صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 25 فروردین 1395 شماره 4324

آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات خود در مذاکرات هسته‌ای آن‌چنان که باید، عمل نمی‌کنند و با اظهارات و اقدامات‌شان، طرف‌های مقابل را از همکاری با ایران می‌ترسانند. (95/1/24)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
استقامت در برابر تعامل فرسایشی!

از مختصات تحولات سیاسی، تازگی و ارتباط وثیق آنها با یکدیگر است. دقیقاً فهم و ادراک این موضوع است که میزان گمانه‌زنی‌های مختلف را به امر واقع دور و نزدیک می‌کند. بی‌تردید، امروز تحولات سیاسی در داخل کشور ما، به ویژه برجام و روابط اقتصادی به تحولات منطقه‌ای و حتی صحنه‌آرایی نظام سلطه با محوریت مثلث آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پیوند خورده و از هم تأثیر و تأثر می‌پذیرند. راهبرد کلان آمریکایی‌ها تعامل فرسایشی از جنس براندازی و به تسلیم کشاندن جمهوری اسلامی ایران است؛ زیرا آنها می‌دانند که ایران به برکت انقلاب اسلامی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های کلیدی برخوردار شده است و به واسطه آن بزرگ‌ترین چالش آمریکا محسوب می‌شود که به‌تازگی، مسئولان آمریکایی بار دیگر به این مسئله اذعان کرده‌اند.
با این نگاه باید به مسائلی که در حال حاضر با آنها درگیر هستیم، به گونه‌ای دیگر نظر کنیم. آمریکایی‌ها از یک سو در قالب سفر هیئت‌های اروپایی، به ویژه انگلیسی به تهران به نوعی ارزیابی از وضعیت و موقعیت ایران را در دستور کار دارند تا آن را در طراحی چگونگی ادامه بازی برجام برای آینده به کار ببندند و از سوی دیگر، زمزمه‌هایی برای محکومیت و منزوی‌سازی جمهوری اسلامی در جهان اسلام به گوش می‌رسد و در عین حال نشان صلح به سلمان سعودی اعطا می‌شود. بر اساس این طراحی بازی‌های جدید در یمن، عراق و سوریه نیز در بسته و پازل تحدید جمهوری اسلامی ایران به سرکردگی آمریکا صورت می‌گیرد.
در چنین شرایطی که با توجه به توافق هسته‌ای، برخی‌ها چشم به کشورهای غربی دوخته‌اند و راه برون‌رفت از مشکلات را در بیرون جست‌وجو می‌کنند، ضروری است روح مقاومت ملی در داخل و در ابعاد مختلف، به ویژه اقتصادی و فرهنگی تقویت شود و با همدلی و همزبانی به مسئولان کمک کنیم تا مطابق اسناد بالادستی رو به جلو حرکت کنند و در حوزه سیاست خارجی هم قدمی از داشته‌ها و برگ‌های برنده منطقه‌ای و جهانی خود عقب ننشینیم که با زحمت گزاف و تقدیم جان عزیزانی از بهترین فرزندان این ملت به دست آمده است.

▼ گزارش روز
راه عـزت

گویند سرّ عظمت اصحاب عاشورایی حسین‌بن‌علی(ع) در آن است که رسالت تاریخی خود را دریافتند و به آن جامه عمل پوشاندند و تا آن زمان که آدمیان بر زمین خاکی خواهند زیست، تنها کسانی به عظمت و ماندگاری ابدی دست خواهند یازید که چون ایشان عمل کنند. راه حق را از راه باطل بازشناخته و در مسیر حق راه پیموده و استقامت کنند؛ تکلیف خود را برای برافراشته نگه داشتن پرچم اسلام بدانند و از هر کوششی در راه آن دریغ نکنند، بصیرت و عمل خالصانه‌ای که جوانان مؤمن انقلابی ایران اسلامی مصداق بارز آنند؛ همان جوانانی که در سال‌های انقلاب و مبارزه، نیک دریافتند که بودن در راه اسلام و پیامبر خاتم(ص) که درود خدا بر او باد، در گرو لبیک گفتن به خمینی کبیر(ره) و قد علم کردن مقابل دیکتاتوری ظالم پهلوی است؛ جوانانی که روز دگر به درستی دریافتند برای حفظ این پرچم و این راه، باید در برابر هجوم وحشیانه قصاب همسایه به خاک مقدس ایران سینه سپر کنند و مردانه سینه سپر کردند و قهرمانانه بر خاک افتادند تا این راه امتداد یابد. امروز نیز فرزندان همان نسل، مردان رشید و با ایمانی هستند که وظیفه خود را به‌درستی دریافته‌اند و با لبیک گفتن به ولی‌فقیه زمان، دل از تعلقات دنیا بریده و خود را به خط مقدم مبارزه با اشقیا رسانده‌اند؛ حال پیکر پاک شهیدان مدافع حرم به شهرها بازمی‌گردد، وقتی شهیدان؛ مجتبی یداللهی، محسن قطاسلو و مرتضی زرهرند از مستشاران ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز نام‌شان در کنار بسیجیان و پاسداران دیگر نبرد علیه دشمنان بر جریده عالم ثبت می‌شود، باز داغ این حسرت را برای ما بازماندگان میدان جهاد و مبارزه در سوریه تازه می‌‌کند که ای کاش ما نیز همراه آنان بودیم و خود را به معبر شهادت می‌رساندیم.

▼ اخبار ویژه
1- راه‌اندازی یگان ویژه قربانیان جنسی در ارتش آمریکا

بر اساس گزارش مرکز جرایم آمریکا، در این کشور به طور میانگین روزانه 871/1 زن مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. به حدی که در ساختار نهاد مدافع امنیت ملی شهروندان آمریکایی، یعنی در ارتش این کشور نیز جسم و روان نظامیان آمریکا در امان نبوده و زن و مرد در معرض تجاوز و آزار و اذیت جنسی هستند! آمار تجاوز به زنان در ارتش آمریکا از میانگین جامعه غیرنظامی بالاتر بوده و به حدی رسیده است که فرماندهان ارتش به راه‌اندازی «یگان ویژه قربانیان» اقدام کرده‌اند. البته این موضوع محدود به فضای نظامی آمریکا نیست و در فضاهایی مانند دانشگاه نیز اوضاع به شکلی است که زندگی در خوابگاه‌ها برای دانشجویان دختر به یک کابوس وحشتناک تبدیل شده است.
2- جزیره‌ای که مقر صهیونیست‌ها می‌شود!
بر اساس اسناد منتشرشده از یک منبع نظامی، از جزیره تیران که قاهره و ریاض به تازگی درباره واگذاری آن به سعودی‌ها توافق کرده‌اند، به عنوان مقر عملیات مشترک تل‌آویو و ریاض در دریای سرخ استفاده خواهد شد. همچنین، دریابان «احمد بن صالح الزهرانی» از جانب عربستان و سرهنگ «دیوید سلومی» از جانب رژیم صهیونیستی به سِمت فرماندهان عملیات مشترک دریایی منصوب شده‌اند. این منبع همچنین فاش کرد، تعدادی از افسران سعودی سال گذشته در دوره آموزشی در پایگاه دریایی پولونیوم در بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شرکت کردند.
 
▼ اخبار
1- ایران پنج سال دیگر یونان می‌شود!
«عسگراولادی» از فعالان بخش اقتصادی با انتقاد از عملکرد دولت در بخش اقتصاد گفته است، کدام کشوری پژوی سال 2008 را در سال 2017 از ایران می‌خرد، این خودرو که فقط خرج مصرف داخلی خواهد شد و هیچ سودی ندارد. پرسش من هم همین است، چرا این خودرو را داریم وارد می‌کنیم. تازه پول آن را هم نداریم بدهیم، این را باز مردم باید بخرند و پول آن را جور کنند؛ چون کشورهای دیگر که دیوانه نیستند پژوی سال 2008 را از ایران بخرند. در سال 2017 دیگر کشورها به دنبال پژوی 2018 هستند و وقتی از ما ماشین نخرند، بدهکاری‌ها روی هم می‌آید و اگر این بدهی‌ها را نتوانیم بدهیم، پنج سال دیگر مانند کشور یونان خواهیم شد و بدهی‌ها تا نوک سرمان می‌رود. الآن دولت بدهی داخلی دارد و با این کارها بدهی خارجی نیز پیدا می‌کند. این خلاف اقتصاد مقاومتی است. ما در اقتصاد مقاومتی باید به داخل اتکا کنیم و کمتر به بیگانگان وابسته باشیم.
2- کشف گور دسته‌جمعی شهدای نیجریه
محمد نامادی‌موسی، مدیرکل دفتر طائفه‌ها در ایالت کادونا، موضوع کشف گور جمعی شهیدان حمله ارتش نیجریه به شیعیان را فاش کرده است. به گفته شاهدان عینی، شیعیان در حسینیه بقیه‌الله شهر زاریا گردهم آمده بودند تا در مراسم تشییع جنازه یکی از قربانیان حمله گروهک تروریستی بوکوحرام شرکت کنند که با یورش نیروهای ارتش نیجریه مواجه شدند. نیروهای نیجریه در این حادثه شیخ‌ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را ربوده و به نقطه نامعلومی بردند. این در حالی است که زکزاکی مورد اصابت چند گلوله قرار گرفته بود. پس از این حادثه 156 جنازه در بیمارستان دانشگاهی احمدو بیللو و 191 جنازه در پایگاه نظامی زاریا شمارش شدند؛ بیشتر اجساد که در میان آنها چند زن و کودک دیده می‌شد، در پارچه‌های سیاه پیچیده شده بودند. گفتنی است، منابع نیجریه‌ای آمارهای متفاوتی از 300 تا 730 کشته و مفقود برای عملیات ارتش علیه تجمع شیعیان نیجریه‌ای بیان کرده‌اند.
3- دولت برنامه‌ای برای هدفمندی یارانه‌ها ندارد
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مجلس با حذف یارانه اقشار آسیب‌پذیر مخالف است، گفت: دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها یکی به نعل می‌زند، یکی به میخ و تناقض‌گویی‌های مسئولان امر نشان می‌دهد که دولت برنامه مدونی در این‌ زمینه ندارد. حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه حذف یارانه 24 میلیون نفر با مصوبه مجلس است و دولت نقشی ندارد، گفت: دولت بارها اعلام کرده است که ما قادر به پرداخت یارانه نقدی نیستیم و نمی‌توانیم این وضعیت را ادامه دهیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: نمایندگان با حذف یارانه افراد متمول موافقند، اما درآمد حاصل از قطع یارانه این افراد، باید صرف افزایش یارانه افراد نیازمند و آسیب‌پذیر و همچنین حمایت از تولید شود؛ بخش تولید هیچ حمایتی نشده است و هیچ‌گاه از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید کمکی صورت نگرفته است.
4- آیا سلحشور ترور بیولوژیکی شده است؟
جمال شورجه، کارگردان سینمای کشورمان گفت: مرحوم سلحشور چندین بار در جمع‌های کوچک اطرافیان و نزدیکانش گفته بود که «بنده را مسموم کرده‌اند.» وی با اشاره به حضور برخی کارشناسان مسائل بیولوژیکی در دفتر کار مرحوم سلحشور، تأکید کرد: اگرچه جلساتی که میان این دوستان با آن مرحوم برگزار می‌شد، اکثراً محرمانه و بدون حضور افراد انجام می‌گرفت، اما همین رفت‌وآمدها نشان می‌داد که اتفاقات خاصی در وضعیت سلامت ایشان رخ داده است.

▼ اخبار کوتاه
ترجیح لاریجانی بر عارف برای ریاست مجلس دهم از سوی برخی چهره‌ها و شخصیت‌های جریان اصلاح‌طلب، عصبانیت عارف را در پی داشته است. ابوالفضل شکوری، عضو حزب اعتماد ملی گفت: ممکن است در لابی‌های درون‌گروهی، اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که از آقای عارف خواهش کنند برای نایب‌رئیسی مجلس کاندیدا شود و برای ریاست کاندیدا نشود و او هم قبول کند؛ ولی این بحث انصراف نیست.
ریاض و مسکو توافق کردند که بدون در نظر گرفتن تصمیم ایران در زمینه ثابت نگه داشتن میزان تولید نفت، خود یک تصمیم نهایی اتخاذ کنند. خبرگزاری «اینترفکس» نوشت: کشورهای عوض اوپک قرار است روز 17 آوریل در دوحه، پایتخت قطر درباره میزان تولید نفت تصمیم‌گیری کنند.
«جمال مبارک» پسر حسني مبارك، رئيس‌جمهور بركنارشده مصر در مطلبي در صفحه توئيتر خود نوشت: «درست است كه پدرم دزد بود، ولي در طول عمرش يك وجب از خاك مصر را به كسي نداد.» مصر به تازگی با ترسيم مجدد مرزهاي آبی خود با عربستان سعودي، دو جزيره تيران و صنافير را به سعودي‌ها داد كه اين اقدام با واكنش مردم مصر روبه‌رو شد.
رئیس‌جمهور سوریه در دیدار هیئت پارلمانی روسی با ردّ دوباره فدرالی شدن سوریه، نسبت به تجزیه خاورمیانه به کشورهای کوچک تندرو هشدار داد. به گزارش شبکه المیادین، بشار اسد در این دیدار، با اشاره به انتخابات پارلمانی سوریه که برگزار خواهد شد، گفت: لازم است قانون اساسی جدیدی نوشته و به همه‌پرسی تمامی مردم سوریه گذاشته شود تا همه مردم از آن حمایت کنند.
معاون وزیر خارجه آمریکا از کشته شدن تعداد بسیار زیادی از تروریست‌های داعش در سوریه و عراق خبر داد. «آنتونی بلینکن» گفت: شمار تروریست‌های داعش در سوریه و عراق نسبت به دو سال گذشته کمتر شده و بیشتر آنها کشته شده‌اند و در حال حاضر داعش در سوریه و عراق بسیار ضعیف شده است.
لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: رسالت جدید روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های اصلاح‌طلب ماله‌کشی تخلفات و کوتاهی دولت است. بهتر است رسانه‌ها سرشان را از برف بیرون بیاورند؛ چراکه دولت باید درباره اوضاع امروز جامعه پاسخگو باشد. به نفع رسانه‌های اصلاح‌طلب است که واقعیت‌ها را بازگو کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات