تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۴۱
محمدرضا عارف: تفكر حذف رقيب و منتقد به كشور آسيب‌هاي جدي زد

اصلاح‌طلبان گام‌هاي موثري براي حل برخي سوءتفاهم‌ها برداشتند

(روزنامه اعتماد – 1394/10/16 – شماره 3433 – صفحه 11)

محمدرضا عارف در ديدار جمعي از اعضاي كانون زندانيان سياسي قبل از انقلاب با اشاره به نقش‌آفريني اعضاي اين كانون در پيروزي انقلاب اسلامي ايران، گفت: سرمايه معنوي كشور ما مبارزان قبل از انقلاب هستند كه زير پرچم رهبر فقيد انقلاب اسلامي در پيروزي اين انقلاب نقش بسزايي داشتند و مردم و تاريخ ايران هيچگاه نقش‌آفريني موثر آنان را فراموش نخواهند كرد.

يكي از آفت‌هاي مديريت در كشور گرفتار شدن در ورطه خودخواهي است

به گزارش اميدنامه، وي با اشاره به روند پيروزي انقلاب اسلامي ايران از ١٥ خرداد ٤٢، يادآور شد: انقلاب اسلامي در مقطعي به پيروزي رسيد كه آمادگي كامل مسووليت‌پذيري در بعد از انقلاب براي برخي از نسل اولي‌ها وجود نداشت از اين رو طبيعي بود كه اداره كشور در مقطعي با آزمون و خطا پيش برود و در اين بين مطمئنا برخي نارسايي‌ها و مشكلات هم وجود داشت. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به چالش‌هاي مختلفي كه كشور بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با آن مواجه شد از جمله جنگ تحميلي، ادامه داد: يكي از آفت‌هاي مديريت در كشور ما نداشتن سعه صدر و گرفتار شدن در ورطه خودخواهي و غرور و بعضا حذف مديران نالايق است كه اين معضل آسيب‌هاي جدي به كشور وارد كرده است.

آسيبي كه تفكر حذف رقيب و منتقد به كشور زد، بسيار جدي است

وي در همين زمينه خاطرنشان كرد: چرا كساني كه سال‌ها با يكديگر همسنگر بوده‌اند و در پيروزي انقلاب اسلامي نقش داشتند بايد رودرروي يكديگر قرار گرفته و به حذف هم فكر كنند؟ آسيبي كه تفكر حذف رقيب و منتقد به كشور زد، بسيار جدي است و متاسفانه كماكان هم اين تفكر در بخش‌هايي از مديريت كشور وجود دارد.

گام‌هاي موثري از سوي اصلاح‌طلبان براي ترميم رابطه با حاكميت برداشته شد

عارف با بيان اينكه به دليل آنكه نتوانستيم نظامي قانونمند ايجاد كنيم نقش فرد پررنگ‌تر شد، گفت: كشور يك دوران هشت ساله خاصي را پشت سر گذاشت كه ادامه آن به صلاح كشور نبود و خوشبختانه با پيروزي تفكر اصلاح‌طلبي و اعتدال‌گرايي در خرداد ٩٢ از تداوم روندي كه مي‌توانست به كشور صدمات جدي وارد كند جلوگيري شد. وي تاكيد كرد: به دنبال حوادث ناميمون ٨٨ و ايجاد برخي سوءتفاهم‌ها، بين بخشي از اصلاح‌طلبان با بخشي از حاكميت زاويه ايجاد شد كه رقيب جريان اصلاحات از ايجاد اين فاصله نهايت بهره را برد و البته ضررهايي هم متوجه كشور شد. به همين دليل انتخابات اسفندماه جاري فرصتي است براي ترميم اين فاصله كه از طرف اصلاح‌طلبان گام‌هاي موثري براي حل برخي سوءتفاهم‌ها برداشته شده است و ان‌شاءالله اين مسير با حسن‌نيت همگان ادامه خواهد يافت.

در مواجهه با ترفندهاي برخي كشورها بايد منافع ملي را در نظر گرفت

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با اشاره به وضعيت منطقه خاورميانه و چالش‌هاي اخير بين ايران و برخي كشورهاي عربي گفت: در مواجهه با ترفندهاي برخي كشورهاي عربي، مردم با حفظ روحيه انقلابي خود بايد منافع ملي را هم در نظر بگيرند و دستاوردهايي را كه دولت محترم در عرصه بين‌المللي به دست آورد ارتقا دهند. از اين رو مشاركت حداكثري در انتخابات مجلس مي‌تواند ايران را در منطقه سرآمد كند و نقش‌آفريني كشور را در حل و فصل مشكلات منطقه افزايش دهد.

عملكرد بد قانونگذاري باعث ايجاد فساد در كشور مي‌شود

وي مهم‌ترين مشكل كشور را نگاه نادرست به قانونگذاري دانست و گفت: اگر مي‌خواهيم جامعه سامان پيدا كند بايد قانون، محور قرار بگيرد و نگاه به قانونگذاري تغيير كند قانون بايد براي تسهيل‌گري باشد نه مچ‌گيري. مبناي تدوين هر قانون بايد چاره‌انديشي براي رفع مشكلات و ايجاد تسهيلات با توجه به اولويت‌ها و مطالبات مردم باشد. عارف مهم‌ترين مسووليت مجلس آينده را احترام به قانون دانست و تاكيد كرد: عملكرد بد قانونگذاري باعث ايجاد فساد در كشور مي‌شود و براي حل معضلات اصلي كشور بايد همه نهادها همراه هم باشند نه در مقابل هم و مجلس مي‌تواند در اين زمينه نقش‌آفريني بيش از گذشته داشته باشد. وي افزود: مجلس بايد خود را شريك پيشرفت كشور و توفيق دولت بداند نه در برابر پيشرفت دولت مانع‌تراشي كند. به همين دليل ان‌شاءالله مجلس آينده بتواند محور اجماع و وحدت سه قوه و ياور دولت در اجراي برنامه‌ها باشد و در عين حال مجلس بايد از نقش نظارتي خود براي پيشرفت امور و اداره كشور حداكثر استفاده را به‌عمل آورد.

هيچ كس به نمايندگي از بنياد اميد ايرانيان در عرصه انتخابات حضور پيدا نمي‌كند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سخنان اخير رهبر معظم انقلاب در ديدار با ائمه‌جمعه، گفت: تاكيد رهبر معظم انقلاب بر حق‌الناس در همه امور انتخابات به ويژه در امر تاييد صلاحيت‌ها بايد مورد اهتمام دست‌اندركاران انتخابات قرار بگيرد اگر صلاحيت كسي در انتخابات به ناحق چه از سوي هيات اجرايي و چه از سوي هيات نظارت مورد تاييد قرار نگيرد همه كساني‌كه در اين هيات‌ها حضور دارند در برابر خداوند مسوولند و بايد پاسخگو باشند. عارف در پايان در پاسخ به سوالي درباره فعاليت‌هاي بنياد اميد ايرانيان گفت: بنياد اميد ايرانيان نقش اتاق فكر را براي كشور و جبهه اصلاحات دارد و در انتخابات نه ليستي منتشر مي‌كند و نه كسي به نمايندگي از اين بنياد در عرصه انتخابات حضور پيدا مي‌كند.

http://etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=337&PageNO=11

ش.د9405176

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات