صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۴۱۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 3 آذر 94 شماره 4241

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بهترین راه خنثی کردن نفوذ جریان‌های تکفیری، تقویت حرکت‌های فکری اسلامی معتدل و عقلانی است. (1/9/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf



حرف روز
شریک راهبردی

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، به تهران آمده بود، بلافاصله از فرودگاه مهرآباد بدون تشریفات و عرف دیپلماتیک به ملاقات رهبرمعظم انقلاب رفت. در این دیدار درباره همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو شد و رئیس‌جمهور روسیه، یکی از قدیمی‌ترین نسخ قرآن کریم را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کرد. این خبر بلافاصله به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد و واکنش‌ها و اظهارنظرهای گوناگونی را در پی داشت.
اینکه رئیس‌جمهور روسیه بدون هرگونه تشریفات مرسوم، ابتدا به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌رود، از یک سو نشان‌دهنده این است که از نظر آقای پوتین رابطه بین ایران و روسیه رابطه‌ای عمیق و راهبردی است و در سطح بالاترین مقامات دو کشور مورد بحث قرار می‌گیرد و از سوی دیگر نشان می‌دهد، این دیدار که قریب دو ساعت و بیش از مدت زمان برنامه‌ریزی‌شده طول کشید، یک دیدار تشریفاتی نبوده، بلکه نشستی کاملاً کاری بوده است که از موضوعات مورد علاقه دو کشور تا موضوعات و مسائل کلان منطقه‌ای و بین‌المللی در آن مطرح و بررسی شده است.
نکته مهم این است که حتی اگر نتوان در روابط بین‌الملل از روسیه به منزله متحد ایران یاد کرد، اما می‌توان با صراحت و قاطعیت گفت که این کشور شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع در برخی مسائل منطقه‌ای ظهور و بروز بیشتری دارد. همین مسئله چشم‌اندازی را ایجاد کرده است که می‌توان گفت، در موضوعات مختلف دیگر، از جمله در حوزه آسیای میانه ایران می‌تواند شریک خوبی برای روسیه باشد. همه اینها در پرتو روابط بلندمدت، همه‌جانبه و باثبات دو کشور محقق می‌شود. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب هم در این دیدار بر آن تأکید ویژه داشتند.

ترجمه
تأکید ایران و روسیه بر مقابله با تروریست‌ها
گروه ترجمه-
روزنامه «دیلی‌میل» 24 نوامبر 2015 (۳ آذر) در مقاله‌ای به دیدار «ولادیمیر پوتین» با رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های روسیه در قبال همکاری‌های راهبردی در سوریه پرداخت و نوشت: «روز دوشنبه یک مقام کرملین در تهران پس از دیدار رئیس‌جمهور روسیه با رهبر ایران گفت: مسکو و تهران به‌طور مشترک با «تلاش‌های خارجی» برای تغییر رژیم در سوریه مقابله خواهند کرد. این اظهارات، نفی مستقیم درخواست‌های مکرر آمریکا، فرانسه، بریتانیا و عربستان سعودی است که خواهان سرنگونی بشار اسد و عدم نقش‌آفرینی وی در آینده سیاسی سوریه هستند.»
در ادامه مقاله آمده است: «سخنگوی کرملین این دیدار را «کاملاً سازنده» توصیف کرد و گفت: دو کشور درباره سوریه «اتفاق نظر» دارند. روسیه و ایران مخالف «تلاش‌های خارجی در دیکته کردن سناریوهای راه‌حل سیاسی» در کشور جنگ‌زده سوریه هستند و تنها مردم سوریه می‌توانند پس از آتش‌بس درباره آینده بشار اسد تصمیم بگیرند. رهبر ایران گفت: آمریکا «طرحی بلندمدت» برای تسلط بر سوریه و خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] دارد که «به ضرر تمام کشورها، از جمله ایران و روسیه است... این تهدید باید خردمندانه و با تعامل نزدیک‌تر خنثی شود... رئیس‌جمهور سوریه از سوی مردمی با دیدگاه‌های سیاسی، مذهبی و قومی مختلف در انتخاباتی سراسری انتخاب شده است. آمریکا نمی‌تواند رأی و انتخاب مردم سوریه را نادیده بگیرد».
در پایان مقاله آمده است: «تمرکز کنونی بر نابودی دولت اسلامی (داعش) است که بخش‌های مهمی از خاک سوریه را به تصرف خود درآورده است. جنگ میان ارتش اسد و شورشیان تحت حمایت غرب و کشورهای خلیج‌فارس به جنگی پیچیده تبدیل شده که بیش از 250 هزار کشته بر جای گذاشته است. تهدید داعش نیز بُعد جدیدی یافته و به اروپا کشیده شده است که اوج آن، حملات تروریستی اخیر در پاریس بود. روز دوشنبه فرانسه حملات هوایی علیه اهداف داعش در عراق صورت داد. از نظر روسیه، دفاع از اسد و مقابله با داعش، مسئله‌ای مهم است که پس از انفجار هواپیمای روسیه بر فراز صحرای سینا اهمیت آن دوچندان شده است. روسیه و ایران به دنبال محدودسازی اهرم فشار آمریکا در خاورمیانه هستند.»

گزارش روز
دفن سرمایه

وقت و توان کشاورزان عزیز، میلیون‌ها لیتر آب در اوج بی‌آبی کشور، ظرفیت زمین‌های مستعد کشاورزی، هزینه‌های فراوان آفت‌زدایی و همه آنچه برای تولید یک محصول کشاورزی به آن نیاز است، در کنار 620 میلیون تومان از پول بیت‌المال که صرف خرید 1700 تن سیب‌زمینی از کشاورزان شده بود، با یک تصمیم و اقدام غلط، در استان فارس دفن شدند! و جالب است که بهجت حقیقی، مدیر تعاون روستایی فارس دفن صدها تن سیب‌زمینی را یکی از اقدامات شایسته و برجسته خود دانسته و با افتخار اعلام می‌کند، ما برای تنظیم بازار 1700 تن سیب‌زمینی را معدوم کردیم! حتی اگر از بی‌برنامگی و سیاست‌گذاری‌های اشتباه بی‌پایان مسئولان بگذریم که سال‌هاست گریبان صنعت کشاورزی ما را گرفته و موجب شده است که همواره در توازن تولیدات کشاورزی دچار مشکل باشیم، نمی‌توان از چنین اقدامی در دفن سرمایه‌های کشور عبور کرد. در حالی که مسئولان ذی‌ربط در ساده‌ترین راه‌حل می‌توانستند، این 1700 تن سیب‌زمینی را در قالب بسته‌های حمایتی در بین صدها خانواده مستمند با تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دهند که البته این کار را نکردند!
اما از نگاهی دیگر اعطای نشان بی‌کفایتی به مسئولان بخش کشاورزی شیراز، خوشبینانه‌ترین و غیرسیاسی‌ترین موضوعی بود که درباره دفن این حجم از سیب‌زمینی مطرح شد، چرا که برخی معتقدند، پخش این مواد غذایی در آستانه انتخابات مجلس، همان جنجالی را ایجاد می‌کرد که حامیان امروز دولت تدبیر و امید برای دولت نهم به پا کردند؛ در آستانه انتخابات سال 1388 دولت نهم برای تنظیم بازار و برای جلوگیری از معدوم شدن صدها تن سیب‌زمینی، به توزیع آن در میان خانواده‌های نیازمند مبادرت کرد که این اقدام دولت وقت، با جنجال‌آفرینی رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب روبه‌رو شد که از آن به عنوان خرید رأی با سیب‌زمینی نام بردند!

اخبار
آمریکا درصدد جاسوسی از توانمندی‌های نظامی ایران

 یک پایگاه اینترنتی آمریکایی با پرده‌ برداشتن از جاسوسی‌های آمریکا از ایران در منطقه خلیج‌فارس نوشت: «واشنگتن تلاش می‌کند تا با استفاده از نیروی دریای و هوایی‌اش، اطلاعاتی از تجهیزات نظامی و هسته‌ای ایران به دست آورد.» پایگاه اینترنتی «وار ایز بورینگ» در ادامه با اذعان به ناتوانی آمریکا در شناخت استعدادها و قدرت نظامی ایران نوشت: «متأسفانه هیچ‌یک از این رادارها، دوربین‌ها و دیگر تجهیزات آمریکا قادر به نفوذ به شبکه‌های زیرزمینی نظامی ایران نیستند و تهران برای محافظت از تأسیسات و تجهیزات حساس خود در برابر این کنترل‌ها، آنها را زیر زمین نگه داشته است.» این پایگاه اینترنتی افزود: «رسانه‌های داخلی ایران در ماه اکتبر تصاویری از یک تأسیسات زیرزمینی موشکی ایران را به نمایش گذاشتند که گفته می‌شود، ایران دست‌کم سه تأسیسات زیرزمینی این‌چنینی دارد.»

اخبار کوتاه
**  روزنامه «آرمان» در گزارشی از فاصله میان اصلاح‌طلبان و دولت خبر داد؛ این روزنامه که به خانواده هاشمی نزدیک است، در این‌باره نوشت: «حزب اعتدال و توسعه همان حزب نزدیک به رئیس‌جمهور است که سخنگو و معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری و... دولت از اعضای آن هستند. با وجود ارزش حزب اعتدال و توسعه برای اصلاح‌طلبان، برخی تنگ‌نظری‌ها سبب شد که آنها تصمیم بگیرند لیستی جدا از اصلاح‌طلبان ارائه دهند.» آرمان در ادامه به نقل از محمد دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می‌نویسد: «تصمیم گرفته‌ایم که رسماً در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان حضور نداشته باشیم، اما در معرفی مصادیق با آنها تعامل خواهیم داشت.»
**  وبگاه اسرائیلی «دبکا فایل» نوشت: تصاویر ویدیویی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده است، نشان می‌دهد، برای اولین‌بار جنگنده‌های اف14 و میگ29 ایران در آسمان سوریه حضور پیدا کرده‌اند. دبکا با تأکید بر این موضوع که هواپیماهای جنگی ایران بمب‌افکن‌های روسیه را نیز در مأموریت‌های خود در سوریه همراهی می‌کنند اضافه می‌کند، ده‌ها جنگنده اف14 که ایران آنها را بارها به‌روزرسانی کرده است، اکنون به سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و رهگیری مجهز شده‌اند و اکنون مأموریت‌های خود را در حریم هوایی سوریه و نزدیک مرزهای رژیم صهیونیستی برای اسکورت بمب‌افکن‌های روسی آغاز کرده‌اند.
**  حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی در گفت‌وگویی درباره اعلام نکردن صریح سالم بودن انتخابات 88 از سوی یکی از سران فتنه، گفته است: من بعد از انتخابات ۸۸ پیش خاتمی رفتم. هرچند ظاهراً به شخصیتم لطمه می‌خورد که من خدمت او بروم؛ ولی رفتم و درباره برخی مواضع وی با او صحبت کردم. اول نمی‌پذیرفت، ولی بعد پذیرفت و قرار شد برخی حرف‌ها را نزند. ولی آن حرف‌ها زده نشد، اینکه خاتمی اعلام نمی‌کند انتخابات 88 سالم بوده است، ناشی از ضعف اخلاقی است. وی در ادامه خطاب به خاتمی اضافه می‌کند، چرا برای نگه‌داشتن چهار نفر، حقیقت را نمی‌گویید؟
**  نشریه آمریکایی «بلومبرگ» هفته گذشته گزارش مهمی منتشر کرد و در آن نوشت: عربستان سعودی موجب افزایش شانس و قدرت القاعده شده است. این نشریه آمریکایی در گزارش خود افزود: خط مشی سعودی‌ها در تعامل با بحران یمن موجب سنگین شدن کفه گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره العرب شده است. بلومبرگ در اثبات این ادعای خود به مناطقی اشاره کرده بود که طی تجاوز نظامی عربستان و هم‌پیمانانش و با استفاده از اوضاع جنگی حاکم بر یمن، در این کشور تصرف شده بود. علاوه بر اینکه بنا بر تأکید این نشریه، از زمان آغاز تجاوز سعودی، یمن به یکی از اهداف منطقه‌‌ای داعش تبدیل شده است.
**  محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر ضرورت وحدت میان اصولگرایان، گفت: تلاش می‌کنیم تا برای انتخابات لیست واحدی را ارائه دهیم؛ زیرا شرایط ائتلاف اصولگرایان در موقعیت فعلی بهتر از گذشته است. وی یادآور شد: البته درباره چگونگی ائتلاف شاید نظرات متفاوتی وجود داشته باشد، اما اینکه وحدت اصولگرایان برای انتخابات آینده یک ضرورت است، برای هیچ اصولگرایی جای تشکیک نیست.
**  منیژه حکمت، کارگردان سینما و تئاتر و از حامیان دولت تدبیر و امید در مصاحبه با نشریه صدا با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم و اعلام ناامیدشدنش می‌گوید: «این دولت با شعار قشنگی به اسم امید آمد، چه شده که امید اکثریت سینما ناامید شده است؟» وی همچنین از ناامیدی سایر حامیان رئیس دولت یازدهم خبر داده و با هشدار نسبت به این ناامیدی، تأکید می‌کند: «این اکثریت ناامید خطرناک است.»
**  مسعود اسداللهی، از کارشناسان مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا، گفت: نقش سردار سلیمانی در اقناع آقای پوتین برای اینکه به صورت عملیاتی در سوریه وارد شوند، بسیار مهم بود. ایشان درباره روس‌ها نسبت به خطری که داعش برای آنها دارد، هشداردهی عمیقی انجام داد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات