صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۰۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 23 فروردین 1395 شماره 4322

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیروهای مسلح برای شخص خاص یا برای حزب و جناح خاصی نیستند، بلکه مربوط به همه ملت و کشور هستند و باید حصار امن مردم و مدافع امنیت ملی و عمومی باشند. (95/1/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
احساس قدرت واقعی

رهبر معظم انقلاب در دیدار عیدانه فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، با اشاره به وجود دو گروه از نیروهای مسلح با دو هویت خاص در بیشتر کشورهای جهان، مهم‌ترین شاخصه «هویت جمعی» نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را دارا بودن همزمان «توان عملیاتی و نظامی» و «انگیزه‌ها و جهت‌گیری‌های معنوی و دینی» دانستند.
در واقع، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که کارگزار تأمین امنیت داخلی و خارجی کشور، کارگزار حفظ تمامیت ارضی کشور، مأمور حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن و... هستند،‌ مسئولیتی بس خطیر و حساس برعهده دارند و مسلم است که با توجه به اهمیت این مسئولیت‌ها، نظامی‌گری و برخورداری از توانایی‌های مادی و عملیاتی صرف کافی نیست؛ بلکه نیروهای مسلح این نظام، در کنار ارتقای توانایی‌های عملیاتی، باید توانایی‌های معنوی خود را نیز تقویت کنند. مهم‌ترین تفاوت نیروهای مسلح کشورمان با نیروهای مسلح جهان نیز در همین نکته نهفته است. از این رو، نیروهای مسلح کشورمان در مقایسه با نیروهای مسلح سایر کشورها، هم پویاتر هستند و هم در انجام وظایف و تحقق اهداف خود کارآمدترند. به این ترتیب، باید تقویت هر چه بیشتر توانایی‌های عملیاتی و معنوی نیروهای مسلح مد نظر قرار گیرد تا شاهد شکوفایی، پویایی و کارآمدی روزافزون نیروهای مسلح در حفاظت و صیانت از ارکان کشور، انقلاب و نظام اسلامی باشیم. بدون شک، اوضاع خطیر منطقه و جهان نیز بر اهمیت و ضرورت این مهم می‌افزاید. در واقع، به نظر می‌رسد که یکی از دلایل تأکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت توانایی‌های عملیاتی و معنوی نیز گوشزد کردن ضرورت آمادگی برای رویارویی قدرتمندانه با شرایط مذکور است. افزون بر این، با توجه به تقویت توانایی‌های عملیاتی نیروهای مسلح، به ویژه آزمایش‌های موشکی اخیر، تأکید معظم‌له بر این نکته است که صرف توانایی‌های عملیاتی برای نیروهای مسلح مکتبی ما کافی نیست و باید مواظبت صورت گیرد که خدای ناکرده توجه به تقویت توانایی‌های عملیاتی، سبب غفلت از تقویت توانایی‌های معنوی نیروهای مسلح نشود. ان‌شاء‌الله

▼ گزارش روز  
مسیر انحرافی

رکود اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری، کارشکنی‌های دشمن در اجرای دقیق برجام، تلاش آمریکا برای تضعیف صنعت دفاعی کشورمان، تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و اقتصادی، کارهای بر زمین مانده در حوزه فرهنگ، مقابله با فساد اقتصادی و...، از جمله مسائل و معضلات اساسی کشور در اوضاع کنونی هستند که حل و رفع آنها نیازمند فضایی به دور از تقابل‌ها، تقسیم‌بندی‌های سیاسی و مناقشات انتخاباتی است؛ فضایی آرام و سرشار از وحدت که موجبات همدلی و همزبانی میان مسئولان در قوای سه‌گانه، دستگاه‌های مختلف و مردم را ایجاد کند. اما متأسفانه از روزهای آغازین سال نو که باید زمانی برای افزایش تلاش‌ها به منظور حل این مشکلات و پیش بردن برنامه‌های کلان کشور در حوزه‌های مختلف باشد، برخی از افراد و جریان‌های سیاسی، در حالی که بیشتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده است و کشور به‌تازگی فضای انتخاباتی را پشت سر گذاشته است، از خرداد سال 96 سخن به میان می‌آورند. این افراد و جریان‌ها که وابستگان به آنها در فضای مجازی نیز به شدت فعال هستند، تلاش می‌کنند با دامن زدن به صف‌بندی‌های انتخاباتی یا وعده‌های محیرالعقول، دوقطبی‌های مرسوم دوره انتخابات را از هم‌اکنون در سطح جامعه گسترش دهند. موضوعی که رهبر معظم انقلاب پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز نسبت به آسیب‌های آن هشدار داده و با پرهیز دادن از ورود زودهنگام افراد و جریان‌های سیاسی به مسائل انتخاباتی، فرمودند: «فعالیت‌های زودهنگام انتخابات موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود.»
متأسفانه این روزها به‌وضوح می‌توان آسیب‌هایی را که معظم‌له به آن اشاره داشتند، مشاهده کرد. بحث‌های انتخاباتی نباید مسئولان و افکار عمومی را از مسائل اصلی کشور منحرف کند؛ بلکه تمام توان کشور باید به کمک دولت کنونی آمده تا با غلبه بر مشکلات، ضمن تحقق اهداف انقلاب، پیشرفت و سربلندی ایران اسلامی رقم بخورد.

▼ خبر ویژه 
مدیرانی که برای اجرایی نشدن اصل ۴۴ شام می‌دهند!

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی بیشترین مقاومت برای اجرای قانون اصل ۴۴ را متوجه مدیران دولتی و برخی وزیران دانست که منافع و موقعیت‌شان را در خطر می‌بینند. علی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی افزود: اگر پای حرف مخالفان اجرای اصل ۴۴ بنشینیم، با این جمله روبه‌رو می‌شویم؛ ما می‌خواهیم این واگذاری به هر قیمتی که شده انجام نشود! او ادامه داد: برخی مدیران و مسئولان و حتی معاونان محلی دولتی برای اجرایی نشدن اصل ۴۴ شام می‌دهند و اقدام به استخدام نیرو برای شرکت‌های دولتی‌ای که در فهرست واگذاری قرار دارند، می‌کنند. پوری‌حسینی گفت: اگر لازم باشد، نام کسانی را که با خصوصی‌سازی مخالفند، می‌بریم؛ اما هنوز الزامی برای این کار وجود ندارد و اگر اسمی هم برده شود، دردی دوا نمی‌شود. وی افزود: کسانی که حاضر نیستند حقوق معلوم و امن خود را با حقوق پرریسک و مشروط عوض کنند و به‌ سمت خصوصی‌سازی بروند، در دو سال گذشته سبب شده‌اند تا عرضه‌های بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومانی ما فقط چهار هزار میلیارد تومان خروجی داشته باشد و به فروش برسد.

 ▼ اخبار
1- رکود عمق‌یافته و بحران جدی در بخش مولد
یک اقتصاددان حامی دولت روحانی با انتقاد از دستکاری دولت در قیمت‌ها و اظهارنظرهای نسنجیده برخی وزرای دولت یازدهم درباره گران شدن قیمت بنزین، «رکود عمق‌یافته» و «بحران جدی در بخش مولد» را آشفتگی‌های امروز اقتصاد ایران اعلام کرد. فرشاد مؤمنی در یادداشتی به اظهارنظر برخی دولتمردان در زمینه افزایش احتمالی قیمت بنزین پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد سال ٩٥ از جنبه‌های مختلفی برای افق میان‌مدت اقتصاد و جامعه ایران، سال مهم و تعیین‌کننده‌ای باشد. به طور طبیعی در چنین شرایطی از همه ارکان حکومت و از همه دستگاه‌های اجرایی کشور انتظار می‌رود که برخورد واقع‌بینانه‌تری با مسائل و اوضاع کنونی اقتصاد ایران داشته باشند؛ اما متأسفانه فقط با برخورد بدون برنامه همراه با غفلت مسئولان دستگاه‌های اجرایی با مسئولیت‌های مستقیم خودشان و دامن زدن به آشفتگی‌های فکری در سطح هیئت وزیران و جامعه از طریق اظهارنظرهای غیرتخصصی و نشستن مجری‌ها به جای کسانی که مسئولیت راهبردی دارند روبه‌رو هستیم.
2- فتوای خاخام صهیونیست برای اخراج فلسطینیان
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، اظهارات «اسحاق یوسف» خاخام برجسته رژیم صهیونیستی را که گفته بود حضور غیریهودیان برای زندگی در اسرائیل (فلسطین اشغالی) حرام است، پخش کرد. خاخام یوسف در اظهارات تند و تهاجمی خود علیه فلسطینی‌ها، صهیونیست‌ها را به اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین‌های اشغالی دعوت کرد و مدعی شد، بر اساس آموزه‌های شریعت، حضور غیریهودی‌ها برای زندگی در اسرائیل حرام است. وی همچنین گفت: اگر قدرت در اختیار داشتم یک فلسطینی هم در اسرائیل باقی نمی‌گذاشتم، اما دست ما بسته است و این امکان را نداریم.
3- سنگر ایران در سوریه تثبیت شده است
اندیشکده صهیونیستی «بگین- سادات» در گزارشی به قلم «افرایم انبار» در زمینه «آخرین تحولات سوریه» نوشت: میل جامعه بین‌المللی در خاتمه دادن به نبرد داخلی سوریه با ناتوانی هر کدام از طرف‌های درگیر در اجرای راه‌حل‌های مرجع خنثی شده است. این درگیری که احتمالاً تا مدت زمانی ادامه می‌یابد، مرکز ثقل روسیه و ایران را در امور منطقه‌ای تحکیم بخشیده و در مقابل نیز گزینه‌های اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را محدود کرده است. وی با اذعان به شکست رژیم صهیونیستی، آمریکا و ترکیه در مناقشه سوریه، تأکید کرد: سنگر ایران در دمشق که با کمک‌های قابل توجه روسیه تثبیت شده است، تداوم تهدید امنیتی علیه اسرائیل است؛ زیرا سبب تقویت محور متحدی می‌شود که ایران آن را در خاورمیانه هدایت می‌کند.
4- نگرانی صهیونیست‌ها از توافق جدید مصر و عربستان
«اسمادار پری» تحلیلگر و کارشناس صهیونیستی مسائل عربی، از نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق مصر و عربستان و ساخت پل ارتباطی میان دو کشور در جریان سفر ملک سلمان به مصر پرده برداشت. این نویسنده اسرائیلی معتقد است: طرح ساخت این پل، در واقع نقطه اوج اهداف ملک سلمان از ورود به مصر است. در واقع این سفر به منزله «تزریق اکسیژن» اقتصادی به ارزش میلیاردها دلار به منظور تثبیت جایگاه سیاسی متحدان آل‌سعود در رأس قدرت است و نشان می‌دهد، عربستان تا چه حد اصرار دارد که متحدان خود را حفظ کند. از سوی دیگر، عربستان سعودی و مصر، موافقت‌نامه‌ای را برای تعیین حدود مرز دریایی میان دو کشور امضا کردند. بنا بر این موافقت‌نامه، جزایر «تیران» و «صنافیر» بخشی از سرزمین عربستان به شمار خواهد آمد.

▼ اخبار کوتاه
یک مقام ارشد روسیه در امور نظامی گفت: با وجود مخالفت آمریکا، قرارداد فروش جنگنده سوخو به ایران منعقد خواهد شد. به گزارش اسپوتنیک، در اواسط ماه فوریه گزارش‌هایی از فروش جنگنده سوخو۳۰ روسیه به ایران به ارزش هشت میلیارد دلار منتشر شده بود که با واکنش شدید آمریکا روبه‌رو شد. این مقام ارشد در سازمان همکاری‌های تکنیکی در سرویس فدرال روسیه می‌گوید: احتمالاً قرارداد فروش جنگنده سوخو به ایران در سال ۲۰۱۶ منعقد خواهد شد.
طبق توافق جدید که در نشست هیئت‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی در لندن حاصل شده، سواحل غزه فعلاً برای امدادرسانی بر روی ترک‌ها باز خواهد شد. روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه از ماه می 2010 در پی حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره ترکیه (ناوگان آزادی غزه)، رو به تیرگی نهاد. در این حمله 9 فعال ترک‌تبار، از جمله یک نوجوان آمریکایی- ترکی کشته و حدود 50 نفر زخمی شدند.
علی مطهری در صفحه اینستاگرام خود با اعلام کاندیداتوری برای نایب‌رئیسی مجلس نوشت: این روزها بسیاری از مردم و خبرنگاران از من می‌پرسند که آیا تصمیم نداری برای ریاست یا نایب‌رئیسی مجلس آینده در انتخابات هیئت‌رئیسه آن شرکت کنی؟ برای آنکه یک پاسخ عمومی داده باشم، عرض می‌کنم که فعلاً تصمیم دارم برای نایب‌رئیسی مجلس دهم نامزد شوم.
وزارت دفاع ارمنستان استفاده از پهپادهای انتحاری صهیونیستی از سوی ارتش آذربایجان در حمله به نیروهای ارمنی در درگیری‌های اخیر قره‌باغ را به شدت محکوم و اعتراض خود را به رژیم صهیونیستی اعلام کرد. سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت: یک فروند از این پهپادهای اسرائیلی با برخورد به یک اتوبوس، سبب کشته شدن هفت ارمنی شد.
در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر «بروز طاعون و رسیدن آن به تهران»، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه این نوع طاعون در بین نشخوارکنندگان کوچک دیده می‌شود و نوعی ویروس است، گفت: این ویروس قابل سرایت به انسان نیست و هیچ خطری ندارد.
شنیده‌ها حاکی از این است که با توجه به تصمیمات فعلی سیاست‌گذاران دولت، احتمالاً سیدحسین هاشمی در آینده به صندلی یکی از وزارتخانه‌های مهم دولت یازدهم تکیه خواهد زد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات