صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۵۷۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 19 دی 1394 شماره 4270

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز نظام اسلامی، هم نیازمند ابزارهای جنگی سخت و هم ابزارهای جنگی نرم است؛ زیرا دنیای کنونیِ تحت سیطره‌ قدرت شیاطین، برای انسان‌های خداجو دنیایی خطیر است و باید همواره آماده و مجهز بود. (94/7/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سقوط نزدیک است

مجموعه اقدامات جوانان فلسطینی که به انتفاضه سوم شهرت یافته است، به دلایل مختلف از جمله خودجوش بودن و سازمان‌یافته نبودن و همچنین استفاده از انواع سلاح‌های سرد، از جمله چاقو در مقایسه با دو انتفاضه قبلی برای صهیونیست‌ها دهشت‌آفرین‌تر است و حتی سبب شده است که صهیونیست‌ها از سایه خود هم بترسند. یکی از موارد اساسی این انتفاضه، ناامن شدن سرمایه‌گذاری برای اقتصاد این رژیم است. از زمان آغاز انتفاضه سوم صهیونیست‌ها در تلاشند تا بی‌ثباتی اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی ناشی از انتفاضه و خروج بخش عظیمی از سرمایه‌ها از این رژیم را مخفی نگه دارند؛ اما این واقعیت کتمان‌پذیر نیست و امروز یکی از چالش‌های بزرگ انتفاضه برای رژیم صهیونیستی در حوزه اقتصادی رقم خورده است. مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین‌های اشغالی و خروج سرمایه‌داران و صاحبان سرمایه به دلیل نگرانی از رکود و از دست دادن سرمایه، جزء آسیب‌های جدی این رژیم تحلیل می‌شود. بر اساس اخبار رسیده حتی سران نظامی و اعضای کنیست هم بخش عظیمی از سرمایه‌های خود را از فلسطین اشغالی خارج کرده‌اند. صهیونیست‌ها برای مقابله و کاهش تبعات اقتصادی انتفاضه بر این رژیم به بانک‌های رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده‌اند که تلاش کنند تا سرمایه‌ها به خارج منتقل نشود و اگر اصرار کردند، بکوشند تا کمترین مقدار سرمایه خارج شود و اگر کسی بخواهد اموال خود را خارج کند، باید در قبال آن ملک و مستغلاتی را گرو بگذارد که خود این مسئله چالشی را در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است. در نهایت باید گفت، انتفاضه قدس به بخش‌های گسترده‌ای از اقتصاد ضربه زده است و به شکل ملموسی تعداد گردشگران به سرزمین‌های اشغالی فلسطین کاهش یافته و صاحبان تجاری کوچک از ترس هدف قرار گرفتن تمایلی به خروج از منزل ندارند. صهیونیست‌ها خسارت‌های فراوان انتفاضه سوم را با سانسور و مخفی‌کاری به گونه‌ای وانمود می‌کنند که این خانه عنکبوت، این‌قدر هم سست نیست؛ ولی به طور قطع هر روز که می‌گذرد، رژیم صهیونیستی به سمت نابودی خود گام برمی‌دارد و شواهد نشان می‌دهد که سقوط نزدیک است.

▼ گزارش روز 
روایت پرتکرار

نوشتن از وضع تحریم‌های جدید و کارشکنی‌های آمریکا در دوران پسابرجام به یکی از موضوعات ثابت اخبار و گزارش‌های این روزها تبدیل شده است و هفته‌ای بدون سخن گفتن از بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های طرف غربی نخواهیم داشت، اتفاقی که در روز اول این هفته نیز تکرار می‌شود و بی‌تردید در روزها و هفته‌های آینده نیز بسیار از آن خواهیم نوشت. مجلس نمایندگان آمریکا که اخیراً با تصویب طرحی، اختیارات دولت برای رفع تحریم‌های ضدایرانی را کاهش ‌داده بود، به تازگی نیز سه طرح دیگر علیه ایران را در دستور کار خود قرار داده است.
طرح «عدم تحمل اقدامات تروریستی» که «ژوزف کندی» مطرح کرده و خواستار سرعت بخشیدن به فرایند اعمال تحریم‌ها علیه ایران، در صورت توسل به این کشور به آنچه اقدامات «تروریستی» خوانده شده، شده‌ است. این طرح، همچنین استفاده ایران از فناوری‌های موشک‌های بالستیک را نیز مشمول اعمال تحریم‌های جدید می‌کند.
طرح «خاتمه برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران قبل از تخفیف تحریم‌ها» که «مایک پامپئو» آن را مطرح کرده است، هرگونه تخفیف تحریمی را منوط به آن می‌کند که تهران به نحوی قابل راستی‌آزمایی به آنچه «تمامی ابعاد نظامی» برنامه هسته‌ای‌اش خوانده شده، خاتمه دهد و همچنین طرحی که «جان دیلانی» با عنوان «تحریم و جلوگیری از موشک‌های بالستیک ایران» مطرح کرده است که هدف آن، وضع تحریم علیه افرادی عنوان شده است که با ورود و خروج سلاح‌های متعارف پیشرفته یا موشک‌های بالستیک، فناوری‌ها، اجزا، قطعات یا اطلاعات فنی به ایران در زمینه سلاح‌های متعارف پیشرفته یا موشک‌های بالستیک کمک می‌کنند.
این سه طرح نه اولین طرح‌های ضدایرانی آمریکا هستند و نه آخرین آنها. طرح‌هایی که عمق دشمنی آمریکا با ایران را نشان می‌دهد و شنیدن آنها این سخنان رهبر معظم انقلاب را به یاد می‌آورد: «من به آمریکایی‌ها خوش‌بین نیستم»، «طرف مقابل (آمریکا) طرفِ لجوج، بدعهد، بدمعامله، اهل دبّه درآوردن، اهل چک‌وچانه کردن، اهل از پشت خنجر زدن و اهل این‌جور کارها و سیاه‌کاری‌هاست.»

▼ خبر ویژه
آل‌سعود به‌دنبال شعله‌ور کردن آتش فتنه فرقه‌ای

گروه تروریستی داعش همزمان با اعدام شیخ‌نمر با حمایت مالی و تسلیحاتی رژیم سعودی در یک هفته گذشته تلاش زیادی کرده است تا در مناطقی در شمال و غرب سامرا، از جمله بیجی و الثرثار نفوذ کند که با مقاومت شدید نیروهای حاضر در منطقه تلفات سنگینی دریافت کرده است. گروه تروریستی داعش، با وجود شکست‌های سنگین یک سال گذشته در استان صلاح‌الدین، همچنان به سامرا به منزله یک هدف اصلی نگاه کرده و همواره تلاش می‌کند به این شهر نزدیک شود که به عقیده کارشناسان امنیتی و نظامی، هدف از آن شعله‌ور کردن آتش فتنه فرقه‌ای است. بسیاری از کارشناسان شیعه و سنی عراق معتقدند، منطقه به شدت ملتهب است و تحریکات فرقه‌ای می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود؛ از همین رو اعتقاد دارندکه جریان‌ها و نیروهای خیرخواه باید بیش از گذشته فعال شوند.
 
▼ اخبار
1- برکناری معاون امنیتی استانداری تهران در آستانه انتخابات
حسین طلا، دبیر مجمع نمایندگان تهران از عزل معاون امنیتی استاندار تهران خبر داد و گفت: بنده از زبان آقای براتلو شنیدم که ایشان گفته‌اند: «با نظر وزارت کشور و تصمیم آقای هاشمی، استاندار تهران بنده از سمت خود برکنار شده‌ام.» دبیر مجمع نمایندگان تهران بر همین اساس یادآور شد: وزارت کشور و نهادهای مسئول در اجرا و نظارت بر انتخابات باید به گونه‌ای رفتار کنند که بیشترین تلاش برای امنیت انتخابات صورت گیرد؛ اما با توجه به سابقه مثبت معاون امنیتی استانداری تهران، عزل وی در تضاد با آرامش پایتخت در ایام انتخابات استنباط می‌شود.
2- هماهنگی و همکاری آمریکا با داعش
به گزارش خبرگزاری کردپرس، عواطف نعمه، نماینده ائتلاف هم‌پیمانی ملی در پارلمان عراق در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: نیروهای آمریکایی اخیراً عملیات هلی بُرن خود را در مناطق حویجه، بیجی و شرقاط در شمال استان صلاح‌الدین با هدف کمک به عناصر گروه تروریستی داعش گسترش داده‌اند. وی ضمن اشاره به اینکه نیروهای ارتش، نیروهای امنیتی و حشدالشعبی شاهد رها کردن مواد غذایی و جنگ‌افزارهای نظامی از سوی هواپیماهای آمریکایی برای عناصر داعش بر فراز حویجه بوده‌اند، افزود: بین آمریکا و داعش در همه زمینه‌ها همکاری و هماهنگی وجود دارد.

▼ تا انتخابات
یکی از متهمان پرونده کرسنت که برای حضور در مجلس دهم نام‌نویسی کرده بود، از سوی هیئت اجرایی وزارت کشور تأیید صلاحیت شد. این در حالی است که شورای نگهبان در انتخابات گذشته با توجه به همین پرونده، صلاحیت وی برای نامزدی را احراز نکرده بود. وی متهم است که به ازای مسکوت نگه‌داشتن این پرونده ملی و مهم در مجلس، یک دستگاه آپارتمان گران‌قیمت در نقاط شمالی و ثروتمندنشین شهر تهران از یک شرکت اماراتی دریافت کرده است.
محسن رهامی، رئیس کارگروه تعامل و رایزنی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان گفت: ستادی که ما در تهران و مجموعه اصلاح‌طلبان زده‌ایم، با عنوان مجمع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است. حامیان دولت در حال حاضر در مجموعه اصلاح‌طلبان حضور دارند و تلاش داریم در شهرستان‌ها و استان‌ها ترکیب فقط به اصلاح‌طلبانی که عضو حزب خاصی هستند، اختصاص نیابد و هم احزاب اصلاح‌طلب و هم اشخاص مؤثر در انتخابات آقای روحانی حضور داشته باشند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ضمن احترام به همه افراد، احزاب و جناح‌هایی که در چارچوب قانون برای حضور در انتخابات فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: وی و وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه حاکمیتی فراجناحی که مسئول پیگیری اهداف ملی در صحنه بین‌المللی است، طبق مقررات اساسنامه خود به هیچ‌وجه در مسائل داخلی دخالت نکرده و به همراهی یا مخالفت با افراد و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات مجاز نیست.
منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره رسیدگی به صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح‌طلب تأکید کرد: اصلاح‌طلبان ردّ صلاحیت نخواهند شد؛ چراکه واجد شرایط هستند. صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندا گفت: برداشت من این نیست که شورای نگهبان اصلاح‌طلبان را به صورت فله‌ای ردّ صلاحیت کند؛ باید صبر کنیم تا مسیر قانونی این موضوع طی شود.

▼ اخبار کوتاه
در شش ماه نخست امسال، دو ميليارد و 59 ميليون دلار كسري تجاري در بخش كشاورزي، ايجاد شد كه از وابستگي غذايي به خارج حكايت دارد. پنج قلم عمده واردات محصولات كشاورزي شامل دانه ذرت دامي، لوبياي سويا، گندم، برنج و كنجاله سويا بوده‌اند. مجموع واردات اين اقلام حدود شش ميليارد و 431 ميليون تن به ارزش دو ميليارد و 333 ميليون دلار بوده است. اين پنج قلم 11 درصد از ارزش كل واردات كشور و 53 درصد از ارزش واردات بخش كشاورزي را به خود اختصاص داده است.
شیخ‌نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله گفت: اگر برخی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند حضور مؤثر و قوی ایران را در منطقه نادیده بگیرند، در خواب و خیال هستند. وی تأکید کرد: اگر رژیم آل‌سعود خود را حامی مسلمانان می‌داند برای ما نشان دهد که چگونه با اشغالگران صهیونیست مبارزه می‌کند و فلسطینیان را نجات می‌دهد؟! معاون دبیرکل حزب‌الله افزود: عربستان سعودی نقش ویرانگری در منطقه دارد و هدف این رژیم بی‌ثبات کردن منطقه است.
روزنامه «ولت» آلمان با استناد به فیلمی از داعش نوشت: اخباری در دست است مبنی‌بر اینکه داعش در منطقه «رقه» سلاح تولید می‌کند. در یکی از فیلم‌هایی که از این منطقه به دست آمده است، خودرویی انتحاری دیده می‌شود که گویی سپری فولادی در برابر آن نصب شده و بدون راننده در حال حرکت است.
محمدبن‌سلمان، جانشین ولیعـهد عربستان و وزیر دفاع این کشـور در مصاحبه با مجله «اکونومیست» با اشـاره به تنش‌های پیش‌آمده میان عربستان و ایران در پی اعـدام شیـخ‌نمـر باقـرالنمـر، روحانی شیعه عربستانی، وقـوع جنگ میان عربستـان و ایران را «یک فاجعه برای منطقه و جهان» دانست که «ریاض اجازه نخواهد داد اتفاق بیفتد.»
محمد فراهانى، رئیس سازمان بسيج مداحان كشور از راه‌اندازی دانشکده مداحی تا سال آینده در کشور خبر داد و گفت: ظرفيت پذيرش اين دانشكده در سال نخست ۸۰ نفر است. تاكنون ۴۵ هزار مداح در سطح كشور شناسايى شده‌اند كه در سازمان بسيج مداحان نيز پرونده دارند.
امیر سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اسکورت سالم حدود ٣٢٠٠ کشتی تجاری و نفتکش به وسیله نیروی دریایی کشورمان گفت: در برقراری امنیت دریایی، نیروی دریایی کشورمان جزء برترین‌های جهان محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
0
0
مجموع واردات اين اقلام حدود شش ميليارد و ۴۳۱ ميليون تن به ارزش دو ميليارد و ۳۳۳ ميليون دلار بوده است!
با حساب سرانگشتی متوسط قیمت اقلام مورد نظر با لحاظ هر دلار ۳۷۰۰۰ ريال معادل هر کیلوگرم ۱۰۲ ریال می‌شود.
یعنی محصولات كشاورزي یاد شده این‌قدر ارزان وارد می‌شود؟!!!
یا خبر غلط است؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات