صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 28 دی 1394 شماره 4277

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمادگی‌ها باید همواره به‌گونه‌ای باشد که براساس دستور قرآنی، در دشمن ایجاد رعب کند و جرئت تجاوز را از او بگیرد؛ زیرا اگر خاکریزها قابل نفوذ باشند، دشمن نفوذ خواهد کرد. (94/7/15)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها ‌word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پاسداری از حق‌الناس

با پایان کار بررسی صلاحیت نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار منتشرشده غیررسمی حاکی از تأیید صلاحیت حدود یک‌سوم افراد ثبت‌نام‌کننده است. نکته مهم در این میان، عملیات روانی رسانه‌های بیگانه و برخی رسانه‌های داخلی علیه شورای نگهبان است که در این زمینه، توجه به چند نکته ضروری است:
1- اگرچه در نگاه اول تعداد ردّ صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌شدگان بالاست؛ اما در یک مقایسه آماری با ادوار گذشته، می‌توان گفت در حال حاضر نیز این مسئله به همان نسبت دوره‌های گذشته صورت گرفته است. برای نمونه، در پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج هزار و 353 نفر نام‌نویسی کردند که هیئت‌های اجرایی صلاحیت دو هزار و ۸۳۷ نفر را تأیید، دو هزار و ۲۴۶ نفر را رد و ۱۷ نفر احراز صلاحیت نشدند و ۲۵۳ نفر نیز در طول بررسی صلاحیت‌ها انصراف دادند. بنابراین، این‌گونه نسبت رد و عدم احراز صلاحیت‌ها در گذشته نیز سابقه داشته است، البته هنوز فرصت اعتراض برای نامزدها نیز وجود دارد.
2- بخشی از بالا بودن آمار رد و عدم احراز صلاحیت‌ها به تأیید صلاحیت فله‌ای داوطلبان از سوی هیئت‌های اجرایی وزارت کشور مربوط می‌شود. گفتنی است، از سوی هیئت‌های اجرایی تنها صلاحیت حدود 10 درصد داوطلبان رد یا احراز نشد.
3- باید توجه داشت که اساساً برخی افراد صلاحیت‌های لازم را برای ورود به عرصه‌های حساسی، مانند انتخابات ندارند. بر اساس این، بخش عمده عملیات رسانه‌ای در داخل و خارج کشور علیه شورای نگهبان، به دلیل بی‌توجهی منتقدان یا مخرّبان این شورا به داشتن حق نظارت استصوابی این شورا، که لازمه پاسداری از حق‌الناس است، می‌باشد.
در پایان باید گفت، با توجه به مقوله مهم حق‌الناس در انتخابات، انتظار می‌رود داوطلبان محترم نتایج بررسی‌های شورای نگهبان را پذیرفته و چنانچه در این زمینه اعتراضی دارند، صرفاً از مجاری قانونی و با ارائه مستندات اقدام کنند.

▼ گزارش روز
تغییر بهانه

بامداد 27 دی ماه 1394، پس از انجام تعهدات جمهوری اسلامی ایران در توافق جامع هسته‌ای و پس از تأیید آژانس بر انجام دقیق این توافقات که شامل برچیدن بخشی از سانتریفیوژ، تزریق سیمان به حفره‌های قلب رآکتور اراک و خروج اورانیوم غنی‌شده از خاک ایران می‌شد، با اعلام رسمی وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برجام اجرایی و بخشی از تحریم‌های ظالمانه که به بهانه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز علیه کشورمان وضع شده بود، برداشته شد! اما هنوز خبر اجرای برجام در رسانه‌های جهان خودنمایی می‌کرد و بازار تبریک‌گفتن‌ها در ایران داغ بود که وزارت خرانه‌داری آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد و از بهانه جدید آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران پرده برداشت.
در بيانيه رسمي وزارت خزانه‌داري آمريکا آمده است: «با هماهنگي و تأیيد دولت آمريکا به منظور جلوگيري از گسترش برنامه موشکي بالستيکي ايران، علیه یازده شرکت و فرد که در مسير توليد برنامه موشکي بالستيک جمهوري اسلامي ايران نقش داشته‌اند، تحریم وضع شده است.» موضوعی که پایگاه تحلیلی «فارین پالیسی» از آن به منزله یک درام یاد کرد و نوشت: «واشنگتن، تنها چند ساعت پس از کامل شدن روند تبادل زندانیان و تنها یک روز پس از لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، دور تازه تحریم‌های خود علیه ایران را آغاز کرد»؛ خبری که اگرچه این‌بار در میان اخبار فراوان اجرای برجام گم شد، اما در روزها و ماه‌های آینده باز تکرار خواهد شد تا نشان دهد، آمریکا و غرب هرگز از دشمنی با انقلاب اسلامی دست برنخواهند داشت. بیانیه‌ای که ثابت کرد، اگر امروز در مقابل ایران از تغییر حرفی به میان می‌آید، منظور تغییر بهانه‌هاست، نه تغییر سیاست‌های ضد ایرانی. در حقیقت خبر تلخی که تنها ساعاتی پس از اجرای برجام در جهان منتشر شد، بر این تجربه تاریخی ملت ایران صحه گذاشت که نمی‌توان به غرب اعتماد کرد و فریب خنده‌های دشمن را خورد.

▼ خبر ویژه
برنامه سعودی برای تجزیه ایران

شبکه «الاخباریه» عربستان در جدیدترین اقدام ضد ایرانی خود در برنامه‌ای از حمایت عربستان از گروه‌هایی که به دنبال تجزیه ایران هستند، پرده برداشت.
شبکه خبری الاخباریه وابسته به حکومت آل‌سعود در کنار دیگر رسانه‌های وابسته به عربستان می‌کوشد از گروه‌هایی که خواهان تجزیه ایران هستند، حمایت کند. پس از برنامه‌های اخیر شبکه «العربیه» که تریبون تجزیه‌طلبان و منافقین شده است، شبکه الاخباریه برنامه‌ای با عنوان «همسایه» روی آنتن برد و در آن ادعا ‌کرد، ایران در سال 1925 با گمراه کردن «شیخ خزعل» رئیس قبیله بنی‌کعب، از جمله حاکمان خوزستان، این استان را اشغال کرده است! این برنامه بر آنچه آن را «رنج و ستمی که بر مردم خوزستان روا شده» می‌نامد، متمرکز شده است تا به اصطلاح خود را مدافع حقوق مردم عرب ایران نشان دهد؛ حال آنکه این اقدام نوعی نژادپرستی است و در آن تلاش می‌شود اعراب ایران علیه نظام این کشور تحریک شوند.
 
▼ اخبار
1- انهدام اتاق عملیات سعودی‌ها در مأرب

«علی الحوثی» یکی از فرماندهان نظامی جنبش انصارالله یمن خبر شلیک موشک توشکا به سوی مقر فرماندهی سعودی‌ها در «مأرب» را تأیید کرد. وی در این‌باره گفت: یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یک فروند موشک توشکا را به پادگان نظامی «البیرق» که مقر اتاق عملیات متجاوزان سعودی است، شلیک کردند. وی افزود: موشک توشکا با دقت بالایی به هدف اصابت کرده و ده‌ها نفر، از جمله یک فرمانده نظامی ارشد سعودی کشته و مقادیر زیادی تجهیزات نظامی و جنگی در این پایگاه نابود شده‌اند. این مقام نظامی یمن گفت: ضربه موشکی به مقر فرماندهی سعودی‌ها در مأرب، پیروزی اطلاعاتی و نظامی بزرگی برای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شمار می‌آید.
2- انتفاضه طولانی‌مدت
محافل صهیونیستی با اذعان به اینکه انتفاضه قدس طولانی‌مدت خواهد بود و به زودی خاتمه نخواهد یافت، تأکید دارند، موج بعدی انتفاضه از غزه شروع خواهد شد. این محافل معتقدند، با وجود اینکه انتفاضه در شرایط کنونی از طریق تظاهرات و تجمعات گسترده مردمی دنبال نمی‎شود؛ اما شعله‏‎های آن نیز به این زودی خاموش نخواهد شد. در همین راستا، «عاموس هرئیل» تحلیلگر هاآرتص می‎گوید: «نوار غزه همچنان عامل اصلی نگرانی اسرائیلی‌ها به عنوان نقطه اصلی آغاز موج درگیری احتمالی آینده با اسرائیل است.» وی گروه‌های مقاومت را که پس از جنگ غزه به بازسازی قوای نظامی خود دست زده‎اند، عامل اصلی نگرانی تل‌آویو دانسته و از آغاز موج جدید انتفاضه از سوی آنها هشدار داده است.
3- ایران هرگز حضور نیروهای آمریکا را در منطقه نمی‌پذیرد
وبگاه آمریکایی «وار آن راک» در تحلیلی در زمینه برخورد اخیر نیروهای سپاه پاسداران ایران با تفنگداران آمریکا در عرصه خلیج فارس نوشت: از نگاه ایران، آمریکا دشمن است و این کشور نه به آمریکا اعتماد دارد و نه از میل خود برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه دل کنده است. این وبگاه در ادامه می‌نویسد: برخی منتقدان و تحلیلگران امید داشتند توافق هسته‌ای آغازی برای تغییر ایران از یک کشور تحریک‌کننده به یک کشور مسئولیت‌پذیر منطقه‌ای باشد؛ اما در این برهه به نظر می‌رسد که ایران در حال نفع بردن از کاهش فشار‌های بین‌المللی برای ادامه اقدامات خود در منطقه است.

▼ تا انتخابات
برخی چهره‌های مطرح و شاخص جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی با عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت روبه‌رو شدند. در این میان برخی از چهره‌ها در میان عدم احراز صلاحیت‌شدگان هستند که پیش از اعلام نتایج نهایی انصراف داده‌اند. در این میان محسن هاشمی، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف داد. برخی منابع اصلاح‌طلب، انصراف هاشمی از دهمین دوره انتخابات مجلس را به دلیل عدم احراز صلاحیت وی عنوان کرده‌اند. وی قرار بود سرلیست حزب مردمی اصلاحات برای این دوره از رقابت‌های پارلمانی باشد.
در پی انتشار گسترده شایعه تأیید صلاحیت برخی نامزدهای خاص انتخابات مجلس خبرگان، یک منبع آگاه در شورای نگهبان اعلام کرد: بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان هنوز نهایی نشده و هرگونه خبری درباره تأیید یا ردّ صلاحیت داوطلبان، مبنا ندارد و خبرسازی است. این منبع آگاه تأکید کرد: متأسفانه، برخی جریان‌های خاص تلاش می‌کنند با روش‌های غیراخلاقی و شانتاژ‌ خبری، تمایلات خود را محقق کنند.
▼ اخبار کوتاه
محمد سعیدی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه در دوره تحریم دستاوردهای مهمی در این بخش‌ها داشته‌ایم، تصریح کرد: یکی از مواردی که باید در دوران پساتحریم به آن توجه کرد، مباحث مربوط به نوسازی ناوگان است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشتیرانی به مقصد بنادر آمریکا نیز تردد خواهد داشت، ادامه داد: همان‌گونه که اشاره شد مانعی در این رابطه وجود ندارد، البته راه‌اندازی خط کشتیرانی به آمریکای لاتین و شمالی به مبادلات اقتصادی بستگی دارد.
جان کری در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا و ایران در زمینه پرونده‌ مربوط به خرید تسلیحات در دهه 1970 میلادی(زمان شاه مخلوع) از آمریکا و تحویل ندادن آنها به ایران پس از انقلاب، به توافق رسیدند. این پرونده به سال 1981 برمی‌گردد، زمانی که آمریکا پس از انقلاب، حاضر نشد پول پرداخت‌شده از سوی تهران برای خرید تسلیحات را بازگرداند و جنگ‌افزارهای مورد نظر را تحویل نداد. بر اساس توافق صورت‌گرفته، قرار است ایران افزون بر دسترسی به 400 میلیون دلار از پول بلوکه‌شده خود، 3/1 میلیارد دلار بابت بهره این پول دریافت کند.
«والگر ترییر» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان گفت: شرکت‌های آلمانی سهم مهمی را در بازار ایران از دست داده‌اند و ما باید روابط آلمان و ایران را هر چه سریع‌تر احیا کنیم. وی انتظار دارد صادرات این کشور به ایران در سال‌های پیش رو با افزایش دو برابری به پنج میلیارد یورو برسد.
«گیلعاد ارادان» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در واکنشی به آغاز اجرای برجام، گفت: «روز اجرای توافق هسته‌ای ما را وارد مرحله جدید و خطرناکی می‌کند که در آن بیشتر تحریم‌های اقتصادی ایران لغو شده، در حالی که این کشور برنامه‌های هسته‌ای و فعالیت‌های نظامی خود را متوقف نکرده است.»
نایبی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: در سال گذشته حدود 10میلیارد تومان قطعات ساخت داخل داشته‌ایم که تهیه مشابه خارجی این قطعات حدود 70 میلیارد تومان هزینه داشت. بنابراین، طی یک سال حداقل 60 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی کرده‌ایم.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در نشست هفتگی کابینه خود با ادعای اینکه ایران حامی تروریسم در منطقه است، از جامعه بین‌المللی خواست برای برخورد شدید و تحریم‌های تهاجمی علیه ایران در صورت نقض برجام آماده شوند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات