صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۷۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 16 فروردین 1395 شماره 4317

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وقتی این موشک‌های سپاه با این دقت و با این زیبایی آزمایش می‌شود، خیلی از ملت‌های آزادیخواهِ دُوروبَر ما که دل‌شان از آمریکا و از رژیم صهیونیستی خون است، خوشحال می‌شوند. (95/1/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
اولین اقدام

چند سالی از طرح راهبرد اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، اما عملکرد مسئولان در این بخش چندان کافی نبوده و رهبر معظم انقلاب هم با توجه به سخنرانی‌هایی که سال گذشته داشتند از این وضعیت راضی به نظر نمی‌رسیدند تا اینکه در نام‌گذاری سال 95، مجدداً شعار «اقتصاد مقاومتی» را این‌بار با دو واژه «اقدام و عمل» بیان کردند.
برای عملیاتی‌سازی این شعار باید دولت، مجلس، قوه قضائیه و دیگر نهادها و همچنین تک‌تک افراد جامعه دست به دست هم دهند، البته در این بین نقش دولت برجسته‌تر است.  اگرچه در سال گذشته قوه مجریه کارهایی، از جمله تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انجام داد و در برخی از بخش‌ها حرکت‌هایی شد، اما ضروری است در این زمینه کارهای اساسی زیادی انجام شود.
در موضوع اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دولت باید شروع‌کننده خوبی باشد؛ زیرا دولت پرچمدار و بسترساز است که این بسترسازی مهم‌ترین کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی بستر اصلی برنامه‌ریزی‌های آینده کشور را فراهم می‌کند. در این بخش تنها به یک وظیفه دولت برای اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی اشاره می‌شود. مهم‌ترین وظیفه دولت سیاست‌گذاری متناسب برای حمایت از تولید داخلی است که در این زمینه با دو اقدام می‌تواند فضا را برای تولید‌کنندگان داخلی مهیا نماید: اول اینکه با سیاست‌گذاری و تعیین تعرفه‌ها جلوی واردات کالاهای مصرفی و تولیدی خارجی را سد کند؛ دوم اینکه با فرهنگ‌سازی و تلاش برای تغییر ذائقه مصرفی به سمت حمایت از تولیدات داخلی حرکت کند. سیاست‌گذاری و فرهنگ‌سازی دو بال حمایت از تولید داخلی هستند که تنها دولت قدرت هماهنگی این دو را دارد. در اقتصاد مقاومتی، دولت افزون بر نقش حاکمیتی تعریف‌شده، مسئولیت برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی، ظرفیت‌سازی، هدایت و کمک به بخش تولید را دارد؛ در چنین وضعیتی دولت در جایگاه یک مسئول عمومی، باید تولید، کارآفرینی و اشتغال را هدایت کند و ضمن نظارت بر حُسن اجرای فعالیت‌ها، به نوعی یاری‌رسان بخش خصوصی و تولیدکنندگان باشد.

▼ گزارش روز
خطای محاسباتی!

تلاش دشمنان جمهوری اسلامی برای افزایش مشکلات معیشتی مردم ایران، به منظور ایجاد تقابل مردم با نظام، افزایش نرخ بیکاری، رکود بی‌سابقه در اقتصاد کشور و...، همه و همه نشان از آن دارد که رهبر معظم انقلاب با دقت نظری مثال‌زدنی اولویت اصلی کشور را در سال 95، اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعیین کرده‌‌اند؛ اما در مقابل این تفکر متأسفانه به نظر می‌رسد که برخی گروه‌ها و جریانات سیاسی به مسئله رکود در اقتصاد کشور و معضل بیکاری با عینک سیاسی و انتخاباتی می‌نگرند؛ چنانچه روزنامه اصلاح‌طلب «مردم‌سالاری» در سرمقاله خود می‌نویسد: «دولت روحانی از زمان روی کار آمدن توانسته است در برخی از حوزه‌ها به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد، اما دو موضوع مهمی که می‌تواند موفقیت و مقبولیت دولت روحانی را به شدت به محاق ببرد و شاید حتی شکست سنگین انتخاباتی را در انتخابات ریاست جمهوری 96 بر این دولت تحمیل نماید، اولی تداوم وضعیت رکود اقتصادی و دومی نیز عدم بهبود وضع معیشتی طبقات کم‌درآمد جامعه است. در واقع، این دو موضوع مهم پاشنه آشیل دولت روحانی محسوب می‌گردد و دولت اگر مایل است تا یک پیروزی انتخاباتی قاطع و بی‌دردسری داشته باشد، می‌بایست هر چه زودتر نسبت به حلّ این دو معضل اقتصادی کمر همت بگمارد.» البته اصل درک این موضوع که مسئله اقتصاد در شرایط حاضر اولویت اصلی کشور است، از سوی  این جریان موضوع مبارکی است؛ اما این نگرش که هر اقدام و عملی را معطوف به انتخابات‌ها می‌داند، می‌تواند آسیب‌زا باشد؛ چراکه با وجود فاصله زمانی سیزده ماهه تا انتخابات آینده ریاست جمهوری، ممکن است مسئولان کشور را دچار این خطای راهبردی کند که راه‌هایی سهل‌الوصول و زودبازده‌تر از راه‌های اساسی و درست اقتصادی را برگزینند و بهبود معیشت و رونق اقتصادی را در خارج از مرزها پیگیری کنند.

▼ خبر ویژه
آیت‌الله خامنه‌ای اوباما را مغلوب کرد

خاخام «آبراهام کوپر» معاون سازمان صهیونیستی «سایمون ویزنثال» در یادداشتی نوشت: «دولت آمریکا به قول‌های تابستان گذشته خود به کنگره این کشور مبنی بر اینکه تنها تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو می‌شوند و بقیه تحریم‌ها پابرجا می‌مانند، پشت کرده است. این در حالی بود که «جک لو» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در جولای سال 2015 در سوگند خود شهادت داده بود که تحت هیچ شرایطی امکان دسترسی ایران به بزرگ‌ترین بازار مالی و تجاری جهان داده نشود.» در ادامه این یادداشت آمده است: «تعهدهای رسمی مقام‌های دولت اوباما، شهادت‌های دروغ و وعده‌های توخالی آنها در زمینه توافق هسته‌ای با ایران را باید به سطل زباله انداخت؛ ما ‌آشکارا باید شاهد ثروت بادآورده‌ای برای ایران باشیم و جز گزینه نظامی، دیگر موردی برای فشار بر این کشور باقی نمانده است.» نویسنده در انتهای این یادداشت با یادآوری شکست‌های رؤسای جمهور سابق آمریکا، چون شکست «جیمی کارتر» در عقد قرارداد گسترده نظامی با ایران، سرنگونی شاه ایران به دست آیت‌الله [امام] خمینی(ره)، رهبر فقید انقلاب ایران در سال 79 میلادی و ماجرای گروگانگیری و نابودی سفارتخانه این کشور در تهران، نوشت: «اوباما نیز مغلوب آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران شد و به نظر می‌رسد ما و متحدان خاورمیانه‌ای باید بهای سنگین بسیاری از این حماقت‌ها پرداخت کنیم.»
 
▼ اخبار
1- مقام آمریکایی: برای تحریم ایران قادر به انجام هر کاری هستیم
یکی از مقامات دولت آمریکا ضمن درخواست از نمایندگان مخالف برجام در کنگره برای عدم تمدید یک قانون ضدایرانی در حال انقضا، گفته است: واشنگتن با توجه به قوانین جاری این کشور قادر خواهد بود برای تحریم ایران، هر کار لازمی را به بهانه انجام اقدامات غیرمرتبط با برجام انجام دهد. باراک اوباما نیز در این زمینه گفته است: در حال حاضر این اقدام را ضروری نمی‌بیند و هرگونه اقدام احتمالی در این راستا را به موجب اختیاراتش «وتو» خواهد کرد. ایران و گروه موسوم به 1+5 تیر ماه سال جاری برای پایان دادن به یک دهه بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافقی رسیدند که طبق آن قرار بود ضمن ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از این برنامه، تحریم‌های ضدایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران کاهش یابد. اما با وجود اینکه ایران به گواه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نهاد ناظر بر اجرای برجام است، تاکنون به تمامی تعهداتش پایبند بوده است، طرف مقابل مدعی است به علت درهم‌تنیدگی تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا علیه ایران مشکلاتی برای پایبندی گروه 1+5 به تعهداتش وجود دارد.
2- ارتش ایران در سال 2016 میلادی چندمین ارتش جهان است؟
مؤسسه «گلوبال فایرپاور» آمار جدیدی از رتبه‌بندی ارتش‌های جهان منتشر کرده که در آن، ارتش ایران به رتبه 23 جهان رسیده و این موضوع در حالی رخ داده است که کشورهایی، مانند آلمان یا ترکیه که تا دندان به سلاح‌های روز جهان مجهز هستند، از رتبه خود در میان 10 ارتش برتر جهان سقوط کرده‌اند. گفتنی است، تمامی رتبه‌هایی که تاکنون در بعد نظامی به ایران از سوی مؤسسه‌های معتبر نظامی داده شده، فقط بر اساس توان نظامی ارتش ایران است و توان رزمی سپاه و بسیج هیچ‌گاه در آمارهای این مؤسسات حساب نشده است که با توجه این مطلب، اگر این مؤسسات توان رزمی سپاه، به ویژه در زمینه موشکی و میزان نیروهای نظامی را که در بسیج در حال دفاع از ایران هستند، حساب کنند، جایگاه ایران نه‌تنها در میان 10 ارتش برتر جهان است، بلکه احتمالاً جزء پنج کشور برتر نظامی خواهد شد.
3- 112 عملیات انتحاری داعش در یک ماه
پایگاه «اعماق» وابسته به داعش با ارائه آماری از عملیات‌های این گروه، تأکید کرد که بیشتر این عملیات‌ها از طریق کمربند انفجاری یا انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌شده صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، اعضای داعش طی ماه مارس در 66 عملیات نیروهای عراقی را هدف قرار داده‌اند و 46 بار به نیروهای ارتش سوریه و مخالفان و نیروهای پیشمرگه و یگان‌های کرد حمله کرده‌اند. داعش با اقدامات جنایتکارانه خود به دنبال خدشه وارد کردن به چهره اسلام در جهان است. با پیدایش داعش شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف، حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی غربی و هم‌پیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به این گروه تروریستی ملحق شوند، اما اکنون بازگشت این تروریست‌ها به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشورهای غربی تبدیل شده است.
4- مقابله با تروریسم به معنی رویارویی با طرح صهیونیستی است
عصام خلیل، وزیر فرهنگ سوریه با بیان اینکه باید نام قدس و موضوع فلسطین در ذهن و وجدان نسل‌های آینده حک شود، اظهار داشت: وقتی ما در خاک سوریه با تروریسم روبه‌رو هستیم، در واقع با صهیونیسم دست به گریبانیم و رویارویی با تروریسم و هرج‌ومرج در عراق، لیبی، یمن و سایر کشورها چیزی جز مقابله با طرح صهیونیستی نیست. وی تأکید کرد: این خطر واحد باید همه ما را یکپارچه به مقابله با آن سوق دهد و به این ترتیب رویارویی فرهنگی، بخشی از ساختار کلی رویارویی با طرح صهیونیستی است و باید قضیه فلسطین در ذهن و وجدان‌ها زنده بماند تا بتوانیم این امانت را به نسل‌های آینده بسپاریم.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا رحیمی‌زاده، عضو انجمن فولاد، اختصاص منابع آزادشده از محل حذف یارانه‌ها به بخش تولید را عاملی برای تقویت اقتصاد و صنعت کشور دانست و گفت: طبق مصوبه مجلس، دولت می‌تواند امسال یارانه حدود 24 میلیون نفر را قطع کند که تقریباً 11هزار میلیارد تومان از این محل حاصل خواهد شد. وی در ادامه گفت: بیش از 20 میلیون تن ظرفیت نصب‌‌شده تولید فولاد در کشور داریم که در سال گذشته حدود 50 درصد آن فعال بود.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در واکنش به «جمعه سیاه» خواندن هفتم اسفندماه 1394 از سوی محمد باقری، نماینده مردم بناب در مجلس نهم، گفت: مشارکت بیش از 62 درصدی ملت ایران در این انتخابات که در بالاترین سطح انضباط و بهترین نوع مشارکت مردمی، آن هم با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برگزار شد، نشان‌دهنده اقتدار نظام اسلامی است.
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تشکیل فراکسیون اقتصاد مقاومتی در مجلس دهم خبر داد تا به مثابه بازویی توانمند در کنار سایر کمیسیون‌های تخصصی مرتبط در مجلس، بتواند پیشنهادات لازم را در این زمینه ارائه داده و اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشور را رصد کند.
مسئولان تلگرام در راستای سالم‌سازی این شبکه اجتماعی طی دو روز گذشته فعالیت بیش از 50 کانال ایرانی را که تبلیغات غیراخلاقی داشتند، مسدود کرده و به آنها فرصت پالایش داده است. این کانال‌ها که بیشتر فعالیت‌شان اجتماعی یا سرگرمی است، در صورتی که پالایش شوند، اجازه فعالیت مجدد می‌یابند.
طرح کارت اعتباری خرید کالا که از مهر ماه سال گذشته مطرح شد و در نهایت به مرحله اجرا نرسید، قرار است در سال جاری با تغییراتی در شرایط آن اجرایی شود که به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، جزئیات آن طی چند روز آینده اعلام می‌شود.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را رد نکرد. محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نامزد خواهید شد یا نه گفت: ان‌شاءالله سال 96 همه همدیگر را خواهیم دید.
دریادار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تولید انبوه شناورهای این نیرو با سرعت 80 نات در سال گذشته، گفت: در سال جاری به دنبال افزایش این سرعت طبق برنامه هستیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات