صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۴۶

تابلو سیاسی 16 آذرماه شماره 292

تابلو سیاسی 16 آذر

 دیدار ظریف و «الجبیر» هشت دقیقه بود، نه سه ساعت
ایران /
یک «منبع آگاه» گزارش‌های اخیر برخی رسانه‌های عربی در مورد دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان را تکذیب کرد. وی ضمن تکذیب خبر مربوط به جزئیات دیدار ظریف و جبیر به «انتخاب» گفت: «گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان تنها 8 دقیقه طول کشید.»گفتنی است برخی رسانه‌های عربی مدعی مذاکرات 3 ساعته ظریف و جبیر در 23 آبان‌ماه در حاشیه نشست وین 2 شده بودند. این رسانه‌ها همچنین ادعا کرده بودند که در این نشست طولانی، طرفین در مورد بسیاری از مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرده‌اند.

وقاحت
وطن امروز /
وزارت خارجه ترکیه می‌گوید مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ضبط شده است! تانژو بیلگیچ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به پاسخ مقامات و وزارت خارجه کشورمان نسبت به اظهارات اردوغان گفت: از این اظهارات شگفت‌زده شده‌ایم. وی گفت: گفت‌وگوی تلفنی آقای اردوغان و آقای روحانی ضبط شده است! این واکنش وزارت خارجه ترکیه در شرایطی است که طی روزهای اخیر نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی در ایران بشدت نسبت به انفعال وزارت خارجه ایران در قبال اظهارات توهین‌آمیز و گستاخانه رجب طیب اردوغان علیه حسن روحانی اعتراض کرده بودند.  اردوغان 11 آذر و درست در بحبوحه ماجرای تنش میان آنها و روس‌ها در اظهارنظری شگفت‌انگیز مدعی شد او به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هشدار داد که در موضوع اختلاف آنها با روسیه بویژه در موضوع خرید نفت داعش، موضع اشتباه نگیرد و اردوغان گفت پس از این هشدار او به روحانی، مواضع دولت ایران و رسانه‌های ایرانی در قبال این ماجرا تصحیح شد! اردوغان در ادامه گزافه‌گویی‌هایش همچنین مدعی شد به روحانی گفته است در صورت عدم تصحیح رفتار تهران، دولت ایران باید منتظر هزینه‌های این رفتار باشد! سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین افزود: ما به اندازه و متناسب حرف می‌زنیم و پنهان کردن این حرف‌ها از مردم ایران و نیز تحریف سخنان اردوغان اخلاقی نیست. این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واقع بار دیگر موضع ترکیه برای نشان دادن دست برتر خود علیه ایران است! و نوعی تعمد را در طرح این ماجرا توسط اردوغان نشان می‌دهد! بنابراین سکوت حسن روحانی، رئیس‌جمهور و نیز جواد ظریف، وزیر امور خارجه در ارتباط با این رفتار توهین‌آمیز بسیار پرهزینه خواهد بود.

ارز تک نرخی حداکثر ۶ ماه پس از لغو تحریم‌ها
مهر /
ولی الله سیف در حاشیه دیدار با وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد درباره یکسان سازی نرخ ارز گفت: فکر می‌کنم حداکثر ۶ ماه بعد از لغو تحریم‌ها به طور رسمی نرخ ارز یکسان را خواهیم داشت.وی افزود: یکی از پیش نیازهای تثبیت نرخ ارز ارتباطات بین المللی مناسب است که سرعت جابه‌جایی منابع را داشته باشیم و طبیعاً بعد از برداشتن تحریم‌ها این کار عملی می شود.رئیس کل بانک مرکزی درباره اتصال دوباره بانک‌های ایرانی به شبکه سوئیفت اظهارداشت: در حال حاضر کارگروهی در بانک مرکزی مشغول فعالیت است که بتواند مقدمات این کار را آماده کند.سیف تصریح کرد: بانک‌های ما پیش از این رابطه خوبی با بانک‌های اروپایی داشته اند و به محض آنکه بانک‌های ما از تحریم خارج شود، به‌طور اتوماتیک می تواند از سوئیفت استفاده کند.به گفته وی، بر‌اساس پیش بینی‌ها بلافاصله بعد از برجام بانک‌های ما می تواند فعالیت‌های خود را شروع کند و طبیعاً از سوئیفت استفاده خواهد کرد. رئیس کل بانک مرکزی گفت: با سیاست‌هایی که این بانک دنبال می کند، ارز دیگر مبنایی برای سرمایه گذاری نیست و اگر کسی بخواهد ارز بخرد تا در آینده گران شود، حتماً ضرر خواهد کرد.سیف خاطرنشان کرد: در گذشته نیز چندین بار این موضوع امتحان شد و این جمع بندی به عمل آمد، ضمن اینکه مسلماً قیمت ارز به حدی که الان در بازار است، نخواهد بود و رو به پایین خواهد آمد.

برخی از مدعیان اصلاحات نقش شاخه پشت‌میزنشین تکفیری‌ها را بر عهده دارند
کیهان/
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به حضور برخی از اصلاح‌طلبان در مراسم‌های 16 آذر دانشگاه‌ها گفت: اجازه بدهید نظر خود را با صراحت اعلام کنم و دلایل آن را هم ضمیمه کنم. خب! کسانی که این دلایل را نمی‌پذیرفتند می‌توانند نظر خود را به‌‌طور مستند مطرح نمایند.شریعتمداری بعد از این توضیح گفت: شاید تعجب کنید و شاید باور نکنید ولی شواهدی در دست است که نشان می‌دهد برخی از مدعیان اصلاحات - توجه بفرمائید اولا برخی از آنها و نه همه آنها و ثانیا، مدعیان اصلاحات و نه همه اصلاح‌طلبان - چه آگاهانه و چه ناخودآگاه نقش شاخه پشت میزنشین تکفیری‌ها را بر عهده دارند و به اتفاق تکفیری‌ها دو لبه و دو تیغه یک قیچی را تشکیل می‌دهند که در دست آمریکاست. تفاوت این دو تیغه در روش است و نه در منش، هر دو افراطی، بی‌منطق و آشوب‌طلب هستند ولی هر کدام زیر تابلوهایی به ظاهر متفاوت از یکدیگر ایفای نقش می‌کنند.شریعتمداری در تشریح  نظر خود گفت: مدعیان اصلاحات هنگام حمله آمریکا به افغانستان که تحت حاکمیت گروه تکفیری طالبان بود، پیشنهاد کردند که به حمایت از طالبان، وارد جنگ با آمریکا بشویم و هنگام حمله آمریکا به عراق اصرار می‌کردند به حمایت از صدام که پدر جد تکفیری‌هاست. برویم و دقیقا مانند تکفیری‌های امروز، صدام را با خالد بن ولید مقایسه می‌کردند.مدیر مسئول کیهان گفت: البته در جریان فتنه آمریکایی‌ اسرائیلی 88 فاش شد که این دو پیشنهاد، با هدف بی‌آبرو کردن جمهوری اسلامی ایران و حذف این الگو از میان ملت‌های مسلمان صورت گرفته بود که با هوشیاری مسئولان عالی‌رتبه نظام این توطئه ناکام ماند.

 آپاندیس دولت کجاست؟ 
تابناک /
درحالی که برخی اصلاح‌طلبان معتقدند اصلاح‌طلبان ستون فقرات دولت هستند و دولت یازدهم از رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان استفاده می‌کند، یک تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید: «اصلاح‌طلبان حکم آپاندیس دولت را دارند.»وی معتقد است دولت باتوجه به سوابقی که اصلاح‌طلبان از خود به جای گذاشته‌اند می‌داند، اگر اصلاح‌طلبان قدرت بگیرند از آن‌ها عبور خواهند کرد.پرویز امینی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان درحال حاضر وضعیت تحقیرآمیزی دارند که بخشی از این تحقیر در ادبیات افراد و رسانه‌های کارگزارانی که خود را محور اصلاحات می‌دانند نمود دارد می‌‌گوید به همین دلیل است که آنها گزینه‌هایی مثل ناطق و لاریجانی را برای انتخابات مجلس دهم برجسته سازی می‌کنند و برعکس چهره‌هایی مثل عارف را که خانه پر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است را با طرح این گزاره که مثل عارف فراوان وجود دارد را طرد می‌کنند. 

 به خرداد ٩٢ برگرديم دوباره به نفع روحاني كنار مي‌روم
اعتماد/
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف روز گذشته مراسم ويژه روز دانشجو را با حضور محمدرضا عارف، استاد اين دانشگاه و رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان برگزار كرد. در این مراسم دانشجويي از عارف پرسيد اگر به سال ٩٢ برگرديد باز هم انصراف مي‌دهيد؟ عارف در پاسخ گفت: راهبرد ما مسووليت‌پذيري و اداي تكليف بوده است و حضورمان را براي تكليف مدنظر قرار داده‌ايم. تكليفي اگر بر گردن ما افتاد خوشحال مي‌شويم كه در خدمت مردم باشيم و اگر تكليف بر گردن ما نباشد نيز خوشحال مي‌شويم و در عين حال اعتقاد به خردجمعي داريم. گاهي تصميمي را اجرايي كردم كه با آن مخالف بوده‌ام اما هميشه اعتقاد به خردجمعي داشتم و آن را مورد اهتمام قرار داده‌ام. در انتخابات گذشته نيز وقتي جمعي به اين نتيجه مي‌رسيدند كه در شرايطي يكي بماند ما نيز تصميم‌گيري كرديم و اگر به همان دوران برگردم باز هم همان كار را خواهم كرد. 

 اقدامی نابجا از سوی مسئولان
جمهوری اسلامی / 
منابع خبری از زاهدان گزارش می‌دهند استاندار سیستان و بلوچستان، فرماندار زاهدان و بعضی از مدیران استان در مجلس عقد پسر مولوی عبدالحمید که در ایام اربعین حسینی برگزار شد شرکت کردند. با توجه به اینکه برگزاری مجالس عقد و عروسی در چنین زمانی طبق سنت‌های رایج در کشورمان شایسته نیست، شرکت مسئولان سیاسی واجرائی در این مجلس هر چند با هدف تالیف قلوب صورت گرفته ولی اقدام قابل توجیهی نبوده و به همین جهت با واکنش افکار عمومی استان مواجه شده است.

  معاون مرکل خواستار سرکوب مراکز وهابی در آلمان شد
خراسان/
  معاون صدراعظم آلمان، درباره تامین مالی گروه های افراطی و تروریستی در کشورش به عربستان هشدار داد. «زیگمار گابریل» گفت: «عربستان تامین مالی مراکز وهابیون را در سراسر جهان برعهده دارد و بسیاری از افرادی که تهدیدی علیه آلمان محسوب می شوند، برخاسته از چنین مراکزی هستند». گابریل خواستار سرکوب مراکز وهابی در آلمان شد و گفت: «زمان چشم پوشی از این مسئله به سر رسیده است». این مسئول بلند پایه آلمان افزود: افراطی گرایی رادیکال که در مراکز سلفی ها در آلمان مشاهده می شود به اندازه ایدئولوژی راست افراطی، خطرناک است. انتقاد معاون صدر اعظم آلمان در اظهارات «توماس اوپرمن» رئیس حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان بازتاب داشت و وی از دستگاه اطلاعات مخفی آلمان خواست درباره فعالیت های مراکز وهابیون در آلمان مراقب و هوشیار باشد.   این اظهار نظرها در پی هشدارهایی است که سازمان اطلاعات خارجی آلمان(BND) درباره نقش عربستان در ایجاد بی ثباتی در جهان عرب داده بود. این سازمان در ارزیابی آشکار و نسبتا غیرعادی خود از سیاست های مخرب عربستان در منطقه خاورمیانه، در یادداشتی به شدت از «سیاست مداخله جویانه غریزی» «ملک سلمان» شاه عربستان و فرزند 30 ساله او «محمد بن سلمان» انتقاد کرد. این اقدامات عربستان در شرایطی است که خبرها حاکی از امکان اعدام «شیخ نمر» از روحانیان شیعی این کشور است که مجامع حقوق بشری و کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن به شدت به آن معترض هستند. 

ضرب الاجل ۴۸ ساعته العبادی به اردوغان
الف/
تنش بین آنکارا و بغداد در پی ورود بدون اجازه نیروهای نظامی ترکیه به موصل شدت گرفته است. در حالی که ترکیه چند وقت قبل اقدام به سرنگونی جنگنده سوخوی روسیه نموده است این بار خود اقدام به لشکر کشی به عراق نموده است.نخست وزیر عراق تاکید کرد که نیروهای ترکیه باید ظرف ۴۸ ساعت خاک عراق را ترک کنند در غیر این صورت تمامی گزینه ها علیه ترکیه مطرح خواهد بود. بر اساس این گزارش، شورای امنیت ملی عراق به ریاست حیدر العبادی دخالت نظامی آشکار ترکیه در خاک عراق را بررسی و بیانیه زیر را صادر کرد:شورای امنیت ملی عراق بار دیگر موضع مخالف بغداد با دخالت نیروهای ترکیه در خاک عراق که بدون موافقت و آگاهی دولت عراق صورت گرفت را اعلام و آن را نقض آشکار حاکمیت و اصول حسن همجواری تلقی می‌کند. در بیانیه شورای امنیت ملی عراق تاکید شده است: در صورت اینکه نیروهای ترکیه ظرف ۴۸ ساعت خاک عراق را ترک نکنند، بغداد استفاده از تمامی گزینه‌ها از جمله مراجعه به شورای امنیت را حق خود می‌داند.

  برجام شکست بخورد، گزینه نظامی می‌آید روی میز
فارس/
«هیلاری کلینتون» که علاوه بر تصدی سمت همسری یکی از روسای جمهور سابق آمریکا و وزیر خارجه دولت اول «باراک اوباما»، این روزها سمت دیگری به عنوان «امید دموکرات‌ها برای ماندن در کاخ سفید» و برنده شدن در انتخابات تصدی کرده، در خصوص مواضع خارجی دولت احتمالی‌اش سخن گفت.خانم وزیر سابق در سخنرانی خود در موسسه بروکینگر  گفت: «توافق هسته‌ای توافق کاملی نیست ولی اگر آن را تهاجمی اجرا کنیم، از دستیابی ایران به بمب جلوگیری می‌کند.»این سیاستمدار آمریکایی ادامه داد: «ایران میزان جدیت ما را می‌آزماید و این کار را با اقدامات تحریک‌آمیز خود شروع کرده است.»هیلاری ادامه داد: «هر جای خاورمیانه که نزاع و درگیری است، رد پای ایران را می‌بنیم؛ حتی سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) با تسلیح حزب‌الله سعی می‌کند از بلندی های جولان، اسرائیل را تهدید کند.»وزیر خارجه سابق آمریکا که پیش از «جان کری» بر مسند دستگاه دیپلماسی کشورش تکیه زده بود، در ادامه سخنان خود باز هم به پرونده هسته‌ای بازگشت و یکی از تکه‌کلام‌های رایج هسته‌ای دولتمردان آمریکا را تکرار کرد.هیلاری کلینتون گفت: «من مطمئن‌ام که ایران (میزان جدیت آمریکا در) توافق هسته‌ای را آزمایش می‌کند؛ مطمئن‌ام آن را نقض می‌کند و شروع می کند به اقدامات خصمانه.»کلینتون گفت: «ایران بداند که آمریکا قاطعانه تصمیم می‌گیرد و اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد یا ایران آن را نقض کند، گزینه اتمی روی میز می‌آید.»یکی از حضار روی سن که از مقامات بلندپایه دستگاه قضایی آمریکا بود به هیلاری 68 ساله گوشزد کرد که اشتباه کرده؛ هیلاری کلینتون گفته خود را تصحیح کرد و گفت «منظورم گزینه نظامی بود.»وزیر خارجه سابق آمریکا ادامه داد: «باید به ایران بگوییم که حتی نقض جزئیات برجام هم برای آنها عواقبی ناگوار در بر خواهد داشت.»  

گزارش آمانو بازگشایی PMD بود نه خاتمه آن
جوان / 
در شرايط فعلي مقامات غربي با استناد به گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعاي دستیابی به سلاح اتمی از سوی را مطرح مي‌كنند چرا كه عالي ترين مرجع فني انرژي هسته‌اي آن را مطرح كرده است. در قسمتي از گزارش سياه، سفيد و خاكستري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اينگونه مي‌آيد: «ارزيابي آژانس اين است كه قبل از پايان سال ۲۰۰۳ طيفي از فعاليت‌هاي مرتبط با ساخت ابزار انفجار هسته‌اي در ايران به صورت تلاش‌هاي هماهنگ انجام شده است و برخي از فعاليت‌ها قبل از سال ۲۰۰۳ انجام شده‌اند. ارزيابي آژانس اين است كه اين فعاليت‌ها، از سطح مطالعات امكان‌سنجي و علمي و كسب برخي صلاحيت‌ها و توانمندي‌هاي فني مرتبط بالاتر نرفته‌اند. آژانس هيچ شواهد موثقي درباره فعاليت‌هايي در ارتباط با ساخت بمب انفجاري هسته‌اي بعد از سال ۲۰۰۹ در اختيار ندارد.» اگر چه در برخي از بندهاي گزارش هم نقاط خاكستري «مبني بر تفسير پذيري متن گزارش» و نقاط سفيدي محتمل بر «از نظر آژانس، اثبات عدم وجود انحراف در فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران تأييد شده است» هم وجود دارد.  اتهامات مندرج در گزارش آژانس يعني آنكه تمام ادعاهاي گذشته عليه ايران - مبني بر تلاش كشورمان براي ساخت و توليد بمب اتمي- تنها اتهام نبوده و حقيقتي بوده كه صحت آن امروز ثابت ومسجل شده است، به بيان بهتر گزارش اخير آژانس مهر تأييدي بر صحت گفتار امريكا و متحدانش در قبال كشورمان و نمايانگر غيرواقعي بودن گفته‌هاي كارگزاران كشورمان طي 12 سال گذشته است.در شرايطي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي توانسته نظرات و خواسته‌هاي 12 ساله نظام سلطه را به صورت كامل، مستند و شفاف در گزارش جاسازي كند كه صدور قطعنامه آتي شوراي حكام با همين محتوا مي‌تواند از يك سو پرونده حقوقي-سياسي ديگري را عليه ايران بازگشايي كند و از سوي ديگر مي‌تواند در صورتي كه برجام در آينده به هر دليلي ملغي شود، گزارش آژانس و قطعنامه شوراي حكام - كه ايران را به داشتن فعاليت‌هاي نظامي در گذشته متهم كرده است - به قوت و قاطعيت خود باقي بماند و فصل نويني از اقدامات خصمانه عليه كشورمان را رقم بزند.

  استخدام را از ذهن‌تان بيرون كنيد
آرمان /
وزير کار در گفتگویی گفت: متاسفانه ما يك اشكال فرهنگي داريم و فكر مي‌كنيم حتما بايد درس بخوانيم تا خوشبخت شويم در حالي كه هم‌اكنون يك نفر جوشكار ماهر ماهانه بيش از سه ميليون تومان درآمد دارد و بايد تفكر اشتباه استخدام به معناي شغل را از ذهنمان بيرون بريزيم. در يزد كارگر ماهر كم داريم و الان مهاجران خارجي صنعت گچ كاري را تصاحب كرده‌اند و اگر به دنبال استادكار در اين بخش باشيم بايد به سراغ آنها برويم. ربيعي به سياست غلط رقابت بين دانشگاه آزاد با ساير دانشگاه‌ها براي جذب دانشجو اشاره كرد و بيان داشت: در هشت رشته دانشگاهي بررسي شد كه چه نيازهاي علمي و فني و حرفه‌اي مورد نياز است تا افراد پس از فراغت از تحصيل بتوانند وارد بازار كار شوند. هر يك درصد رشد اقتصادي كه مي‌تواند ۱۰۰ هزار شغل ايجاد كند نيازمند ۶۰ تا ۱۰۰ هزارميلياردتومان سرمايه‌گذاري است.

 دلیل تاخیر دولت در اعطای وام ۱۰ میلیونی خرید کالای ایرانی
تراز/
از اعلام سیاست بانک مرکزی برای توزیع کارتهای اعتباری به منظور تحریک تقاضا، فروش بیشتر کالاهای داخلی و در نهایت کمک به رونق تولید حدود دو ماه می گذرد.اما بعد از اینکه نوع کالاها و اقلام آن همچنین محل‌های فروش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شد هنوز اقدامی در رابطه با ثبت نام و توزیع این کارتها انجام نشده و در این مدت زمان ارائه آنها از هفته‌ای به هفته دیگر وعده داده می‌شود.گرچه بانک مرکزی تاکنون درباره این تاخیر توضیحی ارائه نکرده، اما بحث تورم زا بودن توزیع کارتهای اعتباری که می‌تواند موجبات ورود حجم بالایی از نقدینگی به چرخه اقتصادی را فراهم آورد در این مدت همواره به عنوان عاملی برای این دیرکرد عنوان شده است. این در حالی است که در کنار این موضوع آخرین خبرها اعلام شده از سوی یکی از مدیران ارشد بانکی به ایسنا حاکی از آن است که بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود بازپرداخت تسهیلات کارتهای اعتباری را دارد. به طوری که نرخ سود از ۱۲ درصد اعلامی در ابتدای طرح افزایش خواهد یافت که هنوز نرخ سود مورد نظر نهایی نشده است.به گفته این مدیر بانکی یکی از دلایل افزایش نرخ سود کارت اعتباری به کاهش سطح تقاضا و توزیع کمتر تقدینگی به منظور کنترل تورم باز می گردد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات