صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 4 اردیبهشت 1395 شماره 4330

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ناامنی اخلاقی، یک مرحله کار فرهنگی دارد، یک مرحله کار مخفی دارد، یک مرحله ریشه‌یابی دارد؛ آنها کار دستگاه‌های دیگر است، اما آنجایی که جلوی چشم قرار می‌گیرد و موجب عدم امنیت اخلاقی جامعه می‌شود، آنکه باید وارد میدان بشود، نیروی انتظامی است. (70/11/2)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
جنگ نرم و تغيير سبک زندگي

رهبر معظم انقلاب در ديدار با جوانان انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزي ضمن اشاره به صف‌آرايي طولاني‌مدت جبهه استکبار جهاني و نظام اسلامي، از عرصه‌هايي ياد کردند که اين تقابل و درگيري در آن در حال انجام است؛ عرصه‌هايي، مانند حفظ استقلال اقتصادي، سياسي و فرهنگي کشور، مسئله پيشرفت علمي، اقتصادي و تمدّني، حضور قدرتمندانه جمهوري اسلامي در منطقه و جهان، موضوع فلسطين، مسئله مقاومت، موضوع سبک زندگي و مسئله جوانان. البته به فرموده معظم‌له موارد مذکور تنها بخشي از عرصه‌هايي است که هم‌اکنون به ميدان منازعه دو مکتب اسلام ناب محمدي(ص) و ليبرال سرمايه‌داري بدل شده است و موارد متعدد بسياري مي‌توان به آن افزود.
در اين ميان عرصه‌هاي جنگ سخت و نيمه‌سخت اغلب در مرکز توجه اذهان عمومي قرار دارد و برخي از عرصه‌های دیگر با وجود پيچيدگي‌ها و دشواري‌هاي بيشتر، کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد؛ اين در حالي است که اتفاقاً دشمن پس از ناکامي در بسياري از عرصه‌هاي برخورد رويارو، با تغيير اولويت‌ها، لايه‌هاي پنهان و زيرين جامعه را هدف قرار داده و ميدان نبرد اصلي را در عرصه جنگ نرم تعريف کرده است.
شايد در اين معرکه مهم‌ترين مسئله، «سبک زندگي» باشد که با توجه به گسترش رسانه‌ها اعم از ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، به ابزاری برای حرکت خزنده دشمن بدل شده و آسیب‌های فراوانی را به همراه داشته است. با اين اهميت که «اگر در کشوري سبک زندگي مورد قبول و مورد ترويج غربي‌ها يا آمريکايي‌ها رواج پيدا بکند، نخبگان آن جامعه تبديل به برّه‌هاي رامي در مقابل سياست‌هاي آمريکا و غرب و همان قدرت مقابل مي‌شوند»! و همين است که مي‌توان از تغيير سبک زندگي، به مثابه يکي از مهم‌ترين عرصه‌هاي «نفوذ» ياد کرد.
کافي است به روند تغييرات سبک زندگي در جامعه امروزمان نگاهي بيندازيم تا بيش از پيش نسبت به تهديد دشمن در این عرصه هوشيار شویم و از غفلت پرهيز کنیم؛ چراکه به فرموده حکيم انقلاب اسلامي، تاريخ هيچ ملتي را به دلیل «غفلت» ستايش نخواهد کرد!

▼ گزارش روز
بار کج!

آنقدر بدعهدی‌ها و رفتارهای توهین‌آمیز طرف مقابل در دوران پسابرجام به سرعت در حال رخ دادن است که اگر هر روز هم در این‌باره بنویسیم، باز مطالب بسیاری ناگفته خواهد ماند. برای درک این موضوع کافی است به سفر عالی‌ترین مقام وزارت خارجه کشورمان به آمریکا نگاهی بیندازیم. هنگامی که وزیر امور خارجه کشورمان در ایالات متحده به سر می‌برد و با لبی خندان در برابر پرچم ایالات متحده ایستاده و دستان جان کری را به گرمی می‌فشارد، دیوان عالی آمریکا حکم می‌دهد که حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی پرداخت شود که در بمب‌گذاری سال 1983 در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت کشته شدند. دقیقاً در همین زمان و وقتی ظریف در راه آمریکاست، جان کری به نشست «جِی استریت» یکی از لابی‌های قدرتمند صهیونیستی می‌رود و از مهار ایران سخن می‌گوید. هنوز ظریف به تهران بازنگشته است که اوباما نیز راهی عربستان سعودی می‌شود و ساعت‌ها با سران رژیم فاسد، پوک و تروریست‌پرور عربستان به مذاکره می‌نشیند تا ثابت کند آمریکا همچنان در کنار سران مرتجع عرب برای مقابله با ایران خواهد ایستاد و در مصاحبه‌ای نیز به صراحت اعلام می‌کند، از راه برجام به دنبال ایجاد شکاف و اختلاف در ایران هستیم!
حال با این شرایط، فرض کنید در داخل کشور کسانی این‌گونه سخن بگویند: «اگر نقدی بر برجام داشتیم برای زمانی بود که هنوز تصویب و تأیید نشده بود... برخی می‌خواهند اعلام کنند ملت ایران و دیپلمات‌های ایرانی پیروز نبوده و آمریکا و صهیونیست‌ها در این عرصه پیروز شده‌اند. کجا رفت غیرت و تعصب دینی، چرا نمی‌خواهید در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده است، سر فرود بیاورید.»
البته در اینکه برای رسیدن به توافق با کشورهای گروه 1+5، دیپلمات‌های کشورمان زحمت‌ها و تلاش‌های فراوانی را متحمل شدند، شکی نیست و کسی هم قصد زیر سؤال بردن آن را ندارد؛ اما حالا که بدعهدی‌های حریف در میدان عمل آشکار شده، بهتر است فارغ از نگاه‌های سیاسی، واقعیت‌ها را آن طور که هست ببینیم و متناسب با آن عمل کنیم.

▼ خبر ویژه
به توقف صادرات اسلحه به عربستان نیازی نیست!

روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس به نقل از مؤسسه کمپین ضد تجارت اسلحه گزارش کرد: «دولت انگلیس از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن، 122 مجوز فروش اسلحه و مهمات به نظام آل‌سعود صادر کرده است.» قراردادهای تسلیحاتی انگلیس و عربستان، شامل فروش بمب‌های خوشه‌ای، موشک و ضدهوایی به ارزش یک میلیارد یورو، جنگنده و هواپیمای بدون سرنشین به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون یورو و خودرو و تانک به ارزش نیم‌میلیارد یورو است. انگلیس و عربستان از سال 2010 تاکنون قراردادهای تسلیحاتی به ارزش هفت میلیارد یورو امضا کرده‌اند. این در حالی است که درخواست‌ها از دولت انگلیس برای امتناع از فروش اسلحه به عربستان روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ زیرا سعودی‌ها همچنان به بمباران مناطق مسکونی و نظامی یمن ادامه می‌دهند.، البته با وجود این، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده است، حملات هوایی عربستان در یمن نقض قوانین و معاهده‌های بین‌المللی به شمار نمی‌آید و به توقف صادرات اسلحه به عربستان نیازی نیست.
 
▼ اخبار
1- اروپایی‌ها توان دفاع نظامی از خود را ندارند

«جورج فریدمن» مؤسس مرکز مطالعات امور جهانی «آینده ژئوپلیتیک» در یادداشتی در پایگاه «بیزینس اینسایدر» به تحلیل نقاط ضعف فراوان اتحادیه‌ اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای تأمین امنیت کشورهای این قاره پرداخت و نوشت: اظهارات دونالد ترامپ (نامزد جمهور‌یخواهان) درباره اینکه «ناتو ایفای نقش عادلانه‌ای نداشته و بهتر است که این سازمان منحل شود»، با نگرانی‌های فزاینده در اروپا بی‌ارتباط نیست. روسیه و خاورمیانه چالش‌هایی در حوزه امنیت ملی برای اروپایی‌ها ایجاد کرده‌اند و این قاره هیچ توانایی نظامی یکپارچه‌ای جز ناتو در اختیار ندارد؛ ناتویی که خود اکنون در عرصه نبرد قرار دارد. هر چند بسیاری از اروپایی‌ها ناتو را پایه و اساس امنیت ملی کشور خود می‌دانند. به عبارت دیگر، اتکای آنها تنها بر ایالات متحده به منزله تنها عضو ناتو با قابلیت نظامی جهانی است. هم‌‌اکنون اروپایی‌ها نگران این مسئله هستند که آمریکا اعتماد خود را از ناتو از دست داده و این اتحاد دیگر قادر نیست آن‌گونه که باید، امنیت را تأمین کند.
2- تصویری که غرب از دیدن آن وحشت دارد
سال گذشته 700 هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کردند و امسال نیز پنج هزار و 500 مسجد میزبان معتکفان روزه‌دار است. با وجود تلاش‌ رسانه‌های غربی برای تصویرسازی در زمینه فاصله جوانان ایرانی با ارزش‌های دینی، مصداق‌های مختلفی، مانند اعتکاف و استقبال گسترده جوانان از این مراسم وجود دارد که هر سال مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد؛ در حالی که این رسانه‌ها اتفاق‌های به مراتب کوچک‌تر از مراسم اعتکاف را در ایران پوشش خبری می‌دهند. سوژه‌ها و اتفاق‌هایی که به ارزش‌های غرب نزدیک، اما در تعارض با دین و مذهب ایرانیان هستند. رسانه‌های غربی مدت‌هاست که مؤلفه‌های تقویت‌کننده فرهنگ ایرانی- اسلامی را بایکوت خبری می‌کنند و گزارش‌های گوناگونی را از شرکت بعضی جوانان در پارتی‌های مختلط، رقص، مصرف مشروبات الکلی، روابط خارج از قاعده دختران و پسران ایرانی و حتی موضوعات مرتبط با همجنس‌بازی را منتشر می‌کنند.
3- نگرانی آمریکایی‌ها از آب سنگین ایران
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات بلندپایه آمریکایی نوشت: دولت باراک اوباما در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای تاریخی‌اش با ایران، 32 تن آب سنگین را که مؤلفه‌ای کلیدی در توسعه تسلیحات هسته‌ای است، خریداری می‌کند. این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش داد: این اقدام از آن رو صورت می‌گیرد که وزارت انرژی آمریکا از اینکه ایران نتواند به سرعت ذخایر آب سنگین خود را کاهش دهد، نگران است. این مطالب در حالی منتشر شود که بر اساس توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5، کشورمان متعهد شده است ذخایر آب سنگین خود را طی سال‌های اولیه در سطح کمتر از 130 تن نگهداری کند و در سال‌های بعد نیز اجازه ندهد این ذخایر به بیش از 90 تن برسد.
4- دولت باید مدرسه پیرمردها را تعطیل کند
محمد زارع‌فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: دولت نباید همه چیز را با برجام گره بزند، دولت باید حوزه کاری برجام را جدا کند و در حوزه اقتصادی و معیشتی تحول بزرگی را ایجاد کند. در جایگاه کسانی که از دولت تدبیر و امید دفاع کردیم و همچنان نیز دفاع خواهیم کرد، توقع داریم دولت به حوزه اشتغال، معیشت و اقتصاد توجه بیشتری داشته باشد؛ زیرا در این حوزه‌ها ضعف زیادی وجود دارد. وی با انتقاد از بی‌تحرکی دولت در حوزه اقتصاد ادامه داد: دولت باید ضمن تقویت تیم اقتصادی، کابینه خود را نیز پالایش و مدرسه پیرمردها را تعطیل کند تا در یک سال باقی‌مانده از عمر دولت تدبیر و امید، عملکرد اقتصادی خوبی داشته باشد.

▼ اخبار کوتاه
عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول در مجلس گفت: روند ایجاد اشتغال و تولید در کشور متناسب با نیاز جامعه نیست و سبب ایجاد نارضایتی شهروندان شده است. وی افزود: طبق آمار موجود 60 درصد از واحدهای تولیدی کشور به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و همین مقوله حمایت از تولید و صنعت را به عنوان اصل مشترک همکاری دولت و مجلس دهم در سال جاری مطرح کرده است.
بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در نشست خبری در ریاض گفت: فکر می‌کنم سفر اوباما به کوبا در زمینه شکستن تابوهای بلندمدت کافی باشد. وی افزود: کابینه اوباما به تعامل با ایران در جایی که فرصت پیشرفت وجود دارد، عمدتاً از طریق کانال‌های دیپلماتیک بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ادامه خواهد داد.
در حالی که برندهای لوازم آرایش و مُد غربی برای ورود به ایران پس از برجام خیز برداشته‌اند، خبرهای رسیده حاکی از آن است که شرکت لوازم آرایش فرانسوی «سفورا» نیز در ایران شعبه ‌باز می‌کند. برخی برندهای ممتاز غربی که حتی در زمان تحریم، محصولات خود را به دست مشتریان ایرانی می‌رساندند، حالا در تلاش برای ورود مستقیم به ایران هستند.
کمیته ناظر بر پیمان «کنوانسیون ضدشکنجه» سازمان ملل در اولین گزارش خود درباره عربستان سعودی از سال 2002 تا امروز از سوءرفتار رژیم ریاض با وبلاگ‌نویسان، فعالان و وکلای حقوق بشری در زندان انتقاد کرده است. این کمیته افزون بر این، از ریاض خواسته است که تنبیه بدنی مجرمان با روش‌هایی، نظیر شلاق زدن یا قطع عضو را متوقف کند.
حزب اعتدال و توسعه برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه فهرستی جدا از ائتلاف امید (اصلاح‌طلبان) منتشر کرده است. این حزب در حوزه‌های انتخابیه تبریز، ارومیه، سلماس و بروجرد برخلاف اعلام قبلی با انتشار فهرست جداگانه از نامزدهای خود حمایت کرده است.
موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها یکی به نعل می‌زند، یکی به میخ که این رفتار پذیرفتنی نیست. وی با بیان اینکه تناقض‌گویی‌های مسئولان امر نشان می‌دهد، دولت برنامه مدونی در این‌باره ندارد، تأکید کرد مجلس با حذف یارانه اقشار آسیب‌پذیر، مخالف است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات