تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۶۸

پشت پرده علنی شدن حمایت عربستان از گروهک منافقین

ترکی فیصل دیپلماسی خط دوی عربستان را دنبال می کند و از جانب آل سعود و دولت ریاض سخن می گوید و حمایت او از منافقین که سبب روحیه گرفتن آن ها می شود، وی و حکومتش پادشاهی عربستان را در قبال امنیت ملی ایران مسئول می سازد و هرگونه ناامنی برآمده از اقدامات احتمالی تروریستی در ایران، انگشت اتهام را به سوی ریاض می برد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی

عربستان در سال های اخیر به عنوان پدر جدّ تروریست ها در منطقه شناخته شده است. این کشور در جهت تقابل با ایران و کشورهای مستقل منطقه، به هر ابزاری متوسل شده است. در این میان گروه های تروریستی بهترین ابزار این کشور در جهت ضربه زدن به منافع ایران بوده است. در واقع عربستان آشکارا خود را نماینده سیاست تروریستی  و تروریسم سیاسی معرفی کرده است. از این رو عربستان از چندین گروه و گروهک تروریستی برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده کرده است. گروهک منافقین یکی از این گروه ها است که عربستان در 15 سال اخیر به صورت غیر علنی از این گروهک حمایت مالی و سیاسی کرده است.
عربستان با توجه به تنگنای سیاسی-اقتصادی که به شکل بی سابقه ای گرفتار آن شده است، برای اولین بار نقاب تزویر و نفاق را از چهره برداشت و بدون هیچ گونه اغماضی به صورت صریح و خیلی تند از برنامه های تروریستی گروهک منافقین علیه ایران حمایت کرد. این اقدام عربستان هزینه های زیادی برای ریاض داشته باشد. در واقع عربستان از یک عمر جنایت و ترور منافقین علیه مردم بی گناه ایران حمایت کرده است.
گروهک منافقین در راستای فعال و پویا نشان دادن خود شنبه این هفته، در پاریس نشستی را برگزار کرد.  تعدادی از حامیان عرب و غربی گروهک منافقین نیز در این نشست حضور داشتند. منافقین کوشیده بودند مخالفان ایران را از سراسر جهان در پاریس گرد هم آورند. سید احمد غزالی نخست وزیر پیشین الجزایر، صالح الغالب وزیر اسبق اطلاعات اردن، محمد العرابی وزیر خارجه پیشین مصر و اعظم الاحمد یکی از اعضای جنبش فتح فلسطین در این نشست حضور داشتند. نکته جالب اما تکراری این نشست، حضور مقامات غربی در گردهم‌آیی منافقین و حمایت آشکار آن‌ها از تروریست‌هایی بود که دست‌هایشان به خون ملت ایران آلوده است. برنارد کوشنر وزیر خارجه اسبق فرانسه، خوزه لوئیز ساپاترو نخست وزیر پیشین اسپانیا، نوت گینگریچ سخنگوی اسبق مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از نامزدهای احتمالی معاونت دونالد ترامپ، جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و رودی جولیانی شهردار اسبق نیویورک از میهمانان سرشناس نشست گروهک منافقین بودند.

عربستان سعودی نیز که برای نشان دادن خصومت با نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، در این نشست یک نماینده داشت. شاهزاده ترکی فیصل، یکی از مقامات اسبق دربار عربستان در این نشست به تمجید از سران سرسپرده گروهک منافقین، مسعود و مریم رجوی، پرداخت و در بخشی از سخنان مداخله‌جویانه خود گفت: «من هم سقوط این رژیم را می‌خواهم.» وی مدعی شد ایران مسئول ایجاد بسیاری از تنش‌ها در منطقه است و تلاش کرد با فرافکنی، توپِ اختلافات ایران- عربستان را به زمین تهران بیندازد. او همچنین در اظهاراتی از واژه «فقید» برای اشاره به «مسعود رجوی» استفاده کرد که به باور بسیاری از مرگ احتمالی او – علی‌رغم تکذیب گروهک منافقین – خبر می‌دهد. فیصل در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اجازه نمی‌دهیم ایران در امور داخلی اعراب دخالت کند. وی همچنین ایران را متهم به حمایت از گروه‌های افراطی جهت جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه کرد و مدعی شد اصل صدور انقلاب ایران موجب درگیری‌های گسترده در منطقه شده است. ترکی فیصل ادعا کرد که با گذشت بیش از سی سال، واقعیت وجودی ایران متفاوت از آنچه است که قرار بوده باشد.
این سخنان مداخله جویانه و مزورانه یک مقام سابق سعودی – که به نوعی دیپلماسی خط دوی ریاض را نمایندگی می کند- با چه هدفی دنبال می شود و عربستان از علنی کردن حمایت خود از منافقین به دنبال چیست؟

حمایت از گروهکی پُر سابقه در ترور و جنایت
گروهک منافقین، یک فرقه شناخته شده تروریستی و بدنام است. این گروهک سال‌ها در لیست گروه‌های تروریستی اروپا و آمریکا قرار داشت و به دلایل سیاسی و با هزینه دلارهای نفتی کلان عربستان چند سال قبل از این لیست خارج و سند تازه‌ای شد مبنی بر استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با تروریسم. علنی کردن حمایت عربستان از این گروهک ورشکسته، یادآور حمایت صدام از این گروهک و نشان دهنده استیصال روزافزونی است که عربستان را وادار کرده سیاست مزورانه گذشته را کنار گذاشته و حمایتش را علنی کند. این حمایت در طول سال‌های گذشته دنبال شده است و مطابق اسناد موجود، دولت عربستان از تنفر قاطبه مردم ایران از این گروهک و وضعیت به‌شدت منفی این گروهک نزد افکار عمومی ایران آگاه بوده است. 

پشت پرده علنی شدن حمایت عربستان از گروهک منافقین

با وجودی که حضور علنی ترکی الفیصل در همایش سالانه این گروهک، اقدامی جدید است، ولی حمایت عربستان از این گروهک شاید از سال‌های دهه 80 ادامه داشته است، به‌ویژه تلاش ریاض برای خروج نام مجاهدین خلق از لیست گروه‌های تروریستی اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر -که هزینه بسیاری نیز برای آن پرداخت- در کارنامه پشتیبانی ریاش از تروریسم درج است. دلارهای نفتی اهدایی عربستان به این گروهک، همان‌طور که در رسانه‌های آمریکایی نیز برخی جزئیات آن منتشر شد، صرف جلب‌نظر سخنرانان اجاره‌ای شامل مقامات سابق آمریکایی و اروپایی و همین‌طور تظاهرکنندگان اجاره‌ای غیرایرانی و بعضا سیاهپوست یا بی‌خانمان‌های اروپایی و آمریکایی شد. شاخص‌ترین گزارش در این رابطه مقاله روزنامه نیویورک‌تایمز در 27 نوامبر 2011 بود که در این گزارش اسامی این مقامات و مبالغ کلانی که به هر یک برای هر سخنرانی پرداخت شده بود، فاش گردید.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز تحقیقاتی را درباره این پرداخت‌ها آغاز کرد، ولی بعدا در اثر فشارها و لابی‌هایی که باز هم با دلارهای نفتی عربستان انجام شد، به‌صورت جدی پیگیری نشد. اقدام اخیر ترکی الفیصل در واقع آشکار شدن سیاست‌های حمایتی عربستان از منافقین است.

دلایل حمایت عربستان از منافقین
عربستان به دلیل چالش‌های درونی و منطقه‌ای خود، به جای تمرکز بر این چالش‌ها، تصور می‌کند با برون‌فکنی و ناآرام کردن کل منطقه می‌تواند این مشکلات را پشت سر بگذارد. این در حالی است که این سیاست طی سال‌های گذشته نتیجه عکس داده است. انفجارهای تروریستی اخیر در عربستان نشان‌دهنده این اصل بدیهی است که نمی‌توان از تروریسم به‌عنوان یک ابزار علیه دیگران برای مدت طولانی استفاده کرد و پس از مدتی همان ابزار علیه کشور حامی عمل خواهد کرد.

پشت پرده علنی شدن حمایت عربستان از گروهک منافقین


عربستان به دنبال افزایش اقدامات ایذایی علیه جمهوری اسلامی ایران است و اقدام اخیرش در حمایت ار منافقین هم یکی از آن ها است. البته عربستان در استفاده ابزاری از تروریست‌ها با آتش بازی می‌کند و متاسفانه از تجربه‌های قبلی‌اش نیز درس نگرفته است. اعتقاد بر این است که وهابیت حاکم بر عربستان به دنبال ایجاد منازعات فرقه ای در منطقه و ضربه زدن به ایران به عنوان محور اصلی مقاومت ضد تروریستی و ضد صهیونیستی است و در همین چارچوب در پی بهره گیری از جریان ها و احزاب ضد انقلاب و تحریکات قوم گرایانه در ایران است. ترکی فیصل در کنفرانس گروهک منافقین به صراحت به حمایت عربستان سعودی از این گروهک در براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. کارشناسان معتقدند که عربستان با حمایت و تحریک عوامل تخریبگر و تروریستی در داخل ایران اکتفا نخواهد کرد، بلکه خواهند کوشید که مهمترین مناطق حضور ایران در منطقه را نیز درگیر خشونت و ناآرامی کند که در این میان عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان مهمترین مناطق قابل پیش بینی هستند.
حسادت سعودی ها نسبت به رشد فزاینده جایگاه منطقه ای ایران باعث شده است که عربستان از هیچ اقدامی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکند و دشمنی با جمهوری اسلامی را به صورت یک وضعیت ایدئولوژیکی و دشمنی خانوادگی در بیاورد، به طوری که حتی حاضر است از یکی از منفورترین گروه‌های ترورریستی (منافقین) حمایت کند.
تبلیغ گستردۀ یک گروهک ورشکستۀ تروریستی که حامیان غربی اش نیز به تدریج از آن دست شسته و به تروریست بودنش اعتراف کرده اند، نشانۀ آشکاری از عمق ناکامی عربستان در سیاست های ضد ایرانی خود است، زیرا اگر این کشور راه کارآمدتری برای پی گرفتن تلاش های ضد ایرانی خود داشت، هرگز دست به دامان یک گروهک تاریخ مصرف گذشته نمی شد. عربستان در شرایط کنونی اوضاع بسیار نامناسبی دارد. این کشور در سیاست های منطقه ای خود و به ویژه تلاش برای برکناری دولت سوریه شکست خورد و 20 ماه حمله به مردم بی گناه یمن نیز نه تنها نتوانست ریاض را به اهداف خود برساند، بلکه یمن اکنون به باتلاقی برای آل سعود تبدیل شده است.
در کنار این مشکلات و شکست های منطقه ای، عربستان از لحاظ اقتصادی و به دلیل توطئه نفتی این کشور وضعیت بسیار وخیمی دارد و کارشناسان ورشکستگی کامل اقتصاد عربستان را تا سال 2020 پیش بینی کرده اند. از این رو این کشور برای تقابل با ایران اوضاع بسیار نامناسبی دارد و زمانی که ابزارهای بهتر و مشروع تری برای این تقابل ندارد دست به دامان یکی از ورشکسته ترین گروهک های تروریستی شده است.
ضرورت پاسخ گویی صریح دولت ریاض
حمایت ترکی فیصل از گروهک منفقین، در واقع حمایت از یک عمر جنایات علیه مردم ایران است و چهره تروریستی عربستان را بیش از پیش برای مردم ایران و منطقه آشکارتر کرد. علنی کردن حمایت عربستان از منافقین در شرایط کنونی نه از روی قوت و قدرت بلکه از روی ضعف و بیچارگی است. «مریم رجوی» در این نشست تاکید کرد که عربستان هرگاه از منافقین درخواست کمک کند، آن ها بدون ذره‌ای تردید آماده اجرای درخواست‌های ریاض هستند. در واقع این اظهار نظر نشان دهنده پیوند علنی تروریست ها با یکدیگر است و این مسئله آل سعود را مسئول ناامنی های احتمالی گروهک ها در اطراف مرزهای ایران می کند. ترکی فیصل شاهزاده ای است که از جانب آل سعود و دولت ریاض سخن می گوید و حمایت او از منافقین که سبب روحیه گرفتن آن ها می شود، وی و حکومتش پادشاهی عربستان را در قبال امنیت ملی ایران مسئول می سازد و هرگونه ناامنی برآمده از اقدامات احتمالی تروریستی در ایران، انگشت اتهام را به سوی ریاض می برد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات