صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۹۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 22 دی 1394 شماره 4273

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر ملت مقتدر باشد، توانا باشد، نیاز خود را کم کند، مشکلات خود را برطرف کند، و امروز که مسئله‌ اقتصاد مسئله‌ اصلی است، بتواند اقتصاد خود را روبه‌راه کند، دشمن در مقابله با ملت ایران بی‌دفاع خواهد ماند. (92/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
جلوه‌ای دیگر از اقتصاد مقاومتی

پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی دیروز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این پالایشگاه که از آن با عناوینی، همچون «پالایشگاه صددرصد ایرانی» و «ایرانی‌ترین پالایشگاه» یاد می‌شود، از پیشرفته‌ترین پالایشگاه‌های کشور است که همه مراحل اجرای آن از مطالعه تا راه‌اندازی و تولید با بهره‌گیری از توان و ظرفیت داخلی و به همت و تلاش متخصصان ایرانی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه اجرا شده است.
با راه‌اندازی این پالایشگاه، روزانه بیش از 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، 2700 تن اتان و 2900 تن پروپان و بوتان تولید می‌شود. گفتنی است، افتتاح رسمی پالایشگاه فازهای 15 و 16پارس جنوبی در حالی صورت می‌گیرد که تمامی واحدهای این پالایشگاه در بهره‌برداری کامل قرار دارد و حدود یک سال پیش این واحدها در مدار قرار گرفته‌اند و تولید آنها متوقف به افتتاح رسمی نبوده است.
آغاز به کار قرارگاه سازندگی برای اجرای این پروژه عظیم همزمان با شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی و خودداری شرکت‌های خارجی از فعالیت در این حوزه بود که اگرچه کار را بر دست‌اندرکاران مدیریت و اجرای پروژه سخت کرد و آنها را در تنگناهای فراوان قرار داد، اما فرزندان این ملت با درک شرایط و محدودیت‌های ایجادشده به ابتکار و خلاقیت دست زدند و با توان و امکانات موجود پروژه را به سرانجام رساندند.
واقعیت این است که هر جا به فرزندان انقلابی ملت در سپاه پاسداران اعتماد شده و آنها در هر عرصه‌ای که وارد شدند، افتخارآفرین بودند و موفقیت‌های بزرگی نصیب کشور کردند. دیروز هم رئیس‌جمهوری از تلاش سپاه در ساخت این پالایشگاه مهم قدردانی کرد، اما فرمانده قرارگاه سازندگی خطاب به آقای روحانی گفت: این قرارگاه در 9 ابرپروژه، 25 میلیارد دلار هزینه کرده‌ و 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اگر 2/2 میلیارد دلار به آنها تزریق شود، سالیانه 35 تا 40 میلیارد دلار عاید کشور می‌شود، لذا حمایت و همراهی دولت را می‌طلبد تا گام‌های بزرگ یکی پس از دیگری برای رونق و آبادانی کشور برداشته شود.

▼ گزارش روز
 قلب کالاندریا درآمد

طبق زمان‌بندی قرار است همین روزها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را تأیید و منتشر کند و پس از آن آقای ظریف، وزیر خارجه ایران و موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک، اجرای برجام را اعلام کنند. لازمه این کار برچیدن بخشی از تجهیزات هسته‌ای پیش از اجرا بود و یکی از مباحث چالشی هم که نمایندگان مجلس در فرایند تصویب آن در مجلس شورای اسلامی اظهارات تندی علیه تیم هسته‌ای داشتند، ریختن بتن در قلب رآکتور آب سنگین اراک بود. روز گذشته گفته‌های یک منبع مطلع، حکایت از آن داشت که قلب رآکتور (کالاندریا) آب سنگین اراک خارج شده است. بر اساس این، عملیات خروج قلب رآکتور اراک پایان یافته و قلب رآکتور خارج و مخزن فولادی رآکتور با بتن پر شده است. پیش از این هم علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خارج کردن قلب رآکتور اراک گفته بود: اگر مخزن با بتن پر نشود، امکان استفاده مجدد از این مخزن نیست؛ البته ناگفته نماند که رآکتور اراک نوسازی و بازطراحی جدیدی خواهد داشت و سند آن اواخر آبان ماه سال جاری به امضای وزرای خارجه ایران، گروه 1+5 و فدریکا موگرینی رسیده است. گفتنی است، برای بازطراحی چهار کشور به منظور تأمین تجهیزات اعلام آمادگی کرده‌اند؛ آمریکایی‌ها نیز درباره بازنگری افزون بر دیگر کشورهای طرف توافق، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. بنابراین، همکاری با آمریکا در پروژه مدرن‌سازی اراک تنها در حوزه بازنگری است و نه در حوزه‌های تأمین تجهیزات یا ساخت. اما ساعاتی پس از «از جا درآمدن قلب رآکتور اراک»، سخنگوی کاخ‌ سفید گفت: «تخفیف» تحریم‌های ایران براساس آنچه در توافق هسته‌ای نوشته شده، فقط پس از برچیده شدن بخش عمده‌ای از تأسیسات هسته‌ای ایران محقق خواهد شد. نکته اساسی در ادبیات دو کشور ایران و آمریکاست که با ادبیات متفاوت و معنی‌داری، می‌گویند: «تخفیف تحریم‌ها».

▼ خبر ویژه
مردم بیشتر به کافه می‌روند
!
گزارشگر «فرانس24» در تهران، اوضاع فرهنگی- هنری ساکنان پایتخت را بررسی کرده است. به گزارش این شبکه تلویزیونی، «لوئیز دوپون» در ابتدای سفر به تهران می‌گوید: «شما فکر می‌کنید در نیویورک هستیم، اما ما از نیویورک بسیار دوریم. سفر به ایران طی چند سال ناممکن بود، اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد که این کشور به‌تدریج دروازه‌های خود را به روی دیگر کشورها می‌گشاید. به همین علت ما به اینجا آمده‌ایم تا اوضاع فرهنگی مردم را ببینیم.» «کینگ رام» جوان 34 ساله خواننده و نوازنده که به‌تازگی از آمریکا به وطن خود، ایران بازگشته است، می‌گوید: «عصر کنونی در دیدگاه فرهنگی برای ما بسیار غنی است. کنسرت‌ها و تئاترهای بیشتری برگزار و نمایشگاه‌های بیشتری برپا می‌شود. مردم به کافه‌ها می‌آیند، سیگار می‌کشند و درباره سیاست و جامعه و حتی فلسفه سخن می‌گویند. چون ما در اینجا کلوپ شبانه نداریم، بنابراین کافه‌ها برای عرصه فرهنگی ما اهمیت زیادی دارد.» با توجه به اینکه یکی از تهدیدات مهم، نفوذ فرهنگی و حتی اجتماعی در دوره پسابرجام است، به نظر می‌رسد که غربی‌ها به تأثیرگذاری در این عرصه امید زیادی پیدا کرده‌اند و شرایط را هم تا حدودی مهیا می‌بینند.
 
▼ اخبار
1- گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر از جنایات آل‌سعود

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود درباره یک سال حکومت ملک سلمان گفته است، دادگاه‌های شبه‌جزیره تحت فرمان وی، طرفداران اصلاحات، فعالان سیاسی و نویسندگان را به حبس‌های طولانی و حتی مرگ محکوم می‌کنند. در وبگاه این نهاد حقوق بشری آمده است: این احکام براساس اتهاماتی مبهم مرتبط با استفاده صلح‌جویانه از حق آزادی بیان صادر می‌شود. شاه جدید سعودی‌ها افزون بر حمله به مردم فقیر یمن و بمباران بیمارستان‌ها و محل نگهداری از کودکان نابینا، در داخل کشور خود هم اقدامات شاخصی، همچون بریدن سر شیخ‌نمر باقرالنمر، روحانی سرشناس شیعه را به مرحله اجرا گذاشته است. این در حالی است که عربستان از چندی پیش به عنوان رئیس یک پنل کلیدی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شده است!
2- نفوذ کالاهای مصرفی آمریکایی
بنا بر آمار رسمی سامانه ثبتارش (سامانه ثبت سفارش) وزارت صنعت، معدن و تجارت، سفارش خرید برنج درجه دو و سه آمریکایی در تاریخی ثبت شده که با نامه الزامات اجرای برجام و بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مغایرت دارد. براساس گزارش‌ها، تاریخ پروانه این محموله وارداتی از آمریکا مربوط به یک دی‌ماه امسال است. آمارها نشان می‌دهد، تاکنون بیش از 500 تریلی این محموله از بندر شهید رجایی وارد کشور شده است. ارزش دلاری برنج‌ وارداتی از آمریکا 18 میلیون و 51 هزار و 671 دلار است. واردات این محموله در حالی صورت گرفته است که پیش از این نیز 16 میلیون دلار برنج از آمریکا به داخل کشور وارد شده بود. گفتنی است، ثبت سفارش این محموله مربوط به پیش از بخشنامه ممنوعیت کالاهای آمریکایی بوده است.
3- برقراری سوئیفت دو هفته پس از اجرای برجام
حسن یعقوبی، مدیر ارتباطات اداره بین‌الملل بانک مرکزی با اشاره به همکاری با یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان به نام ICBC، گفت: این بانک شبکه گسترده‌ای دارد و با ایران مذاکره جدی انجام داده و قرار است در حوزه فاینانس و عملیات خزانه‌داری با آنها وارد عمل شویم البته با بانک‌های کوچک هم مذاکراتی انجام داده‌ایم و در برخی از آنها حساب باز کرده‌ایم. وی درباره زمان ورود به سوئیفت گفت: ما نمی‌گوییم امروز که برجام اجرا شد، فردا سوئیفت برقرار می‌شود؛ بلکه بانک مرکزی از روز اجرایی شدن برجام اقدام کرده و ظرف دو هفته موضوع به نتیجه خواهد رسید.

▼ تا انتخابات
اتحادیه‌های جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به همراه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، امام صادق(ع)، علامه، خواجه‌نصیر، شهید بهشتی و علم و صنعت با حضور در نشست خبری «شفافیت داوطلبانه» نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعلام کردند: طرح «شفافیت داوطلبانه» می‌تواند معیار مهم و خوبی برای سنجش میزان صدق نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخورد و مبارزه با فساد باشد.
هیئت‌های اجرایی وزارت کشور با وجود پاسخ منفی یکی از مراکز چهارگانه برای تأیید صلاحیت افراد، برخی داوطلبان بدون صلاحیت را تأیید صلاحیت کردند که در بین آنها افرادی با سوابق سوء، همچون تابعیت اسرائیلی همسر، ارتباط با گروهک پ.ک.ک و برخی گروهک‌های ضدانقلاب، تابعیت چندگانه، سقط جنین غیرقانونی، مشارکت در قتل، رشوه‌گیری، زنای محصنه، زنا با بستگان و محارم، نزاع خیابانی و اخلال در نظم عمومی وجود دارد.

▼ اخبار کوتاه
سیدحسین سجادی، مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) با بیان اینکه طرح فهام (ساخت و راه‌اندازی کنتورهای دیجیتال در تهران و مشهد) اجرایی شده است، گفت: طرح جمع‌آوری یخچال‌های فرسوده با همکاری سه کارخانه تولیدکننده آغاز و یخچال جدید با 20 تا 30 درصد تخفیف به متقاضیان تحویل داده می‌شود. طرح فهام در واقع زیرساخت مورد نیاز شبکه هوشمند، یعنی ساخت و راه‌اندازی کنتورهای دیجیتال و اندازه‌گیری هوشمند است که با این کار هوشمندسازی شبکه برق کشور میسّر می‌شود.
سخنگوی جنبش انصارالله یمن، با اشاره به طولانی شدن جنگ در کشورش گفت: تا زمانی که آمریکا نخواهد، این جنگ متوقف نخواهد شد. عبدالسلام درباره دور جدید مذاکرات صلح بیان کرد: تا پیش از توقف جنگ در یمن، ما هیچ مذاکره‌ای نخواهیم کرد. وی در ادامه افزود: ما با همه در نور و روشنایی دیدار می‌کنیم، نه مانند برخی در پشت درهای بسته. ما به‌صراحت به سعودی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گوییم که شما متجاوز هستید.
شرکت خطوط هوایی فرانسه اعلام کرد، حملات تروریستی پاریس در ماه دسامبر 70 میلیون یورو به این شرکت ضرر وارد کرده است. به گفته «ایر فرانس»، حملات پاریس به کاهش خرید بلیت‌های پروازهای این خطوط هوایی منجر شده که البته این تأثیر در دو هفته آخر سال گذشته کمتر شده است. این شرکت در ماه نوامبر نیز 50 میلیون یورو از حملات پاریس زیان دیده بود.
پس از بازخوردگیری مثبت از سوی مادران، درباره ساخت اتاق‌های مادر و کودک در ایستگاه‌های مترو امام خمینی(ره) و صادقیه، سومین اتاق کودک و مادر در زیرگذر مترو چهارراه ولی‌عصر(عج) هم افتتاح شد. در این فضاها بهترین امکانات برای شیردهی، شست‌وشو و تعویض لباس کودکان فراهم شده است.
سرکرده فراری «جبهه الشام الموحّده» با اشاره به اینکه حمایت مالی اتاق عملیات «موک» در جنوب سوریه از این تروریست‌ها کاهش یافته است، تأکید کرد: در صورت آغاز اقدامات راه‌حل سیاسی در سوریه، این کمک‌ها کاملاً قطع خواهد شد.
نشریه «نیوزویک» به نقل از دیپلمات‌ها نوشت: ریاض با هدف بر هم زدن مذاکرات صلح سوریه و همچنین پاسخ به مسائل داخلی، دست به اعدام شیخ‌نمر زد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات