صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۸۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 30 آذر 94 شماره 4258

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر امت اسلامی یکپارچه بود و بر مشترکات خود تأکید می‌کرد، قطعاً در سپهر سیاست جهانی یک قدرت منحصربه‌فرد بود. (94/4/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
شهادت سردار اسرا

«سمیر قنطار» عضو برجسته مقاومت لبنان و ملقب به «سردار اسرا»، روز گذشته در جریان بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در حومه دمشق به شهادت رسید. شهید قنطار که در سال 1980 و در جریان یک عملیات علیه صهیونیست‌ها دستگیر شده بود،‌ به پنج بار حبس ابد محکوم می‌شود. از آن پس، حزب‌الله لبنان در چند مرحله تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی، تلاش می‌کند تا قنطار را آزاد کند، سرانجام حزب‌الله در سال 2008،‌ این سردار مقاومت را پس از تحمل نزدیک به سه دهه اسارت در زندان‌های رژیم صهیونیستی، در جریان تبادل اسرا آزاد می‌کند.
سردار اسرا پس از آزادی، در اولین سخنرانی خود گفت: «سال‌های اسارات هم نتوانست مرا از آغوش مقاومت دور گرداند... من تنها برای بازگشت دوباره به فلسطین، این کشور را ترک کردم»... جان‌فشانی‌های وی در راه آرمان‌های مقاومت اسلامی ادامه داشت تا اینکه با شروع بحران سوریه و جنایت‌های تکفیری‌های صهیونیستی در این کشور، وی وارد سوریه شد و دوشادوش برادرانش در محور مقاومت علیه کفر و تکفیر به مبارزه پرداخت. سردار اسرا در جریان مبارزات در قنیطره، ‌واقع در جولان، نقش ویژه‌ای داشت و در عملیات سال گذشته صهیونیست‌ها در جولان که به شهادت «جهاد مغنیه» منجر شد، وی نیز از جمله اهداف صهیونیست‌ها بود که جان سالم به در برد. شش ماه بعد نیز قنطار هدف ترور صهیونیست‌ها قرار گرفت که این بار هم این فرمانده حزب‌الله جان سالم به در برد. تا اینکه دیروز، در جریان بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ریف دمشق، وی به آرزوی دیرینه‌اش رسید. اگرچه شهادت این سردار بزرگ ضایعه‌ای برای جبهه مقاومت است، اما دشمنان بدانند که با شهادت وی، خون تازه‌ای در رگ‌های مقاومت به جریان افتاده است و صهیونیست‌ها باید منتظر انتقام حزب‌الله باشند. امید است شهادت قنطار عزیز،‌ جرقه‌ای برای نابودی کامل تکفیری‌ها و آزادی قدس شریف باشد.

ترجمه
ترکیه و رژیم صهیونیستی در پی عادی‌سازی روابط
گروه ترجمه-
پایگاه اینترنتی «میدل ایست‌آی» نوشت: «یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و ترکیه به تفاهمی بر سر عادی‌سازی روابط دست یافتند؛ روابطی که پس از حمله مرگبار اسرائیل به کشتی ترکیه که در سال 2010 عازم غزه بود، به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. به گفته این مقام ناشناس، این توافق پس از نشست‌های محرمانه در سوئیس به دست آمد و مطابق آن اسرائیل به بازماندگان قربانیان غرامت خواهد داد. همچنین نمایندگانی برای آغاز مذاکره درباره صادرات گاز، به ترکیه اعزام خواهند شد. براساس این توافق، تمام شکایت‌های ترکیه از اسرائیل لغو می‌شود و ترکیه مانع از ورود «صالح الاروری»، مقام ارشد حماس، به قلمرواش و فعالیت در این کشور خواهد شد. اسرائیل مدت‌هاست ترکیه را متهم می‌کند که به الاروری اجازه می‌دهد تا حملات مرگبار را از خاک این کشور طراحی کند.»
رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده است، عادی شدن روابط میان ترکیه و اسرائیل به نفع کل منطقه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. وی پیش از این برای برقراری روابط سه پیش‌شرط را تعیین کرده بود که اسرائیلی‌ها باید تمام و کمال انجام می‌دادند. اولین مورد عذرخواهی رسمی از ترکیه بود که سال 2013 صورت گرفت. دومین و سومین شرط پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان و پایان یافتن محاصره غزه بود که هنوز عملی نشده است. با این حال، در این توافق هیچ اشاره‌ای به پایان محاصره غزه نشده است، موضوعی که اوروک می‌گوید اهمیت بسیاری دارد؛ او می‌گوید: «این مسئله خواسته اصلی تمام جریان‌ها، خانواده‌ها و اعضای ماوی مرمره است. آنها می‌گویند ما به دنبال عذرخواهی نیستیم، ما به دنبال غرامت نیستیم، هدف اصلی ما برای رفتن به غزه، پایان دادن به محاصره آن بوده است. در حال حاضر این مسئله جزئی از توافق نیست و اسرائیل می‌گوید به محاصره ادامه می‌دهد و آن را حق قانونی خودش می‌داند.»

گزارش روز
مدیریت آلاینده

آلودگی هوا، مصیبتی که بیش از یک دهه است گریبان تهران و حالا بسیاری از کلان‌شهرهای کشور را گرفته است. ساکنان شهرهای صنعتی در روزهای زمستان، نفس‌های‌شان در سینه حبس می‌شود و آماده‌باش اورژانس در شهرهای صنعتی در فصل سرد به یک رویه عادی بدل شده است؛ اما آنچه بیش از آلودگی هوا و حبس شدن نفس‌ها در سینه، مردم را اذیت و نگران می‌کند، رفتار سهل‌انگارانه و بی‌تفاوتی مسئولان ذی‌ربط است؛ مسئولانی که به جای چاره‌جویی برای مشکل آلودگی هوای شهرهای کشور، از سیاهی آسمان شهرهای صنعتی برای نیل به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند و به جای ارائه برنامه‌ای برای حل مشکل، دست به جنجال سیاسی علیه بنزین تولید داخل می‌زنند تا با تخریب جریان رقیب سود سیاسی خود را ببرند؛ کسانی که تا پیش از آنکه عهده‌دار مسئولیتی شود، به مسئولان وقت می‌تاختند و چون بر کرسی سازمان حافظت از محیط زیست تکیه می‌زنند، می‌گویند حل مشکل سال‌ها زمان نیاز دارد و باید صبور بود! البته این مسئله که تنها به مسائل زیست‌محیطی محدود نمی‌ماند. گویا ارجحیت دادن منافع سیاسی بر مصلحت‌های کشور برای برخی از مسئولان به یک اصل  تبدیل شده است. شوربختانه شاهد هستیم که بعضی از افراد وقتی به مسئولیت می‌رسند، فارغ از درست یا غلط بودن رویکرد و رفتار مدیر پیشین خود، تنها به دلایل سیاسی سعی می‌کنند 180 درجه مخالف با مسئول و مدیر قبلی عمل کنند، مطمئناً تا زمانی که این نگاه سیاست‌زده حاکم باشد و ما نتوانیم وحدت رویه و وحدت سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف را ایجاد کنیم، هرگز از عهده مشکلات کشور بر نخواهیم آمد.
 
اخبار
1- خبرهایی از وحدت اصولگرایان

  دومین نشست وحدت دبیران احزاب، تشکل‌ها و شخصیت‌های مطرح جریان اصولگرایی با آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز برگزار شد. بر پایه این خبر قرار شد، غلامعلی حدادعادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان تصمیمات و جزئیات این نشست را مطرح کند. چندی پیش محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی از اعلام موجودیت شورای ائتلاف اصولگرایان به صورت رسمی خبر داده بود. اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نیز گفته بود: اصولگرایان با شعار «یک فهرست، یک‌ صدا» و محوریت روحانیت می‌آیند. حجت‌الاسلام تقوی، قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز هم تأکید کرد: به زودی خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایی منتشر خواهد شد.

2- واکنش‌ها به یک ائتلاف نمایشی
  پس از اعلام عربستان سعودی مبنی‌بر تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم، واکنش‌های مختلفی از سوی کشورهای عضو به ائتلاف مورد ادعای سعودی‌ها صورت گرفت که جای تأمل بسیاری دارد. ترکیه اگرچه با تشکیل این ائتلاف به صورت علنی و مستقیم مخالفت نکرد، اما بعد نظامی آن را زیرسؤال برد. وزیر خارجه پاکستان گفت: ریاض در این خصوص مشورتی با اسلام‌آباد انجام نداده است. اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور جهان اسلام اعلام کرد، مطلقاً در ائتلاف نظامی با کشورهای دیگر مشارکت نمی‌کند. در این میان شنیده می‌شود که وزیر دفاع مالزی هم اعلام کرد، کشور متبوعش در این ائتلاف مشارکت نکرده و تنها با آن اعلام همبستگی می‌کند.

اخبار کوتاه
**  مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در تبیین علت تمایل به سهمیه‌بندی جنسیتی در انتخابات مجلس از تجربه دیگر کشورها سخن گفت و تأکید کرد: در دیدارهایی که با وزیر امور زنان افغانستان، هیئت پارلمانی این کشور و وزیر سابق مشاور در امور زنان عراق داشتم، آنها تأکید داشتند که با همین نظام سهمیه‌بندی در مجلس عراق ۲۵ تا ۳۵ درصد کرسی‌ها را در اقلیم کردستان عراق به خانم‌ها اختصاص داده‌اند. در افغانستان هم حدود ۲۷ درصد از کرسی‌ها را خانم‌ها از آن خود کرده‌اند که اگر غیر از این بود، موانع ساختاری و ساختارهای حقیقی جامعه افغانستان به هیچ‌وجه اجازه این حضور مؤثر را به زنان در مجالس نمی‌داد.
**  معاون صادرات سایپا از سرمایه‌گذاری پنج میلیـون دلاری این شرکـت در الجزایـر بـرای تولیـد چهـار مدل خودروی سواری و یک مدل وانت خبر داد و گفت: قرار است پایگاه تولید خودرو در الجزایر فعال شود که برای این کار ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است که ۲۵ درصد آن را سایپا و ۷۵ درصد باقی‌مانده را الجزایر تأمین خواهد کرد. وی با بیان اینکه خط تولید محصولات سایپا در الجزایر در سال ۲۰۱۶ ایجاد خواهد شد، گفت: ظرفیت تولید این پایگاه ۲۰ هزار دستگاه خودرو است که البته میزان تولید ما به کشش بازار الجزایر بستگی دارد.
**  به گزارش «رسا»، سیدحمید روحانی، در نشست «بررسی نفوذ» در مؤسسه اندیشه امام خمینی(ره) گفت: کسانی که دشمن در آنها نفوذ می‌کند، نقاط ضعفی دارند که سبب می‌شود دشمن آن را شناسایی ‌کند. گاهی افراد جاه‌طلب هستند، گاهی ترسو و برخی ساده‌لوح هستند و اینها راه نفوذ دشمن خواهد بود. وی در ادامه با انتقاد شدید از رئیس‌جمهور افزود: افکار رئیس‌جمهور و آقای هاشمی‌رفسنجانی دقیقاً یکی است، آقای هاشمی‌رفسنجانی عزت مردم و پاسپورت ایرانی را در سفر به اروپا می‌داند.
**  هادی غفاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پس از ثبت‌نام در انتخابات خبرگان رهبری با بیان اینکه «بنده در ایام انتخابات ۸۸ و پس از ایراد بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه همیشه از مواضع ایشان طرفداری کرده‌ام»، گفت: «من هیچ‌گاه نگفتم که در انتخابات ۸۸ تقلب شد. به تقلب در انتخابات معتقد نبوده و نیستم و فقط به کارهای احمدی‌نژاد ایراد داشتم.» گفتنی است، مستندات فراوانی وجود دارد که خلاف این گفته‌ها را اثبات می‌کند.
**  براساس بخشنامه بانک مرکزی، طرح دریافت کارمزد از تراکنش کارت‌خوان‌ها از اول دی ماه اجرایی خواهد شد، با این تفاوت که کارمزد ۵۰ تا ۲۵۰ تومان در نظر گرفته شده از بانک پذیرنده أخذ می‌شود. با توجه به انتفاع بانک پذیرنده از رسوب وجوه حساب پذیرندگان مقرر شد، این مبلغ از بانک‌های پذیرنده دریافت شود. براساس این بخشنامه دیگر از مردم بابت استفاده از کارت‌خوان پولی دریافت نمی‌شود.
** «سیلوان شالوم» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور داخلی در اراضی اشغالی و یکی از اعضای ارشد کابینه بنیامین نتانیاهو به دنبال جنجال و اتهام‌ها بر سر «سوءرفتار جنسی» از عضویت در پارلمان رژیم صهیونیستی استعفا داد. استعفای این عضو ارشد کابینه نتانیاهو و عضو حزب لیکود در حالی انجام شده که قرار است «امیر اوهانا» عضو دیگر هم‌حزبی‌اش جای او را در پارلمان بگیرد.
** به نوشته یک روزنامه عربی، منبعی دیپلماتیک در الجزایر اعلام کرد، کشورش از ایران و عربستان خواسته است که برای حل مناقشات سوریه، عراق و یمن، مستقیماً با یکدیگر مذاکره کنند. وی مدعی شد، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر پیشنهاد مذاکره تهران و ریاض را به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران و فرستاده ویژه پادشاه عربستان به صورت مجزا ابلاغ کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات