صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 31 فروردین 1395 شماره 4328

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ۳۷ سال است دشمنان به موازات توطئه‌های مختلف از ناممکن بودن تداوم نظام اسلامی می‌گویند؛ اما نظام منتخب ملت ایران اکنون از نهال اول انقلاب به درختی تناور و سرسبز تبدیل شده و این واقعیت نشان می‌دهد استعداد رشد و بالندگی و قوی‌تر شدن، در ذات نظام اسلامی است و هر روز بیشتر محقق خواهد شد. (95/1/11)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
غیرقابل مذاکره!

یکی از مواردی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در روزها و ماه‌های اخیر آن را مستمسک فشار رسانه‌ای خود بر جمهوری اسلامی ایران قرار دادند، موضوع آزمایش موشکی و به عبارت بهتر توانمندی موشکی کشورمان بود و با وجود اینکه در جریان مذاکرات با گروه 1+5، نمایندگان کشورمان و مسئولان ارشد نظام بر قابل مذاکره نبودن توانمندی‌های دفاعی کشورمان تأکید کرده بودند، اما این مسئله به مثابه اهرم فشار از سوی غرب در دستور کار قرار گرفت و همان‌طور که رهبر حکیم انقلاب با دوراندیشی تأکید کرده بودند، دشمن به موضوع هسته‌ای بسنده نخواهد کرد و در صورت عقب‌نشینی گام‌های بعدی را برخواهد داشت، پس از برجام هسته‌ای در پی دیگر برجام‌های مورد نظر خود هستند.
اما آیا واقعاً غربی‌ها و اروپایی‌ها می‌توانند در موضوع توانمندی موشکی کشورمان ورود کنند؟ و اصلاً در مجامع و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرجعی برای نظارت بر توان موشکی کشورها وجود دارد؟ روز گذشته رئیس مرکز مطالعات راهبردی دفاعی پاسخ این پرسش را داد و گفت: هیچ سازمان رسمی بین‌المللی منطبق با سازمان ملل وجود ندارد که مسئولیت آن، نظارت یا محدود کردن توان موشکی باشد و هیچ کمیسیونی هم برای نظارت بر موشک‌ها در جهان وجود ندارد. به گفته سردار وحیدی در جهان تنها انجمنی داوطلبانه، موسوم به «رژیم کنترل تکنولوژی موشک» وجود دارد که محدودیت‌هایی را برای اعضایی که به آن می‌پیوندند، قائل می‌شود و ایران و بسیاری از کشورهای دیگر هم عضو آن نیستند.
در این میان دو نکته قابل توجه وجود دارد: اول اینکه بسیاری از کشورهایی که امروز در موضوع موشکی بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌کنند، از دارندگان سامانه‌های موشکی پیشرفته و فوق پیشرفته هستند؛ اما تحت هیچ شرایطی مورد سؤال و نظارت قرار نگرفته و نمی‌گیرند. دوم اینکه، از آنجایی که موضوع موشکی هیچ ارتباطی با پرونده هسته‌ای کشورمان ندارد، از این رو می‌توان آن را گام بعدی آمریکا و غرب برای تضعیف جمهوری اسلامی ارزیابی کرد که اگر هر نوع عقب‌نشینی صورت گیرد، در پس آن شاهد گام‌های بعدی دشمن خواهیم بود.

▼ گزارش روز
چرخش عجیب!

صراحت کلام سؤال‌برانگیز در گفتار دولتمردان، تصویر متفاوتی را در برابر ما قرار داده است. حتماً شما هم پیرامون سخنان رئیس بانک مرکزی در واشنگتن، درباره نتایج برجام برای تهران بسیار شنیده و خوانده‌اید؛ سخنانی که انتقاد‌های داخلی از روند اجرای برجام را افزایش داد و پیش‌بینی می‌شد با واکنش منفی دیگر اعضای دولت و رسانه نزدیک به قوه مجریه روبه‌رو شود، اما سخنان سیف نه‌تنها با سکوت توأم با تأیید همراه شد؛ بلکه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با اشپیگل با بیان اینکه ما بیش از ۳۰ ماه فشرده‌ترین مذاكرات را انجام نداده‌ایم كه الآن بخواهیم با یک سند توخالی روبه‌رو باشیم، تأکید کرد: «توافق‌نامه هسته‌ای در ‏صورتی پایدار خواهد ماند كه مردم ایران بتوانند نتایج آن را لمس كنند، اگر می‌خواهیم این توافق در درازمدت پایدار بماند، ‏باید در این رابطه سرمایه‌گذاری شود؛ زیرا روشن است كه مردم ایران می‌خواهند نتایج آن را ببینند.» مواضع ضد برجامی به این سخنان متوقف نماند و از زاویه دیگر در اظهارات وزیر نفت نیز دیده شد؛ آنجا که بیژن نامدار زنگنه با انتقاد از سیاست بزرگ‌ترین هم‌پیمان آمریکا در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، گفت: ما به اعضای اوپک و برخی کشورهای غیرعضو اوپک گفتیم که باید واقعیت بازگشت نفت ایران را به بازار درک کنند و اگر ایران بخواهد تولید نفت را همان‌گونه که هست تثبیت کند، به آن معناست که هیچ اتفاقی در رفع تحریم‌ها نیفتاده است.
عباراتی با محتوای یکسان از مسئولان رده‌بالای دولت در انتقاد از برجام و تأثیرات آن در حالی مطرح می‌شود که برجام منتقدانی سرسخت دارد و هر یک از این عبارات می‌تواند افزون بر تبعات رسانه‌ای‌شان، افکار عمومی را نیز به سمت منتقدان سوق دهد؛ آن هم درست در سال پایان دولت یازدهم که پس از آن دولت باید یک بار دیگر خود را در معرض رأی مردم قرار دهد؛ اما با همه این مباحث که حتماً اعضای دولت بیش از دیگران به آن واقف هستند، باز شاهد بیان آنها هستیم! رویکردی عجیب که افکار عمومی را با این سؤال روبه‌رو کرده است؛ به‌راستی چه رازی در پس این تغییر مواضع نهفته است!

▼ اخبار ویژه 
1- برخی فیلم‌ها به ورطه خواهرفروشی افتاده‌اند!

«محمدتقی فهیم» منتقد سینما گفت: متأسفانه اغلب فیلم‌های اجتماعی ما به ورطه‌ای افتاده‌اند که یک سینمای فقیرانه، ناقص و بدون قصه را شکل می‌دهد که گویا فقط چند جمله به ظاهر فاخر دارند. همین الآن در اکران، فیلم‌هایی داریم که به ورطه خواهرفروشی افتاده‌اند! یک موقع غیرت این مملکت طوری بود که «قیصر‌ها» در سینما ظهور می‌کردند و انتقام تجاوز به خواهران‌شان را می‌گرفتند؛ اما امروز در سینمای اجتماعی ما، خواهران‌شان را می‌فروشند و از مادر‌های‌شان برای جاسازی مواد مخدر استفاده می‌کنند!
2- تکذیب انتشار آلبوم خواننده طاغوتی
«فرزاد طالبی» درباره توزیع آلبومی با عنوان «قسم» به خوانندگی ع. ق و برگزاری کنسرت این خواننده گفت: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌گونه مجوزی برای انتشار و توزیع این آلبوم با عنوان خواننده مورد نظر صادر نکرده است. طی روزهای گذشته ع. ق، خواننده طاغوتی در برخی از پایگاه‌ها و فضای مجازی از انتشار آلبوم جدید خود و برگزاری کنسرت در تهران خبر داده بود.
 
▼ اخبار
1- اوباما نباید بگذارد ایران به دلار دست پیدا کند
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای صریح، به شایعات اخیر درباره احتمال ایجاد دسترسی ایران به دلار و نظام مالی آمریکا واکنش نشان داد. «پاول رایان» گفته است: «دولت باید قطعاً هرگونه احتمال ایجاد دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم ایران به دلار و یا نظام مالی آمریکا را رد کند.» وی ادامه داد: «به جای افزودن به ثروت رژیم (نظام ایران)، دولت باید از آنها درباره آزمایشات موشکی ادامه‌دار، نقض فاحش حقوق بشر و حمایت از تروریسم پاسخ بخواهد. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش، از استحقاق ایران برای دسترسی به دلار در معاملات فرامرزی به دلیل پایبند ماندن به توافق هسته‌ای و ریختن بتون در قلب نیروگاه اراک سخن گفته بودند که با مخالفت شدید مخالفان برجام و جمهوریخواهان روبه‌رو شد.» آمریکایی‌ها ساخت موشک‌های دفاعی برای حراست از مرزهای مماس با داعش را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانند؛ اعدام قاچاقچیان مواد مخدر هم نقض حقوق‌بشر و حمایت سیاسی از اهداف موشک‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هم حمایت از تروریسم نام گرفته است.

2- بیکاری خاموش ۲۴۰ هزار نفر
به‌تازگی آماری درباره تحولات زمستانی بازار کار ایران ارائه شده است که نشان می‌دهد، در فاصله پاییز تا زمستان سال گذشته، بیش از ۲۴۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده و بیکار شده‌اند و نرخ بیکاری در این مدت به میزان یک‌دهم درصد بیشتر شده است. به بیان دیگر، تعداد بیکاران کشور در پاییز سال ۹۴ به میزان دو میلیون و ۶۴۶ هزار و ۶۸۳ نفر بوده که این تعداد در زمستان به دو میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۳ نفر رسیده است که نشان می‌دهد، تنها در فاصله یک فصل، بر تعداد بیکاران کشور افزوده شده است. همچنین، تعداد کل شاغلان در بازار کار ایران نیز از ۲۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۴۱۶ نفر با ۲۳۰ هزار نفر کاهش، به ۲۴ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۱۷۰ نفر رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد، این گروه از شاغلان یا جویندگان شغل، کار خود را از دست داده‌اند.

3- پای خودروهای آمریکایی به ایران باز شد
وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز واردات خودرو از پنج شرکت خودروساز آمریکایی و اروپایی را صادر کرد. در پایگاه «سازمان توسعه تجارت» آمده است که شرکت‌های «فولکس‌واگن»، «شورولت»، «اوپل»، «اشکودا» و «دی‌اس» می‌توانند نسبت به صادرات محصولات خود به ایران اقدام کنند. در این بین، برخی از آنها توانستند نظر مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای اجرایی کردن این مجوز جلب کنند؛ بنا بر اعلام پایگاه سازمان توسعه تجارت، مجوز واردات مدل سوپر بی‌اشکودا (SKODA SUPER B 3T) صادر شده است؛ اشکودا یکی از زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن به‌شمار می‌رود که مقر آن در کشور چک قرار دارد.

4- جلسات منظم منتخبان اصولگرا با لاریجانی
حمیدرضا فولادگر، نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه منتخبان اصولگرا و مستقل جلسات منظمی با علی لاریجانی برگزار می‌کنند، گفت: رئیس مجلس در این جلسات دیدگاه‌هایش را درباره مسائل مهم کشور که باید در مجلس دهم پیگیری شود، مطرح می‌کند. وی افزود:‌ تاکنون جمع‌بندی آقای لاریجانی و منتخبان اصولگرا بر تشکیل فراکسیون فراگیر اصولگرایان در مجلس دهم است. این جلسات با هدف انسجام و وحدت منتخبان اصولگرای مجلس دهم از اسفند ماه شروع شده و به مناسبت‌های مختلف ادامه پیدا کرده است.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» نوشت: «ایران از زمان اتمام توافق هسته‌ای با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی در جولای سال گذشته هنوز از مزایای اقتصادی مورد انتظارش برخوردار نشده است.» این روزنامه در ادامه نوشت: «ایرانی‌ها ناامید شده‌اند، اما تا اندازه‌ زیادی باید خودشان را سرزنش کنند.» نیویورک‌تایمز افزود: «یکی از موانع فعلی این است که بیشتر تحریم‌های آمریکا به بهانه‌های حقوق بشر و تروریسم کماکان پابرجا هستند.»
وزیر خارجه آمریکا در نشست گروه حامی رژیم صهیونیستی «جی‌استریت» درباره پول‌های آزادشده برای ایران در نتیجه برجام، با ردّ اظهارات برخی منتقدان داخلی آمریکا که آن را بین 100 تا 150 میلیارد دلار برآورد کردند، گفت: «برآورد ما حدود 55 میلیارد دلار بود که از زمان توافق هسته‌ای، ایران تنها به حدود سه میلیارد دلار از این دارایی‌ها دست پیدا کرده است.»
سندرز، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: عربستان سعودی، نسخه افراطی و بسیار مخرب اسلام را تبلیغ می‌كند. وی افزود: از 19 هواپیماربای حملات سپتامبر 2002 كه در آن برج‌های مركز تجارت جهانی فرو ریخت و هزاران قربانی گرفت، 15 نفر عربستانی بودند. وی مواضع سعودی‌ها درباره 11 سپتامبر را نگران‌كننده دانست و گفت: خاندان ثروتمند سعودی، حامی گروه‌های افراطی هستند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با مسئولان حج عربستان، گفت: پیش‌نویس امنیت زائران مورد تأکید دو طرف قرار گرفت و پشنهادات خوبی در بحث تأمین امنیت صورت گرفت؛ حتی طرف عربستانی قول همکاری برای دستبند الکترونیکی زائران را داد و فقط بحث روادید باقی مانده است.
«فرهاد پرورش» مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره تحویل سوخت به هواپیماهای «ایران‌ایر» در فرودگاه‌های اروپا گفت: 98 درصد مشكل ما در این زمینه با ایستگاه‌های اروپایی رفع شده است و فقط در سه ایستگاه موضوع تحویل سوخت با مشخص شدن شركت‌های طرف ایران‌ایر برطرف می‌شود.
علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیمای رسانه ملی در نخستین سفر استانی تیم مدیران شبکه‌های سراسری به اصفهان گفت: فیلم‌نامه سریال «سلمان» نوشته شده و آماده اجرایی شدن است و در صورت تمایل می‌توان این سریال را در زادگاه سلمان فارسی، یعنی اصفهان تولید کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات