تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۷۷
گزارش آفتاب یزد از ثبت نام حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اشراقی یادگار امام در انتخابات مجلس شورای اسلامی

حضور یادگاران امام در صحنه

پایگاه بصیرت / رضا بردستانی

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/10/02 ـ شماره 4506 ـ صفحه 3)

اهمیت انتخابات با حضور چهره های شناخته شده، روز به روز نمایان تر می شود و مجلس آینده با حضور چهره هایی کمتر حضوریافته در آوردگاه های سیاسی قطعا وزن قابل توجه تری خواهد داشت. به طور قطع بالاتر رفتن وزن مجلس به سبب حضور چهره های قابل اتکا و نزدیک به معیارهای معمار کبیر انقلاب اسلامی، زمینه ساز شور و شوقی وصف ناپذیر در جامعه و استیلای آرامش و منطق بیشتر بر فضای مجلس آتی خواهد بود. از نظر آنهایی که چنین حضورهایی را برنتافته تا انتهای این پروسه عظیم همچنان نیز بر نخواهند تافت، ورود برخی از اشخاص به میدان انتخابات به منزله به صحنه کشاندن اصحاب آراء با پیش فرض هایی غیر قابل پیش بینی است همان نکته ای که آزار دهنده ترین جزء چنین حضور و ورود هایی است. بعد از فرونشانده شدن هجمه های بی دلیل علیه نواده گرانقدر امام راحل عظیم الشان ـ حاج سید حسن خمینی ـ اینک نوبت به نواده ای دیگر و میدان

و عرصه ای دیگر است، میدان و عرصه ای که سایه خاکستری تفکرات«تند و غیر قابل کنترل»، همچنان مترصد فرصتی است تا با کاستن از میزان مشارکت(مشارکتی که قطعا هرچه بالاتر، پرشورتر و گسترده تر باشد شانس حضور برخی از افراد منتسب به جبهه و جناحی که مروج تندروی است کمتر خواهد بود!)، صندلی های از دست رفته بهارستان را باز پس گیرد، آرزو و رویایی که با چنین چهره ها و حضورهایی قطعا برباد رفته باید قلمداد شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی کیست؟

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اشراقی فرزند مرحوم آیت الله شیخ شهاب الدین اشراقی و سرکار خانم صدیقه خمینی، متولد سال 1356 شهر مقدس قم است. وی دوران دبستان و راهنمایی را در مدرسه نیکان تهران و دوران دبیرستان را در مدرسه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری گذرانده است. مرتضی اشراقی در سال 1374 وارد حوزه علمیه قم شد و دروس مقدمات را در مدرسه علمیه عترت آل محمد(ص) گذراند و سطوح را نزد اساتید مطرح حوزه، همچون آیات بیگدلی، حسینی بوشهری، عظیمی، خادمی اصفهانی، حسینی میانجی به پایان رساند و درس خارج فقه و اصول خود را نزد آیات عظام فاضل لنکرانی، سبحانی، مکارم شیرازی و آیات صادق آملی لاریجانی و گنجی به مدت 6 سال گذرانده و موفق به دریافت«سطح علمی سه» از حوزه علمیه قم شده است.

مجلسی برخوردار از وزن سیاسی و فکری بالا

مرتضی اشراقی نواده گرامی امام در اظهاراتی پس از ثبت نام می گوید:«امروز در مرحله ای از دوران حیات نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داریم که حضور همه علاقه مندان، دلسوزان و منتسبان به انقلاب در جهت خدمت، امری ضروری و وظیفه ای اخلاقی است.وی همچنین می افزاید: با توجه به گذر کشور از بحران ها و سختی های داخلی و خارجی، امروز هرکس که فکر می کند توان خدمت در جهت اعتلای نظام را دارد باید به عنوان نامزد وارد انتخابات شده و خود را در معرض رای مردم شریف قرار دهد تا مجلسی برخوردار از وزن سیاسی و فکری بالا و دارای تنوع سلایق تشکیل شود. اشراقی دلیل حضور خود را چنین یادآور می شود: «از همین رو بنده که با لطف و دعوت بزرگان و دوستان مواجه بودم، تصمیم گرفتم در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران حضور یابم و در صورت تشخیص مردم عزیزمان در سنگر مهم تقنینی کشور به ایفای نقش بپردازم.»این چهره جوان به نسل جوان اشاره می کند و می گوید:«یکی از مسائل مهمی که در برهه زمانی فعلی با آن رو به رو هستیم، خیل عظیم نسل جوان کشور است که پس از طی مدارج علمی مشتاق و مستعد حضور در عرصه مدیریتی، تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند؛ از این جهت فکر می کنم مجلس آتی هم می تواند محلی برای حضور این نسل جدید و باانگیزه هم زمینه ساز و حامی فعالیت آنان باشد.»

اهمیت انتخابات و نقش مردم

«این وظیفه ای است الهی وظیفه ای است ملی وظیفه ای است انسانی وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه ما باید در انتخابات شرکت بکنیم.» این سخن را اما نباید تک بعدی معنا کرد زیرا اگر شرکت در انتخابات را وظیفه ای الهی، ملی و انسانی دانسته اند، شرکت در عرصه انتخاب شدن نیز بخشی از آن وظیفه است؛ پس حضور سید حسن خمینی و مرتضی اشراقی را باید قسمتی از عمل به وظیفه، آن گونه که معمار کبیر انقلاب وصیت و ارشاد کرده اند دانست، عمل به وظیفه ای که ابعاد مختلفی دارد. حضرت امام (ره) البته در تبیین وظیفه شرکت در انتخابات شرایطی را نیز پیش روی آیندگان پس از خود می گذارند پس باید در تکمیل فرمایشات امام راحل گفت شرکت در انتخابات وظیفه ای است که البته چگونگی هایی نیز دارد:

پرهیز از تخریب

«از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی ـ انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری نمایند.» و نیز یادآور می شوند که «حیثیت و آبروی مومن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است و هتک مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است.» امام با درک زمانه ای که در آن می زیسته اند و زمان هایی که در حال آمدن بوده است، در قالب کلامی شیوا، شیرین و نافذ می فرماید:«نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی که سعی کنند تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری شود. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است . اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود چگونه منتخب حافظ اسلام می‌شود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نشود.»

معیارهای انتخاب

امام نخست به اهمیت مجلس می پردازند:«مرکز همه قانون ها و قدرت‌ها مجلس است، مجلس هدایت می کند همه را و باید بکند...» و پس از آن از معیارهای انتخاب سخن به میان می آورند: «من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت کنید و اشخاصی اسلامی، متعهد و غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند.»

حضور نوادگان امام تعیین‌کننده و تاریخ‌ساز

نه از دیدگاه حزبی و جناحی که از منظر ارزش های ظاهری و باطنی حضور برای بالاتر بردن ضریب اطمینان، محققا باید حضور نوادگان امام در انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی را تعیین کننده و تاریخ ساز دانست. مواجهه نسل هایی که شاید حتی حیات امام راحل را درک نکرده باشند یا چیز زیادی در خاطر نداشته باشند، مواجهه ای ارزشمند و تامل برانگیز است. در هنگامه نام نویسی سید حسن خمینی، ذکر این نکته که «اقبال عمومی جامعه به حضور نواده امام (ره) یعنی اینکه امام خمینی در جامعه سیاسی ـ اجتماعی ایران همچنان زنده و مورد قبول و توجه است» نشان از عمق بینش و اهمیت صدچندان برخی حضورهای حماسی و تاریخی است.

از سویی دیگر وقتی امام در فرمایشات خود اگر شرکت در انتخابات را وظیفه ای الهی، ملی و انسانی دانسته اند، شرکت در عرصه انتخاب شدن نیز بخشی از آن وظیفه است که به درک شرایط روز جامعه، شناخت توانمندی های درونی و شناخت و باور تاثیرات شگرف برخی حضورهاست. اینکه برخی تلخ کامانه حضور دوتن از اعضای عزیز بیت حضرت امام را برنتافته اند اگرچه می تواند جای سوالات بسیاری باشد اما پاسخ یکی از آن هزاران سوال این است که اساسا برخاستگان از مکتب امام که ارتباطی همه جانبه با روح افکار و اندیشه ها و نیز درون مایه ادبیات خمینی کبیر دارند با برخی تندروی ها، هنجارشکنی ها، بداخلاقی های سیاسی و حزبی و جبهه ای نگری عده ای قلیل و خاص هیچ سازگاری و سنخیتی ندارد و مهم تر آنکه حضور نوادگان امام بسیاری از آموزه های فراموش شده را مجددا به صحنه خواهد آورد. قدر مسلم، مجلس خبرگان با حضور سید حسن خمینی و مجلس شورای اسلامی با حضور مرتضی اشراقی بیشتر از همیشه در تیررس نگاه حساس و جستجوگر جامعه خواهد بود و این اتفاق مبارک و خجسته را باید به فال نیک گرفت.

انتخابات، تجلی وحدت

اگر مدعی پیروی از ولایت فقیه و حرف شنوی از بنیانگذار انقلاب هستیم باید بدانیم که امام اساسا با تفکرات متکثر و مختلف هیچ گونه مخالف و ضدیتی نداشته اند اما اختلافات و گوناگونی ها را نیز سرمنشا پیشرفت و دوستی ها می دانسته اند:«البته دو تفکر هست باید هم باشد دو رای هست باید هم باشد سلیقه های مختلف باید باشد لکن سلیقه های مختلف اسباب این نمی شود که انسان با هم خوب نباشند.... اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ناقص است. اگر در یک مجلس اختلاف نباشد این مجلس ناقص است. اختلاف باید باشد اختلاف سلیقه، اختلاف رای، مباحثه، جار و جنجال این ها باید باشد لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته بشویم دشمن هم، باید دو دسته باشیم در عین حالی که اختلاف داریم دوست هم باشیم.»

نگرانی‌هایی همیشگی

«من احتمال می دهم که عوامل و دست های ناپاکی بخواهند از رقابت های انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بی معنا دل ها را از یکدیگر جدا سازند.» و این یعنی کمتر انتخاباتی در معرض دید و برگزاری قرار گرفته و همچنان می گیرد که دستخوش تلاش هایی برای رسیدن به اهداف و مطامع شخصی و حزبی نباشد. مهمترین وظیفه آحاد جامعه از شرکت کنندگان در نقش کاندیدا تا حضوریافتگان در نقش انتخاب کننده باید مواظب حضور چنین چهره هایی که وزن و اعتبار مجلس را وسیله ای برای رسیدن به اهداف و امیال شخصی، حزبی، دسته ای، گروهی و جبهه ای می خواهند، باشد.

اعتقاد کامل به حُسن اجرای انتخابات

«اینجا ما کار نداریم ما خودمان بین خودمان و خدای تبارک و تعالی باید فکر بکنیم که شما مسئول این مسئله هستید هم مسئول کار خودتان و هم مسئول مسئولان دیگری که تحت نظر شما هستند،هستید که جریان انتخابات یک جریان صحیح باشد. هیچ کس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست.»

نتیجه کلام

دو چهره محبوب و شناخته شده جامعه و یادگاران گرانقدر امام راحل(ره) قدم در انتخاباتی مهم، سرنوشت ساز و به یادماندنی گذاشته اند، دو چهره مرتبط با بیت معزز حضرت امام که یک بار دیگر با حضور خود علاقه مندی، عشق، محبت و وفاداری مردم به امام و آرمان های حضرت امام در بوته آزمایش و سنجش قرار خواهد گرفت، حضوری خجسته و مبارک که قطعا برکات عدیده ای خواهد داشت. شور و شعف جوانان هنگام خبررسانی از حضور نوادگان امام نشان از آن دارد که لایه پر نشاط، جوان، پرانرژی و آرام جامعه ارتباطی ناگسستنی با بیت اما دارند و این رفتارهای شادی بخش، می تواند نوید از روزهای خوب و تاریخی از مجلس های شورای اسلامی و خبرگان داشته باشد.

و کلام آخر

اظهار ناراحتی از حضور نوادگان امام در صحنه انتخابات برای مردم مهم نیست اما در یاد آنان خواهد ماند و بهت و عجب خود را قطعا در آینده ای نه چندان دور به گونه ای خاص نمایان خواهند ساخت. اینکه نتوانیم حضور دو چهره محبوب بیت امام را در سرنوشت سازترین انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی برتابیم معنا و مفهوم چندان جالبی ندارد خاصه آنکه این ناراحتی و اعتراض تماما از سوی چهره‌هایی خاص و وابسته به جبهه ای خاص رسانه ای شده است. نامهربانی با بیت اما با هر وجه و گونه ای نمی تواند پذیرفته باشد حتی اگر در قالب نوشتارهای نصیحت کننده یا یادداشت هایی تند و تهاجمی باشد. در هر صورت اینکه عده‌ای از چنین حضورهایی خرسند نباشند باید واکنشی طبیعی توام با تعجب و بهت داشت اما در اینکه همه بیت امام در قلوب آحاد جامعه جای دارند ذره ای نباید به خود شک راه داد!

http://aftabeyazd.ir/?newsid=22200

ش.د9404953

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات