صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها، شماره4255 ، 25 آذرماه 1394

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نباید برای خوشامد این و آن، برخی از مواضع حقیقی امام(ره) را یا انکار کرد یا مخفی نگه داشت. بعضی این‌جور فکر می‌کنند و این فکر غلطی است. (14/3/89)
نشریه اخبار و تلحیل‌هاword
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
نمایش جدید عربستان در قالب ائتلاف ضد تروریسم
روز گذشته اتفاق عجیب و تأمل‌برانگیزی در منطقه روی داد و عربستان به همراه 34 کشور دیگر، ائتلاف ضد تروریسم تشکیل داد. این مسئله آن چنان مضحک و عجیب است که هیچ کارشناسی نمی‌تواند نگاه تمسخرآمیزی به آن نداشته باشد، چرا که پدرخوانده تروریست‌ها، در طنزی تاریخی رهبر ائتلاف مبارزه با تروریست‌ها شده است. در بیانیه‌ای که خبرگزاری عربستان در این‌باره صادر کرده، آمده است که ائتلاف جدید به رهبری عربستان خواهد بود و مقر آن نیز در ریاض است. تشکیل این ائتلاف نمایشی از چند جنبه قابل تأمل است: اول اینکه عربستان در مقام رهبر این ائتلاف، خود منشأ و عامل اصلی ترویج تروریسم شناخته می‌شود. بنابراین، کشوری که خود از حامیان اصلی تروریست‌ها در منطقه است، هیچ‌گاه صلاحیت تشکیل ائتلاف علیه تروریسم را نخواهد داشت. دوم اینکه بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم در جهان عرب، از جمله سوریه و عراق در این ائتلاف حضور ندارند و این ضعف اصلی آن را نشان می‌دهد. حضور نداشتن این کشورها در ائتلاف نمایشی عربستان در حالی است که برخی ریز کشورها، مانند بنین، ساحل عاج و توگو که در اداره امور خود نیز ناتوان هستند، در ائتلاف حضور دارند؛ اما مهم‌ترین چالش ائتلاف جدید عربستان این است که ائتلاف سعودی علیه یمن در 9 ماه گذشته نتوانسته است در برابر چند قبیله یمنی که سلاح‌های پیشرفته زیادی نیز در اختیار ندارند، موفقیتی کسب کند و حتی باید گفت که شکست نیز خورده‌اند. بنابراین، توانایی ائتلاف جدید نیز قطعاً محل شک و تردید است. با توجه به این چالش‌ها می‌توان نتیجه گرفت که هدف اصلی عربستان از یک سو جبران شکست‌های چند سال گذشته در منطقه است و از سوی دیگر این کشور سعی دارد با این اقدام، چهره خود را در زمینه حمایت از تروریسم تطهیر کند؛ در حالی که  چهره  آل‌سعود با چنین اقدامات نمایشی پاک نخواهد شد.

ترجمه  
ائتلاف ضدتروریسم سعودی‌های تروریست‌
گروه ترجمه ـ
پایگاه اینترنتی «فایننشال تایمز» 16دسامبر 2015 (۲۵ آذر) در مقاله‌ای به اقدام عربستان سعودی برای تشکیل ائتلاف ضدتروریسم پرداخت و نوشت: «عربستان سعودی از ایجاد «ائتلاف نظامی» کشورهای اسلامی به منظور مبارزه با تروریسم سخن گفته است که این موضوع نشانه دیگری از راهبرد مداخله‌گرایانه فزاینده این کشور پادشاهی است. این ائتلاف در میانه جنگ‌های نیابتی این کشور با ایران و خیزش ستیزه‌جویی سنی ابعاد مهم و پیچیده‌ای دارد. شاهزاده محمد بن ‌سلمان آل‌سعود روز سه‌شنبه اعلام کرد، عربستان به منظور «حمایت از عملیات‌های نظامی در راستای مبارزه با تروریسم» و هماهنگی با «کشورهای دوستدار صلح و نهادهای بین‌المللی» مرکز عملیات‌های مشترک در ریاض ایجاد خواهد کرد.»
در ادامه مقاله آمده است: «ایجاد ائتلاف تحت رهبری عربستان در میانه تلاش‌های میانجی‌گرانه بین‌المللی در جنگ‌های فرقه‌ای منطقه‌ای، مانند جنگ‌های داخلی در سوریه و یمن در دستور کار سعودی‌ها قرار گرفته است. ایجاد این ائتلاف گام دیگری در تلاش عربستان برای نقش‌آفرینی به عنوان پلیس منطقه‌ای است. چرا که ریاض نگران گسترش مداخله ایران، رقیب‌ شیعه‌اش در جهان عرب است.»
در پایان مقاله آمده است: «بسیاری از اعراب معتقدند، جنگ داخلی سوریه و جنگ فرقه‌ای در عراق سبب افراطی شدن جوانان سنی و هدایت آنها به سوی داعش شده است. شاهزاده تورکی بن فیصل، رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان گفته است، جهان اسلام با تهدید داعش روبه‌روست؛ اما در عین حال خواستار سرنگونی اسد به منظور حل‌وفصل ریشه رادیکالیسم سنی است. وی گفت: «بمباران داعش در عراق و سوریه بی‌فایده است؛ زیرا امروز بزرگ‌ترین تروریست شخص اسد است... در صورتی که وی سرنگون نشود، ما همواره با تروریسم روبه‌رو خواهیم بود» این در حالی است که عربستان به دلیل حملات نظامی علیه یمن با انتقادات جدی روبه‌رو شده است.

گزارش روز
تبرئه ایران!

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در بیانیه‌ای که با اجماع آرا به تصویب رسید، به ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته‌ای ایران پایان داد؛ موضوعی که واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت، نخستین واکنش را محمدجواد ظریف داشت که گفت: «سرانجام شورای حکام پس از 12 سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به «پی‌ام‌دی» را با استفاده از عبارت صریح  Close Consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد و موضوع جعلی ابعاد به‌اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به «پی‌ام‌دی» به تاریخ پیوست.» جملاتی که اگرچه صبح امروز بر روی روزنامه‌‌های دولتی و نزدیک به دولت نقش بست، اما شاهد اظهارات متعدد در این زمینه هستیم که صحت آن را مورد تردید قرار می‌دهد. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در این‌باره می‌گوید: «این پرونده بسته می‌شود؛ اما برائت جمهوری اسلامی ایران را اعلام نمی‌کنند، چون در این صورت ما مدعی خواهیم شد و آنها این را می‌دانند.» آمانو، رئیس آژانس هم پس از «تصویب» بیانیه در شورای حکام  می‌گوید: «هنوز نقاط خاکستری در پرونده ایران وجود دارد.» این موضوع از سوی منتقدان دولت با صراحت بیشتری بیان شد؛ «نبویان» از نمایندگان مجلس با انتقاد از ستایش مصوبه شورای حکام از سوی مسئولان ایرانی می‌گوید: «جالب این است که تنها بندی که به نفع ایران آورده در بند ۹ است. می‌گوید: پرونده ابعاد احتمالی نظامی را می‌بندیم، ولی قبلش گفته که ایران فعالیت نظامی هسته‌ای داشته است که به این معناست که ایران ۱۲ سال دروغ گفته است؛ ولی ما از آن می‌گذریم!» روزنامه «وطن امروز» هم با استناد به همین موضوع از زبان کارشناسان می‌نویسد: «مصوبه آژانس برای نخستین‌بار اتهام حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای را تأیید کرده است! همین موضوع بهانه لازم را به آمریکا می‌دهد تا در زمان دلخواه، یک فشار بی‌سابقه را علیه ایران به راه بیندازد.» پایگاه «رجا نیوز» نیز با انتقاد از مصوبه آژانس  می‌نویسد: «اگرچه در ظاهر اعلام شده این پرونده بسته شده؛ اما در حقیقت با حکم قاضی آمانو، پرونده این موضوع به تازگی برای آمریکایی‌ها باز شده است.» «کیهان» نیز به نقل از آمریکایی‌ها از ادامه نظارت بر ایران سخن می‌گوید. به نظر می‌رسد، این کنایه‌ها و  انتقادات با اظهارنظر سخنگوی کاخ سفید مبنی‌بر احتمال تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی، چندان هم دور از واقعیت نیستند.

اخبار 
اتهام‌های جدید غرب علیه ایران

   نمایندگان آمریکا، انگلیس، اسپانیا و فرانسه در نشست کمیته نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران در ساعت‌های پایانی روز سه‌شنبه که تا بامداد امروز به طول انجامید، تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کردند. «رومان اویارزون»، نماینده دائم اسپانیا در این نشست مدعی شد، تهران قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است. نماینده چین ضمن حمایت از تصویب قطعنامه‌ پیشنهادی گروه 1+5 در شورای حکام، از همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس نقشه ‌راه مورد توافق استقبال کرد. نماینده انگلیس، ایران را به نقض بند 9 قطعنامه 1929 متهم کرد و واکنش شورای امنیت به این موضوع را خواستار شد. نماینده روسیه، گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان‌دهنده نبود مواد و فعالیت‌های اعلام‌نشده در برنامه هسته‌ای ایران دانست و تأکید کرد، ایران به تمامی تعهداتش ذیل پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی یا ان‌پی‌تی پایبند بوده است. نماینده فرانسه در شورای امنیت از کمیته تحریم‌های شورای امنیت خواست، به اقدام ایران در آزمایش موشکی که به گفته او نقض قطعنامه 1929 است، واکنش نشان دهد. در پایان این نشست هم سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ایران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد و از اهمال این نهاد بین‌المللی در آنچه به گفته وی پاسخ قاطع به تهران بود، انتقاد کرد!
   
اخبار کوتاه
      
** جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه، گفت: در صورتی که بررسی بودجه به صورت همزمان در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق انجام شود، حداقل به چهار هفته وقت نیاز است. وی تصریح کرد: مجلس می‌تواند لایحه بودجه را تا پیش از انتخابات هفتم اسفند در کمیسیون تلفیق نهایی و پس از انتخابات در صحن علنی تصویب کند. بنابراین، بهتر است لایحه بودجه براساس قانون برنامه پنجم تصویب شود و در صورتی که قانون برنامه ششم تفاوت زیادی با برنامه پنجم داشت، در اوایل سال آینده در قالب متمم یا اصلاحیه تغییراتی در بودجه داده شود.
**  حجت‌الاسلام علی شیرازی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس از ترجمه و توزیع تعدادی از آثار شاخص دفاع مقدس که مزین به تقریظ رهبر معظم انقلاب هستند، در کشورهای همسایه خبر داد و گفت: کتاب «من زنده‌ام» به زبان عربی و اردو، «آن بیست‌وسه نفر» به زبان‌های ترکی آذربایجانی و هندی، کتاب «دختر شینا» به زبان‌های روسی و ترکی آذربایجانی و کتاب‌های «نجیب» و «فرمانده من» نیز به زبان روسی ترجمه شده‌اند. وی افزود: ترجمه کتاب «لشکر خوبان» به عربی و ترکی استانبولی منتشر شده و «نورالدین پسر ایران» به زبان ترکی استانبولی و عربی هم به اتمام رسیده و قرار است به زودی منتشر شود.
**  بر اساس آخرین نظرسنجی مؤسسه گالوپ تنها یک سوم مردم آمریکا معتقدند که بانک مرکزی این کشور اقدامات منطقی انجام می‌دهد. بانک مرکزی آمریکا طی سال‌های گذشته هم از سوی دموکرات‌ها و هم از سوی جمهوریخواهان تحت فشار قرار گرفته است. «دونالد ترامپ» نامزد احتمالی جمهوریخواهان، بانک مرکزی این کشور را متهم کرده است که در راستای منافع رئیس‌جمهور فعلی این کشور، باراک اوباما، نرخ بهره در این کشور را پایین نگه داشته است.
 ** یک پایگاه افغانستانی در مطلبی با عنوان «از فرهنگ تبلیغات تا تبلیغات غیر فرهنگی ایران!» در انتقاد از شیوه تبلیغات محصولات ایرانی در این کشور نوشت: «ایرانی‌ها به جای اینکه فرهنگ غنی و بزرگ خود را در داخل افغانستان که مردم ما با آنها در بسیاری جهات مشترک هستند، احیا کنند، به سمت تبلیغات غربی رفته‌اند و یک دختر نیمه برهنه که برخلاف تمام قوانین و سنت‌های ایرانی است، بر روی استیج می‌رقصد تا کالاهای ایرانی را در افغانستان تبلیغ کند»!
 ** سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره انتقال اورانیوم به خارج از کشور گفت: میزان کیک زردی که قرار بوده در مقابل اورانیوم غنی شده ما دریافت شود قبلاً دریافت شده و این مواد به ایران حمل شده و الآن در ایران است و پس از تصویب قطعنامه طبق قراری که با خریدار روسی داریم، اورانیوم غنی شده خود را خواهیم فرستاد.
  **محسن پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: وزیر نفت در همین شورا برای تسهیل در حمل‌ونقل عمومی وعده‌هایی داد که اگر به پنج درصد آن عمل می‌کرد، ما الآن مشکلی در این زمینه نداشتیم. وی تأکید کرد: ما مشکلات دولت را می‌فهمیم، اما درخواست ما از رئیس‌جمهور این است که کاری کند تا اوضاع را برای تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن مهیا کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات