صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 آذر 94 شماره 4251

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اسلام از ما هم‌افزایی و انسجام می‌خواهد. (94/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
پیش‌نویس قطعنامه در یک نگاه

پس از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برگزاری جلسه کمیسیون مشترک در وین با حضور مقامات ایرانی، اعضای 1+5 پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را در سه صفحه و 14 بند تصویب و برای تصمیم‌گیری در 24 آذر به شورای حکام ارائه کردند.
در یک نگاه این پیش‌نویس نشان می‌دهد، اراده سیاسی برای پیش‌بردن پرونده هسته‌ای ایران از اراده فنی پیشی گرفته است؛ اما آنچه در این میان مهم است و به مجال بیشتری نیاز دارد، ارزیابی بندهای این پیش‌نویس است که مانند همه گزارش‌های هسته‌ای درباره ایران نقاط توأمان مثبت و منفی دارد. از جمله نکات مثبت این پیش‌نویس تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در اوضاع فعلی و همچنین بندهای 9، 11 و 13 آن است که به ترتیب به مختومه شدن پرونده مسائل باقی‌مانده گذشته و حال، از جمله «پی‌ام‌دی»، فسخ 12 قطعنامه قبلی شورای حکام و خارج شدن شش قطعنامه شورای امنیت از دستور کار و جایگزینی اجرای برجام در پرتو قطعنامه 2231 به جای آن اشاره دارد.
اما گویی پس از این همه اعتمادسازی از سوی ایران به‌ویژه در طول 23 ماه اخیر، همچنان اعتماد لازم وجود ندارد و بندهای مختلف در باطن و ظاهر خود، نظارت‌ها بر ایران را در مسیر آینده خود سخت‌تر کرده است. برجام هشت سال را برای اتمام پرونده ذکر کرده است؛ در حالی که در قطعنامه این مدت به ده سال افزایش پیدا کرده است. منوط کردن ارزیابی از کلیه موضوعات گذشته و حال به گزارش نوامبر 2011، از دیگر نکات تأمل‌برانگیز است؛ چرا که اگر گزارش 2015 مدیرکل نهایی است، چرا این پیش‌نویس از مدیرکل می‌خواهد که در فعالیت‌های نظارتی خود آن را مدنظر قرار دهد؟ آیا این احتمال وجود ندارد که با توجه به نظارت‌های سخت‌گیرانه مندرج در برجام و مبتنی بر قطعنامه 2231، برخی از مواردی که در گزارش نهایی مدیرکل باز گذاشته شده است، دوباره از این طریق به جریان بیفتد؟ آیا این پیش‌نویس با توجه به محتوای آن ظرفیت عادی‌سازی پرونده هسته‌ای و خروج آن از اضطرار را دارد؟

ترجمه
نقش آل‌سعود در کند شدن روند مبارزه با داعش
گروه ترجمه-
شبکه «سی‌ان‌ان» 9 دسامبر 2015 (۱۸ آذر) در مقاله‌ای به تأثیر رقابت ایران و عربستان بر کند شدن روند مبارزه با داعش پرداخت و نوشت: «به موازات تلاش کشورهای غربی برای یافتن راهی به منظور مبارزه با داعش و ایدئولوژی آن، پرسش‌هایی وجود دارد که چرا همسایگان عرب اقدام بیشتری انجام نمی‌دهند. کشته شدن وحشتناک خلبان اردنی نقطه عطفی در روند مبارزه جهان عرب با داعش بود. کشورهای منطقه‌ای به رهبری اردن از مبارزه با داعش سخن می‌گویند. سخنگوی دولت اردن گفته بود که این جنگ ماست و ما باید بایستیم و با تروریسم در منطقه خود مبارزه کنیم».
در ادامه مقاله آمده است: «مطابق گزارش نیویورک‌تایمز، نیروی هوایی سعودی از ماه سپتامبر هیچ‌گونه مأموریتی علیه اهداف داعش در سوریه یا عراق انجام نداده است. امارات متحده عربی ماه مارس و اردن در ماه آگوست عملیات‌های خود را متوقف کرده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان جویای پاسخ این کشورها شد، اما تلاشش به نتیجه‌ای نرسید. بسیاری از ناظران می‌گویند، نبود کشورهای کلیدی عرب مسئله‌ای مبهم است. خلافت خودخوانده داعش به کشورهای منطقه بیش از غرب نزدیک است و افراط‌گرایان به تصویر اسلام و مسلمانان آسیب جدی زده‌اند؛ اما به منظور درک دلایل آن باید به منافع متضاد کشورهای منطقه، به ویژه رقابت خونین ایران و عربستان برای قدرت و نفوذ نگاهی بیندازیم.»
در پایان مقاله آمده است: «برای نمونه، به گفته تحلیلگران، جنگ یمن در حال حاضر نگران‌کننده‌ترین مسئله برای کشورهای عربی تحت رهبری عربستان است. آل‌سعود و متحدان عربی‌اش در خلیج‌فارس تمایلی به حملات علیه داعش ندارند؛ زیرا احتمال می‌دهند این موضوع به تقویت دولت‌های بغداد و دمشق کمک کند. عبدالخالق عبدالله، رئیس شورای عربی علوم اجتماعی می‌گوید: «احتمالاً برای دو کشور ایران و عربستان ضروری است که درباره بازی نهایی به توافق برسند. تصور نمی‌کنم این موضوع به این زودی‌ها محقق شود. ما در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با سردرگمی‌هایی روبه‌رو هستیم.» در صورتی که قدرت‌های منطقه‌ای، مانند ایران و عربستان رقابتی سخت داشته باشند، بسیاری در غرب همچنان عدم اقدام جدی عرب‌ها در مبارزه علیه داعش را زیرسؤال خواهند برد.»

گزارش روز
جراحت اخلاق

«اکنون که با عنایات و الطاف بیکران الهی دوره دکتری پزشکی را با موفقیت به پایان رسانده‌ام و مسئولیت خدمت به خلق را برعهده گرفته‌ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم که همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم.» این عبارات بخشی از سوگندنامه‌ای است که همه پزشکان در پایان دوران تحصیل خود بر زبان می‌آورند؛ همه دانشجویان پزشکی قسم می‌خورند که سلامت بیماران را ارجح از کسب درآمد برای خود بدانند! اما چه می‌شود که در یک بیمارستان دولتی، اتفاقی می‌افتد که جامعه را متأثر می‌کند؟!
در خمینی‌شهر اصفهان به دلیل ناتوانی مالی خانواده‌ای در پرداخت مبلغی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای بخیه زدن صورت کودک پنج ساله‌شان، کادر بیمارستان بخیه‌هایی را که زده بودند، می‌کشند! اگرچه مسئولان وزارت بهداشت و همچنین مسئولان دادگستری اصفهان بلافاصله با مطلع شدن از ماوقع دست به کار شدند و مسئولان آن بیمارستان و کادری را که در این اتفاق نقش داشتند، اخراج و برکنار کردند؛ ولی نباید به همین سادگی از این موضوع گذشت و آن را به چند اخراج و توبیخ محدود کرد. اتفاق دردآوری که از یک سو همه مردم را متأثر کرده است و از سوی دیگر می‌تواند سبب کاهش اعتماد مردم شود. و افزون بر این، تصویر زننده‌ای از ایران را به جهان ارائه می‌دهد؛ لذا این موضوع باید ریشه‌یابی شود و این ریشه‌یابی را می‌توان از این مسئله آغاز کرد که جامعه پزشکی کشور در سال‌های اخیر هرگونه انتقاد به خود را تحمل نکرده و صنف پزشکان را مصون از اشتباه قلمداد کرده‌اند!
 
 
اخبار
اورانیوم غنی‌شده به کجا می‌رود

  پس از گزارش نهایی «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تدوین پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام آژانس برای مختومه اعلام کردن مسئله ابعاد احتمالی نظامی، برجام در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته است و ایران باید به زودی درباره نحوه کاهش حدود 9 تن ذخایر اورانیوم با غنای 5 درصد و همچنین به صفر رساندن حدود 200 کیلوگرم ذخیره اورانیوم با غنای 20 درصد تصمیم‌گیری کند. در حالی که پیش از این بحث مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با اورانیوم خام روسیه مطرح شده و حتی نماینده روسیه در آژانس هم گفته بود، این فرایند ظرف یک ماه تکمیل می‌شود، رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که ایران در حال بررسی گزینه انتقال اورانیوم غنی‌شده خود به بانک سوخت تازه‌افتتاح‌شده قزاقستان است. وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات غربی نوشته است، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به واسطه درپیش بودن انتخابات مجلس، مشتاق است که تحریم‌ها هرچه زودتر رفع شوند. این مقامات می‌گویند، این نگرانی وجود دارد که اگر تحریم‌ها به سرعت رفع نشوند، مخالفت‌های داخلی با آن افزایش یابد.

اخبار کوتاه            
**  گزارش جدید «گروه سوفان» که خدمات اطلاعات امنیتی راهبردی را در اختیار دولت‌ها و سازمان‌های چندملیتی قرار می‌دهد، نشان می‌دهد، شمار جنگجویان خارجی که برای پیوستن به گروه تروریستی تکفیری داعش به عراق و سوریه رفته‌اند، بین 27 تا 31 هزار نفر از 86 کشور است. در تحقیقات مشابهی که خرداد 93 انجام گرفت، شمار تروریست‌های خارجی در سوریه حدود 12 هزار نفر اعلام شده بود که پنج هزار نفر از آنان از کشورهای اروپایی بودند. گروه سوفان همچنین عنوان کرد، بین 20 تا 30 درصد از جنگجویان خارجی با توجه به افزایش حملات تروریستی داعش در خارج، با بازگشت به کشورهای‌شان، چالش‌های فراوانی را برای سازمان‌های امنیتی مربوطه ایجاد کرده‌اند.
**  در پی تشدید اوضاع سیاسی بین مصر و رژیم صهیونیستی، قاهره اعلام کرده است که به حکم دو میلیارد دلاری دادگاه‌های بین‌المللی علیه این کشور به نفع رژیم صهیونیستی اعتراض خواهد کرد. طی ماه‌های گذشته و با افزایش ناامنی در صحرای سینا، مصر صادرات گاز خود از این منطقه را به رژیم صهیونیستی متوقف کرده است. رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است، این قطع گاز خسارات زیادی را به این رژیم و نیروگاه‌های آن وارد کرده و از دادگاه‌های بین‌المللی درخواست غرامت چهار میلیارد دلاری کرده است.
**  «دونالد ترامپ» که این روزها در حال موج‌سواری برای استفاده از هر موضوعی در تبلیغات انتخاباتی است، منع ورود مسلمانان به آمریکا را خواستار شد. ترامپ با درخواست توقف کامل و نهایی ورود مسلمانان به آمریکا، گفت: هیچ گزینه دیگری نداریم. وی افزود: نظرسنجی نشان داد که مسلمانان از آمریکا متنفر هستند و این امر برای کشور خطرناک است. ترامپ تأکید کرد: مرزها باید در برابر مسلمانان بسته بماند تا نمایندگان مردم به درک آشکاری از دلیل این تنفر برسند.
**  نایب‌رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر وضعیت حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 از فرد دیگری غیر از آقای روحانی حمایت کنند، تأکید کرد: بله، چه اشکالی دارد؟ ممکن است. عکس آن نیز ممکن است، مانند انتخابات 92 که آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار رفت. باید دید چه موقعیتی پیش می‌آید.
**  محمدرضا درافشار، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره اعلام مسئولان بانک مرکزی مبنی‌بر ورود لوازم خانگی خارجی برای طرح فروش کالا با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی، اظهار داشت: عرضه لوازم خانگی خارجی در این طرح فاجعه است و این فروش به نفع کالاهای خارجی خواهد بود. به این ترتیب، کالاهای داخلی به مثابه پیش‌آهنگ در این طرح انتخاب شده‌اند تا در قالب آن، کالاهای خارجی عرضه شوند.
**  حسن‌پور، نماینده مردم سیرجان با اشاره به کمیاب یا نایاب شدن‌ بیشتر ملزومات پزشکی مردم در استان کرمان، گفت: در تماس‌هایی که با منطقه داشتم، باخبر شدم که بازار سیاه ماسک بهداشتی به راه افتاده است که با قیمت ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که در وضعیت اضطراری کنونی، این وسایل باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.
**  به گزارش اسپوتنیک، پلیس ترکیه، ۱۸ مظنون به عضویت در جنبش «دولت موازی» را بازداشت کرد. مقام‌های ترکیه بر این باورند که جنبش دولت موازی به دنبال سرنگونی دولت است. پلیس ترکیه این افراد را طی عملیاتی در ۱۳ استان بازداشت کرد که برخی از مقام‌های ارشد پلیس، در میان افراد بازداشت‌شده هستند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات