صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 22 فروردین 1395 شماره 4321

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حرف من این است که می‌گویم حوزه علمیه قم بایستی به‌عنوان یک حوزه انقلابی، به‌عنوان مهد انقلاب، به‌عنوان آن کوره آتشفشانی که همین‌طور دارد انرژی انقلابی را صادر می‌کند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد. (94/12/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
احساس خطر!

 رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای اخیرشان فرموده‌اند: «اینکه بنده مرتب روی مسئله استکبار تکیه می‌کنم، از روی عادت نیست، اینها احساس خطر است» (25/12/94). در سال‌های اخیر جریان‌های مختلفی برای اصلاح چهره پلید آمریکا دست به کار شده‌اند؛ این جریان‌ها تا به حدی پیش رفته‌اند که مقاومت رزمندگان کشورمان در خلیج‌فارس در مقابل تجاوز نیروهای آمریکایی را سنگ‌اندازی در برجام دانسته‌اند و با داعش مقایسه کرده و رزمایش موشکی سپاه پاسداران را نوعی تحریک آمریکا قلمداد کرده‌اند.
این گروه‌ها که به دنبال تخریب باورهای مردم درباره استکبار و به ویژه آمریکا هستند، تهدیدات آمریکا علیه ماهیت و سرزمین کشورمان را نادیده می‌گیرند؛ برای نمونه از دوشنبه هفته گذشته بزرگ‌ترین رزمایش دریایی جهان با شرکت بیش از 30 کشور از شش قاره با هدایت ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آغاز شده است که یکی از اهداف آن، تهدید ایران است، اما کمترین عکس‌العملی در مقابله با این رزمایش دیده نشده است.
در همین حال آمریکایی‌ها پس از توافق هسته‌ای بر رویکردهای مختلفی به منظور مقابله با ایران تأکید کرده‌اند. آمریکا پس از توافق هسته‌ای نه‌تنها بر «همیشگی» بودن آن تأکید داشته، بلکه بر «همه چیز» بودن آن نیز اصرار داشته است که حتی حذف شعار «مرگ بر آمریکا» را در بر می‌گیرد. آنها تأکید می‌کنند که پس از برجام هسته‌ای به سراغ برجام موشکی نیز خواهند رفت. تأکید جمهوری اسلامی بر حفظ زیرساخت‌ها و موشک‌های بالستیک و همچنین حفظ قدرت نظامی در شرایطی است که به نوشته مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم «سیپری»، جمهوری اسلامی توانسته است در منطقه پرآشوب غرب آسیا با وجود کاهش بودجه دفاعی‌اش، به جزیره ثبات منطقه تبدیل شود.
بار دیگر به «احساس خطر» رهبر معظم انقلاب برمی‌گردیم؛ این خط فکری اصلاح و پوشاندن جنایات آمریکا در میان عده‌ای در داخل کشور دیده می‌شود که باید همه طیف‌های انقلابی از این موضوع احساس خطر کرده و به روشنگری و تبیین مواضع بپردازند.

▼ گزارش روز
قدرت‌نمایی سینما

شکسته شدن رکورد فروش روزانه سینمای ایران، با رقمی معادل یک میلیارد و 108 میلیون تومان در 12 فروردین ماه 1395، برای اهالی سینمای ایران بیشتر شبیه رؤیا و آرزو بود تا واقعیت!
استقبال گسترده‌ای که موجب شد پردیس سینماها در کلان‌شهرهایی، چون تهران، مشهد و...، در اتفاقی نادر، حتی در ساعت 5 بامداد نیز با سالن‌هایی مملو از تماشاگر روبه‌رو باشند. و حتی پایان تعطیلات نوروزی نیز نتوانست تأثیر منفی چندانی بر فروش فیلم‌ها بگذارد و روند خوب فروش همچنان ادامه دارد، تا جایی که فروش فیلم‌های اکران نوروزی تا پایان هفته گذشته به 20 میلیارد تومان نزدیک شده است؛ اما فارغ از اینکه چه فیلم‌هایی بر روی پرده سینما قرار دارند و ترتیب فیلم‌های مختلف در فروش چگونه است، یک نکته مهم و قابل توجه در این میان خودنمایی می‌‌کند و آن، قدرت‌نمایی ابزار سینما در حوزه فرهنگ و نمایان شدن تأثیر این ابزار در جامعه است.
اینکه بخش گسترده‌ای از مردم حاضرند برای حضور در سینما هزینه کنند و به تماشای تولیدات سینمایی بنشینند، اینکه پس از پایان اکران فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینما، این فیلم‌ها در شبکه توزیع خانگی فروش قابل توجهی دارند، به گونه‌ای که تولیدات سینمای ایران را تعداد زیادی از مردم تماشا می‌کنند، نشان می‌دهد که سینما دیگر آن رسانه و ابزار هنری محدود به یک قشر یا طبقه خاص نیست و امروز به ابزار بسیار مهمی در مسیر تولید فرهنگ و جهت‌دهی فرهنگی جامعه تبدیل شده است. نکته‌ای که ضرورت توجه بیش از پیش به حوزه سینما را در میان نیروهای ارزشی و انقلابی روشن می‌کند. جریان مؤمن کشور برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی نباید و نمی‌تواند نسبت به سینما بی‌تفاوت باشد؛ چراکه دوری کردن از این حوزه یا بهره نجستن از آن سبب از دست رفتن یک ابزار مهم فرهنگ‌سازی خواهد بود.

▼ خبر ویژه
ارتش و سپاه در حال نمایش توانمندی فرامرزی‌ خود هستند

«این ایران است که در سوریه قدرت‌نمایی نظامی می‌کند»؛ شبکه خبری «فاکس‌نیوز» تحت این عنوان نوشت: درست تنها کمی پس از اینکه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنگره گفت که ایران در جایگاه یکی از حامیان اصلی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در حال بیرون آوردن نیروهای خود از این کشور است، ایران نیروهای خود را در داخل و خارج سوریه جابه‌جا می‌کند؛ اقدامی که سبب تقویت مواضع یگان‌های بشار اسد شده و شاید موجب افزایش توانایی نظامی ایران در خارج از مرزها شود. تعبیر جان کری نیز از این واقعیت شکل گرفته که تعداد نیروهای نظامی ایران در سوریه نسبتاً کم شده است.» فاکس‌نیوز در ادامه با اشاره به شهدای مدافع حرم ایران در جریان نبردهای سوریه، به حضور نیروهای ویژه ارتش جمهوری اسلامی به دستور رهبری ایران اشاره کرد و نوشت: «استقرار نیروهای ویژه ارتش ایران نشان از توانایی این کشور در اجرای عملیات در سطح منطقه و حتی فراتر از آنچه تصور می‌شد، دارد و ضروری است سیاستگذاران و تحلیلگران آمریکایی تعبیر مناسبی را از گسیل نیروهای ایران در الگویی گسترده‌تر تا ارائه گزارش‌های انتخابی به عنوان کاهش تعهد ایران به سوریه داشته باشند. مورد مهم‌تر اینکه ارتش و سپاه در حال استقرار و حفظ نیروهای زمینی در عملیات مهم دور از مرزهای ایران هستند.»
 
▼ اخبار

1- در صنعت هسته‌ای به سرعت در حال پیشرفت هستیم
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره چشم‌انداز فناوری هسته‌ای پس از اجرای برجام به تشریح آخرین تحولات صنعت هسته‌ای پرداخت و گفت: «در فردو با روس‌ها بر روی ایزوتوپ‌های پایدار کار می‌کنیم. خیلی کار جلو رفته و روس‌ها با جدیت کار را پیگیری می‌کنند و در دو سه هفته آینده یک کلنگ‌زنی در این زمینه در فردو خواهیم داشت.» وی با بیان اینکه در حوزه اکتشاف در صنعت هسته‌ای به سرعت در حال پیشرفت هستیم، ادامه داد: «در سال 88 از هلی‌کوپتر برای اکتشاف و استخراج استفاده می‌کردیم، ولی اکنون دو هلی‌کوپتر داریم؛ به طوری که توانستیم تاکنون 73 درصد کشور را پوشش دهیم و ظرف یکی دو سال آینده مابقی را پوشش خواهیم داد.» صالحی درباره بیمارستان تخصصی هسته‌ای نیز اظهار داشت: «زمین بیمارستان هسته‌ای که قول داده بودیم گرفته‌ایم و گروهی برای تأمین تجهیزات، تا دو هفته آینده به اتریش خواهند رفت. مشکل بودجه در این زمینه نداریم و بودجه را تأمین کرده‌ایم.»
2- بن‌نایف بن‌سلمان را از قدرت کنار می‌گذارد
«کارن الیوت هاوس» عضو ارشد اندیشکده علوم و امور بین‌الملل بلفر در گزارشی مشروح، با اشاره به «جنگ قدرت» در درون خاندان پادشاهی عربستان، نوشته است: ولیعهد کنونی در صورتی که به قدرت برسد، قطعاً محمد‌بن‌سلمان، فرزند پادشاه کنونی و جانشین ولیعهد را از ساختار قدرت کنار می‌گذارد. سلمان که یک سال‌ونیم پیش به قدرت رسید، ضمن کنار گذاشتن فرزند عبدالله‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه سابق از ولیعهدی، «محمد‌بن‌نایف» برادرزاده‌اش را به عنوان ولیعهد و محمد‌بن‌سلمان، پسرش را به عنوان جانشین ولیعهد معرفی کرد. در این مدت، محمدبن‌سلمان سی‌وچند ساله به شدت قدرت خود را گسترش داده و افزون بر وزارت دفاع، اداره شرکت نفتی «آرامکو» بزرگ‌ترین شرکت نفتی عربستان را هم به دست گرفته است. گفته می‌شود، او در سیاست‌های تهاجمی اخیر ریاض، از جمله حمله عربستان به یمن هم نقش اساسی ایفا کرده است.
3- ترکیه احتمالاً در درگیری قره‌باغ نقش داشته است
نخست‌وزیر روسیه گفت: احتمالاً فاکتور ترکیه‌ در درگیری جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر «ناگورنو- قره‌باغ» دخیل بوده است؛ چراکه دست‌کم ترکیه موضع خود را درباره این مناقشه بیان کرده است. مدودُف افزود: تمایل ترکیه برای صدور بیانیه‌هایی در راستای حمایت از درگیری در ناگورنو- قره‌باغ به جای تقاضا برای صلح در این منطقه، عامل نگرانی است. این اظهارات مدودف در حالی مطرح شده است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در قره‌باغ در هفته گذشته، از حمایت کشورش از یک طرف این درگیری، یعنی جمهوری آذربایجان علیه منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ و ارمنستان خبر داد.
4- دادستانی آلمان دو ایرانی را به جاسوسی متهم کرد
دادستانی آلمان علیه دو ایرانی به اتهام جاسوسی علیه گروهک تروریستی منافقین و جمع‌آوری اطلاعات برای دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در برابر دادگاهی ایالتی در برلین اعلام جرم کرد. دادستانی فدرال آلمان با اعلام جرم علیه این دو مرد ۳۱ و ۳۳ ساله ایرانی به اتهام جاسوسی علیه گروهک منافقین، مدعی شد که این دو نفر با رخنه به این گروهک تروریستی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی، برای جمهوری اسلامی جاسوسی ‌می‌کرده‌اند. بنا بر ادعای دادستانی فدرال آلمان، این دو با نام‌های میثم. پ و سعید. ر، اطلاعات کسب‌شده از گروهک تروریستی منافقین را به سرویس‌های مخفی جمهوری اسلامی انتقال داده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
«کیم جونگ اون» رهبر جوان کره‌شمالی با ابراز خرسندی از آزمایش موتور موشکی جدید قاره‌پیما که آخرین و جدیدترین دستاورد نظامی این کشور در حوزه هسته‌ای است، تصريح كرد: كره‌شمالي اکنون صاحب موشك‌هاي قاره‌پيما با كلاهك‌هاي هسته‌اي قوي‌تر است كه در محو شياطين و خصم از روي زمين كارآيي بسيار زيادي دارد. وی همچنين گفت: امروز خاك آمريكا در تيررس موشك‌هاي قاره‌پيماي هسته‌اي ما قرار دارد و در صورت اراده مي‌توانيم اين كشور را به خاكستر تبديل كنيم.
«عبدالباری عطوان» نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس عرب با بررسی دلایل از سرگیری روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی، این اقدام را «اشتباه خطرناک» اردوغان توصیف کرد و نوشت: اردوغان همانند پیش‌بینی اوضاع سوریه این بار نیز اشتباه می‌کند. اگرچه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] گاز ترکیه را تأمین خواهد کرد، ولی قطعاً در هر جنگی علیه روسیه در کنار ترکیه نخواهد ایستاد، همان‌طور که ناتو از این کشور حمایت نکرد.
رئیس‌جمهور در دیدار معاونان و مدیران ارشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ضمن انتقاد از پروژه مسکن مهر، اظهار کرد: اینکه تنها یک ساختمان دیواردار و سقف‌دار ساخته شود، بدون آنکه نیازمندی‌هایی مانند امنیت، بهداشت، آموزش، آب، برق، گاز و... در نظر گرفته شود، درست نیست و مردم چطور می‌توانند از ساختمانی که در بیابان ساخته و رها شده است، استفاده کنند.
دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه و پرحاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این روزها با کتابی در زمینه شیوه و فنون ثروتمند شدن در قفسه کتابفروشی‌های تهران حضور دارد. کتاب «دو مرد با یک پیام» از دونالد ترامپ و رابرت کیوساکی است که در آن این دو میلیاردر از شیوه و فنون ثروتمندشدن‌شان سخن می‌گویند.
حمدرضا باهنر در مصاحبه‌ای درباره نتایج انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح‌طلبان مدعی‌اند ما در كل كشور بردیم. ما این ادعا را قبول نداریم. البته من همیشه می‌گویم در نهایت انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس نشان خواهد داد که چه جریانی برده است.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مجموع هفت هزار واحد متوقف در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد که می‌توان با 16هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و یارانه آنها را فعال کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات