صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۸۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 29 آذر 94 شماره 4257

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) چشم‌مان به دست دشمن نباشد که کی این تحریم را برمی‌دارد، کی فلان نقطه را موافقت می‌کند؛ به درک! نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می‌توانیم بکنیم. (193/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
فصل سخت شورای نگهبان
با آغاز ثبت‌نام نامزدهای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، فصل سخت شورای نگهبان شروع شد. سنگر اول نظام جمهوری اسلامی شورای نگهبان است. این سنگر اگرچه کم تعداد است؛ اما در جاهایی در دفاع از نظام ایستاده است که صدها لشکر سیاسی و امنیتی توان مقابله با آن را نداشته‌اند. شورای نگهبان در این چهار دهه تحت فشار همه جریانات بوده، اما هیچ‌گاه عقب‌نشینی نکرده است و اگر در جریان بررسی صلاحیت‌ها با خطایی روبه‌رو شده، به صراحت اعلام کرده است که در دوره گذشته احراز نکرده بودیم و اکنون این امر برای ما احراز شده است. اگرچه حملات علیه شورای نگهبان قانون اساسی از چند ماه پیش کلید خورده است؛ اما در روزهای آینده با حملات شدیدتری از طرف همه جناح‌ها روبه‌رو خواهد شد که عمده‌ترین محورهای آن عبارتند از:
1- بسیج ثبت‌نام‌کنندگان برای بالا بردن ریسک ردّ صلاحیت و وادار کردن شورای نگهبان به عقب‌نشینی؛ 2- وارد کردن افراد شناخته‌شده و بدون صلاحیت و هجمه عظیم رسانه‌ای برای هزینه‌دار کردن هرگونه ردّ صلاحیت؛ 3- چانه‌زنی‌های گسترده با اعضای شورای نگهبان برای تفرقه‌افکنی و ایجاد دودستگی در میان اعضای این شورا و حتی نامه‌نگاری به رهبری و سایر ارکان نظام؛ 4- ایجاد موج‌ها و کمپین‌های سیاسی برای عقب‌نشینی سیاسی و به هراس انداختن نهادهای انقلابی از راه انداختن فتنه‌های جدید؛ 5- ایجاد شأن کاذب برای افراد بدون صلاحیت و فرار از امتحان خبرگان رهبری؛ 6- همراه کردن مراجع، علما و بزرگان دینی به منظور ایجاد رابطه و ریش‌سفیدی برای عبور برخی عناصر از فیلتر شورای نگهبان.
از آنجایی که وظیفه شورای نگهبان سنگین و خطیر است و هرگونه سهل‌اندیشی و سستی یا کوتاه آمدن در این صحنه زمینه نفوذ به ارکان جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند، لازم است که نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی نیز در این زمینه هوشیار باشند و فارغ از دغدغه‌های جناحی و سیاسی و فقط برای حفظ انقلاب از این سنگر مهم انقلاب پاسداری و حراست کنند.

ترجمه
نقش‌آفرینی یک وزیر در بازسازی روابط با ایران
گروه ترجمه‌ـ
پایگاه اینترنتی «المانیتور» 20 دسامبر 2015 (۲۹ آذر) در مقاله‌ای به روابط ایران و عربستان و چشم‌انداز تحولات منطقه‌ای پرداخت و نوشت: «در زمان مرگ پادشاه عربستان، تصویر این کشور در سطح جهان نگران‌کننده بود. برخی تحلیلگران عربستان را مسئول خیزش ناگهانی دولت اسلامی (داعش) می‌دانستند؛ عربستان به بازسازی تصویر خود نیاز داشت. در واکنش به این اوضاع و به منظور تغییر سیاست‌های فرهنگی عربستان، عادل الطریفی، به سمت وزیر فرهنگ و اطلاعات منصوب شد. انتصاب وی در مقام وزیر فرهنگ و اطلاعات، اقدام هوشمندانه‌ای بود؛ زیرا وی هم با رسانه‌های عربی و هم با رسانه‌های غربی کار کرده بود. همچنین وجه تمایز وی از دیگر افراد کابینه، داشتن تجربه طولانی کار رسانه‌ای در زمینه ایران بود. شواهد بسیاری نشان می‌دهد که الطریفی در شکل دادن سیاست عربستان در قبال ایران نقش مهمی دارد.»
در ادامه مقاله آمده است: «الطریفی در پنج سال گذشته مسئول تمام رسانه‌های فارسی‌‌زبان مورد حمایت عربستان سعودی بوده است. موضوع رساله دکترای وی، رابطه ایران با عربستان از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ بوده است. وی تنها عضو کابینه عربستان است که مطالعات دانشگاهی گسترده‌ای درباره ایران دارد و با برخی از ایرانی‌های مقیم خارج نیز در ارتباط است. وی بر ادامه حمایت کشورش از رسانه‌های فارسی‌زبان تأکید کرده و گفته است: اگر ایرانی‌ها درباره سبک زندگی ما بدانند، خوب است و این یک نوع گفت‌وگو میان مردم دو کشور است.»
در پایان مقاله آمده است: «الطریفی به عنوان فردی لیبرال به جو ضدایرانی در کشورش آگاه است و سال ۲۰۰۴ در مصاحبه با مجله نیویورک‌تایمز گفت: «باید صادق باشیم، وهابیت از زمانی که به وجود آمده، عامل ایجاد خشونت بوده است.» وی در رساله خود سه دلیل مهم را درباره کاهش روابط ایران و عربستان برشمرده است: «اختلافات شدید مذهبی، تفاوت‌های فرهنگی میان دو ملت و مسائل حل‌نشده در خصوص امنیت منطقه». به طور کلی باید گفت، پروژه‌های جدیدی که سبب گسترش اختلافات مذهبی و فرهنگی بین ایرانیان و مردم عربستان می‌شود، کاملاً خلاف یافته‌های رساله دکترای الطریفی است.»

گزارش روز
دیپلماسی برجامی!

مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه 8 دسامبر 2015 (17 آذر 94) به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که براساس آن سفر افرادی را که به‌تازگی در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌اند به آمریکا، محدود می‌کند.
روز گذشته باراک اوباما این مصوبه را امضا و برای اجرا ابلاغ کرد. پیش از این، روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» گزارش داده بود که طرح مجلس نمایندگان پس از گفت‌وگوهای مخفیانه میان مقامات کاخ سفید و رهبران کنگره تهیه شده است. در بند 29 برجام به صراحت اعلام شده است، کشورهای 1+5 نباید از سیاست‌ها و قوانینی حمایت کنند یا قوانینی وضع کنند که در حوزه اقتصادی و تجاری در کشور ایران اختلال ایجاد کند. با تصویب این قانون، بسیاری از اتباع کشورهای اروپایی که برای تجارت یا گردشگری قصد سفر به ایران پس از برجام را داشتند، حال باید بین سفر به ایران و سخت شدن ورود به آمریکا، یکی را انتخاب کنند. این کار به منزله بازگشت و اجرای غیرمستقیم تحریم‌ها علیه ایران و در حکم «نقض برجام» است. در این طرح در حالی نام ایران به عنوان یکی از چهار کشور تهدیدآمیز مطرح شده است که براساس آمارهای مؤسسات غربی، اتباع این کشور در میان اعضای داعش یا در میان هواداران آن در فضای مجازی، جایگاهی ندارند.
از آنجایی که یکی از امیدها برای اجرایی شدن برجام این بود که پس از آن روند رفت‌وآمد گردشگران و بازرگانان به ایران تسهیل شود، هدف از تصویب این مصوبه، جلوگیری از رونق گردشگری کشورمان است. نگاهی به بند دوم نامه رهبر معظم انقلاب درباره الزامات برجام هم نشان می‌دهد که ایشان تصریح کرده‌اند، اگر به هر دلیلی تحریم جدیدی تصویب شود، خلاف برجام است و اجرای برجام باید متوقف شود.
البته پس از این رویـداد سیـدعـباس عراقـچی، معاون حقوقی وزارت امور خارجه و عضـو ارشد تیم مذاکـره‌کننده هسـته‌ای گفـته بود که اگـر این محدودیت‌ها اعمال شود و مغایر برجام باشد، ایران اقدام خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز از ضرورت پیگیری آن سخن گفته بود، اما با گذشت بیش از یک هفته از این مصوبه هنوز برخورد جدی از طرف دستگاه دیپلماسی صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد، همین عدم برخوردها سبب شده است که بحث‌های جدیدی درباره قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در میان گروه‌های تروریستی فعال در سوریه مطرح شود.
 
 اخبار
افزایش بودجه نظامی آمریکا

  در لایحه پیشنهادی بودجه سال 2016 آمریکا، مبلغ 561 میلیارد دلار به مصارف نظامی تخصیص یافته‌است. اگرچه جمهوریخواهان در بخش اصلاحات مالیاتی با اوباما هم‌نظر نیستند؛ اما از افزایش بودجه نظامی که در لایحه باراک اوباما پیش‌بینی شده است، استقبال می‌کنند. در لایحه بودجه آمریکا، پنج میلیارد و 300 میلیون دلار به مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه اختصاص یافته و یک میلیارد و 300 میلیون دلار نیز برای آموزش و تجهیز مخالفان سوری پیش‌بینی شده است. همچنین دولت آمریکا برای پاسخ به نگرانی‌های فزاینده هم‌پیمانانش در قبال گسترش نفوذ روسیه، 789 میلیون دلار به منظور تقویت مأموریت‌های چرخشی نظامی و افزایش تمرین‌ها و آموزش‌های نظامی با هم‌پیمانان اروپایی‌اش در نظر گرفته است. کنگره آمریکا 487 میلیون دلار را به سامانه موشکی مشترک آمریکا - اسرائیل و 40 میلیون دلار به برنامه جدید کشف تونل‌های زیرزمینی اسرائیل- آمریکا اختصاص داده است؛ موضوعی که تمجید لابی صهیونیستی آیپک در آمریکا را نیز به همراه داشته است. طبق برنامه‌ریزی‌ها و تفاهم‌نامه 10 ساله آمریکا و رژیم صهیونیستی، این رژیم در کمک‌های نظامی خارجی خود، سالانه 3 میلیارد و 100 میلیون دلار کمک دریافت خواهد کرد. با این حال، دو طرف تلاش می‌کنند با ایجاد توافقات جدید، این تفاهم‌نامه را یک دهه دیگر نیز تمدید کنند.

اخبار کوتاه
**  در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در منطقه «جرمانا» در حومه دمشق تعدادی از رزمندگان حزب‌الله به شهادت رسیدند. به گزارش شبکه الجزیره، در این حمله هوایی شماری از فرماندهان حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های داوطلب نظامی حامی دولت سوریه به شهادت رسیدند. در میان شهدای این حمله هوایی، نام «سمیر قنطار» از فرماندهان حزب‌الله لبنان نیز دیده می‌شود. رسانه‌های مختلف آمار متفاوتی از تلفات این حادثه اعلام می‌کنند که بین 5 تا 9 کشته را نشان می‌دهد. گفتنی است، بنا بر گزارش‌ها، در جریان این حمله 12 نفر نیز زخمی شده‌اند.
**  محمـدعلی جـوادی، معاون توسعه مدیریـت و منابـع انسـانـی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال ۸۱ و پیش از ادغام دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و سازندگی، ۱۵۰ هزار نفر کارمند در این وزارتخانه‌ها مشغول فعالیت بودند که این رقم امسال به ۶۲ هزار و ۶۵۳ نفر رسیده است. وی تصریح کرد: 30 هزار پست خالی در وزارتخانه داریم، از ابتدای سال 94 تا پایان سال 96 تعداد 20 هزار و 461 نفر جذب نیرو خواهیم داشت، این در حالی است که تا پایان سال 94، 54 هزار نفر از ما جدا می‌شوند.
**  نماینده عربستان در گفت‌وگوهای صلح یمن، به نمایندگان «عبدربه منصورهادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن گفته‌اند، ریاض حتی به توافقی که نمایندگان هادی زیر آن را امضا کنند هم پایبند نخواهد بود. هیئت میهنی یمن (انصارالله و کنگره مردمی) اعلام کرده است، در جلسه صبحگاهی تأکید شده که مسئله زندانیان باید به پس از بررسی آتش‌بس و رفع تحریم‌ها و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به خاک یمن موکول شود و زندانیان باید از سوی همه گروه‌ها آزاد شوند.
**  مک‌کین، سناتور ارشد جمهوریخواهان به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جدول زمانی انتقال سیاسی در سوریه واکنش نشان داد و آن را پیروزی دیگری برای تهران و مسکو خواند. وی تأکید کرد، قطعنامه‌ای با رأی مثبت همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد که برخلاف گفته‌های همیشگی آمریکایی‌ها، ترجیع‌بند «اسد باید برود» را در بر نداشت و تنها جدول زمانی برای انتقال قدرت در سوریه را پیش‌بینی کرده بود.
**  علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم رونمایی از 32 دستاورد دانش‌بنیان تجاری شده، درباره اقدامات انجام شده پس از بسته شدن پی‌ام‌دی گفت: کارهایی که باید انجام دهیم، شامل برچیدن سانتریفیوژها به خوبی پیش می‌رود. هم‌اکنون 137 تن کیک زرد از روسیه وارد کرده‌ایم و در چند روز آینده حدود 9 تن اورانیوم غنی‌شده به روسیه منتقل خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات