اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۴۸

باید و نباید اقدام و عمل مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی

توجه جدی به انجام وظیفه، توسط تک تک افراد جامعه نسبت به عملیاتی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی (خصوصاً بند 8 این سیاست ها که محور اصلی تحقق آن مردم هستند) و پرهیز از فرافکنی در انجام وظیفه توسط آحاد ملت، به طوری که تمام بار اجرای این سیاست ها را بر دوش دولت و سایر نهادهای نظام گذاشته و برای خود وظیفه ای در این خصوص قائل نباشند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد / محمد ابراهیم میانجی
متن سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری در تاریخ 29 بهمن 1392 ابلاغ شد، یک برنامه نیست، بلکه یک چهارچوب کلی است که از جمع بندی سیاست ها و برنامه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... کشور در دوران پرفراز و نشیب تمام سالهای گذشته نظام اسلامی به دست آمده است. این سیاست ها که به عنوان یک سند اجماع ملی مطرح و مورد پذیرش موافقان و مخالفان در حوزه اقتصاد قرار گرفته است. برای تحقق این سند اجماع ملی، یک عزم ملی نیاز می باشد که در این خصوص نقش مردم می تواند تعیین کننده باشد.

در همین زمینه و برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به تحرک و پویایی در اقتصاد و همچنین مقابله با تهدیدات و تکانه های شدید اقتصادی، نقش مردم و عمل اقتصادی آنها، از جایگاه ویژه ای برخودار است.

در راستای تبیین جایگاه مردم در دستیابی به این سیاست ها، با مراجعه به متن سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در بند 8 این سیاست ها آمده است؛ «مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید» با تمرکز بر این بند، به وضوح می توان دریافت که بر روی سه موضوع مهم که مردم در تحقق آن نقش محوری و اصلی را برعهده دارند، تاکید شده است:

1- مدیریت مصرف

2- اصلاح الگوی مصرف

3- ترویج مصرف کالاهای داخلی

برای دستیابی به این مهم و تحقق موارد فوق توسط مردم می بایست بسترسازی و شرایط و زمینه هایی ایجاد گردد، که اگر این مهم تحقق نیابد، نمی توان امید داشت که اقتصاد مقاومتی در جامعه به شکل مطلوب و مورد انتظار مقام معظم رهبری محقق گردد.

از جمله مواردی که نیاز است در جامعه به صورت فراگیر شکل بگیرد و توسط تک تک اعضاء جامعه اقدام و عمل متناسب با آن صورت پذیرد، می توان به:

1- به وجود آمدن یک بینش و نگرش مثبت نسبت به این سیاست ها، مبنی بر اینکه راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور در حال حاضر، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

2- پدید آمدن یک باور عمومی در سطح جامعه نسبت به کارآمدی این سیاست ها در مقاوم سازی اقتصاد برای مقابله با تهدیدات و تکانه های شدید اقتصادی.

3- عمومیت یافتن فرهنگ مصرف کالای داخلی و تحقق این شعار که «ایرانی، ایرانی مصرف کن» در راستای تقویت تولید داخلی و کاهش و رفع بیکاری در کشور.

4- توجه جدی به انجام وظیفه، توسط تک تک افراد جامعه نسبت به عملیاتی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی (خصوصاً بند 8 این سیاست ها که محور اصلی تحقق آن مردم هستند) و پرهیز از فرافکنی در انجام وظیفه توسط آحاد ملت، به طوری که تمام بار اجرای این سیاست ها را بر دوش دولت و سایر نهادهای نظام گذاشته و برای خود وظیفه ای در این خصوص قائل نباشند.

5- تبدیل شدن تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به گفتمان عمومی و غالب در کشور.

6- پرنگ شدن نقش آحاد جامعه در مطالبه گری نسبت به تحقق این سیاست ها از مسئولین امر.

7- فراگیر نمودن امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی، در راستای تحقق این سیاست ها. از جمله پرهیز از مصرف بی رویه و اسراف، دوری از مصرف کالاهای خارجی و وارداتی، ترویج و تبلیغ مصرف کالای داخلی و...


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات