صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۹۳۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 2 دی ماه

روزنامه کیهان **

آرزوی انتخاباتی روزنامه صهیونیستی برای تجدیدنظرطلبان

یک روزنامه صهیونیستی انتخابات مجلس و خبرگان را بسیار مهم ارزیابی کرد.

«اسرائیل نشنال نیوز» در گزارشی نوشت: آنچه این روزها در ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است، برگزاری انتخابات آتی پارلمانی و خبرگان در این کشور می‌باشد که قرار است در ماه فوریه 2016 برگزار ‌شود. سؤالی که مطرح می‌شود این است که انتخابات مجلس خبرگان در شکل‌دهی به آینده ایران چه نقشی ایفا می‌کند؟ مجلس خبرگان وظیفه انتخاب جانشین رهبر ایران را برعهده دارد.

سیستم سیاسی ایران طوری طراحی شده است که رهبر نقش بسیار زیادی در تعیین سرنوشت کشور دارد. به همین دلیل است که انتخابات آینده خبرگان، احتمالا یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذاری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. ولی انتخابات پارلمانی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که پارلمان راه را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2017 ایران هموار خواهد کرد. روزنامه‌ صهیونیستی در ادامه نوشت: واقعیت این است که اگر [...] و متحدانش دست بالا را در انتخابات پارلمانی داشته باشند آنها می‌توانند موقعیت بهتری برای به چالش طلبیدن دیگر مراکز قدرت و پیشبرد دستور کار خود داشته باشند. ولی اگر خلاف این وضعیت اتفاق بیفتد، [...] پس از این در مقابل مخالفان در موضع ضعف قرار می‌گیرد.

با سکوت در مقابل دهن‌کجی اوباما می‌خواهید اعتبار ایرانی را حفظ کنید؟!

امضای اوباما پای مصوبه ضدایرانی کنگره درباره ویزا، دهن‌کجی و بی‌احترامی گستاخانه به ایرانیان است.

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در یادداشتی با عنوان «برجام، در قامت قاقا لی‌لی» نوشت: مصوبه اخیر کنگره آمریکا دال بر محدودیت روادید برای ایرانیان و شهروندان کشورهای برخوردار از لغو روادید با آمریکا که در حال تردد به ایران‌اند، با توشیح اوباما مبدل به قانون رسمی ایالات متحده شد. قانونی که یک دهان‌کجی آشکار به برجام و از آن مهم‌تر یک بی‌احترامی گستاخانه به ایرانیان است که به جای تروریست‌های سلفی تحت حمایت ریاض، آنها (ایرانیان) هستند که ناجوانمردانه به خاطر اعمال انجام نداده‌شان از جانب نمایندگان و دولتمردان آمریکا مستحق مجازات تشخیص داده شده‌اند.

دولت روحانی و وزیر امور خارجه برخلاف انتظار و مطابق معمول با شل‌ترین موضع و ساده‌اندیشی مهلک از کنار این «مصوبه ناسپاسانه» گذشتند و خود را به ندیدن زدند!

وی می‌افزاید: جناب آقای روحانی! شوخی‌تان گرفته!؟ جنابعالی همان کسی هستید که در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود در کسوت رئیس‌جمهور خطاب به آمریکائیان فرمودید؛ «با ایرانیان نه با زبان تهدید بلکه با زبان تکریم سخن بگوئید» و در مراسم 16 آذر هفته گذشته نیز با شعف ابراز داشتید «بعضی فکر می‌کنند این دولت (تنها) دولت لبخند است» و نوید آن را دادید که دولت تدبیر و امید به موقع نیز بلد است از موضع قاطعیت و قدرت از منافع ملی ایران و ایرانیان در مقابل گستاخی و زیاده‌خواهی اجنبی سلحشوری کند و به نقل از وزیر خارجه‌تان خطاب به لنترانی‌ غربی‌ها آوردند «یک ایرانی را هرگز تهدید نکنید».

اکنون بفرمائید بعد از وعده بازگرداندن عزت و احترام برای ایرانیان و پاسپورت ایرانیان در جهان (!) و بعد از آن همه مذاکرات فشرده دو ساله و معرفی «برجام» از جانب شما تحت عنوان «عظیم‌ترین پیروزی سیاسی ملت ایران» و به دنبال دادن آن همه امتیاز در حالی که مجددا آمریکائیان بی‌چشم و روئی کرده و ما ایرانیان را بلاگردان مشتی تروریست سلفی تحت امر ریاض، نقره داغ می‌کنند!؟ حال چه اتفاق دیگری باید بیفتد تا به تریج قبای دولت تدبیر و امید بر بخورد و از موضع عزت و حکمت و مصلحت پاسخ گستاخی آمریکائیان را بدهند!؟

حجم مصیبت آنجاست که برخلاف توقع آقای عراقچی نیز به جای آنکه مرهمی بر این زخم ناجوانمردانه بگذارند و در مقام وکیل مدافع ایرانیان باشند در ساده‌اندیشانه‌ترین شکل ممکن نامه وزیر خارجه آمریکا به دکتر ظریف را در مقام حجت صداقت و تعهد قانونی و الزام‌آور آمریکائیان در انجام مسئولیت‌های متقبله در برجام قرار می‌دهند.

سجادی خطاب به جریان سهل‌اندیش و خوش‌خیال خاطر نشان کرد: کاش تا آن اندازه بصیرت داشتید یا لااقل تا این اندازه ساده‌اندیش نبودید و از تجربه «عهدنامه الجزایر» که در رسمی‌ترین شکل ممکن بین نمایندگان قانونی ایران و آمریکا در 1981 به امضا رسید عبرت می‌گرفتید که چگونه واشنگتن در بالاترین سطح در آن عهدنامه تعهد به عدم دخالت در امور داخلی و سیاسی و نظامی ایران داد و ضریب تقیدش به این تعهد تا 48 ساعت و تا فردای آزادی دیپلمات‌هایش از تهران بود و هیچ‌کس هم نتوانست این گستاخی آشکار ایشان را شماتت کند!

وی ادامه می‌دهد: اساسا بیائید در خوش‌بینانه‌ترین شکل ممکن فرمایشات آقای عراقچی را باور کنیم و بپذیریم دولت آمریکا عزمی جزم در عملیاتی کردن تعهدات متقبله در برجام دارد و زیر بار مصوبه کنگره هم نمی‌رود! اما متوجه هستید تمام سانتریفیوژهای ایران با تمام اورانیوم‌های غنی شده ایران و تمام تاسیسات نطنز و فردو و اراک بهانه و ابزاری برای صیانت از حرمت و شانیت و اعتبار و احترام تک‌تک شهروندان ایرانی است! آیا بیرون از محتوای برجام و با پذیرش این ادعا که «برجام در قامت عظیم‌ترین پیروزی ایرانیان است» آیا آن پیروزی در مقابل اسائه ادب و توهین و تحقیر ایرانیان به صفت و کسوت «تروریست بودن» یک ارزن هم ارزش دارد!؟ اگر قرار است تحقق برجام به بهای بی‌وقعی به حرمت و شخصیت و اعتبار ایرانیانی عملیاتی شود که منتخب‌شان در 92 وعده اعاده احترام‌شان در «دنیا» را می‌داد، در آن صورت تصور نمی‌کنید نبود چنان برجامی بمراتب از بودنش جائزتر است!؟ آن هم در موقعیتی که آمریکائیان به کثرت نشان داده‌اند نگاه‌شان به تعهدات بین‌المللی چیزی در حد اهدای «قاقا لی‌لی» برای فریب و تحریص مخالفان سفیه فرض کرده‌شان است!

نگرانی گسترده افراطیون از ائتلاف فراگیر اصولگرایان

اعلام ائتلاف در جبهه بزرگ اصولگرایان، افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی را آشفته و نگران کرده است.

نشانه این نگرانی آمیخته با خشم تیترها و تحلیل‌های مشابه نشریات زنجیره‌ای است. روزنامه اجاره‌ای بهار که قبل از این ولایت امیر مؤمنان(ع) را منکر شده تیتر اول خود را به این عبارت اختصاص داد «ائتلاف اصولگرایی به کام پایداری». و این در حالی است که ائتلاف اصولگرایان حاصل کنار آمدن همه طیف‌ها شامل حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت رهپویان، جمعیت ایثارگران، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری، حامیان لاریجانی و حامیان قالیباف در کنار هماهنگی باجامعه مدرسین و جامعه روحانیت است.

روزنامه آرمان نیز تیتر اول خود رابه این عبارت سراسیمه و خلاف واقع اختصاص داد؛ «نه» لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان- دود سفید از دودکش اصولگرایان بلند نشد. این در حالی است که لاریجانی ضمن اعلام همراهی با ائتلاف اصولگرایان، تشکیل حزب موسوم به رهروان ولایت را به تأخیر انداخته است. برخی اعضای رهروان نظیر جلالی، نعمتی و... دنبال راه‌اندازی حزب و مخالف همراهی لاریجانی با ائتلاف بزرگ اصولگرایان هستند.

روزنامه شرق نیز تیتر زد «پس از لاریجانی، قالیباف هم از ائتلاف اصولگرایان کناره گرفت». و آفتاب یزد در تیتر خود نوشت: «اصولگرایان در آمپاس».

روزنامه حامی دولت نگران شد /راه شیطنت آمریکا را ببندید

یک روزنامه حامی دولت خواستار بستن راه شیطنت آمریکا برای جلوگیری از ضررهای بیشتر در مسیر اجرای برجام شد.

روزنامه جمهوری اسلامی که از روزنامه‌های حامی دولت محسوب می‌شود در سرمقاله‌ای با عنوان «راه را بر شیطنت آمریکا ببندید» نوشت: هر چند جان کری، طی یک مکاتبه رسمی در پاسخ به اعتراض دکتر ظریف ضمن تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن موضوع خاطرنشان کرده که واشنگتن برای رفع تحریم‌ها متعهد است و با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد قانون جدید ویزا مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند، ولی مسئله حیاتی این است که حتی در این صورت همه ابزارها در اختیار آمریکا هستند و واشنگتن هر زمانی که بخواهد و به هر نحوی که مایل باشد از همین ابزارها برای تأثیرگذاری بر منافع اقتصادی ایران سوء استفاده خواهد کرد.

نباید تصور کنیم که حتی اظهارات و مکاتبه اخیر جان‌کری، می‌تواند ناقض مصوبات مجلس نمایندگان آمریکا باشد که اکنون با امضای اوباما رسماً به قانون لازم‌الاجرا تبدیل شده است. اگر اوباما و دستیارانش مخالفتی با این مصوبه داشتند، می‌توانستند از طریق راهکارهای قانونی، با پرهیز از هرگونه اقدام عجولانه و سریع، واکنش مناسبی در این مقوله از خود نشان دهند. از سوی دیگر با مروری بر فهرست 38 کشور موضوع بحث در مصوبه کنگره، بهتر می‌توان دریافت که اصلی‌ترین شرکای اقتصادی- تجاری ایران در این فهرست قرار دارند. این، یک اقدام موذیانه است که واشنگتن برای «بازتعریف تحریم‌ها در قالبی جدید» به آن متوسل شده و تلاش می‌کند یکبار دیگر تحریم‌های مورد نظر خود را به صورتی ظاهراً متفاوت ولی با همان اهداف قبلی تحمیل نماید و سایر کشورها را نیز با خود همراه سازد.

شگرد جدید واشنگتن با این هدف طراحی شده که صرفنظر از تحریم‌های آمریکا، آندسته از تحریم‌هائی را که توسط سایر کشورها رعایت و اجرا شده، مجدداً احیا کند و حتی ابعاد آنرا تقریباً بدون هیچ‌گونه حد و مرزی تعمیم دهد و با تحمیل یک شرایط ویژه، اجرای آنرا تضمین کند. این یک اقدام آشکار در مسیر «نقض برجام» است که مطابق مفاد برجام و در چارچوب تعهدات 5+1 باید از انجام هرگونه اقدام و اتخاذ هر گونه تصمیمی که به منزله احیای شرایط گذشته باشد، اجتناب می‌شد. بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران حق دارد از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود برای جلوگیری از اجرائی شدن «نقض برجام» جلوگیری کند تا از تکرار موارد مشابه نیز اجتناب گردد. واشنگتن مایل است با این تصمیم و اقدام خود واکنش احتمالی ایران و سایر شرکای خود در مذاکرات 5+1 را ارزیابی کند. این بدان معنی است که هرگونه اهمال، سهل‌انگاری و تردید در مورد اصل موضوع و واکنش ایران و سایر کشورهای عضو 5+1، پیامدهای قطعاً ناگواری را به دنبال خواهد داشت. سکوت و بی‌تفاوتی در این مقوله به زیان کشور تمام خواهد شد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: ممکن است این ذهنیت ایجاد شود که برای حفظ برجام، شاید تصمیمات تلافی‌جویانه و توقف اجرای برجام به مصلحت نباشد. اما دقیقاً برای حفظ برجام و دستاوردهای آن لازم است جدی بودن ایران به آمریکا گوشزد شود و مشخص گردد که تعهدات برجام یکطرفه نیست که الزاماتی را صرفاً برای طرف ایرانی فهرست کند ولی نخستین اقدامات سایر طرف‌ها ملازم «نقض برجام» باشد.

تاجرنیا: روحانی محصول اصلاح‌طلبان است نه طرف ائتلاف آنها

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت گفت روحانی محصول جریان اصلاح‌طلبی است نه محصول ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان.

علی تاجرنیا در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ این سؤال که آقای روحانی نیز در شرایط غیرقابل پیش‌بینی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، آیا وی موفق شد مدیریت مناسبی در این زمینه داشته باشد؟ اظهار داشت: آقای روحانی این شرایط را مدیریت نکرده است. این جریان‌های سیاسی حامی آقای روحانی بودند که نشان دادند به درجه‌ای ‌از رشد و بلوغ سیاسی رسیده‌اند که بتوانند فضای سیاسی کشور را به صورت مثبت و مفید اداره کنند.

وی اضافه کرد: من اعتدال را یک جریان یا گفتمان سیاسی قلمداد نمی‌کنم و اعتقاد دارم اعتدال فاقد هارمونی و تأثیرگذاری یک گفتمان است. اعتدال یک مشی فکری و رفتاری است که با رفتار برخی از شخصیت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب همخوانی دارد. آقای روحانی و نزدیکان ایشان دارای تشکیلات و حزب مشخصی نبوده و در شرایط کنونی نیز فاقد چنین مسئله‌ای هستند. آقای روحانی محصول جریان اصلاح‌طلبی است. ایشان محصول ائتلاف جریان اصلاحات و جریان اعتدالگرایی نیست. برخی از این مسئله برداشت اشتباهی دارند و گمان می‌کنند آقای روحانی محصول ائتلاف جریان اصلاحات و جریان اعتدالگرایی است. این در حالی است که اصلاً چنین ائتلافی شکل نگرفته و آقای روحانی محصول مستقیم جریان اصلاح‌طلبی است.

وی همچنین با انکار حزب اعتدال و توسعه گفت: شاید برخی گمان کنند حزب اعتدال و توسعه خاستگاه آقای روحانی بوده و ایشان با کمک این حزب به قدرت رسیده‌اند. این در حالی است که حزب اعتدال و توسعه تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری عملاً تعطیل بود و پس از پیروزی آقای روحانی نیز موفق نشده از نظر گفتمانی و برنامه‌ریزی به آقای روحانی کمک کند و همه حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توسط اصلاح‌طلبان به شکل‌های مختلف انجام شده است.

تاجرنیا تصریح کرد: «بنده معتقدم حزب اعتدال و توسعه فاقد دو عنصراصلی حزبی است. نخست اینکه در شرایط کنونی اعتدال و توسعه فاقد تشکیلات سازمان‌یافته در استان‌های کشور است. مسئله دیگر اینکه حزب اعتدال و توسعه فاقد گفتمان خاص و مشخص و تأثیرگذار است. این حزب فاقد برنامه جامع، مدون و کاربردی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. به همین دلیل هم من معتقدم باید مرزهای هویتی اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی مشخص شود. تداخل بین جریان‌های سیاسی سبب بی‌اعتمادی مردم و افکار عمومی نسبت به جریان‌های سیاسی خواهد شد. در چنین وضعیتی مردم احساس بلاتکلیفی می‌کنند و گمان می‌کنند عده‌ای برای رسیدن به قدرت و منفعت حاضر هستند از بسیاری از مرزبندی‌های خود عدول کنند.»

وی در ادامه گفته است: آقای روحانی نقش یک فیزیوتراپیست را برای جریان اصلاحات بازی کرد. در شرایط کنونی آقای روحانی سبب فربه شدن جریان اصلاح‌طلبی شده است. این در حالی است که خود ایشان نیز دچار یک دگردیسی سیاسی شده و فارغ از خاستگاه اصولگرایی که داشتند در شرایط کنونی در گفتمان اصلاحات مستحیل شده‌اند. مواضع آقای روحانی در شرایط کنونی با مواضع ایشان در چهار سال گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. اغلب مواضع ایشان مواضع اصلاح‌طلبان است و نزدیکی ایشان به اصلاح‌طلبان بیش از گذشته مشهود و چشمگیر شده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* رئیس‌جمهور الجزایر از عربستان و ایران خواست با هم مذاکره مستقیم کنند. روزنامه «الحیات» عربستان به نقل از یک منبع رسمی در وزارت خارجه الجزایر نوشت بوتفلیقه گفته هدف از این مذاکرات مستقیم بازگرداندن ثبات به منطقه است. براساس این گزارش، «بوتفلیقه این طرح را به «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری ایران که چهارشنبه و پنجشنبه گذشته به الجزایر سفر کرده بود ارائه کرده است». این طرح هفته گذشته به فرستاده ویژه پادشاه عربستان نیز ابلاغ شد. این منبع گفت: «طرح الجزایر شامل درخواست از دو کشور برای مذاکرات مستقیم به منظور حل و فصل درگیری‌های مسلحانه در منطقه [کشورهای] عربی است». روزنامه الحیات با اشاره به اظهارات اخیر برخی مقامات ایران درباره روابط با ریاض، نوشت که موافقت سریع دولت ایران با «علی بن حسن بن جعفر» به عنوان سفیر جدید عربستان در تهران نشانه‌ای از اهمیت روابط با ریاض برای دولت ایران است.

* پایگاه اینترنتی «عرب 48» نوشت: ریاست دانشگاه مرکزی بارسلون (UAB)، تمام روابط و همکاری‌های خود را با موسسات و دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی و همه موسساتی که با اشغالگری در ارتباطند، قطع کرده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این دانشگاه همچنین از موافقت خود عضویت در یک کمپین جهانی با عنوان «اماکن بدون نژادپرستی» خبر داد. این اقدام موفقیت دیگری برای جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی (BDS) به شمار می‌رود. از سوی دیگر، کارگاهی آموزشی در شهر سن سباستین (شمال اسپانیا) با مشارکت فعالان کمیته‌های تحریم رژیم صهیونیستی از آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا برای مشورت، تبادل تجارب و هماهنگی در زمینه تحریم این رژیم برگزار شد.

* «نهضت خلافت بنگلادش» - یکی از تشکل‌های عمده و قدیمی اهل سنت – طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی و ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، حوادث خشونت آمیز اخیر علیه رهبر و مسلمانان نیجریه را محکوم کرد. این نهضت، از سازمان همکاری‌های اسلامی خواست اقدامات لازم برای ایجاد و تعمیق وحدت اسلامی را بعمل آورند.

* مجلس علمای هند در اطلاعیه‌ای حمله به خانه و حسینیه شیخ «ابراهیم زکزاکی» رئیس جنبش اسلامی نیجریه را محکوم کرد و خواستار شناسایی عاملان این حمله شد. این مجلس با انتشار اطلاعیه‌ای از مقام‌های نیجریه‌ای خواست هرچه سریعتر شیخ ابراهیم زکزاکی رئیس جنبش اسلامی نیجریه را آزاد کنند. دربخشی از این اطلاعیه آمده است، حمله به شیعیان نیجریه و به خصوص رئیس جنبش اسلامی این کشور در راستای منافع رژیم صهیونیستی است، زیرا وی فعالانه با شرکت در راهپیمایی‌های مختلف اعمال جنایتکار این رژیم علیه مردم فلسطین را محکوم می‌کرد. مولانا نقوی، عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دبیرکل مجلس علمای هند همچنین با ارسال نامه‌ای به سفارت نیجریه در دهلی نو با محکوم کردن کشتار شیعیان این کشور، خواستار آزادی هرچه سریعتر رئیس جنبش اسلامی نیجریه شد. در روزهای گذشته مسلمانان هند در دهلی نو، حیدرآباد، کشمیر، کارگیل، لکنو و دیگر شهرها با برپایی تجمع جنایت نظامیان نیجریه را محکوم کردند.

*********************************

روزنامه خراسان**

انتخاب مدعی شد :

علی مطهری در واکنش به این موضوع که به گمان کیهان، مخالفان خط امام به مثلث هاشمی، روحانی و سیدحسن خمینی دل بسته‌اند، گفت: تحلیل‌های مبتنی بر مثلث و مربع و این‌که بگوییم مخالفان به این مثلث دل بسته‌اند، همه حدس و گمان‌های توأم با بدبینی است.وی در واکنش به گزارش کیهان علیه سیدحسن خمینی اظهار کرد: تحلیل کیهان مثل اکثر تحلیل‌های آن اشتباه و بیشتر امنیتی و اطلاعاتی است.

پارس نیوز مدعی شد :

شنیده شده که پرکارترین وزیر کابینه دولت سابق قرار است از تهران یا یکی از شهرهای اطراف، نامزد انتخابات مجلس شود.احتمالا «علی نیکزاد» وزیر سابق مسکن و شهرسازی در صورتی که رای لازم را در شهر تهران داشته باشد از این حوزه انتخابیه نامزد می شود ولی برخی خبر می دهند احتمالا نیکزاد از حوزه انتخابیه «رباط کریم و بهارستان» نامزد انتخابات مجلس دهم خواهد شد. گفته می شود دلیل اصلی حضور وی در این حوزه انتخابیه این است که در میان شهرهای مختلف بهترین پروژه مسکن مهر در این منطقه انجام شد و رضایت بالایی نسبت به آن شکل گرفته است.

تابناک مدعی شد:

محمدرضا توکل صدیقی نایب رئیس اول اتحادیه ناشران و عضو شورای سیاست گذاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت:درنشستی که میان مدیران وزارت ارشاد و یکی از مسئولین دفتر رهبری که امر نظارت بر مصلی را بر عهده دارند برگزار شد ، عنوان کردند که نظر رهبری هم این نیست که مصلی تنها محل نماز باشد نظر ایشان این است شاید در این مسئله عجله شده که صرفا مصلی نام نهادند زیرا باید به مرکز فرهنگی تبدیل شود.

شفاف نیوز مدعی شد :

بر اساس شنیده ها از منابع آگاه الهام چرخنده بازیگر سابق سینما برای ثبت نام در انتخابات مجلس به وزارت کشور خواهد رفت.چندی پیش در گفت و گوی حاشیه ساز رضا رشید پور با الهام چرخنده در برنامه دید در شب او اعلام کرده بود: اگر نیاز باشد در انتخابات مجلس شرکت می کنم.

ایران هسته ای مدعی شد :

وب سایت روزنامه نگاری پژوهشی پولیتیکو اعلام کرد اگر هم آمریکا بخواهد در قانون جدید محدودیت ورود بدون روادید به آمریکا استثنائاتی در نظر بگیرد، این استثنا صرفا شامل حال بازرسان اروپایی خواهد شد که پس از آغاز اجرای برجام به ایران سرازیر خواهند شد!این وب سایت آمریکایی این مطلب را در تحلیل محتوای نامه ای منتشر کرده که جان کری به ظریف نوشته و در آن اعلام کرده شاید دولت آمریکا اجرای قانون جدید ویزا را در برخی موارد مرتبط با ایران متوقف کند.

پایش مدعی شد :

جبهه پایداری حتی اگر ریاست محمدرضا عارف بر مجلس آینده را بپذیرد اما هرگز به ریاست علی لاریجانی رضایت نخواهد داد.در هفته‌های اخیر رایزنی‌های شیوخ اصولگرا برای متقاعدکردن رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در ائتلاف اصولگرایان شدت یافته‌ اما منابع نزدیک به این جناح می‌گویند که بعید است توافق نهایی در این زمینه حاصل شود.

تابناک خبرداد :

محمود علیزاده طباطبایی در خصوص اخباری مبنی بر اینکه پرونده محمدعلی طاهری سرکرده عرفان حلقه به شعبه 26 دادگاه انقلاب بازگشته است، گفت: من امروز به دادگاه مراجعه کردم، آنها اعلام کردند که حکم نقض شده اما هنوز پرونده نرسیده است.وی با بیان اینکه ما پیش‌بینی می‌کردیم حکم صادره نقض شود، گفت: حکمی که صادر شد به استناد قانون سال 92 بود در حالی که این حکم نسبت به عملی که سال 89 اتفاق افتاده بود صادر شده بود به همین دلیل رأی غیرقانونی محسوب می‌شد.

*********************************

روزنامه ایران**

تعلیق قوانین جدید صدور روادید برای رضایت ایران

درحالی که کنگره امریکا قانون صدور روادید را برای کسانی که به ایران سفر کرده‌اند تصویب کرده«فاکس نیوز» اعلام کرد: «کاخ سفید قوانین جدید صدور روادید را برای راضی کردن ایران معلق کرد». به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «فاکس نیوز» در این گزارش آورده است:«کنگره امریکا به تازگی، محدودیت‌های بیشتری را در خصوص صدور روادید برای کسانی که به ایران سفر کرده بودند، تصویب کرد. طبق گزارش ها، مقامات ایران از آن گلایه دارند که قوانین جدید به شکل ناعادلانه، مسافران به این کشور را هدف قرار می‌دهد و احتمالاً به تجارت‌های بین‌المللی با امریکا لطمه خواهد زد».

یونسی پیگیر جرم‌انگاری اهانت به مقدسات اقلیت‌ها

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اعلام کرد که پیگیر جرم‌انگاری «توهین به مقدسات ادیان و مذاهب اقلیت ها» است. به گزارش «ایسنا»، علی یونسی طی سخنانی در نشست شورای هم اندیشی اقوام و اهل سنت، گفت: «پیگیر این موضوع هستم تا اهانت و توهین به مقدسات ادیان و مذاهب اقلیت‌ها جرم محسوب شود». وی با بیان اینکه «رهبر معظم انقلاب هم اهانت را حرام دانسته‌اند»،افزود:« کسی نباید حق داشته باشد به مقدسات ادیان و مذاهب توهین کند. این مسأله باید قانونی پیگیری شود و مجازات برای آن تعیین کنیم». وی با تأکید بر اینکه «تشکیل چنین جلساتی می‌تواند در مشورت دادن به دولت و نهادهای مذکور کمک شایانی کند»، ادامه داد:«بناست هر از چندگاهی این جلسات تشکیل و کمیسیون‌ها به صورت منطقه‌ای تشکیل شود. البته ما هر هفته همفکری مداوم داشته‌ایم و به آینده چنین نشست‌هایی نیزامیدوار هستیم.» به گزارش ایرنا، یونسی همچنین در دیدار با رهبر و اعضای انجمن صابئین مندایی ایران گفت: «با توجه به فتوای راهگشای رهبر معظم انقلاب در اهل کتاب بودن دین صابئین و حقانیت این دین کهن و یکتاپرست و افزودن نظر فقهای دیگر، می‌توان آن را به عنوان یک ماده الحاقی به ادیان رسمی دیگر ملحق کرد.»

انتقاد مطهری از پخش نشدن مصاحبه فردوسی‌پور با ظریف و توضیح صدا و سیما

علی مطهری با انتشار متنی در «اینستاگرام» خود، از پخش نشدن مصاحبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در برنامه «نود» انتقاد کرد. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اشتیاق خود برای دیدن این برنامه و اطلاع از پخش نشدن آن به دلیل مخالفت مسئولان صدا و سیما، نوشت: «پیگیر موضوع شدم. گفتند چون قبلاً خبر پخش مصاحبه منتشر شده، عده‌ای مخالفت کرده‌اند و منطق مخالفان از جمله روزنامه وطن امروز این بود که چون آقای ظریف نماد یک جریان سیاسی است و برنامه نود بینندگان زیادی دارد پخش این مصاحبه در روند انتخابات آینده تأثیر خواهد گذاشت پس نباید پخش شود.» وی، این منطق را «توهین به شعور مخاطبان برنامه نود» دانست و افزود: «این منطق معتقد است مخاطبان این برنامه با دیدن یک مصاحبه گرایش سیاسی خود را تغییر می‌دهند.» مطهری ادامه داد: «از آن طرف دیدم قبل از برنامه نود، آقای حداد عادل که کاندیدای انتخابات مجلس است، در وقت کافی درباره شب یلدا صحبت کرد و به شعرخوانی پرداخت. این یعنی سیاست یک بام و دو هوا و منطق دوگانه. اگر این کار اشکالی ندارد – که به نظر من چندان اشکالی هم ندارد – پس چرا جلو پخش مصاحبه آقای ظریف که کاندیدا هم نیست گرفته شد؟». مطهری در پایان نوشت: «آقای سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما به اصل آزادی بیان و اصل بی‌طرفی در اداره این سازمان توجه کافی داشته باشند.»در همین رابطه، روابط عمومی صدا و سیما نیز با انتشار اطلاعیه ای در این باره توضیح داد. به گزارش «ایرنا» در این اطلاعیه با اشاره به این که «گفت‌وگو و مصاحبه با رجل سیاسی، مذهبی و شخصیت های مختلف تابع میل و نظر شخصی تهیه کننده یا عوامل برنامه نیست» آمده است: «در موضوع مصاحبه مجری برنامه ورزشی نود با رئیس دستگاه دیپلماسی هیچگونه درخواستی از سوی شبکه سه سیما برای انجام مصاحبه با جناب آقای دکتر ظریف ارسال نشده است و مجری برنامه شخصاً و بدون اطلاع و هماهنگی با شبکه به انجام این مصاحبه و اعلام خبر پخش آن مبادرت ورزیده است.» این اطلاعیه با اشاره به این‌که «برنامه ورزشی نود، یک برنامه صرفاً ورزشی و آن هم در حوزه فوتبال است» می‌افزاید: «درباره اینکه وزارت امور خارجه نامه رسمی از طرف مسئولان سازمان را برای انجام مصاحبه درخواست نکرده است خود باید پاسخگو باشد، اما اینکه تهیه کننده بدون اطلاع و هماهنگی با مسئولان شبکه اقدام کرده است، از سوی سازمان پیگیری می شود.»صدا و سیما در اطلاعیه خود به این موضوع اشاره‌ای نکرده که محتوای مصاحبه با وزیر امور خارجه دارای چه اشکالاتی بوده که از پخش آن جلوگیری شده است و آیا براساس آنچه که در رسانه‌های مختلف و در گفت و گوهای بسیاری از مردم مطرح می‌شود، صرفا سلیقه‌های سیاسی گردانندگان سازمان و هشدارهای گروه‌ها و رسانه‌های تندرو مانع از پخش برنامه‌ای شده که می‌توانست مورد توجه شمار زیادی از مردم قرار گیرد؟

ادعای امارات درباره توقیف یک کشتی ایرانی

مقامات امنیتی امارات متحده عربی مدعی شدند، یک کشتی ایرانی حامل قاچاق انسان و مواد مخدر را توقیف کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، آنها همچنین ادعا کردند که ناخدای این کشتی قصد داشته دو ایرانی را نیز قاچاق کند.هنوز این خبر از سوی مقامات مرزی و وزارت خارجه کشورمان تأیید نشده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

موشکباران تاسیسات نفتی آرامکو

یگان موشکی ارتش یمن بامداد سه‌شنبه شرکت مشهور نفتی عربستان‌سعودی، آرامکو را هدف موشک قاهر-1 قرار داد. سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد این موشک به هدف اصابت کرده و خسارت‌هایی بر جای گذاشته است. به گفته او، این اقدام در ادامه عملیات مرحله اول از اجرایی کردن گزینه‌های راهبردی هجومی یمنی‌ها در مقابل 10 ماه حملات بی‌وقفه ائتلاف عربستان‌سعودی به یمن است. در عین حال، منابع سعودی مدعی شدند پدافند هوایی عربستان موفق شده با 2 موشک اسکاد که از یمن شلیک شده است، مقابله کند.

طرح دولت لبنان درباره زباله‌ها

جلسه فوق‌العاده هیات دولت لبنان شامگاه دوشنبه به ریاست تمام سلام، نخست‌وزیر این کشور برای حل پرونده مزمن دفن زباله‌های خانگی تشکیل شد و تصمیم گرفت زباله‌های سخت به خارج از این کشور صادر شوند. سلام در پایان این جلسه 6 ساعته در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دولت لبنان موفق شد سرانجام پرونده بحران دفن زباله‌ها را که مشکلات زیادی بویژه در مسائل زیست‌محیطی برای کشور ایجاد کرده بود، ببندد.

4 سال حبس برای نویسنده عربستانی

دادگاهی در عربستان‌سعودی یک نویسنده اصلاح‌طلب را به 4 سال زندان و 15سال ممنوعیت از نوشتن محکوم کرد. زهیر کتبی 4 ماه پیش به خاطر دعوت به اصلاحات بازداشت شد. دادگاه این نویسنده را همچنین به 100 هزار ریال سعودی (حدود 27/26 هزار دلار) جریمه نقدی و ممنوع‌الخروج بودن به مدت 5 سال محکوم کرد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر ماه آگوست گذشته از بازداشت زهیر کتبی 62ساله بعد از حضور در یک برنامه تلویزیونی که در آن افکار خود را درباره اصلاحات سیاسی در عربستان مطرح کرده بود، خبر داد.

کشف سوء قصد نظامیان علیه سیسی

برخی منابع در دستگاه قضایی مصر اعلام کردند دادگاه نظامی این کشور حدود 2 هفته قبل به شکل خیلی سری 3 افسر ارتش را به اعدام محکوم کرده است. این منابع افزودند این 3 افسر به چندین اتهام از جمله برنامه‌ریزی برای کودتای نظامی و ترور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر متهم شده‌اند. این در حالی است که یک منبع دیگر گفت این 3 افسر در حال برنامه‌ریزی برای منفجر کردن هواپیمای السیسی در جریان یکی از سفرهای خارجی وی بودند.

آمادگی نظامی روسیه در ارمنستان

روسیه در حال تنگ‌تر کردن محاصره ترکیه این بار از سمت شرق است. پس از استقرار سامانه راداری پیشرفته پدافندی - هجومی اس400 در مرزهای جنوبی ترکیه با سوریه و در شرق مدیترانه و همچنین قدرتنمایی و اخطارهای مداوم رزمناوها و زیردریایی‌های روسی در آب‌های شمال و غرب و جنوب غربی فلات آناتولی- دریای سیاه، تنگه بسفر و دریای اژه و مدیترانه شرقی – حالا مسکو در حال ارتقای نیروها و تجهیزات خود در دومین مرز بالقوه زمینی با ترکیه یعنی ارمنستان است. ارمنستان که دست‌کم به مدت یک قرن و نیم متحد راهبردی روسیه بوده است از نیروهای گارد روسی در مرز خود استفاده می‌کند که حدود 2 هفته پیش تعداد این نیروها در مرز با ترکیه به 7 هزار تن افزایش یافت. اما دیروز نیز طبق اعلام واحد دفاع نظامی جنوبی روسیه، 6 هلیکوپتر هجومی و ترابری مدرن سری ام24 و ام8 به پایگاه نظامی اربونی در ارمنستان گسیل شدند. بدین ترتیب این پایگاه که در همکاری با پایگاه بزرگ گیومری ارمنی‌ها در مرز با ترکیه است به روند تجهیز خود ادامه می‌دهد که این می‌تواند به معنای واکنش فوری روسیه به هر حرکت تهاجمی ارتش ترکیه از سوی شرق باشد. پایگاه اربونی از سال 1995 دایر شده و مجهز به چندین جنگنده میگ روسی است.

***************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات