صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۵۵۶

اخبار ویژه روزنامه های 23 آذرماه

روزنامه کیهان **

اشک تمساح انگلوفیل‌ها برای آرمان‌های انقلاب!

مدیر یک روزنامه زنجیره‌ای توقیف شده گفت سیدحسن خمینی می‌تواند نسل جدید جمهوری اسلامی را به نسل اول گره بزند.

روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی نوشت: حسن خمینی یک میانه‌رو است اما معلوم نیست تندروها چه واکنشی به نامزدی او نشان خواهند داد. اصلاح‌طلبان می‌گویند تندروها، میراث آیت‌الله خمینی را از زمان درگذشت او در سال 1989 دزدیده و انقلاب را منحرف کرده‌اند.(!)

این روزنامه آنگاه از قول سعید لیلاز (از بازداشتی‌های فتنه‌سبز و یکی از 50 مهره جذب شده توسط حسین رسام همکار سفارت انگلیس که اکنون در شورای مرکزی حزب کارگزاران حضور دارد) نوشت: نامزدی نوه آیت‌الله خمینی حرکت دیگری به سوی بازگشت به آرمان‌ها و اصول انقلاب و جلوگیری از افتادن ایران به دست اولیگارشی نظامی- مالی سپاه پاسداران است.

روزنامه انگلیسی سپس از قول محمدصادق جوادی حصار مدیر روزنامه توقیف شده توس نوشت: نام حسن خمینی می‌تواند نسل جدید جمهوری اسلامی را به نسل اول گره بزند. درگیری او در سیاست‌، امید به ظهور یک شخصیت فرهمند و پرجاذبه را احیا می‌کند.

اظهار غصه روزنامه غربی برای اصول و آرمان انقلاب و به صف کردن عناصر بدسابقه‌ای نظیر لیلاز و جوادی‌حصار در حالی است که عطا‌ءالله‌ مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات، به دنبال توقیف روزنامه توس، مهرماه 77 تصریح کرد «اگر من عضو هیئت منصفه مطبوعات بودم، رای به بستن توس می‌دادم. این روزنامه به جای آگاهی‌بخشی به افکار عمومی، اوضاع سیاسی را متشنج و با چاپ مقاله‌های روزنامه‌نگاران و نویسندگان دوره شاه، نسبت به برخی اصول و ارزش‌های دینی که عموم مردم ایران به آنها ایمان دارند، ابراز شک و تردید کرد و به مراجع دینی توهین نمود... دست‌اندرکاران توس به بازی خطرناکی دست می‌زنند زیرا تلاش می‌کنند خود را طرفدار خاتمی جلوه دهند حال آن که گروه توس در واقع سخنگوی نهضت آزادی به ریاست ابراهیم یزدی است... این گروه به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی خاتمی گورباچف و آنان یلتسین هستند که قدرت را در دست خواهند گرفت. کسانی که روزنامه را برای متشنج کردن اوضاع سیاسی به کار می‌گیرند، باید بهای آن را بپردازند.»

مشابه تحلیل نجمه بزرگمهر در فایننشال تایمز را مرتضی کاظمیان همکار متواری گروهک ملی-مذهبی در بی‌بی‌سی ارائه کرده و مدعی شده «هر چند حسن خمینی کمتر در قامت یک بازیگر سیاسی ایفای نقش کرده اما می‌تواند نقش مهمی در مجلس خبرگان ایفا کند... تجلیل چند ماه پیش هاشمی رفسنجانی از حسن خمینی و علامه خواندن وی، نمایشگر وجهی از مناسبات نزدیک این دو است».

امام مگر با منتظری تعارف کرد که با فتنه‌گران تعارف بکند؟

اگر امام خمینی(ره) امروز حضور داشتند با فتنه‌گرانی مانند میرحسین موسوی چه برخوردی می‌کردند؟

روزنامه جوان با طرح این پرسش، به ارزیابی برخی تحرکات انحرافی در مراسم 16 آذر امسال پرداخت و نوشت: در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی که محمدرضا خاتمی و علی مطهری به عنوان سخنران حضور پیدا کرده بودند، این شعار سر داده شد: «اگر امام زنده بود موسوی تنها نبود!» البته در کنار این شعار، شعارهای ساختارشکنانه هم سر داده شد. در بعضی از مراسم امسال روز دانشجو نیز، عکس‌های سران فتنه از سوی یک جریان خاص بین دانشجویان توزیع شد.

بدیهی است که از چنین مراسم‌هایی با عنوان روز دانشجو در ایران، آمریکایی‌ها و دیگر مستکبران، نه تنها به خشم نمی‌آیند بلکه ضمن خوشحال شدن، نسبت به آینده تحولات در ایران، بعضاً امیدوار هم می‌شوند، اما در خصوص این شعار گفتنی‌های فراوانی وجود دارد و از آن جمله است:

1- کسانی این شعار را سر می‌دهند که در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، عکس حضرت امام(ره) را پاره کرده و آتش زدند. در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر دادند. در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، شعار نه غزه نه لبنان سر دادند. در سال 88 و در جریان فتنه عمیق، شعار جمهوری ایرانی سر دادند. آیا این افراد که امروز این شعار را می‌دهند، به امام اعتقاد دارند؟ به کدام امام؟ امام حقیقی یا امام تحریف شده؟

یدالله جوانی در ادامه این تحلیل می‌افزاید: کسانی که شعار مذکور را سر می‌دهند، در شناسنامه خود و پیشینه خود، ادعای اصلاح‌طلبی دارند و همان مدعیان اصلاحات که پس از دوم خرداد سال 1376، با تشکیل جبهه اصلاحات با صراحت دوران امام خمینی(ره) را پایان یافته تلقی کردند و معتقد بودند از این پس باید خمینی را در تاریخ مطالعه کرد. آیا اینان که می‌گویند اگر امام زنده بود، منظورشان همان امامی است که می‌خواستند روانه موزه تاریخ کنند، یا منظورشان امامی است که با تحریف مکتب، شخصیت و خطوط فکری امام اصلی به عنوان یک امام بدلی و قلابی در حال ساختن او هستند؟ واقعاً اگر امام(ره) زنده بود، با موسوی چگونه رفتار می‌کرد؟ با این مختصات از امام واقعی و اصیل، می‌توان حدس زد که اگر امام(ره) زنده بود با موسوی چگونه رفتار می‌کرد؛ حضرت امام(ره) حفظ جمهوری اسلامی را اوجب واجبات می‌دانست و بر همین اساس با هیچ کس تعارف نداشت و عقد اخوت دائمی نبسته بود. حضرت امام(ره) بر این مبنا با نوه خودش سید حسین خمینی که از صراط مستقیم منحرف شده بود برخورد جدی و حتی دستور حبس خانگی او را صادر کرد. امام(ره) باهمین مبنا با مرحوم منتظری که به تعبیر خود آن عزیز سفر کرده، حاصل عمرشان به حساب می‌آمد، آن برخورد صریح و قاطع را نمود و وی را از قائم مقام رهبری عزل کرد. حال که در سال 1388 آقای موسوی در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاد، اگر امام زنده بود، با وی چگونه رفتار می‌کرد؟

حضرت امام(ره)، می‌فرمود، پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشورتان آسیب نرسد. حضرت امام خمینی(ره)، ولایت فقیه را همان ولایت رسول‌الله(ص) و در امتداد ولایت الهی دانسته، اطاعت از ولی فقیه را بر هر مسلمان واجب می‌دانستند. حال که موسوی در سال 1388، برخلاف ادعای قبل از انتخاباتش که بر ولایتمداری تأکید داشت، رو در روی ولایت ایستاد و کشور را با این ایستادگی در برابر ولایت با چالش و بحران رو به رو ساخت، اگر امام زنده بود با وی چگونه رفتار می‌کرد؟

حضرت امام خمینی(ره) بارها بر این نکته تأکید داشتند که ملاک حال فعلی افراد است. براین اساس حضرت امام خمینی(ره)، یک ملاک اساسی را هم به همگان برای سنجش این حال ارائه فرمودند که به درد امروز ما می‌خورد. ایشان می‌فرمودند، اگر روزی دشمن از شما تعریف کرد، به خودتان شک بکنید. ببینید چه کاری کرده‌اید که به خاطر آن کار دشمن دارد از شما تعریف می‌کند. از سال 1388 به این طرف، رفتار آقای موسوی، تعریف و تمجیدهای دشمنان را در پی داشته، یا آنان را به خشم و غضب درآورده است؟ پاسخ خیلی روشن است. با وضوح در این پاسخ، اگر امام(ره) زنده بود، با موسوی چگونه رفتار می‌کرد؟ آیا این دلایل مختصر، ما را به این وادی جهت نمی‌دهد که اگر امام(ره) زنده بود، موسوی حتی عمرش به پایان سال 1388 هم نمی‌رسید؟

16 تحریم لغو شده؟ 3 موردش را اسم ببرید

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت به خاطر برجام، 16 مورد تحریم لغو شده است.

به گزارش رجانیوز، مجید انصاری ضمن سخنانی در جمع مردم قزوین که به دعوت علیخانی صورت گرفت، گفت: «دولت در این رابطه (برجام) کاری کرد کارستان و با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه، سایه شوم 16 تحریم پی‌در پی و فلج‌کننده که برخی آنها را کاغذ پاره می‌خواندند را از سر ملت و کشور برداشت.»

رجانیوز نوشت: در صورتی که آقای انصاری همچنان بر نظر خود اصرار دارد، بهتر است تا با صدور بیانیه‌ای رسمی، ضمن شمارش تنها 3 تحریمی که تاکنون بر اساس برجام لغو شده است، افکار عمومی را دراین‌باره روشن کند. در عین حال سوال دیگری هم مطرح است و آن اینکه اگر واقعا 16 مورد تحریم لغو شده، اثر و مابه‌ازای واقعی اقتصادی آن چه بوده است؟!

پادوی گروهک‌های برانداز اعتدال ‌شناس شد!

عضو مشترک حزب منحله مشارکت و گروهک ملی- مذهبی می‌گوید روحانی یک اعتدالگرای عمیق است.

روزنامه دولتی ایران در صفحه اول خود، حمیدرضا جلایی‌پور را «جامعه‌شناس» معرفی کرد و بدون معرفی هویت واقعی نامبرده، یادداشتی را با عنوان «اعتدالگرایی طیف روحانی» به چاپ رساند. جلایی‌پور در این نوشته از اصرار روحانی بر ادامه سیاست‌های وزرای علوم برکنار شده تمجید کرد و افزود: هر چند دانشگاه‌ها تا وضعیت قابل دفاع فاصله دارند اما تلاش‌های روحانی باعث شد فضای امنیتی دانشگاه‌ها بشکند و فضای فعالیت دانشجویی شکوفاتر شود. همه دیدیم مراسم 16 آذر امسال اصلاً قابل مقایسه با دوره‌های دولت قبل نبود.

در مراسم سخنرانی رئیس جمهوری دانشجویان مخالف دولت که 10 درصد جامعه دانشگاهی هم نیستند، 60 درصد وقت را گرفتند و هر چه می‌خواستند، گفتند.

وی می‌افزاید: سطح دوم، توجه به محتوای سخنان رئیس جمهوری در روز دانشجو مبنی بر نقد قدرت از سوی دانشگاه بود. سخنانی که نشان می‌دهد روحانی یک اعتدالگرای سطحی نیست. زیرا اعتدالگرای سطحی موضعی می‌گیرد که به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب؛ اظهارات او بر اعتدالگرایی عمیق حکایت داشت. زیرا از لزوم نقد قدرت دفاع کرد و ضمن اینکه گفت «اشکال ندارد ابتدا از نقد دولت شروع کنید» ولی در واقع همه ارکان حکومت به نقد نیاز دارند... در مجموع دفاع روحانی از ضرورت نقد در جامعه نشان می‌دهد که او دنبال حکمرانی و اداره سطحی و تبلیغاتی جامعه نیست.

یادآور می‌شود روحانی در مراسم روز دانشجو برای مهندس بازرگان که حضرت امام(ره) منافقین را فرزندان عزیز وی معرفی کرده بود، درود فرستاد. در این مراسم و برخی مراسم مشابه در روز 16 آذر شعارهایی در حمایت از فتنه‌گران و آشوبگران سال 88 سر داده شد.

آنچه روزنامه ایران در معرفی حمید رضا جلایی مسکوت گذاشته، سوابق افراطی‌گری و نفاق وی و همچنین نقش‌آفرینی در برابر تب نشریات رادیکال و آشوب‌طلب است. وی مدیر روزنامه زنجیره‌ای جامعه در دوره اصلاحات و از مسافران کنفرانس ننگین برلین بود. جلایی‌پور که بعدها به وسیله پسر و عروسش نقش بیشتری در فتنه‌گری ایفا کرد، در کنفرانس برلین و در جمع عناصر ضد انقلاب سال 1379 گفت: ما صرفاً در روزنامه خودمان یک محدودیت داریم و آن در مورد کسانی است که در خارج از کشور هستند و به خاطر مسائل اوائل انقلاب نمی‌توانیم اسم آنها را با مطالبشان درج کنیم، لیکن چنانچه آنها هم مطالب خود را تحت اسم دیگری (مستعار) بنویسند ما آنها را چاپ می‌کنیم!

او البته بی‌راه نمی‌گفت چنان که بعدها معلوم شد با اسامی مستعار از حسین باقرزاده سازمان منافقین و محسن حیدریان عضو حزب توده مطالبی در روزنامه‌های زنجیره‌ای مورد اشاره چاپ شده است.

رضا علیجانی از اعضای مرکزیت گروهک ملی-مذهبی که هم اکنون متواری است و در فرانسه اقامت دارد 5 خرداد 81 در جلسه مشترک گروهک ملی- مذهبی و حزب مشارکت می‌گوید «شمس‌الواعظین، جلالی‌پور، گنجی و تعداد دیگری از آقایان که فعلاً نمی‌خواهند نامشان فاش شود در جلسه‌ای با ملی مذهبی‌ها بیعت کرده و به ما پیوستند». ابراهیم نبوی از همکاران روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در مصاحبه با جرس (89/2/15) اذعان کرد برخی از عناصر فراری ضد انقلاب که با رسانه‌های بیگانه همکار شدند، همکار روزنامه جامعه بوده‌اند. او برخی اعضای نهضت آزادی، روند جدایی، سلطنت‌طلبان و... و از جمله مسعود بهنود، نوشابه امیری، محسن سازگارا، قاضی‌زاده، مهین گرجی و... را به عنوان همکاران روزنامه جامعه که در بی‌بی‌سی، رادیو فردا و صدای آمریکا مشغول به کارند نام برد.

اعلام «ختم انقلاب»، حمله به مبانی اسلام و انقلاب اسلامی، حمله به دفاع مقدس، و تشویق به اغتشاش و آشوب از جمله کارکردهای مطبوعات زنجیره‌ای مورد اشاره است. کار به آنجا رسید که عطاءالله مهاجرانی وزیر وقت ارشاد با وجود حمایت از این نشریات، ششم دی ماه 77 در مصاحبه با روزنامه اخبار روز تصریح کرد: «روزنامه جامعه ]متعلق به جلایی‌پور[ به چتر حمایتی گروه‌هایی تبدیل شده بود که برای تشکیل یک جبهه سیاسی از این روزنامه سود می‌بردند... به آنها درباره رعایت مبانی دینی تذکر داده و گفته بودم چه دلیلی دارد از کسانی که با نفس دین مسئله دارند دعوت به همکاری کنید؟ شاهد بودیم در این روزنامه گروه‌هایی که از سال 60 به هم پیوستند و در برابر انقلاب قرار گرفتند، تک‌تک داشتند در این رشته گرد می‌آمدند تا سامان یابند؛ مثل جبهه ملی و نهضت آزادی و حتی گروه‌های مارکسیست».

غیبت روحانی در 65 درصد جلسات شوراهای عالی

از 21 شورایی که آمار آنها در رسانه‌ها منتشر شده، روحانی در بیش از نیمی از شوراها شرکت نکرده و در 65 درصد جلسات غیبت داشته است.

به گزارش مشرق، غیبت‌های متوالی رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از آنجایی خبرساز شد که برخی از رسانه‌ها توجه افکار عمومی را به این موضوع جلب کردند. رسانه‌ها با ارائه تصاویری که به طور ملموس صندلی خالی و غیبت‌های متوالی روحانی را نشان می‌داد مطرح کردند که رئیس‌جمهور که «یکی از اعضای حقوقی این مجمع است که بایستی در جلسات حضور داشته باشد، همچون رئیس جمهور پیشین، محمود احمدی‌نژاد، غیبت‌های زیادی در این زمینه دارند و به بهانه‌های مختلف در جلسات این مجمع مهم شرکت نمی‌کنند.»

این خبر واکنش محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم را در پی داشت. آقای سخنگو درباره علت غیبت طولانی مدت رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «علت عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشغله کاری است.»

مشرق با مرور حضور روحانی در 21 شورای عالی که عضو یا رئیس آن است، نوشت: از بین 20 شورای دیگر غیر از شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور بیشترین حضور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی داشته است که در اولی حداکثر 32 و در دومی حداکثر 16 حضور از سوی رئیس جمهور ثبت شده است که البته همین تعداد نصف میزان قانونی برگزاری جلسات این شوراهاست که آیین‌نامه آنها در جدول ذکر شده است.

از 21 شورایی که آمار آنها در رسانه‌ها منتشر شده، رئیس جمهور در 13 شورایی که ریاست آنها را برعهده داشته، هیچ حضوری طی دو سال و سه ماه گذشته نداشته است. نام این شوراها به قرار زیر است: شورای عالی اطلاع‌رسانی، شورای عالی اداری، شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی صادرات غیر نفتی، شورای عالی ورزش، شورای عالی جوانان، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، شورای عالی فضایی، شورای عالی انرژی، شورای عالی حج، شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است.

در بین بقیه شوراها، رئیس جمهور در 4 شورا تنها یک بار شرکت داشته که نام این شوراها عبارت است از: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، شورای عالی اشتغال، شورای عالی آب و شورای اقتصاد.

*********************************

روزنامه قدس **

قدردانی از تجزیه‌طلبان ضد ایرانی در باکو

مشرق: همزمان با تشدید سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان، آکادمی دولتی جمهوری آذربایجان در کنفرانسی ضد ایرانی از فعالیت‌های تجزیه طلبان فرقه دموکرات آذربایجان(21 آذر 1324 شمسی) قدردانی کرد.

بدر: نیروهای ترکیه را نابود می کنیم

خبرآنلاین: هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق به دولت ترکیه درباره باقی ماندن نیروهایش در خاک عراق هشدار داد و اعلام کرد در صورت باقی ماندن این نیروها، آن‌ها را نابود می کنیم.

روایت هاشمی شاهرودی از جلسه با موسوی

مشرق: آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: میرحسین موسوی پیش ما قول داد بیانیه‌ دادن را لغو کند و آقایان هم حاضر بودند که به ایشان برای صحبت در تلویزیون وقت بدهند اما از پیش ما که رفت، نمی‌دانم کدام خنّاسان ذهنش را عوض کردند.

شعار خلیج عربی از سوی شماری خودفروخته

عصر ایران: یونسی، دستیار رئیس جمهور در امور اقلیت ها با اشاره به حوادث اخیر در استان آذربایجان شرقی گفت: جمعی خودفروخته و اغفال شده حرکت کثیف و خطرناکی به نام آذری ها در آذربایجان انجام دادند و شعار خلیج عربی سر دادند.

هاشمی رفسنجانی منتقدان خود را به «كلاغ» تشبیه كرد!

جهان: هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه با یک سایت اصلاح‌طلب، منتقدان خود را به باد توهین گرفت و با توصیف منتقدان خود به کلاغ، گفت: فشار این‌ها روی من هیچ تأثیر ندارد و مثل کلاغ‌هایی هستند که از روی درخت‌ها می‌پرند. برای من این‌گونه است و کاری با آن‌ها ندارم. من همیشه فشار داشتم.

پیوستن اولین نظامی اسراییلی به داعش

شفاف: رسانه‌های صهیونیستی از پیوستن اولین عضو ارتش اسراییل به نیروهای داعش خبر دادند.

۲ دقیقه پس از ریاست، دستورات اوباما را لغو می‌کنم

فارس: «دونالد ترامپ» نامزد جنجالی جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا گفت پس از پیروزی در انتخابات و تنها ۲ دقیقه پس از انجام مراسم تحلیف،‌ دستورات اجرایی باراک اوباما را لغو می‌کند.

واکنش آیت الله مکارم به حوادث جمهوری آذربایجان

الف: آیت الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه ای پیرامون حوادث دردناک اخیر در جمهوری آذربایجان از دولتمردان کشور اسلامى آذربایجان خواست به عواطف و احساسات دینى مردم خود بیشتر احترام بگذارند.

ایران در افغانستان خانه می‌سازد

مشرق: حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که کشور افغانستان خواستار همکاری در زمینه مسکن و طرح‌های مرتبط با آن و نظام تامین مالی شد که قرار است زمینه ایجاد این همکاری‌ها فراهم شود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* شاه بحرین اخیراً در مراسمی عید یهودی حانوکاه (عید انوار) را با مشارکت عناصر صهیونیستی و نمایندگان اقلیت یهودی در کاخ خود در منامه برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، در این مراسم که با حضور «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین برگزار شد «موشه لوین» و نمایندگان اقلیت یهودی در بحرین در کاخ خود برگزار کرد. لوین از عناصر صهیونیست و مدیر انجمن خاخام‌های اروپاست که به‌ دعوت ویژه پادشاه بحرین در این مراسم حاضر شد و مورد استقبال گرم پادشاه بحرین قرار گرفت. وی در طول مراسم کنار پادشاه بحرین نشسته بود. پادشاه بحرین در این مراسم طی سخنانی گفت: «در بحرین طوایف مختلف بدون ترس و نگرانی زندگی می‌کنند. ما از اقلیت یهودی محافظت و شرایط ادای مناسک شان را بدون ترس و نگرانی برای آنها فراهم می‌کنیم.» رژیم منامه طی سالهای اخیر اعتراضات مسالمت آمیز شیعیان این کشور را به بدترین نحو سرکوب نموده است. مقامات ارشد صهیونیست اخیراً بر لزوم تشکیل ائتلافی با حضور اسرائیل و کشورهای عربی برای تضعیف ایران و محور مقاومت تاکید کرده بودند.

* برای نخستین بار، یک زن عضو شورای شهرمنطقه مکه مکرمه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته انتخابات شهرداری عربستان دیروز یکشنبه اعلام کرد سالمه العتیبی موفق شد از شهرک مدرکه به شورای شهر منطقه مکه مکرمه راه یابد. خبرگزاری رسمی عربستان نیز به نقل از اسامه البار رئیس کمیته انتخابات شورای شهرداری اعلام کرد: نتایج اولیه شمارش آرا حکایت از پیروزی سالمه بنت حزاب العتیبی در شهرک مدرکه در منطقه مکه دارد. رای گیری برای انتخابات شورای شهرداری‌های عربستان روز شنبه در حالی آغاز شد که برای نخستین بار به زنان این کشور اجازه داده شد نامزد انتخابات شوند و پای صندوق‌های رای بروند و شخص مورد نظر خود را انتخاب کنند. عربستان تنها کشور جهان به شمار می‌رود که تاکنون فقط مردان در آن حق رای دادن و نامزدی برای انتخابات را داشته‌اند. بیش از 900 زن نامزد کسب کرسی‌های شوراهای شهرداری‌ها شده بودند و این تنها شورای همگانی این کشور به شمار می‌رود که به صورت انتخابی تشکیل می‌شود و حدود شش هزار مرد نیز برای کسب کرسی‌های 284 شورای شهرداری نامزد شده‌اند. اختیارات این شورا محدود به امور محلی از جمله وضعیت خیابان‌ها، بوستان‌های همگانی و جمع آوری زباله است.

*********************************

روزنامه ایران**

استقبال از نامه دوم رهبر انقلاب در «واتیکان»

رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی را نامه‌ای مهم و تأثیر گذار خواند.

«کاردینال پیتر تورکسان»، وزیر دادگستری واتیکان با تأکید بر اینکه« نامه آیت‌الله خامنه‌ای در ایجاد فضای گفت‌و‌گو میان ملت‌ها مؤثر است»، گفت: « به هیچ وجه نباید اسلام و یا هر دین دیگری را با خشونت یکی دانست چرا که پیام ادیان توحیدی پیام الهی و صلح است و هر نوع خشونت را باید به افراد نسبت داد و نه به دین. یکی از عموهای من مسلمان بود و من بخوبی می‌دانم اسلام دین صلح و دوستی است.» «کاردینال تورکسان» تأکید کرد: «ایران و واتیکان باید برای کمک به برقراری صلح و عدالت در جهان با یکدیگر همکاری کنند». رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان، قرار است به دعوت مدیریت حوزه علمیه قم، بهمن ماه برای شرکت و سخنرانی در همایش نقش ادیان الهی در تحقق صلح و عدالت جهانی به قم سفر کند.

اظهارات نماینده آبادان در مورد برگزاری دادگاه رئیس دولت قبل

نماینده آبادان در نطق میان دستور خود با بیان اینکه «نباید مبارزه با فساد را با اغراض سیاسی آلوده کرد»، گفت:«چرا نباید دادگاهی تشکیل شود و آقای احمدی‌نژاد پاسخگوی انتصاب‌ها و قانون‌گریزی‌های دوران خود باشد که منجر به فسادهایی شده است؟».

به گزارش «خانه ملت»، سید حسین دهدشتی افزود:« پرونده‌های متعدد وقطوری همانند فساد 3 هزار میلــــــیارد تومانی، دکل‌های گم‌شده و آهن‌پاره، بابک زنجانی و تخلفات متعدد در تأمین اجتماعی وجود دارد، متهمانی که در دادگاه نقش شاکی را بازی می‌کنند و از جمهوری اسلامی طلبکار می‌شوند مسأله‌‌ای است که از کنار آن نمی‌توان بی‌تفاوت عبور کرد».

نماینده آبادان ادامه داد: «آقای خاوری هم پیش از خروج از کشور محاسن داشت، چفیه برگردن می‌انداخت، در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد؛ همین ظاهرپسندی‌ها موجب ازبین رفتن هزاران میلیارد از سرمایه‌های کشور شد». وی افزود:«بنده به عنوان مسئول تحقیق درباره پرونده شستا در کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی به رویه پیش گرفته شده در مورد آقای مرتضوی اعتراض دارم.»

محسن مهاجرانی با قید وثیقه آزاد است

وکیل مدافع محسن مهاجرانی که بتازگی و پس از ۲۱ روز بازداشت، آزاد شده گفت: « اتهام موکلم، افشای اسناد پرونده دکل نفتی که در یک سایت ضد انقلاب منتشر شده بود؛ اما موکلم، مستند و محکم اثبات کرده که این موضوع، ارتباطی به وی ندارد.»

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با«تسنیم» افزود: «موکلم با صدور قرار وثیقه از سوی بازپرس پرونده آزاد است اما بنا به درخواست بازپرس نمی‌توانیم میزان وثیقه را اعلام کنیم.»

اردوغان: ایران و روسیه عراق را تحریک کردند

رجب طیب اردوغان در واکنش به شکایت بغداد به شورای امنیت از حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه‌ای در خاک عراق مدعی شد: «بغداد به تحریک ایران و روسیه به شورای امنیت متوسل شد».

رئیس جمهوری ترکیه بر ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ای در عراق تأکید کرد و افزود: «حضور این نیروها برای تأمین امنیت سربازان ترکیه‌ای که هزاران نفر از داوطلبان از نیروهای پیشمرگ‌ها را آموزش می‌دهند، ضروری است.»

*********************************

روزنامه خراسان **

نسیم مدعی شد:

ابطحی رئیس دفتر دولت اصلاحات با قرار دادن عکسی از مجلس روضه منزل غلامحسین کرباسچی در صفحه شبکه اینستاگرام نوشت؛ فرزند شهید بهشتی سخنران بود، آقای ناطق نوری هم همین بغل بود که توی عکس نیست، با عبدا... نوری و صفدرحسینی در طول مراسم یواشکی درگوشی کلی درباره مسائل کشور صحبت کردیم و البته عزاداری مختصری هم کردیم. وی از حضور رئیس دولت اصلاحات در این مراسم نیز خبر داد.

انتخاب خبر داد:

رییس پلیس پایتخت از حضور مستمر و فعال تیم های اسکی پلیس کوهستان در محورهای کوهستانی تهران خبر داد.فرمانده انتظامی تهران بزرگ، افزود:تعدادی از ماموران پلیس زن نیز با اخذ آموزش‌های اسکی، در قالب پلیس در پیست اسکی مستقرند تا به همراه دیگر ماموران با مصادیق ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی نظیرکشف حجاب،بدپوششی،مزاحمت نوامیس،آلودگی صوتی و دیگر جرایم اخلاقی برخورد کنند.

آنا نوشت :

محبیان از تئوریسین‌های جریان اصولگرایی می گوید : یکی از کارهای جریان احمدی‌نژاد این است که یک تور خیلی نامرئی را پهن می‌کند که بتواند افراد را جذب خودش کند. یک بخش این تور نامرئی، طیف هواداران آقای جلیلی است. یک طیف دیگر، طیف جبهه پایداری بود که از یک طرف به آقای جلیلی نزدیک است و از طرف دیگر به آقای احمدی‌نژاد نزدیک است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات