صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۱۱

اخبار


۱- آب سنگین اراک بخش قابل توجهی از نیاز آمریکا را تأمین می‌کند
به گزارش «اکونومیک تایمز» همزمان با توافق تهران و واشنگتن برای فروش ۳۲ تن آب سنگین اراک به یک شرکت آمریکایی، «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این مقدار بخش قابل‌توجهی از نیاز داخلی آمریکا را برای مصارف صنعتی و تحقیقاتی سال جاری تأمین می‌کند. وی در ادامه گفت: محصول فروخته شده حاوی مواد رادیواکتیو نیست و در نتیجه خطرهای امنیتی را در پی نخواهد داشت. در عین حال این معامله به ایران برای فروش مازاد آب سنگین خود مطابق با تعهدات قید شده در برجام کمک می‌کند. ترودو افزود: برای آمریکا هیچ اجباری برای خرید آب سنگین از ایران وجود نداشته و در آینده هم وجود نخواهد داشت؛ اما توافق هسته‌ای ایران را ملزم می‌کند تا ذخایر آب سنگین خود را به کمتر از ۱۳۰ تن کاهش دهد. ناگفته نماند که آمریکا جزء کشورهای تولیدکننده آب سنگین به شمار نمی‌رود و تاکنون آب سنگین مورد نیاز برای مصارف صنعتی و تحقیقاتی خود را از کشورهای کانادا و هند خریداری می‌کرده است.  

۲ -فلسطین به پرونده دست‌چندم در جهان عرب تبدیل شده است
روزنامه «لوفیگاروی» فرانسه در مقاله‌ای به‌قلم «ایزابل لاسر» نوشت: «مسئله فلسطین تقریباً از مرکز توجه همه کشورهای عربی خارج و به پرونده‌ای دست‌چندم از بعد اهمیت در زمینه مسائل استراتژیک تبدیل شده است؛ این در حالی است که این موضوع برای مدت‌ها از مهم‌ترین موضوعات دیپلماسی کشورهای عربی بود.» در این مقاله آمده است: از مصر گرفته تا بغداد و امان اندیشه غالب این بود که صلح خاورمیانه به حل مناقشه فلسطین و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) متصل است. آرمان فلسطینی به‌‌مثابه بیرق اتحادیه عربی بالای سر می‌رفت؛ ولی مدت‌هاست از مطالبات بیرون آمده است؛ این موضوع حتی از مرکز توجه کشورهای عربی نیز بیرون آمده و به‌دلیل پرونده‌های دیگر، از ردیف پرونده‌های راهبردی خارج شده است.

۳- واکنش اصولگرایان به «تهرانیزه» کردن انتخابات
سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اهمیت دور دوم انتخابات و طرح برخی اظهار نظرها از سوی اصلاح‌طلبان، گفت: در روزهای گذشته اصلاح‌طلبان از شگردهای خاصی استفاده کرده‌اند؛ آنها می‌گویند باید دور دوم انتخابات را «تهرانیزه» کنیم که واقعاً چنین اظهاراتی جای تعجب دارد. مسئله انتخابات در تهران با شهرستان‌ها کاملاً متفاوت است؛ چرا که بافت سیاسی، قومی و اجتماعی شهرستان‌ها با مرکز کشور کاملاً متفاوت است. در برخی حوزه‌های انتخابیه نیاز به انتخاب یک تا دو نماینده وجود دارد، پس باید پرسید هدف از «تهرانیزه» کردن انتخابات چیست؟ مردم در دور دوم به سوابق و نامزدها رأی خواهند داد و طرح این موضوعات شائبه‌‌برانگیز است.


۴- جامعه‌ مدرسین برنامه‌ای برای ریاست خبرگان ندارد
آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برنامه این تشکل برای ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری گفت: جامعه مدرسین برای ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری برنامه‌ای ندارد و تا به حال نیز درباره آن صحبتی نکرده است. وی افزود: این مسئله مربوط به خود اعضای خبرگان است که چه کسانی نامزد می‌شوند و چه کسانی‌ رأی می‌آورند و جامعه مدرسین در این موضوع دخالتی ندارد. وی در ادامه گفت:‌ جامعه مدرسین قصدی برای رایزنی در این‌باره نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات