی و نابودسازی زیرساخت ها و غارت ملت‌ها است نه تنها صلاحیت ورود در عرصه حقوق بشر را ندارد، بلکه باید بعنوان جنایت کار جنگی مورد محاکمه قرار گیرد.جزایری با بیان اینکه آماراقدامات ضدحقوق بشری حاکمان امریکا علیه مردمشان به اندازه کافی گویا می باشد، گفت: اگر دولت امریکا اجازه دهد گروه‌های بیطرف آمار واقعی جرم و جنایت و تجاوزاتی که با منشأ دولت امریکا علیه مردم و شهروندان این کشور صورت می گیرد را احصاء و افشاء کنند، آنگاه عمق فاجعه‌ای که زیر سایه سنگین تبلیغات دروغین حقوق بشر در حال جریان است، روشن خواهد شد.


  اعتماد/ دفاع بلر از توافق با قذافي 
توني بلر، نخست‌وزير پيشين انگليس طي سخناني در كميسيون روابط خارجي مجلس عوام درباره روابطش با قذافي به عنوان بخشي از يك تحقيق گسترده درخصوص دخالت انگليس در ليبي در سال ٢٠١١ اظهار كرد كه توافقش با قذافي كه به انزواي ليبي پايان داد، موجب رهايي قذافي از سلاح‌هاي شيميايي شد. وي افزود: اگر اين اتفاق نمي‌افتاد همچنان بر سر مواضع‌مان مبني بر اينكه ليبي تحت نظارت تروريست‌هاست و به دنبال سلاح‌هاي شيميايي و هسته‌اي است باقي مي‌مانديم و اين كشور در جامعه جهاني منزوي باقي مي‌ماند. وي ادامه داد: سرانجام اين بازي، ارزشمند بود اما اين به آن معنا نبود كه من با شيوه اداره قذافي موافق باشم.

مهر/ دروغ پراکنی مضحک رسانه‌های غربی: سلیمانی مجروح شد، سپاه عقب نشست!
پایگاه خبری ـ تحلیلی «بلومبرگ» در خبری به نقل از «مقامات غربی!» مدعی خروج نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوریه شده است.در همین حال نشریه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز به نقل از همین منابع نامعلوم آمریکایی و غربی مدعی شده است که ایران در تصمیمی راهبردی، عقب کشیدن نیروهای خود را از سوریه آغاز کرده و دلیل آن مجروح شدن سردار قاسم سلیمانی است!این شایعه سازی و فرافکنی مشهود و البته مضحک در حالی از سوی رسانه های غربی و صهیونیستی کلید خورده است که طی روزهای اخیر بیشترین میزان هماهنگی مستشاری، اطلاعاتی و عملیاتی میان نیروهای ائتلاف چهارگانه «ایران، روسیه، عراق و سوریه» مشاهده شده است و نتیجه آن نیز پیروزی های چشمگیر در مناطق عملیاتی بوده است.در این میان؛ سایت نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اگرچه در اقدامی شتابزده نیت خود را از این شانتاژ رسانه ای به صراحت اعلام و دست خود را با این ادعا: «ظاهرا روسیه به زودی هم پیمان قدرتمند خود را در سوریه از دست خواهد داد» رو کرده است اما اهداف دیگری نیز از پس این شایعه سازی و دروغ پراکنی به ذهن متبادر می شود.در واقع این عملیات رسانه ای شلیک یک تیر با چند هدف بوده، یعنی اولا با هدف تضعیف روحیه نیروهای میدانی در سوریه، ثانیا با هدف القاء اختلاف میان ایران و روسیه در مبارزه با تروریست ها، ثالثا برای تحت الشعاع قرار دادن شکست های اخیر تروریست ها و تقویت روحیه آنها و در آخر القاء ظریف هوشمندانه حضور نظامی و میدانی ـ نه مستشاری ـ نیروهای سپاه در سوریه تاکنون انجام گرفته است، تیری که البته در نهایت به خطا رفت. 

فارس/ رئیس دولت اصلاحات با دستور دادستان ممنوع التصویر است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص ممنوع‌التصویر بودن رئیس‌ دولت اصلاحات و اینکه براساس تشکیل دادگاه عمومی و انقلاب، دادستان نمی‌تواند حکمی صادر کند، حال سؤال این است که دستور دادستان براساس کدام قانون است؟ افزود: شورای امنیت ملی در موضوعات مختلف دو مصوبه دارد، یکی مصوباتی که خود شورای امنیت ملی مسائلی را طرح می‌کند که بشود یا نشود و دیگری، مصوبه‌ای که به دبیرخانه ارجاع می‌دهد.وی ادامه داد: تعیین رعایت مصادیق آن، برخی برعهده دبیرخانه شورا محول می‌کند، مثلاً کرسنت و برخی مسائل مانند برجام که مصوبه شورای عالی امنیت ملی دارد.اژه‌ای با بیان اینکه رسیدگی به مسائل کیفری دومرحله‌ای است، گفت: تعیین رعایت مصادیق برعهده دبیرخانه است.وی افزود: شورای امنیت ملی کلیاتی تعیین کرد و دبیرخانه تعیین مصادیق کرد. این دستور دبیرخانه نیست بلکه دستور دادستان است و منشأ آن تصمیم دبیرخانه و تعیین مصادیق دبیرخانه است.محسنی اژه‌ای یادآور شد: دادستان حکم صادر نمی‌کند ولی دستور قضایی صادر می‌کند، بسیاری از کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، دادستان می‌تواند دستور قضایی صادر کند تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده یا لغو نشده باشد و تا زمانی که دستور قضایی به قوت خود باقی بماند، لازم‌الاطاعه برای همگان است و اگر تخلفی کند، طبق قانون برخورد می‌شود. 

 تابناک/ روایت هاشمی شاهرودی از جلسه با موسوی
رئیس سابق قوه قضائیه روایتی از جلسه‌اش با میرحسین موسوی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات 88 را بازگو کرد.به گزارش «نامه‌نیوز»، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در گفت‌وگو با نشریه پاسدار اسلام گفت: یک جلسه آقای موسوی و آقای هاشمی را به قوه قضائیه دعوت کردیم. آقای موسوی برای تظاهرات اعلامیه داده بود. گفتم آقا! این کار را نکنید و از این کار دست بکشید. گفتم اگر به نتایج انتخابات اعتراضی دارید، آقا قبول دارند و هیئتی را برای بررسی معین می‌کنند. گفت شرط لغو بیانیه این است که به من اجازه بدهند در صدا و سیما صحبت کنم. گفتم می‌شود این کار را کرد. به دفتر آقا زنگ زدم. آقای جلیلی تازه دبیر شورای امنیت شده بود. به ایشان هم زنگ زدم و گفتم ایشان چنین شرطی دارد. گفتند ما ترتیب کار را می‌دهیم. گفتم باید به صدا و سیما بگویید که زمان بگذارند که ایشان صحبت کند. بعد گفتم آقایان با شرط شما موافقند، شما هم تظاهرات را لغو کنید.وی ادامه داد: آنجا پیش ما قول داد این کار را بکند و آنها هم واقعا حاضر بودند که به ایشان برای صحبت در تلویزیون وقت بدهند اما از پیش ما که رفت، نمی‌دانم کدام خناسان ذهنش را عوض کردند و کار خودشان را کردند.

ایران / گفت‌وگوهای دوجانبه تهران و ریاض آغاز شد
با وجود پا برجا بودن اختلاف‌های سیاسی متعدد میان تهران و ریاض ، روز گذشته مطرح شدن دو موضع  از به‌وجود آمدن روزنه‌ای جدید در روابط  دو کشور خبر داد. از یک سو،  به گزارش فارس، حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر خارجه ایران که در تلویزیون «العالم» حضور یافته بود، خبــــر داد که « سطحی از گفت‌وگوها بین ایران و عربستان درباره روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای آغاز شده است ». قشقاوی همچنین از معرفی سفیر جدید ریاض به تهران و بررسی مقامات کشورمان در این زمینه خبر داد.همزمان آنگونه که ایرنا گزارش داد، وزیر خارجه عربستان  در صفحه «توییتر» رسمی خود، ایران را کشوری اسلامی، همسایه و دارای تاریخ و تمدن خواند و تأکید کرد: «عربستان سعودی به دنبال برقراری بهترین رابطه با ایران است». موضعی که پایگاه خبری «اخبارالساعه» امارات آن را اولین تغییر لحن آشکار «عادل الجبیر»از زمان عهده دار شدن پست وزارت خارجه توصیف کرد. این اظهار نظر الجبیر در حالی است که او طی حدود 8 ماهی که از آغاز وزارتش می‌گذرد بارها اظهارات خارج از عرف دیپلماتیکی را علیه ایران مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی / رئیس جمهور چک: ترکیه بیشتر متحد داعش است تا غرب
"میلوش زمان" رئیس جمهوری چک گفت: ترکیه به رغم اینکه عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) است، ولی اغلب به مانند متحد گروه تروریستی داعش عمل می‌کند تا متحد غرب.به گزارش خبرگزاری "اسپوتنیک" روسیه، رئیس جمهوری چک با این انتقاد، بر ایده پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تاخت.میلوش زمان در بازدیدی از جنوب کشورش، تصمیم مقام‌های اتحادیه اروپا مبنی بر پرداخت بسته کمک مالی سه میلیارد و 200 میلیون دلاری به آنکارا را برای نگاه داشتن پناهجویان سوری در خاک ترکیه و ممانعت از ورود آنها به اروپا، محکوم کرد.رئیس جمهور چک گفت: امپراتوری روم نیز پیش از آنکه از هم فروپاشد، پول به "بربرها" می‌داد.وی تصریح کرد، ترکیه قادر است پناهجویان آواره سوری را از آنجایی که هر دو ملت (ترکیه و سوریه) مذهب مشترک – (اسلام) – دارند و اختلاف فرهنگی بین شان وجود ندارد، در خاک خود پذیرا باشد و اسکان دهد.رئیس جمهوری چک افزود، بروکسل باید موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را با "احتیاط" مورد ملاحظه قرار دهد، و درک کند که ترکیه یک کشور صرفا اروپایی نیست.

کیهان/ رویای آمریکایی تجزیه عراق دستور کار تازه اردوغان
یک هفته‌ای است که دولت ترکیه نقش جنجالی جدیدی را در منطقه برعهده گرفته است و هیچ معلوم نیست که این طرح چه سرانجامی خواهد داشت؛ پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور این کشور از تجزیه عراق، به سه منطقه کرد‌نشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین حرف می‌زدند و اجرای این طرح را «تنها راه برون‌رفت عراق از بحران داخلی» ذکر می‌کردند. ایالات متحده طی سه سال اخیر براساس همین طرح، مخفیانه از تروریست‌های فعال در عراق، به ويژه داعش، حمایت می‌کرد تا نوعی توازن میان بغداد و تروریست‌ها برقرار بماند اما، هر چند هدف همه فعالیت‌های دیپلماتیک و نظامی آمریکا، حفظ همین توازن بوده است، ولی تحولات میدانی اکنون به سمتی نمی‌رود که آمریکا می‌خواهد؛ شهرهای مهم «رمادی» و «فلوجه» حداکثر طی چند هفته آینده به دست نیروهای دولتی و بسیج مردمی خواهد افتاد و وقوع چنین اتفاقی برای ایالات متحده به منزله یک فاجعه خواهد بود.به همین خاطر، واشنگتن از آنکارا خواست قبل از آنکه دیر شود، «طرح جایگزین» را به اجرا بگذارد؛ طرحی که قبلاً ترکیه، آمریکا و دولت خودمختار کردستان عراق بر سر آن گفت‌وگوهای مورد نظر را انجام داده‌اند. بنابراین، ماجرای اعزام نیرو توسط آنکارا به استان نینوای عراق، یک ماجراجویی ساده نیست و ترک‌ها در قبال آن، احتمالاً امتیازاتی را از آمریکا در قبال برخی مسائل، از جمله کرد‌های ترکیه، خواهند گرفت. در ارتباط با جایگاه کرد‌ها در سیاست منطقه‌ای آنکارا، «فیلیپ گیرالدی» مقام سابق سیا گفته، ترکیه به این خاطر وارد ماجرای سوریه شده است که بتواند مشکل کرد‌ها را حل و فصل بکند.ماجرای اعزام نیرو به عراق نه تنها اقدامی معمولی آن طور که آنکارا تلاش می‌کند به افکار عمومی القاء کند، نیست، بلکه از لحاظ حساسیت در حد و اندازه مداخله در سوریه و سرنگونی «سوخو»ی روسیه است که سه هفته قبل اتفاق افتاد.هر چند اکنون عراق یکپارچه به اقدام ترکیه معترض است و بغداد تلاش می‌‌کند شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای خارجی را با خود همراه کند.

  خراسان/  تشکیل «جبهه متحد اصولگرایان» با محوریت جامعه روحانیت از هفته آینده 
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با تشریح جزئیاتی از روند وحدت در اردوگاه اصولگرایان، گفت: «ساز و کار انتخاباتی گروه‌های اصولگرا تحت عنوان "جبهه متحد اصولگرایی" و با محوریت جامعه روحانیت مبارز از هفته آینده تشکیل خواهد شد.» اسدا... بادامچیان ضمن اعلام خبر تشکیل جبهه متحد اصولگرایی در هفته آینده، افزود: «در این جبهه همه نیروهایی که انقلاب را قبول دارند و اصلاح‌طلب نیستند، حضور خواهند داشت.» وی با بیان این که گروه‌های اصولگرا محوریت و فصل‌الخطاب بودن جامعه روحانیت مبارز را پذیرفته‌اند، تأکید کرد: «دارا بودن پایه‌های رأی نیز از جمله شاخص‌های تعیین مصداق است که در رابطه با این شاخص امکان دارد صالح رأی‌آور به اصلح بدون رأی ترجیح داده شود.» بادامچیان که نایب رئیسی جبهه پیروان خط امام و رهبری را هم در اختیار دارد، در مورد جلسات فقهای سه گانه گفت: شورای محترم فقها (آیات موحدی، مصباح و یزدی) موارد اختلافی که بعضاً مطرح می‌شد را در جهت وحدت اصولگرایان برطرف کردند و نقش مؤثری را در جهت وحدت ایفا کردند. بادامچیان همچنین با اشاره به جلسات کمیته 8 نفره اصولگرایان، اظهار داشت: در جلساتی که با حضور دکتر حداد عادل برگزار شد بیشتر در خصوص مباحث شورایی تبادل‌نظر شد و مباحث ائتلافی در این جلسات مطرح نشده است. وی ادامه داد: این جلسات نتایج خوبی داشت و اعضاء نیز محوریت جامعه روحانیت مبارز را پذیرفتند و همه اصولگرایان نیز در این جهت دعوت‌شده اند. 

وطن امروز / کاهش 800 هزارتنی ترانزیت ایران
اختلافات چند ماهه ایران با ترکیه در مرز بازرگان و بهانه‌های عجیبی که ترک‌ها در طول ماه‌های گذشته برای کاهش ترددها در این مرز آورده‌اند نه‌تنها مرز بازرگان را در فهرست عملکردهای سال جاری به عقب رانده که حتی آمار کل ترانزیت ایران را نیز با افت روبه‌رو کرده است. به گزارش ایسنا، براساس اعلام سازمان راهداری، عملکرد ترانزیتی کشور در 8 ماه ابتدایی امسال به حدود 7 میلیون و 800 هزار تن رسیده است. در سال قبل ایران در این مدت بیش از 8 میلیون و 500 هزار تن عملکرد در حوزه ترانزیت را ثبت کرده بود.  هرچند مشخص نشد چرا و چگونه ترک‌ها تصمیم گرفتند به مدل‌های قبلی همکاری ترانزیتی با ایران عمل نکنند اما آمار جدید نشان می‌دهد این تحولات بدون پشتوانه کار خود را کرده و نه تنها آمار ترانزیت مشترک 2 کشور را پایین آورده که حتی افق همکاری‌های آینده اقتصادی را نیز تیره کرده است. 

ایسنا/  طرح کارت اعتباری خرید کالا هفته آینده اجرایی می‌شود
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با حضور در برنامه پایش، با بیان اینکه "اجرای طرح کارت اعتباری مثل طرح تسهیلات خودرو به یکباره انجام نمی‌شود"، اظهارکرد: نمی‌توانیم بگوییم که هفته آینده برای چند میلیون نفر متقاضی کارت صادر می‌شود، بلکه این برنامه‌ای است که باید به تدریج پیش برود.به گفته وی، در کمتر از پنج ماهی که از فرصت شش‌ماهه اجرای این طرح باقی مانده، سقف اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح پُر خواهد شد.مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه "بین چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است"، اظهار کرد: به هیچ وجه منابع بانک مرکزی صرف خرید کالاهایی غیر از کالاهای معرفی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌شود، چراکه اگر خریدی غیر از این موارد انجام شود منابعی از بانک مرکزی تعلق نمی‌گیرد.حکیمی درباره چرایی استفاده از منابع بانک‌ها برای خرید کالاهای خارجی، ادامه داد: پولی که در بانک‌هاست از محل سپرده‌های مردم است و ما نمی‌توانیم زمانی که از سپرده‌های مردم به آن‌ها وام می‌دهیم خرید آن‌ها را محدود کنیم و باید به آن‌ها حق انتخاب بدهیم.وی همچنین درباره کاهش تعداد اقساط از 24 و 18 ماه به 12 ماه که این موضوع را دبیرکل مجمع کارآفرینان مدعی شده بود نیز گفت: من به خاطر ندارم که هیچگاه در جلسات، اقساط 24 و 18 ماه تأیید قطعی شده باشد؛ به هرحال این موارد در بحث‌های کارشناسی مطرح می‌شود و تا زمانی که تا پایان هفته دستورالعمل اجرایی به بانک‌ها داده نشود، نمی‌توان گفت که تصمیم قطعی گرفته شده است.مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: از سوی دیگر هرچه تعداد اقساط بیشتر شود، اندازه کارت‌ها از نظر اعتباری بزرگ‌تر می‌شود و با بزرگ شدن اندازه کارت‌ها تعداد افرادی که می‌توانند این کارت‌ها را دریافت کنند کاهش می‌یابد؛ بنابراین با توجه به اینکه قصد داشتیم در فاز اول بین یک تا دو میلیون کارت اعتباری توزیع کنیم، مجبور بودیم که تعداد اقساط را کاهش دهیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات