صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۴۲

اخبار ویژه روزنامه‌های 25 آذر ماه

روزنامه کیهان **

عبور از روحانی اعتدالگرایان ممنوع! اصلاح‌طلبان آزاد!

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در دولت اصلاحات معتقد است اعتدال‌گرایی فاقد گفتمان و پایگاه اجتماعی است و اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی باید با کارت خود بازی کنند نه با کارت روحانی.

محمدرضا تاجیک در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: من جریان اعتدال‌گرایی را یک جریان اجتماعی و یک گفتمان نمی‌دانم و در این زمینه صراحت دارم. به نظر من جریان اعتدال‌گرایی یک «نام» است. اعتدال‌گرایان یک جمعیت خاص هستند که از همگرایی درونی نیز برخوردار نیستند. به نظر من جریان اعتدال‌گرایی دارای «گرانیگاه» و پایگاه اجتماعی نیست. من هسته اصلی این جریان را وابسته به جریان اصلاح‌طلبی تلقی می‌کنم و برای آنها نقش یک کنش‌گر مستقل و تاثیرگذار قائل نیستم. گفتمان اعتدال فاقد حریم مشخص، عناصر مشخص، کرانه و مرز مشخص و درون و برون مشخص است...

من معتقدم جریان اعتدال‌گرا به عنوان یک جریان مستقل و یک گفتمان هژمونیک نمی‌تواند در آینده سیاسی ایران یک آلترناتیو مطمئن برای دیگر جریان‌های سیاسی باشد.

وی اضافه کرد: اعتدال‌گرایان تازگی مطالب جدیدی را در محافل خصوصی عنوان می‌کنند که به گوش ما نیز رسیده و ما از آن بی‌اطلاع نیستیم. من از این مسئله هراس دارم که همین افراد پروژه «عبور از روحانی» را از درون دولت آغاز کنند و برای رسیدن به منفعت و قدرت از گفتمان اعتدال عدول کنند.

مشاور رئیس دولت اصلاحات، انتخابات مجلس را یک فرصت و تهدید همزمان برای اصلاح‌طلبان خواند و گفت: «هدف جریان اصلاحات نباید صرفا تسخیر مجلس باشد. ما باید از هم‌اکنون به فردای پس از تسخیر مجلس بیندیشیم. اگر اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس و ریاست‌ مجلس را در اختیار داشته باشند اما موفق نشوند دری را بگشایند با چالش بزرگ‌تری در آینده مواجه خواهند شد. عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم بیانگر این مسئله خواهد بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آیا قرار است از یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب حمایت کنند یا اینکه دوباره پشت سر آقای روحانی اجماع خواهند کرد ما در اتاق فکر اصلاح‌طلبی درباره دوران پس از حسن روحانی اندیشه کرده‌ایم و یکی از دغدغه‌های بزرگان جریان اصلاح‌طلبی همین مساله است.»

تاجیک در پاسخ این سؤال که آیا پس از دولت حسن روحانی یک دولت اصلاح‌طلب بهتر می‌تواند منافع اصلاح‌طلبان را تامین کند یا یک دولت اعتدال‌گرا؟ گفت: این مسئله بستگی به انتخابات آینده دارد که مشخص شود کارت‌های در دسترس برای بازی کدام هستند و با چه کیفیتی در اختیار جریان اصلاح‌طلب قرار خواهد گرفت. بدون شک هنگامی که هیچ کارتی در اختیار ندارید نمی‌توانید در زمین بازی تاثیرگذار باشید. با این وجود نزدیک‌ترین گزینه ممکن برای جریان اصلاحات پس از دولت حسن روحانی یک دولت اصلاح‌طلب خواهد بود. اصلاح‌طلبان گاهی باید با کارت خود بازی کنند و زمانی که شرایط مناسب نیست می‌توانند با کارت دیگری نیز بازی کنند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ادعای برخی اصلاح‌طلبان درباره ائتلاف با اصولگرایان گفت: عده‌ای در زمان توزیع قدرت دچار تغییر احوالات می‌شوند و چرا عده‌ای در آستانه توزیع قدرت به این نتیجه می‌رسند که باید به جغرافیای مشترک گفتمانی و «جمع‌بودگی» بیندیشند. من این تغییر احوالات را دارای اصالت نمی‌بینم. کسانی که چنین رویکردی را دنبال می‌کنند به صورت قارچ‌گونه در فضای انتخابات رشد می‌کنند و پس از پایان انتخابات از صحنه خارج می‌شوند. نباید اجازه داد این‌گونه افراد برنامه‌های خود را به کل جریان اصلاحات تحمیل کنند. چه کسی به خود اجازه می‌دهد به نام اصلاحات با عده‌ای دیگر دست در دست همدیگر پای کوبان و دست‌افشان برای تقسیم قدرت در آینده برنامه‌ریزی کند؟

همه فهمیدند روزنامه اجاره‌ای نفهمید

در روزی که بی‌توجهی سازمان محیط‌زیست به آلودگی شدید هوا تیتر بسیاری از روزنامه‌ها بود، یک روزنامه اجاره‌ای صفحه اول خود را تبدیل به رپرتاژ آگهی برای رئیس سازمان محیط‌زیست کرد!

روزنامه آفتاب یزد روز سه‌شنبه با درج عکس بزرگ از رئیس‌ این سازمان و اختصاص نیمی از صفحه اول برای وی مدعی شد منتقدان کینه شتری دارند!

این رویکرد به ماجرای محیط‌زیست در حالی است که آلودگی هوای تهران در روز‌های اخیر به وضعیت قرمز رسیده و 7 برابر استاندارد اعلام شده بود اما هیچ خبری از تصمیم‌گیری و تدبیراندیشی مسئولین ذی‌ربط و از جمله سازمان محیط‌زیست نبود. در همان روزی که آفتاب‌یزد رپرتاژ آگهی کینه شتری را تیتر خود کرده بود، روزنامه شهروند وابسته به هلال‌احمر در تیتر اول خود نوشت: «خطر تنفس برای پایتخت‌نشین‌ها - آی آدم‌ها! تهران دارد می‌میرد. مقدار آلودگی‌های هوا در تهران معادل سقوط سالانه 20 هواپیماست». روزنامه آفرینش وابسته به دانشگاه‌آزاد نیز خاطر نشان کرد «طبق اطلاعات سامانه کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت وارد وضعیت قرمز شد». روزنامه وطن امروز نیز این تیتر را انتخاب کرد: «وضعیت قرمز بی‌خیالی! امید مردم فقط به آسمان و باران است».

گفتنی است رئیس سازمان محیط زیست در تداوم رفتارهای غیرمسئولانه، چند ماه پیش در مصاحبه‌ای غیرقانونی با شبکه دولتی انگلیس گفته بود «توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح‌طلبان در مقابل سایر گروه‌های سیاسی می‌دهد»(!)

این نکته نیز شایان ذکر است که «م-و» سردبیر روزنامه آفتاب یزد پس از فریب کروبی و نقش‌آفرینی در فتنه 88 به آمریکا گریخت و به عنوان همکار دون‌پایه صدای آمریکا مشغول فعالیت است.

تیتر و عکس سؤال‌برانگیز یک روزنامه زنجیره‌ای

اظهارنظر سفیر آلمان که دیروز با تیتر درشت و عکس چند ستونی وی در صفحه اول روزنامه اعتماد چاپ شده بود، هم «تأسف‌آور» بود و هم «خنده‌دار». روزنامه اعتماد به نقل از سفیر آلمان در مصاحبه با این روزنامه تیتر زده بود «آماده میانجیگری میان ایران و عربستان هستیم». این اظهارنظر از آن جهت خنده‌دار است که آلمان در معادلات و مناسبات منطقه تقریباً هیچکاره است، ضمن آن که بعد از جنگ جهانی دوم هرگز سیاست خارجی مستقلی نداشته و مواضع و عملکرد آن در سایه و تحت اشراف آمریکا تعریف می‌شود. بنابراین ژست میانجیگری سفیر آلمان در ایران فقط در حد و اندازه یک «گنده‌گویی» و «بزرگنمایی» جایگاه کشور متبوع وی قابل ارزیابی است و با این حال به گونه‌ای پُز میانجیگری میان ایران و عربستان را به خود گرفته است که گویی جمهوری اسلامی ایران از سوی کشور مفلوک و بحران‌زده‌ای مانند حکومت قرون وسطایی آل‌سعود، تحت فشار است و حالا دولت آلمان از جایگاه یک قدرت بزرگ! و صاحب نفوذ در منطقه! قصد دارد در نقش فرشته نجات! وارد ماجرا شده و ایران را از مشکلی که با آن روبرو شده نجات دهد! تیتر و عکس روزنامه اعتماد از این جهت که سفیر و دولت آلمان را در جایگاهی جعلی و یکصد و هشتاد درجه متفاوت و متضاد با جایگاهی که واقعاً دارد، معرفی کرده است تأسف‌آور بوده و تحقیر نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران و نقش تعیین‌کننده و بی‌بدیل آن در منطقه است. خوشبینانه‌ترین علت برای این اقدام تحقیرآمیز روزنامه اعتماد «بی‌خبری» و «کم‌اطلاعی» دست‌اندرکاران این روزنامه از معادلات و مسائل بین‌المللی و منطقه است اگرچه کارنامه نه چندان سفید این روزنامه زنجیره‌ای، جایی برای این خوشبینی باقی نمی‌گذارد. چرا که این روزنامه به بزرگنمایی قدرت‌های غربی، نادیده گرفتن توان و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد و بارها، مقالات شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس را با تغییر نام نویسنده آن به عنوان مقاله و یادداشت تولیدی خود چاپ و منتشر کرده است و... از این روی به آسانی نمی‌توان تحقیر نظام، دولت و ملت ایران از سوی این روزنامه را تصادفی و فقط ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به مسائل و معادلات منطقه تلقی کرد که اگر اینگونه نیست- که امید است نباشد- انتظار آن است که روزنامه اعتماد در اولین شماره بعدی خود به خاطر دست‌کم گرفتن جایگاه ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم و بزرگنمایی درباره دولت آلمان که در معادلات منطقه تقریباً هیچکاره است، از ملت شریف ایران پوزش بخواهد.

گفتنی است اولاً؛ ژست میانجیگری دولت آلمان و بزرگنمایی سفیر این کشور درباره جایگاه منطقه‌ای کشور متبوعش در حالی است که آلمان- آنگونه که اشاره شد- بعد از جنگ جهانی دوم و تقسیم این کشور به چند منطقه تحت مدیریت متفقین، هرگز سیاست خارجی مستقلی نداشته و ندارد و این تحقیر شدگی همواره با اعتراض شدید برخی از جریانات سیاسی فعال در عرصه داخلی این کشور روبرو بوده و هنوز هم هست. اعتراض این جریانات، به وابستگی تحقیرآمیز آلمان است که در گذشته قدرت قابل محاسبه‌ای بوده است. وابستگی آلمان به آمریکا تا آنجاست که مطابق اسناد ویکی‌لیکس نه فقط آمریکا از مقامات بلندپایه آلمان از جمله «مرکل» رسماً جاسوسی می‌کرده است بلکه دولت آلمان، شنود اتباع خود را در اختیار سازمان «سیا» قرار می‌داده است و نیز، تعداد فراوان نمایندگان یهودی صهیونیست در پارلمان آلمان، که ده‌ها برابر نسبت جمعیتی آنان در آلمان است همواره مورد اعتراض مردم آلمان بوده و هست.

با توجه به موارد فوق و نمونه‌های فراوان دیگر، اقدام ضدملی روزنامه زنجیره‌ای اعتماد می‌تواند تعجب و تأسف همراه با تردید را به دنبال داشته باشد.

و بالاخره این نکته نیز گفتنی است که دولت آل‌سعود در شرایط بسیار سخت و شکننده‌ای قرار دارد و بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم از ایران درخواست کرده است که برای خروج آبرومندانه عربستان از یمن پادرمیانی کند، که این خود داستان جداگانه‌ای دارد.

«کلمه سواء» مورد نظر شما از ‌‌BBC انگلیس نازل می‌شود؟!

یک روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید اصلاح‌طلبان و اصولگرایان براساس منطق قرآنی «تعالو الی کلمهًْ سواء» دور هم جمع شوند.

روزنامه اعتماد نوشت: در آیه 64 سوره مبارکه آل عمران برای محاجه با اهل کتاب آمده است که مطابق آن خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌دهد که «بگو ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم، و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد.» پس اگر ]از این پیشنهاد[ اعراض کردند، بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم؛ نه شما». حالا قضیه ما با دوستان اصولگراست. بدون اینکه قصد تطبیق مصداق بر این آیه شریفه باشد، باید بگوییم که در عرصه سیاست نیز می‌توان کلمه مشترکی راپیدا کرد و براساس آن برنامه حداقلی و مشترکی را تنظیم و اجرا کرد. آقای احمد توکلی، نماینده محترم اصولگرای مجلس اخیراً گفت‌وگویی داشته‌اند که با بخش بزرگ آن می‌توان موافق بود، به ویژه آنجا که می‌گویند، «فساد سیستمی، جمهوری اسلامی راتهدید می‌کند.» سپس موارد دیگری را در این زمینه برمی‌شمارند.

این روزنامه می‌افزاید: براساس الگوبرداری از آیه فوق می‌توان گفت که ای دوستان اصولگرا برهمین اساس می‌توانیم بر کلمه مشترکی که میان ما هست بایستیم. به گذشته هم خیلی کار نداریم، البته اگر موافق باشید به آن هم می‌توان پرداخت ولی نگاه را به آینده و موضوعی خاص متمرکز کنیم. موضوعی که به قول آقای توکلی کلیت نظام را دچار مخاطره کرده است؛ و آن فساد نظام‌مند و به قول آقای توکلی سیستماتیک است. فسادی که اگرچه از گذشته بوده است ولی در دوره دولت اصولگرای آقای احمدی‌نژاد روند افزایشی پیدا کرد.

اعتماد همچنین وجود نهادهای نظارتی مستقل از حکومت و دولت را برای مبارزه بافساد ضروری دانست و نوشت: این نهادها وظیفه نظارت و افشاگری و به پرسش کشیدن ساختارهای دولتی و قدرت را دارند. مهم‌ترین ویژگی نیز استقلال آنها از قدرت است. بدون وجود آزادی امکان شکل‌گیری چنین نهادهایی وجود ندارد. صدا و سیما و مطبوعات مهم‌ترین بخش نظام رسانه‌ای آزاد مخالف و مانع فساد نظام‌مند هستند. آزادی مطبوعات هم چیز چندان پیچیده‌ای نیست که نتوان درباره آن به نتیجه رسید. آقای توکلی خودشان سایت دارند، بهتر از هر کس دیگری می‌توانند بفهمند که وجود یک رسانه آزاد تا چه حد مانع از فساد است، مشروط بر اینکه این آزادی، در انحصار یک فرد یا گروه نباشد.

درباره این نوشته روزنامه اعتماد سؤالاتی مطرح است از جمله اینکه آیا مثلاً یک نشریه می‌تواند آزاد از حکومت اما دنباله‌رو سایت دولتی انگلیس (BBC) باشد، تحلیل‌های آن را عیناً بدون ذکر منبع انگلیسی از طرف خود منتشر کند و اگر اعضای این نشریه داخلی مرتکب جنایت‌های متعدد شدند و از کشور گریختند، سر از بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا و رادیو فردا در بیاورند؟! آیا می‌شود نشریه تبدیل به خانه تیمی گروهک‌ها و کارچاق‌کن برخی مفسدان اقتصادی و فرهنگی باشد و بااو بر سر اصولگرایی و اصلاح‌طلبی راستین به توافق رسید؟ به نظر روزنامه اعتماد، هم پیالگی با مفسدانی چون شهرام جزایری و بابک زنجانی یا هم سفره شدن با متهمان برخی مفاسد تأمین اجتماعی و حضور در جشن تأسیس سالیانه آنها، در عالم واقع اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است یاهیچ کدام؟! نیست و عین ستیزه‌جویی با اصول و فسادطلبی است؟!

همچنین جای سؤال است که چرا وقتی بازی تبلیغاتی با نام بابک زنجانی را علم می‌کنند به شجره نامه و ریشه او در دولت‌های سازندگی و اصلاحات نمی‌پردازند و عملکرد همین چند سال اخیر او را برجسته می‌کنند؟ یا چرا فسادهای نفتی کرسنت و استات‌اویل -بزرگ‌ترین فسادها- را درسته ماله می‌کشند و گریبان متهمان آن را در سطح وزیر و مدیر کل نمی‌گیرند؟ یا اینکه چرا ماجرای گم شدن دکل نفتی را برجسته می‌کنند اما وقتی نام پسر وزیر ارشاد دولت اصلاحات در همین پرونده به میان می‌آید، ناگهان فتیله را به طور کل پایین می‌کشند و روی خود را به طرفی دیگر می‌گردانند؟ آیا با این سوابق تیره و تار می‌شود به امثال احمد توکلی پیشنهاد رجوع به «کلمه سواء» میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را داد و در عمل سودای استخدام افراد برای مافیای فساد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را در سر پروراند؟!

کناره‌گیری آیت‌الله مقتدایی از جلسات انتخاباتی ناطق و لاریجانی

عضو جامعه مدرسین می‌گوید مقتدایی از جلسات وحدت لاریجانی و ناطق کنار کشیده است.

حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برنامه جامعتین برای وحدت اصولگرایان به نامه نیوز گفت: آیات موحدی کرمانی، مصباح یزدی و یزدی سه جلسه تاکنون داشته‌اند و هفته گذشته نیز جلسه‌ای داشتند و بحث‌شان در این است که ما نیز در کلیت از وحدت اصولگرایان حمایت می‌کنیم اما اینکه بخواهند برای هر استان و یا شهرستان مصداق‌ها را مشخص کند را رد می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: اخیراً نامه‌ای را آقای حداد و برخی دیگر از آقایان اصولگرا برای این سه نفر نوشته‌اند و در این نامه گزارشی از روند کارها و فعالیت‌های انجام شده برای وحدت اصولگرایان را ارائه کرده‌اند و این نامه در جلسه هفته قبل نیز قرائت شده است. آقایان اصل اصولگرایی را مورد تأیید قرار می‌دهند و حتی گفته‌اند که اگر اصولگرایان برای وحدت به مشکلی برخورند آمادگی دارند که این مشکلات و اختلافات را حل کنند.

وی ادامه داد: تاکنون که جلساتی میان رهپویان، پایداری‌ها، ایثارگران و مؤتلفه برای وحدت تشکیل شده است و گویا آقایان نظر دارند که همانند دوره هشتم چند نفر به عنوان داور از بین روحانیون انتخاب شوند که برای این موضوع نیز به یک نتیجه کلی رسیده‌اند و بعد از این نیاز است کسانی که هنوز به مجموعه نپیوسته‌اند به این مجموعه بپیوندند.

آشتیانی در مورد نشست لاریجانی، ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری و اینکه آیا این نشست شکل‌گیری جبهه‌بندی جدیدی در جریان اصولگرایی نیست گفت: ظاهراً آقای مقتدایی خودش را از این گروه کنار کشیده است و فکر نمی‌کنم این گروه به جایی برسد ولی بنا این است که با این آقایان صحبت شود تا آنها نیز به این وحدت بپیوندند.

مجلس به لایحه بودجه رسیدگی کند یا برنامه ششم توسعه؟!

تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه توجیه‌ناپذیر است؟ مجلس چگونه می‌تواند همزمان برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 را بررسی کند؟

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: نهایی شدن به موقع بودجه یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که به انضباط مالی دولت و سایر حوزه‌های اقتصادی کمک بسیار شایانی خواهد کرد. از سوی دیگر، تأخیر در نهایی شدن بودجه می‌تواند زمینه بلاتکلیفی، عدم اطمینان و نهایتاً افزایش آسیب‌های احتمالی در زمینه تصمیم‌گیری را در اقتصاد افزایش دهد.

این روزنامه حامی دولت با اشاره به تأخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس افزود: دولت که باید لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 را پیش از نیمه آذر ماه به مجلس ارائه می‌کرد تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد. اگرچه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نظر رئیس جمهوری برای ارائه همزمان این دو لایحه را علت این تأخیر عنوان نموده و بابت آن هم از مجلس عذرخواهی کرده است اما نمی‌توان این همزمانی را توجیه مناسبی برای تأخیر در ارائه لایحه بودجه قلمداد کرد. نکته نگران‌کننده‌تر این است که در حال حاضر مشخص نیست مجلس چگونه می‌تواند به بررسی همزمان دو لایحه مهم بودجه و برنامه ششم بپردازد؟ آن هم در شرایطی که در اسفند ماه انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و طبعاً بخش زیادی از انرژی و وقت نمایندگان مجلس صرف این انتخابات خواهد شد.

روزنامه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه این کم‌توجهی به چه کسانی و یا چه بخش‌هایی از دولت مربوط می‌شود موضوعی است که نه این مقاله در صدد مشخص کردن آن است و نه سودی به حال اصل ماجرا دارد. آنچه مهم است این است که دولت یازدهم از رهگذر این تأخیر زیر سؤال می‌رود کما اینکه بررسی همزمان لایحه بودجه کل کشور و برنامه ششم توسعه نیز کار مجلس را مشکل می‌کند. حق این بود که برنامه ششم قبل از بودجه سال 95 به مجلس ارائه می‌شد تا مجلس بعد از فراغت از بررسی و تصمیم‌گیری در مورد آن و با توجه به اقتضائات مندرج در آن، به بررسی لایحه بودجه 95 کل کشور می‌پرداخت.

*********************************

روزنامه قدس **

کری: اسد نباید فوری برود

جهان: جان کری، وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با نیویورکر تأکید کرد که هیچ کس خواهان نابودی نهادهای دولتی در سوریه نیست و به همین دلیل نمی‌توانید خواستار ترک فوری قدرت توسط اسد شوید.

تنها خبری که «بی‌بی‌سی» از نیجریه منتشر کرد

مشرق: در روزهای اخیر حادثه فاجعه باری برای شیعیان نیجریه رخ داد و بی بی سی که مدعی بی طرفی در رسانه‌های غربی است؛ هیچ اشاره ای به این خبر نکرد و تنها خبر پولشویی در نیجریه را مخابره کرد.

تحریم انتخابات، نادرست است

ایسنا: صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در همایش «انتخابات پیشرو» یادآور شد: شعار تحریم انتخابات از اردوگاه کسانی است که خیرخواه مردم نیستند و در مجموع تحریم انتخابات، کاری غلط است.

ايدئولوژی زدايی از سياست خارجی بی مبناست

ایرنا: سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: از عرصه سياست نمی‌توان انديشه و ايدئولوژی‌زدايی كرد؛ اینكه می‌گويند، سياست خارجی را بايد ايدئولوژی زدايی كرد، سخن بی مبنایی است.

استادان غرب‌گرا دیکتاتورترین افراد هستند

مهر: سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج، دیکتاتورترین آدم‌ها را اساتید غرب‌گرای دانشگاه‌ها دانست و گفت: آن‌ها به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند، دانشجو حرفی خلاف علوم انسانی غربی بزند، بلکه می‌خواهند نظریه‌های غربی را به زورتحمیل کنند.

«طلایی» از شورای شهر تهران استعفا داد

فارس: مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران به دلیل بد رفتاری رئیس شورای شهر با شورایاری‌ها، از عضویت در شورا استعفا داد.

در انتخاب رئیس جمهور لبنان دخالتی نداریم

تسنیم: محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان در گفت و گو با «الجمهوریه» گفت: انتخاب رئیس جمهور لبنان را امری داخلی می‌دانیم و بر عهد خود در دخالت نکردن در این زمینه پایبندیم.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

تجربه‌ای ارزشمند برای آینده کشور

بسم‌الله الرحمن الرحیم

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با صدور قطعنامه‌ای، بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صحه گذاشت. این قطعنامه براساس گزارش «یوکیو آمانو»‌ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده که طی آن صحت عملکرد جمهوری اسلامی ایران و صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشور مورد تایید قرار گرفته بود.

بدین ترتیب نه تنها مدیر کل آژانس بلکه شورای حکام نیز به صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعتراف کردند و پرونده ایران درخصوص ادعاهای نادرست غرب پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای با اهداف نظامی برای همیشه بسته ‌شد و کلیه قطعنامه‌های ضد ایرانی سابق شورای حکام نیز لغو گردیده است.

این در واقع پایانی بر یک دوره 12 ساله فشار، تهدید و تحریم ظالمانه علیه ایران است که از ابتدا اقدامی خلاف و به شدت ضدانسانی بود و صرفاً براساس شایعات بی‌اساس و ادعاهای موهومی شکل گرفت و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های عینی ادامه یافت. اگرچه گزارش آژانس همواره با تایید و تاکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی ایران همراه بود لکن با این جمله تمامی گزارش به زیر سئوال می‌رفت که آژانس نمی‌تواند درباره مطالبی که اعلام نشده، اظهارنظر کند و مطمئن باشد که غیر از آنچه اعلام شده، اطلاعات دیگری وجود ندارد.

علاوه بر این، در طول آن دوران شوم، برخی طرف‌ها و بیشتر از همه، آمریکا با ارائه اطلاعات دستکاری شده و مجعول و به نقل از منابع معاند ادعاهای غیرقابل اثباتی را مطرح می‌کردند که این پرونده همچنان مفتوح بماند. اکنون بهتر از گذشته روشن است که آن ادعاهای واهی تا چه اندازه بی‌پایه بوده و صحت اظهارات و عملکرد جمهوری اسلامی ایران در این خصوص به جهانیان اثبات گردید. طبعاً باید طرف‌های مقابل در قبال رفتار و مواضع سئوال‌برانگیز خود پاسخگو باشند و علت وارد ساختن آنهمه اتهامات بی‌پایه، فشارهای بی‌دلیل و تحریم‌های ظالمانه را بیان کنند و در پیشگاه ملت‌ها و مشخصاً ملت بزرگ ایران توضیح دهند که رمز و راز آنهمه خلاف‌گوئی و رفتار ظالمانه و غیرانسانی چه بوده است؟

اگر قرار بود دولت‌ها در قبال رفتار، عملکرد و موضع خود در معرض قانون و عقل و منطق ارزیابی و محاکمه شوند، قطعاً طرف‌هائیکه اتهاماتی این چنین بی‌اساس را مطرح می‌کردند، باید بخاطر عملکرد ضدانسانی خود محاکمه و مجازات شوند ولی افسوس که سازوکار و قدرت در جهان بگونه‌ای نیست که چنین محاکمه‌ای صورت بگیرد و خاطیان مجازات شوند.

جا دارد در اینجا و در مقطع کنونی که زحمات گروه مذاکره کننده به نتیجه رسیده و به برکت استقامت مثال زدنی ملت و رهنمودهای رهبری، دولت یازدهم توانسته این اقدام جدی، موثر و کارآمد را به انجام برساند، از تمامی کسانی که در این زمینه تلاش کرده‌اند، ستایش و قدردانی شود. باید به کسانی خسته نباشید بگوئیم که با صبر و استقامت و شجاعت و پایمردی خود توانستند راهی را هموار کنند که انصافاً هموار نبود و مسیری را طی کنند که سخت و ناپیمودنی به نظر می‌آمد. آنها در این راه با تمامی ناملایمات و کج‌اندیشی‌ها مقابله کردند و ملامت تنگ نظران را تحمل نمودند ولی از پا ننشستند تا میوه شیرین استقامت در این راه را به مردم تقدیم نمایند. حتی اگر از این عزیزان هم کسانی قدردانی نکنند، باز هم ذره‌ای از عظمت کارشان کم نخواهد شد و در پیشگاه خداوند ماجورند.

در این میان لازم است از کسانی گلایه کرد که این روزها طلبکارانه عمل می‌کنند و با جوسازی‌های خود تلاش می‌کنند از یکطرف سطح انتظارات جامعه در قبال پیامدهای اجرای «برجام» را بالا ببرند و از طرف دیگر با سیاه‌نمائی و گزافه‌گوئی، به توقعاتی دامن بزنند که خود می‌دانند غیرواقعی است. آنها اصرار می‌ورزند که شیرینی پیروزی‌ها را در کام مردم عزیزمان تلخ سازند و چنین وانمود کنند که گوئی اتفاقی نیفتاده و آنچه رخ داده تنها شایسته تقدیر نیست بلکه باید دست‌اندرکاران را ملامت نمود! باید پرسید که همین جماعت طلبکار و بی‌انصاف در آن دوره تلخ و تاسف بار 8 ساله کجا بودند که دولت‌های نهم و دهم، کشور را به لبه پرتگاه بردند و قطعنامه‌ها را کاغذ پاره خواندند و با خرابکاری و ندانم کاری‌های خود شرایطی را بر کشور تحمیل نمودند که دشمن از هر اقدام و حرکت و موضع آنها سوءاستفاده کرد؟ چطور ممکن است آن کسی که خود را آگاه از بسیاری مسائل کشور به ویژه در پرونده هسته‌ای می‌داند، از این نکته اساسی غافل باشد که ترمیم خرابی‌ها و جبران مافات و عبور از عواقب ندانم کاری‌های آن دوره 8 ساله که 6 قطعنامه علیه کشور صادر شد، نیاز به زمان دارد و صبر و پشتکاری می‌خواهد که ملت و کشور و نظام فرصت یابد از این عقبه‌های سخت و سرنوشت ساز عبور کند.

چشم انداز آینده روشن است ولی ملت بزرگ ما در این زمینه آموخت که سرنوشت خود و زمام امور کشور را دردست عناصری قرار ندهد که با رجزخوانی‌های عوام فریبانه، پیامدهای پر هزینه‌ای را متوجه نظام و کشور کنند ولی باز هم خود را طلبکار و حق به جانب معرفی نمایند.

اکنون پرونده اتهامات بی‌اساس موسوم به «پی‌ام دی» بسته شد و این تجربه‌های ارزشمند که البته برای ملت ما بسیار گران و سخت به دست آمده، باید حاوی درس‌های زیادی باشد که از این پس با هوشمندی و درک و درایت بیشتری برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند و کار رابه عناصر کاردانی بسپارند که اهل رجزخوانی و عوام فریبی نباشند و با تصمیمات و اقدامات صحیح، بجا و عقلانی خود، راه پرفراز و نشیب سعادت ملت و پیشرفت کشور را با هزینه‌های کمتری هموار سازند.

*********************************

روزنامه خراسان**

سایت پایش مدعی شد :

محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای حسن روحانی که در ایام انتخابات و در زمان انتخاب کابینه جدید، از نزدیک‌ترین دستیاران روحانی قلمداد می‌شد، مدت‌هاست که از حلقه اطرافیان روحانی کنار گذاشته شده است و به زودی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کرواسی جایگزین محمدابراهیم طاهریان‌فرد خواهد شد.

مشرق خبرداد :

طی روزهای اخیر حادثه فاجعه باری برای شیعیان نیجریه رخ داد و قلب میلیون‌ها انسان از چنین رخدادی اندوهگین شد. اما با این وجود سایت بی بی سی انگلیسی که مدعی بی طرفی در رسانه‌های غربی است؛ هیچ اشاره ای به این خبر نکرد.

صراط نیوز نوشت :

آیت ا... رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی درباره شورای رهبری و نظارت مجلس خبرگان به ولی فقیه، با بیان اینکه، هاشمی رفسنجانی نباید بحث‌های علمی را با مقاصد سیاسی خاص مطرح کند، تاکید کرد: اگر ایشان در پی بحث علمی و فقهی است، باب گفت‌‌وگوی منطق در محافل علمی برای ایشان باز است و می‌تواند مدعای خود را به بحث بگذارد اما اینکه بحث‌های خاص سیاسی را با اهداف باطل سیاسی مطرح می‌کند، به نظر حقیر ارزش پاسخگویی ندارد.

سایت خرداد نوشت :

خبرنگار نشریه "کوارتز" که اخیرا در جریان سفر خود به ایران گزارش های متعددی را درباره جامعه ایران منتشر کرده است این بار به سراغ اقلیت "سیک" های مقیم ایران رفته است. در انتهای یک خیابان آرام و بی سر و صدا در تهران. خبرنگار این نشریه آمریکایی در ادامه اشاره می کند که سیک ها در حالی در ایران آزادانه در حال زندگی و عبادت هستند که گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر بارها ایران را متهم به نقض حقوق اقلیت های مذهبی کرده بود و به همین خاطر تصویری منفی از ایران در این باره در ذهن داشته است.در تهران همچنین چندین کلیسا وجود دارد.

آریا نوشت :

مهرداد بائوج لاهوتی،عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس ضمن تکذیب خبر عدم استقبال شورای هماهنگی اصولگرایان از لاریجانی ،گفت:آقای لاریجانی محور هدایت و سکاندار اصولگرایان است البته اگر ما بخواهیم جبهه پایداری را شورای هماهنگی اصولگرایان بدانیم قطعا آقای لاریجانی درآنجا جایی ندارد چراکه هر دو طرف همدیگر راقبول ندارند .

رجانیوز مدعی شد :

رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایگاه اطلاع‌رسانی خود با اشاره به توصیف آیت ا... هاشمی رفسنجانی از منتقدانش و با برشمردن ویژگی های مثبت کلاغ ها نوشت: کلاغ پرنده ای با حافظه قوی و بسیار باهوش است، حتی باهوش تر از جغد که در تاریکی زیست می کند و از روشنایی می ترسد.

*********************************

روزنامه ایران**

بازنشر یادداشتی از سایت رهبر معظم انقلاب

یادداشتی از سایت رسمی رهبر معظم انقلاب در شبکه‌های اجتماعی بازنشر یافته است. در این یادداشت که 12 شهریور 92 منتشر شده، نگارنده سید احمد حبیب‌نژاد، استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، پس از اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «من نظارت را دوست می‌دارم و از گریز از نظارت- اگر در کسی و در جایی باشد- بشدت گله‌مندم. بر خود من هم هرچه بیشتر نظارت کنند، خوشحال‌ترم»، به بررسی بحث «نظارت بر رهبری» در اصول قانون اساسی پرداخته و در پایان نتیجه‌گیری کرده است: «نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی با مکانیسم‌های ذیل نظارت بر رهبری را تنظیم می‌نماید: لزوم وجود و بقای شرایط و اوصاف در رهبری طبق اصل ۱۰۹ (نظارت درونی)، بیان تساوی رهبری با مردم در برابر قانون در ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی، اطلاق امر به معروف و نهی از منکر و شمول آن به رهبری در اصل ۸ قانون اساسی، اصل تساوی همگان در برابر قانون (اصل ۲۰) و برخورداری یکسان همه‌ شهروندان بدون در نظر گرفتن امتیاز خاص (اصل ۱۹)، قراردادن ابزارهای نظارتی در اختیار شهروندان، مانند اصل آزادی مطبوعات و رسانه‌های گروهی (اصل ۲۴ و ۱۷۵) و آزادی احزاب و تشکیلات سیاسی (اصل ۲۶) و تجمعات و راهپیمایی‌ها (اصل ۲۷) در چارچوب‌های مقرر در قانون اساسی، قرار دادن مجلس خبرگان به عنوان ناظر بر رهبری در دو بخش بقای شرایط و اوصاف و نیز عملکرد رهبری در اصل ۱۰۸ قانون اساسی.»

پرونده محکومیت مرتضوی در انتظار ارجاع به دیوان عالی

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران که سعید مرتضوی را به ۴۶ میلیون تومان رد مال و حبس محکوم کرده، گفت: «هنوز این پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع نشده است.» به گزارش «تسنیم» محمدرضا محمدی کشکولی در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده مرتضوی در ارتباط با شکایت اولیای دم یکی از فوت‌شدگان حادثه بازداشتگاه کهریزک و بخشی از شکایت سازمان تأمین اجتماعی به دیوان عالی کشور ارسال شده است یا خیر، اظهار کرد: «تا جایی که اطلاع دارم، این پرونده هنوز به دیوان عالی کشور نرفته است.»

هفته آینده؛ جلسه بعدی دادگاه متهمان نفتی

وکیل‌مدافع بابک زنجانی گفت: «جلسه بعدی دادگاه موکلم احتمالاً هفته آینده برگزار می‌شود. البته پیش‌بینی می‌شود با برگزاری دو جلسه دیگر، نوبت اخذ آخرین دفاع از متهمان فرا خواهد رسید.»

به گزارش «ایسنا» رسول کوهپایه‌زاده افزود: «جلسه بعدی مربوط به ادامه دفاعیات وکیل مدافع متهم ردیف سوم و پاسخ من به اظهارات نماینده مدعی‌العموم است.»

برگزاری همایش «گذار از علوم غربی به علوم اسلامی»

سردار محمدرضا نقدی گفت: «برای ما جای تعجب است که استادان غربگرا وقتی که زمان درگیری نیست، فتوای تنش و به خیابان آمدن می‌دهند، اما در دانشگاه که محل تقابل نظریه‌ها است‌، فتوای ممنوعیت نقد را مطرح می‌کنند و دانشجویان را سرکوب کرده و اجازه نمی‌دهند که نظرات‌شان را بیان کنند. البته از دانشجویان هم تعجب می‌کنم که هیچ اعتراضی ندارند.»

رئیس سازمان بسیج مستضعفین که در همایش «گذار از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» به میزبانی دانشگاه امام صادق(ع) سخن می‌گفت، افزود: «کادرسازی ما در بستری از تفکر غربی انجام می‌شود بنابراین همیشه باید مراقب نفوذ باشیم.» سعید جلیلی و حسن رحیم پور ازغدی، دیگر سخنرانان این همایش بودند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات