صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۸۷

تابلو سیاسی 18 آذرماه شماره 293

تابلو سیاسی 18 آذرماه شماره 293

ولایتی: بازگشایی مجدد پرونده «پی ام دی» دبه درآوردن است
 علی اکبر ولایتی پس از دیدار با وزیر دارایی لبنان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که واکنش ایران در خصوص پرداختن مجدد طرف غربی و مطرح کردن دوباره پرونده پی ام دی پس از اجرای برجام چه خواهد بود، تصریح کرد: آنچه طرفین انجام می‌دهند، باید مطابق همان قرار قبلی باشد که به آن متعهد شده اند.وی تاکیدکرد: اگر قرار به مطرح شدن ادعاهای جدید باشد، این موضوع مورد قبول ایران نخواهد بود.رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اتحاد ایران، سوریه و لبنان در روند پیروزی های اخیر در سوریه و همچنین کمک روسیه به این مجموعه گفت: به زودی شاهد پیشرفت های بیشتری در تثبیت مجدد اقتدار دولت قانونی سوریه بر این کشور و حفظ تمامیت ارضی آن خواهیم بود.

  تشکیل ستادفرماندهی اقتصادمقاومتی
خبرآنلاین/ 
مجید انصاری در حاشیه چهارمین اجلاسیه دوره ششم اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران از برگزاری جلسه ویژه اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس‌جمهور و برخی اعضای دولت در محضر مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با تاکید مقام معظم رهبری، ستاد راهبری اقتصادمقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تغییر نام داد و نیز مقام معظم رهبری تاکید مجددی بر اجرای این سیاست‌ها و مردمی کردن اقتصاد تاکید فرموده‌اند.معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: از این پس بنا شده در قالب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دولت صرفاً سیاستگذار، حامی و ناظر در اقتصاد باشد و امور و میدان واقعی به بخش خصوصی داده شود.وی تصریح کرد: دولت یازدهم مصمم است تا تحریم‌های ظالمانه بر علیه ایران را بردارد و شتابان به سمت توسعه متوازن اقتصادی حرکت کند.به گفته انصاری، برای اجرای این هدف مهم بنا است متوسط رشد اقتصادی ۸ درصد باشد و کشور از رکود به صورت کامل خارج شود به نحوی که به رشد اقتصادی پایدار دست یابد.

  عبور خاكستري از «پي ام دي»
جوان / 
1+5 بعد از دو روز مشورت با ايران، درباره قطعنامه مربوط به «ابعاد نظامي احتمالي»(PMD) به توافق رسيد و توافقنامه را بين ساير اعضاي شوراي حكام توزيع كرد تا در جلسه 24 آذر ماه 1394 (15 دسامبر 2015) شوراي حكام درباره آن تصميم گيري شود. اين قطعنامه كه رضايت تيم مذاكره‌كننده ايراني را هم جلب كرده، با استناد به ارزيابي اخير آمانو و توافق 1+5 با ايران (برجام)، پرونده 12 ساله «پي ام دي» را مختومه مي‌كند، ولي برخي عبارت‌هاي خاكستري قطعنامه مي‌تواند براي بازگشت دوباره غرب به پي ام دي وسوسه‌انگيز باشد. پيش‌نويس قطعنامه سه صفحه‌اي 1+5 در 14 ماده، آخرين ساعات روز دوشنبه بين اعضاي 1+5 در وين نهايي و براي اظهار نظر ديگر عضوهاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي توزيع شد. اگر كسي به اين قطعنامه اعتراض نكند، روز 24 آذر 1394 در نشست شوراي حكام آژانس، با رأي‌گيري تصويب مي‌شود. عباس عراقچي معاون وزير خارجه كه براي رايزني درباره محتواي اين قطعنامه به وين رفته بود، گفته كه در تدوين اين قطعنامه و ابعاد آن، با ايران نيز مشورت و بحث شده و نظرات ايران نيز در آن لحاظ شده است: « از آنجا كه اين پيش نويس و قطعنامه مرتبط با آن به ايران مربوط مي‌شود مشورت‌هايي كه با ما داشتند بسيار نزديك بود و ما ديدگاه‌هايمان را به آنان اعلام كرديم.»‌به گفته رئيس تيم مذاكره كننده ايراني، «مفاد پيش نويس كاملاً روشن است و براساس آن پي‌ام‌دي را صريح و مستقيم مي‌بندند و آن را بسته شده اعلام مي‌كنند.» ولاديمير ورونكوف، نماينده روس‌ها در آژانس هم گفته كه انتظار مي‌رود روند تبادل اورانيوم با ايران پيش از پايان سال جاري (ميلادي) انجام شود. با اين حال، بخش‌هايي از پيش‌نويس قطعنامه شوراي حكام، دريچه‌اي را براي طرح مجدد مسائل چالش برانگيز در مورد ايران حفظ كرده است. در ماده 4 پيش‌نويس از مديركل درخواست شده: «مطابق قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد (2015) يا اساسنامه آژانس براي اقدام لازم به شوراي حكام گزارش دهد و به طور موازي در هر زماني مديركل (آژانس) مبنايي منطقي درباره اينكه موضوعي نگران‌كننده وجود دارد، به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش بدهد.»‌ اين بند از قطعنامه آژانس به اين معني است كه مديركل آژانس صرف نظر از تعهداتي كه ايران در چارچوب اجراي برجام دارد، در هر موضوعي كه ابراز نگراني داشته باشد، قادر است به طور مستقيم به شوراي امنيت گزارش بدهد.

 برخی جریانات به دنبال فشار به شورای نگهبان هستند
نسیم/ 
رئیس‌قوه قضائیه در جلسه با اعضای کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد برخی از جریانات به دنبال این هستند که به شورای نگهبان برای تائید کاندیداهایشان فشار بیاورند و می‌گویند ما آنقدر کاندیدا به شورای نگهبان معرفی می‌کنیم که شورای نگهبان ناچار به تائید تعدادی از این افراد شود که این رویه، رویه صحیحی نیست. اعضای شورای نگهبان افرادی مسلط به مسائل شرعی و حقوقی هستند و اگر کسی شرایط احراز را داشته باشد وی را تائید می‌کنند و ما نباید شورای نگهبان را از نظر سیاسی تحت فشار قرار دهیم و اجازه دهیم کار خود را انجام دهد، مجلس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و کسانی که می‌خواهند به مجلس راه پیدا کنند باید افرادی باشند که از شاخصه‌های سلامت فردی و فکری برخوردار باشند.

 ابلاغ سلام رئیس جمهور به کروبی
انتخاب/
  مهدی کروبی، که از ناحیه پا دچار شکستگی شده بود، تحت عمل جراحی قرار گرفت.  به گزارش سایت حزب اعتماد ملی،  مهدی کروبی، هفته گذشته به دلیل نقص در آسانسور محل حصر و زمین‌خوردگی، دچار شکستگی مفصل زانوی پای چپ و دوبل ساق پای چپ شده بود. حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی در این باره گفته است: عمل جراحی روی پای آقای کروبی صبح امروز با موفقیت انجام شد و حسین فریدون، برادر و دستیار حسن روحانی، با حضور در بیمارستان، سلام رئیس‌جمهوری را به پدر ابلاغ و برای ایشان آرزوی سلامت و بهبودی کرد.  وی افزود: روز گذشته نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در بیمارستان، در جریان کم و کیف پرونده درمانی وی قرار گرفت. 

 تاکید مولاوردی بر حضور 30 درصدی زنان در مجلس
تابناک/ 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه هدف از سهمیه بندی کرسی های مجلس برای زنان، تغییر نهادهای جامعه بر اساس نیازها و علایق همه مردان و زنان است، گفت: اتحادیه بین المجالس بر اساس تحقیقاتی اعلام کرده است که سهمیه بندی مجالس، تاثیرات مثبتی در تحقق اهداف حقوق بشری و مطالبات زنان داشته است.مولاوردی اضافه کرد: در سراسر جهان، زنان نمایندگانی مسئول و متعهد به صلح و امنیت هستند و در هیچ کجای دنیا در شرایط رقابت نابرابر به تعداد معقولی از زن و مرد در مجلس نمی توان رسید.وی با اشاره به برخی مخالفت ها و اظهارنظرها در خصوص طرح سهمیه بندی جنسیتی مجلس برای زنان، گفت: این موضوع منافاتی با قانون ندارد و در مقدمه قانون اساسی هم بر آن تاکید شده است.مولاوردی ادامه داد: هر راهکار و تدبیری برای افزایش مشارکت سیاسی زنان باید واقع بینانه و عملی باشد و سودمندی آن مورد مطالعه قرار گیرد.وی با اشاره به پیش بینی حضور ۳۰ درصدی زنان در مجلس آینده گفت: در نیمه راه سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، در وضعیت خاصی قرار داریم و اگر از ظرفیت های موجود استفاده شود، می توانیم به جایگاه پیش بینی شده در سند چشم انداز دست یابیم که یکی از این ظرفیت ها استفاده از نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده به ویژه زنان است. 

 دعایی: به دادگاه روحانیت احضار نشده‌ام
ایسنا/ 
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خبرهای منتشر شده مبنی بر حضور وی در دادگاه ویژه روحانیت تصریح کرد: من امروز در دادگاه ویژه حضور پیدا نکردم و هیچ دعوتی از بنده نشد و کتبا هم احضار نشدم.وی افزود:‌ من نیز شنیده‌ام که دادگاه ویژه رسانه، به دادگاه روحانیت نامه‌ای داده است اما بنده هیچ چیزی دریافت نکردم. البته من با دوستان دادگاه ویژه روحانیت مانوس هستم و آشنایی دارم. دعایی با تاکید بر اینکه "مشی روزنامه اطلاعات در مورد انتشار اخبار آقای خاتمی همان مشی قبلی است"، گفت: ما اخبار معمول ایشان را در روزنامه اطلاعات منتشر می‌کنیم و کماکان مثل گذشته عمل خواهیم کرد.

  همزمان با مذاکرات صلح، در یمن آتش بس برقرار می شود
خراسان/
رئیس جمهوری مستعفی یمن، در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفته است که به ائتلاف به رهبری عربستان اطلاع داده که آتش بس 7 روزه از 24 آذر در یمن آغاز می‌شود. به گزارش رویترز، عبدربه منصور هادی تاکید کرده است: این آتش بس همزمان با مذاکرات صلح یمن خواهد بود و در صورت پایبندی حوثی ها، آتش بس می‌تواند تمدید شود. پیش از این چندین آتش بس اعلام شده و عربستان آن را نقض کرده بود.

هشدار بسیج مردمی عراق به اردوغان
وطن امروز /
همزمان با هشدار مجدد نخست‌وزیر عراق به ترکیه برای خروج نیروهایش از موصل، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد به‌رغم ضرب‌الاجل دولت عراق، کشورش قصد ندارد نیروهای خود را از اطراف موصل خارج کند.  طبق گزارش منابع خبری، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به همتای عراقی خود اعلام کرده است عملیات ترکیه در خاک عراق، به منظور مشارکت در جنگ با داعش صورت می‌گیرد.  وی افزود، فعلا موضوع فراخوان نیروهای نظامی از شمال عراق مطرح نیست ولی انتقال نیرو به این کشور متوقف شده است. در این میان، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز مدعی شد کشورش به هماهنگی با عراق در زمینه عملیات آموزش نیروها ادامه خواهد داد. روز گذشته، همزمان با تجمع ده‌ها عراقی در مقابل سفارت ترکیه در بغداد در محکومیت ورود غیرقانونی نیروهای ترکیه‌ای به موصل، نیروهای بسیج مردمی(الحشد‌الشعبی) عراق نیز تهدید کرده‌اند هرگونه نیروی خارجی؛ چه ترکیه‌ای و چه آمریکایی‌ را هدف قرار خواهند داد. هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر نیز ترکیه را تهدید کرد درصورت خارج نشدن از خاک عراق، تانک‌های ترکیه را بر سر تفنگداران ترک خراب خواهد کرد.  وی ضمن مخالفت با هرگونه تجاوز به حاکمیت عراق تاکید کرد: نیروهای ترکیه با هواپیماها و تانک‌های خود از مرزهای عراق عبور کردند، درحالی که آنان جنگنده روسی را با این ادعا که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده، سرنگون کرده بودند.  دبیرکل سازمان بدر برلزوم به کارگیری هر نوع تلاش برای مخالفت با تعرض به ترکیه تاکید کرد و خطاب به ارتش ترکیه گفت: شما از آمریکایی‌ها که تحت فشار از عراق خارج شدند، قوی‌تر نیستید. د. العامری همچنین از ملت عراق خواست در حمایت از حاکمیت ملی خود و در اعتراض به دخالت‌های ترکیه و آمریکا در کشورشان در روز جمعه آینده، تظاهرات کنند.  از سوی دیگر، مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تصمیمات سیاسی قاطعنامه‌ای در قبال اقدام ترکیه مبنی بر حضور در خاک عراق اتخاذ کند.

شدت گرفتن درگیری بین تروریست‌ها در شمال سوریه
تسنیم/ 
در حالی که ارتش سوریه به پیشروی های چشمگیر خود در حلب واقع در شمال این کشور ادامه می دهد، منابع محلی از ادامه درگیری های شدید بین عناصر مسلح گروه موسوم به "الجبهه الشامیه" و عناصر گروه تروریستی داعش در حومه شمالی این شهر خبر دادند.بر اساس این گزارش گروه الجبهه الشامیه موفق شد ضمن کنترل بر روستاهای "غزل"، "قره مزرعه"، و "قره کوبری" واقع در حومه شمالی حلب 3 داعشی را به اسارت گرفتند. همچنین «ابوریاض» سرکرده گروه الجبهه الشامیه نیز در جریان این درگیری ها کشته شد.مناطق حومه شمالی حلب از ماهها پیش صحنه درگیری های مستمر بین گروه تروریستی داعش و سایر گروههای تروریستی موجود در منطقه از جمله الجبهه الشامیه، جبهه النصره، فتح حلب، لواء السلطان، أحرار الشام است. دلیل این درگیری ها نیز اختلافات شدید بین این گروههای تروریستی بر سر مناطق تحت کنترل، چگونگی کنترل بر گذرگاهها و راههای انتقال سلاحهایی که از مرزهای ترکیه وارد می شود  است.

کهنه‌سربازان انگلیسی در اعتراض به بمباران سوریه مدال‌های افتخارشان را پس می‌دهند
فارس/
به نوشته پایگاه خبری گروه‌های ضد جنگ انگلیسی، کهنه‌سربازان انگلیسی بازمانده از جنگ‌های خلیج فارس، عراق، افغانستان و لیبی با حضور در راهپیمایی اعتراضی در شهر لندن به سوی مقر نخست وزیری انگلستان حرکت کرده و در اعتراض به ملحق شدن این کشور به حملات هوایی علیه داعش، مدال‌های افتخار خود را پس خواهند داد.«دانیلا لنهم» یکی از کهنه‌سربازان انگلیسی که در سال‌های 2002 تا 2014 با نیروی هوایی این کشور در جنگ‌های خاورمیانه بوده است گفت «در اعتراض به تصمیم [دولت] برای بمباران سوریه، مدال‌هایمان را که برای شرکت در جنگ‌های پیشین خاورمیانه دریافت کرده‌ایم، پس خواهیم داد.»«دیوید اسمیت» که در میان نیروهای «کت سبز»های انگلیسی خدمت کرده است گفت «می‌خواهیم انزجار خود را علیه تصمیم برای بمباران غیرقانونی سوریه، ابراز کنم.»«کرک سولیت» که در جنگ خلیج فارس برای انگلیس خدمت کرده بود نیز گفت «با بمباران سوریه، ما مردم بی‌گناه، مرد و زن و کودک را به قتل می‌رسانیم. نمی‌توان خون ریخت و صلح درو کرد. من دیگر این مدال‌های را نمی‌خواهم.» دیگر مردم انگلیس نیز که از این طرح حمایت می‌کنند نیز امکان ملحق شدن به راهپیمایی کهنه‌سربازان را دارند.

 آزادسازی یکی از بزرگترین مناطق شهر «الرمادی» در الانبار
مهر/
به نقل از شبکه سومریه نیوز، ارتش و نیروهای مردمی عراق عملیات مشترکی را در شهر الرمادی انجام دادند.بر اساس این گزارش، در این عملیات منطقه «التأمیم» یکی از بزرگترین مناطق واقع در شهر الرمادی از کنترل تروریست های تکفیری داعش خارج شد.شاهدان عینی اعلام کردند که ارتش و نیروهای مردمی در جریان این عملیات شمار زیادی از تروریست های تکفیری را به هلاکت رساندند.از سوی دیگر، جنگنده های ارتش عراق مواضع تروریست های داعش در منطقه «المسحک» واقع در استان صلاح الدین را بمباران کردند که طی آن شماری از تکفیریها به هلاکت رسیدند.در همین حال، یک سرکرده داعش در حملات هوایی جنگنده های عراقی به منطقه «المحبوبیه» واقع در استان الانبار کشته شد.

   غرب پذیرفته که ایران نقش‌آفرین بلامنازع منطقه است
کیهان/ 
روزنامه آمریکایی‌ هافینگتون‌پست در گزارشی نوشت: پس از امضای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 تغییری مهم و اساسی در سیاست ایران رخ داد که بیانگر ظهور امپراطوری نظامی ایران در سراسر منطقه، سیاست خارجی تهاجمی‌تر و تاکید مجدد بر برتری منطقه‌ای ایران است.این روزنامه می‌نویسد: سپاه ‌پاسداران با داشتن بیش از یکصدهزار نیرو، نیروهای بسیج را هم که بیش از 350 هزار عضو فعال و ذخیره دارد، مدیریت می‌کند. در این حال سپاه قدس، مسئول مأموریت‌های برون‌مرزی است و هم‌اکنون در سوریه به ایفای نقش موثر می‌پردازد. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس چندی پیش با پوتین در مسکو دیدار کرد و همین امر موجب ایفای نقش روسیه در جنگ سوریه شد. ایران قبل از ظهور داعش، نقش کمتری در سوریه داشت، اما پس از ظهور داعش و امضای توافق هسته‌ای، سیاست ایران تغییر کرد. اکنون جمهوری اسلامی از هر فرصتی برای تأکید بر برتری منطقه‌ای خود استفاده می‌کند.این روزنامه آمریکایی تصریح کرد: ایران به واسطه جنگ سوریه خود را به عنوان نقش‌آفرین بلامنازع منطقه‌ای و حاضر در جنگ با گروه‌های تندرو، به غرب معرفی کرده و غرب چاره‌ای جز بستن چشم‌هایش به روی سیاست منطقه‌ای مداخله‌جویانه ایران ندارد. این احتمال که شاهد تغییر سیاست ایران در حمایت از بشار اسد باشیم، بسیار ناچیز است. 

توکلی: آقازاده‌ها بدانند من از تخلف آنها اطلاع پیدا کردم
الف/ 
احمد توکلی در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز با اشاره به یک پرونده فساد در طی چند ماه گذشته گفت:یکی از معاونین وزرا موضوعی را با من مطرح کرد که طی آن معامله ای قانونی با بخش خصوصی انجام داده است اما پس از گذشت زمانی مشخص طرف معامله اعلام کرده که نمی تواند مابقی اجناس را تحویل دهد که تا اینجای کار، بحث قانونی است اما کس دیگری با این معاون وزیر تماس می گیرد و پس از این تماس با یکی از آقازاده ها به دیدار او می رود و اعلام می کند که این معامله به او تعلق دارد و آدمهای او وارد معامله شدند و اگر کار به دادگاه بکشد حال او را خواهد گرفت.نماینده مردم تهران در مجلس افزود: شکایت به دستگاه قضا کشید اما دستگاه اداری محکوم شد و قاضی حکم بر متهم کردن سیستم اداری داد که خوشبختانه دستگاه قضایی پس از مدتی این موضوع را فهمید و قاضی را دستگیر کردند و جانشین آن قاضی حکم واقعی را داد و دستگاه اداری تبرئه شد.وی با تاکید بر خبرنگاران حاضر در جلسه که این موضوع بسیار تازه و داغ است، گفت: آقازاده هایی که غلط زیادی کرده اند بدانند که من باخبر شدم و اگر به این کار خود ادامه دهند آنها را رسوا می کنم. 

 فتنه گران برای  قانون سینه چاک می‌کنند
باشگاه خبرنگاران جوان /
محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی در تلاش برای از بین بردن ماهیت استکبار ستیزی هستند، گفت: برخی از عناصر نشانه‌دار فتنه 88 متاسفانه از غفلت مسئولان وزارت علوم استفاده کرده و در مراسم 16 آذر برای دانشجویان سخنرانی کردند. وی اضافه کرد: امروز افرادی در کشور دم از قانون گرایی، مبارزه با فساد و تلاش برای رفع محرومیت می‌زنند که هیچ درکی راجع به محرومیت ندارند و حتی پرونده‌های عریضی نیز در مورد تخلفاتشان در دادگاه‌ها وجود دارد.این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: امروز شرایطی به وجود آمده که دست اندرکاران فتنه به راحتی اجازه صحبت در دانشگاه‌ها را دارند ولی از جانب دیگر افرادی که سابقه روشنی در دفاع مقدس داشته و بعد از جنگ تحمیلی نیز خدمات صادقانه‌ای به نظام ارائه کرده‌اند نمی‌توانند پشت تریبون دانشگاه‌ها بایستند چرا که از حضور آنها به خصوص در دانشگاه آزاد ممانعت به عمل می‌آید
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات