صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۲۴
آتلانتیک:

شاه عربستان با بی مسئولیتی رفتار می‌کند

بی مسئولیتی در دوره شاه جدید و تازه کار عربستان تبدیل به بخشی از سیاست خارجی این کشور شده است.

مجله آتلانتیک ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: روزگاری رهبران آمریکا می‌گفتند ایالات متحده باید خاورمیانه را به سوی دموکراسی سوق بدهد، زیرا دیکتاتورهای عرب تروریست‌های عرب پرورش می‌دهند. حالا دیگر این حرف‌ها مطرح نیست. به اتفاقات چند روز گذشته نگاه کنید. رژیم سعودی شیخ نمر باقر النمر، فعال حقوق شیعیان در عربستان سعودی، را اعدام کرد. مقام‌های سعودی مدعی‌اند نمر مروج خشونت علیه حکومت بود، اما شواهدی ارائه ندادند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت شیعی ایران، با کلماتی تند واکنش نشان داد (دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت). ایرانیان خشمگین هم به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند.

نشریه آتلانتیک می‌افزاید: سعودی‌ها نخواستند از تنش بکاهند. آنها روابط دیپلماتیک و بازرگانی خود با ایران را قطع کردند و شماری از متحدان سنی‌شان را هم به پیروی از خواست خود تحت فشار گذاشتند.

این نوع بی‌مسئولیتی از زمان قدرت گرفتن ملک سلمان و محمد بن نایف (ولیعهد) به بخشی از سیاست خارجی عربستان بدل شده است. بهار گذشته، عربستان علیه شورشیان حوثی مخالف عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، وارد جنگ شد. سعودی‌ها با معرفی شیعیان حوثی به عنوان مهره ایران که کارشناسان محدودی آن را باور می‌کنند کارزار بمباران و محاصره دریایی یمن را آغاز کردند؛ این عملیات، اوضاع ناخوشایند انسانی در یمن را به یک فاجعه بشری بدل کرد. به گفته مقام‌های آمریکایی، جنگ ریاض در یمن به تقویت القاعده منجر شده و ظاهراً بعضی از نیروهای‌شان در کنار نیروهای تحت رهبری عربستان جنگیده‌اند.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات