صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 25 اردیبهشت 1395 شماره 4345

تفکر اسلام ناب همچون نسیم لطیف و عطر گل منتشرشده و انسان‌هایی قوی و کارآمد در مناطق مختلف جهان پرورش داده است؛ لذا مخالفان اسلام برای مقابله با این واقعیت، جمهوری اسلامی را هدف بمباران سیاسی تبلیغاتی قرار داده‌اند. (9410/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
 لغو حج بدون عزت

بدرفتاری با زائران بیت‌الله‌الحرام سبب تعلیق اعزام عمره‌گزاران ایرانی شد و سوءمدیریت آل‌سعود در برگزاری مراسم حج سال گذشته نیز به آن افزوده شد و در حالی که آل‌سعود مسئول تام و تمام این قضایا شناخته می‌شود، آنها نه‌تنها قول رفع نابسامانی‌ها، سوءمدیریت‌ها و برگزاری حج عزتمندانه را ندادند، بلکه با گستاخی شرایطی را برای اعزام زائران ایرانی تعیین کردند که پذیرش آنها در عمل به معنای خدشه‌دار شدن عزت مردم و نظام اسلامی بود. افزون بر این، هنگام ورود هیئت ایرانی به عربستان برای مذاکره درباره مراسم حج امسال،‌ سعودی‌ها نه‌تنها از آنها استقبالی درخور شأن نداشتند، بلکه در فرودگاه نیز از اعضای هیئت ایرانی انگشت‌نگاری کرده و با وجود گذرنامه سياسي هیئت ایرانی، وسايل آنها را تفتيش کردند. مجموعه این عوامل سبب شد که با وجود اشتیاق طرف ایرانی برای انجام این فریضه، وزیر ارشاد کشورمان در دیدار مراجع عظام تقلید از فراهم نبودن شرایط برای انجام حج تمتع سخن بگوید.
البته این رفتار سعودی‌ها از دید مراجع عظام تقلید نیز دور نماند و سه تن از این بزرگواران در موضع‌گیری‌هایی، لغو «حج بدون عزت» را خواستار شدند و اعلام کردند که امسال حجی بر گردن افراد مستطیع نیست. در این زمینه توجه به دو نکته ضروری است:
1- در این قضیه باید مقصر شناخته شود که به حقیقت دولت سعودی است؛ ‌زیرا طرف ایرانی نهایت تلاش خود را به کار بست تا ایرانی‌ها بتوانند در مراسم حج امسال شرکت کنند؛ اما سعودی‌ها از یک سو با پیش کشیدن شرایط غیرمنطقی و از سوی دیگر، با قول ندادن مبنی بر تکرار نشدن اشتباهات گذشته مانع این اقدام شدند. بر همین اساس، لغو حج از سوی مسئولان در شرایطی صورت می‌گیرد که بابت امنیت جانی و حفظ عزت زائران نگرانی جدی وجود دارد.
2- این اقدام سعودی‌ها را باید در ادامه اقدامات ضدایرانی آنها در چند وقت اخیر و در راستای پروژه شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی این دولت ورشکسته ارزیابی کرد که البته نشان‌دهنده استیصال سعودی‌ها در مقابل عزت، اقتدار و نفوذ بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام است.

▼ گزارش روز 
منافع پنهان

صدای اعتراض به بدعهدی طرف آمریکایی در اجرای تعهدات خود در برجام این بار نه از تهران، نه از سوی مخالفان برجام و نه از جانب منتقدان دولت، بلکه از کشور ایالات متحده آمریکا و از زبان سفیر پاریس در واشنگتن به گوش می‌رسد. «ژرارد آروئاد»، سفیر فرانسه در آمریکا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با تأکید بر این نکته که رفع نشدن تحریم‌های ضدایرانی برجام را به یک سند بی‌محتوا تبدیل کرده است، این پرسش را مطرح می‌کند که «اگر ایرانی‌ها از مزایای رفع تحریم‌ها برخوردار نشوند، چرا باید به برجام پایبند باشند؟» وی در ادامه اضافه می‌کند: «باید انتخاب کرد؛ توافق یا عدم توافق؛ بهای حالت اول، رفع تحریم‌هاست.» اظهارات سفیر کشوری که به صراحت مخالف امتیازدهی به تهران بود و بارها با ایجاد اختلال در روند مذاکرات مانع از توافق ایران و گروه 1+5 شد، نشان واضحی از میزان انتفاع کشورمان از برجام دارد؛ ولی با این حال همچنان در داخل کشور مسئولان دولتی و حامیان آنها از آثار فراوان برجام سخن به میان می‌آورند، در حالی که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در تازه‌ترین واکنش خود به مشاهده نشدن آثار برجام در روابط تجاری بانک‌های بین‌المللی با ایران تحقق آثار برجام را به فعالیت‌های دفاعی ایران گره می‌زند و می‌گوید: تهران برای تشویق سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید از اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود، از جمله آزمایشات موشک‌های بالستیک دست بکشد، رئیس‌جمهور در داخل برجام را آفتاب تابان می‌خواند و هاشمی رفسنجانی نیز اعلام می‌کند، اگر نتایج برجام منتشر شود، منتقدان در پیش خانواده‌های‌شان شرمنده خواهند شد!
شرایط عجیبی است، مقامات کشوری، چون فرانسه و حتی انگلیس به رفتار آمریکا پس از برجام اعتراض می‌کنند، ولی در داخل کشور این‌چنین از برجام حمایت می‌شود؟! وضعیتی که این پرسش را پیش می‌آورد که آیا برجام منافع دیگری دارد که مردم از آن بی‌اطلاع هستند؟

▼ خبر ویژه
دلیل تماس تلفنی یکی از مراجع با لاریجانی

با وجود اینکه در جلسه علنی روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه، نمایندگان با بررسی طرح بانکداری اسلامی به صورت اصل 85 قانون اساسی موافقت کردند، تاکنون کمیسیون اقتصادی برای بررسی این طرح جلسه‌ای تشکیل نداده است. یک مقام آگاه در این‌باره گفته است: لابی‌های گسترده‌ای برای بررسی نشدن این طرح در کمیسیون اقتصادی وارد شده و به همین دلیل هفته گذشته حتی یک جلسه در کمیسیون اقتصادی تشکیل نشد. به گفته وی این فشار در درجه اول به هیئت‌رئیسه مجلس و شخص آقای لاریجانی وارد شده است، اما خبرهای جدید حاکی از تغییر این رویکرد است. وی تصریح کرد: شنیده شده است، یکی از مراجع عظام تقلید در تماس با رئیس مجلس، بررسی این طرح را خواستار شده و به همین دلیل طبق آخرین توافقات، قرار شده است کمیسیون اقتصادی از هفته آینده جلسات بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی را آغاز کند. این روزها انتقادات بسیاری نسبت به نحوه بانکداری در کشورمان مطرح می‌شود. یکی از این انتقادها در زمینه سود دریافتی از مردم است؛ در حالی بانک‌ها ۲۸ تا ۳۵ درصد از مردم سود دریافت می‌کنند که این میزان در بانک‌های غربی ۴ تا ۶ درصد است.
 
▼ اخبار
1- اگر سران فتنه محاکمه شوند، جرم‌شان تا حد محاربه پیش خواهد رفت
حسن رحیم‌پور ازغدی در پاسخ به این پرسش که آیا حصر موسوی و کروبی بر اساس نظر ولی‌فقیه بوده است، گفت: خیر، حصر بر اساس نظر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته و اگر بنا باشد این افراد محاکمه شوند، جرم‌شان تا حد محاربه پیش خواهد رفت و حکم بسیار سنگینی خواهد داشت. وی با اشاره به سه مورد حصر درباره مراجع مشهور ایران در زمان امام خمینی(ره)، بیان کرد: حصر صادق روحانی، قمی و شریعتمداری از مواردی است که از ابتدای انقلاب صورت گرفت و به دلیل اینکه این افراد از مراجع مطرح کشور بودند، به جای محاکمه با احترام حصر شده و از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محروم شدند.
2- سوءاستفاده از یک حادثه زورگیری!
گفته می‌شود به‌تازگی میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی از سران فتنه 88 مورد زورگیری قرار گرفته است. این خبر متأسفانه در صدر رسانه‌های زنجیره‌ای (با ادعای سوءقصد و حمله) قرار گرفت و به سوژه اول رسانه‌های دولت تبدیل شد. وزیر کشور و استاندار تهران نیز دستور پیگیری صادر کردند. حتی وزیر امور خارجه هم نماینده ویژه‌ای را برای بررسی این موضوع فرستاد! نفس اینکه اگر کسی مورد ظلم قرار گیرد، مسئولان ارشد قوه مجریه پیگیر شوند و برایش دل بسوزانند، امر مذمومی نیست؛ اما تردیدی نیست که علت حساسیت و اهمیت زورگیری از آقای موسوی به دلیل نسبت وی با یکی از سران فتنه است. ای کاش این مسئولان و رسانه‌ها برای زورگیری‌های روزمره از مردم عادی هم اینقدر حساسیت داشتند.
3- آمریکایی‌ها توافق می‌کنند، بعد طرف مقابل‌شان را فریب می‌دهند
یک فعال کهنه‌کار آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «راشا تودی» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا انتقادات ایران مبنی بر بهره‌مند نشدن از مزایای رفع تحریم‌ها در برجام منصفانه است، گفت: «فکر می‌کنم بله. این تا حد زیادی روال کار دولت آمریکاست. آنها توافق می‌کنند و بعد طرف مقابل‌شان را فریب می‌دهند.» «هورنبرگر» با اشاره به هراس بانک‌های اروپایی از مبادله با ایران به دلیل تحریم‌های برجامانده آمریکا، گفت: «این کشورها (کشورهای اروپایی) تا سرحد مرگ به خاطر قوانینی که برداشته نشده‌اند، ترسانده می‌شوند و برای آنها منطقی است که بترسند. اگر آنها این قوانین را زیر پا بگذارند، شکی نیست که دولت آمریکا آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهد و دارایی‌های‌شان را مصادره می‌کند.»
4- آقای روحانی اهل معامله و زد و بند نیست
عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر اینکه امروز بزنگاه جبران کناره‌گیری عارف از رقابت‌های انتخاباتی از سوی روحانی است، اظهار کرد: آقای دکتر روحانی تا الآن به هیچ‌وجه اهل معامله و زد و بند نبوده و در آینده نیز نخواهند بود. سیدمحمود واعظی درباره نحوه تعامل دولت یازدهم با مجلس دهم اظهار کرد: تصمیم جدی دولت آقای روحانی از ابتدا بر این بوده که با هر مجلسی که روی کار بیاید، تعامل و همکاری داشته باشد؛ چراکه تعامل با مجلس را از نقاط قوت نظام می‌داند.
5- ادعای عجیب هاشمی رفسنجانی درباره برجام!
هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: شعار مطرح‌شده از سوی دولت تدبیر و امید، با ظهور امام زمان(عج) محقق خواهد شد؛ چراکه با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) دنیایی امن، پر از نعمت و همراه با عدالت، برادری و برابری خواهیم داشت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دستاوردهای برجام تمام مشکلات کشور را حل کرده‌ است. با وضعی که برجام به وجود آورده، راه‌هایی که بسته شده بود، باز شده است.

اخبار کوتاه
یک مقام ارشد ایرانی گفت: شرکت‌های گلنکور و ویتول، از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی مستقل جهان، در آستانه انعقاد قراردادهای بلندمدت برای خرید نفت از ایران هستند. این قراردادهای احتمالی به معنای بازگشت دو شریک بزرگ تجاری نفتی ایران است که پیش از تحریم‌ها همکاری‌های گسترده‌ای با تهران داشتند. ایران از زمان لغو تحریم‌ها، به دنبال افزایش تولید نفت خود است؛ اما بسیاری از مشتریان غربی به دلیل مشکلات بانکی، تمایل چندانی به خرید نفت از ایران نشان نداده‌اند.
تعدادی از متخصصان سازمان انرژی اتمی در نامه سرگشاده‌ای به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از تعدیل پژوهشگران این سازمان ابراز نگرانی کردند. گفتنی است، سازمان انرژی اتمی، تعداد زیادی از نیروهای خود را در دو مرحله، ابتدا ۸۰ نفر در آبان ماه ۹۴ و سپس ۲۰۰ نفر در پایان اسفند ماه ۹۴ تعدیل کرده است و بنا به گفته‌های مدیران این سازمان، روند قطع همکاری یک طرفه تا حدود ۶۰۰ نفر دیگر ادامه خواهد یافت.
رئیس انجمن صنفی گاوداران از کاهش چشمگیر صادرات لبنیات خبر داد و گفت: قرار است دولت در ازای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک ۴۰۰۰ تومان یارانه پرداخت کند که ما منتظر ابلاغ این موضوع هستیم. سیداحمد مقدسی اظهار داشت: کشورهای اروپایی برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک‌شان حدود دو یورو یارانه و مشوق صادراتی پرداخت می‌کنند که همین عامل سبب شده است آنها بازار صادراتی ایران را بگیرند.
علی جنتی در دیدار خود با یکی از مراجع عظام تقلید در سخنانی عجیب با اظهار بی‌اطلاعی از محتوای یک فیلم که به تازگی اکران شده و حدود 10 میلیارد تومان فروش داشته است، گفت: فیلم ۵۰ کیلو آلبالو هرگز مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم، اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم!
ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در تازه‌ترین حمایت خود از گروه‌های تروریستی در جلسه با مقامات انگلیسی و صهیونیستی پیشنهاد داده است، رژیم صهیونیستی با حمله گسترده به جنوب لبنان مقدمات خروج  حزب‌الله از سوریه را فراهم کند.
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود، ایران را حامی تروریسم دانست و اقدام «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان برای تسلیت به دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت شهادت «مصطفی بدرالدین» را «مأیوس‌کننده» خواند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات