تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۶۹
ماشين بي‌ثباتي‌هاي اروپا به آلمان هم رسيد

انفجار بغض تبعيض در حلقوم ترور

پایگاه بصیرت / روح‌الله صالحی
(روزنامه جوان ـ 1395/05/03 ـ شماره 4867 ـ صفحه 15)

حوادث تروريستي و تيراندازي‌هاي مرگبار يك‌يك شهرهاي اروپا را هدف قرار مي‌دهد. و اين بار نوبت آلمان بود تا اين حادثه تلخ را تجربه كند. يك نوجوان ۱۸ ساله در شهر مونيخ به سمت مردم تيراندازي كرد، جان ۱۰تن را گرفت و ۲۷ تن ديگر را پيش از خودكشي زخمي كرد ولي تروريستي بودن حادثه را تأييد نكرده است. رسانه‌هاي غربي سعي كردند اين تيراندازي را تروريستي قلمداد كرده و به مسلمانان نسبت دهند. اين تيراندازي درحالي رخ داده كه تبعيض نژادي نسبت به مهاجران در اروپا تشديد شده است. اين حادثه در سالگرد تيراندازي نروژ رخ داده است كه طي آن 77تن توسط يك افراط‌گراي نروژي كشته شدند.

در شرايطي كه اروپا هنوز در شوك حملات تروريستي فرانسه به سر مي‌برد، تيراندازي در شهر مونيخ آلمان بار ديگر ترس و وحشت را در قلب اروپا ايجاد كرد. علي سنبلي نوجوان 18 ساله‌اي كه گفته مي‌شود ايراني-آلماني بوده، جمعه شب در مركز خريد المپياي شهر مونيخ در حالي كه با صداي بلند شعار سر مي‌داد ناگهان بي‌هدف به سوي مردم شليك كرد و در اين تيراندازي 10 تن كشته و 27 تن ديگر زخمي شدند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، يك صفحه تقلبي در فيس‌بوك درست شده بود كه از كودكان و نوجوانان خواسته بود در ساعتي مشخص در يك شعبه مشخص مك‌دونالد گرد هم بيايند. به گفته شاهدان عيني، سنبلي با تجمع مردم در مركز خريد المپيا شروع به تيراندازي در سراسر مركز خريد كرد و سپس اين كار را در خيابان‌هاي محله المپيك مونيخ ادامه داد. دولت آلمان ضمن اعلام حالت‌ فوق‌العاده در اين كشور خواستار برگزاري نشست گروه بحران در كاخ صدراعظم آلمان در برلين شد. به گزارش روزنامه تاكس اشپيگل، «يوآخيم گاوك»، رئيس‌جمهور آلمان در واكنش به حادثه تيراندازي مرگبار شهر مونيخ در اين باره ابراز حيرت و شگفتي كرده و گفت: «اين حمله مرگبار من را عميقاً شوكه كرد. فكر من با همه قربانيان و همه آنهايي است كه در غم و اندوه و ترس دوستان از دست رفته خود هستند.»

بنابر اظهارات شاهدان، اين فرد مسلح لهجه غليظ آلماني داشته و بارها بر آلماني بودن خود تأكيد كرده بود. به گزارش العالم، فرد مهاجم از سال‌ها پيش در مونيخ زندگي مي‌كرد. به گفته پليس، جوان مهاجم سابقه جنايي نداشته و براي پليس كاملاً ناشناخته بود و تحت درمان‌هاي روانپزشكي قرار داشته است. رئيس پليس مونيخ گفت: «جسد مظنون حدود 2/5 ساعت پس از حمله كشف شد و براساس اظهارات شاهدان و تصاوير تلويزيوني از اين حمله مشخص شد كه اين جسد متعلق به مهاجم ۱۸ ساله است.» به گفته پليس، فرد مهاجم حدود 300 گلوله در كوله‌پشتي خود داشته و در اتاق وي هم كتابي درباره شيوه تيراندازي پيدا شده است. به گفته شاهدان سه مرد با سلاح گرم در نزديكي اين مركز خريد حضور داشتند اما دو تن از آنها كه از صحنه فرار كرده بودند مورد بازجويي قرار گرفتند و مشخص شد كه هيچ ارتباطي با اين رويداد ندارند.» به گزارش دويچه وله، در پي اين تيراندازي اتريش تدابير امنيتي خود را در ايالت‌هاي همجوار با آلمان افزايش داده و نيروهاي نخبه خود به نام كبرا را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

عامل تيراندازي مورد آزار قرار گرفته بود

هنوز انگيزه اين حمله معلوم نيست اما جريان آن در چندين فيلم ويدئويي ضبط شده است. سنبلي در اين فيلم‌ها مي‌گويد هفت سال مورد اذيت و آزار قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، علي سنبلي در سال 2011، مورد آزار و اذيت قرار گرفته است. تبعيض نژادي نسبت به مهاجران در اروپا روز به روز روندي افزايشي به خود مي‌گيرد و اين مسئله پس از حوادث تروريستي در فرانسه تشديد و مقررات سخت‌تري براي پذيرش مهاجران در اتحاديه اروپا تنظيم شده است. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان كه بارها گفته است قصد دارد تا سال 2017، نزديك به 800 هزار نفر از مهاجران سوري را در آلمان مورد پذيرش قرار دهد، مورد انتقاد افراط‌گرايان راست آلماني قرار گرفته است. تيراندازي‌هاي مرگبار در اروپا در يك‌سال گذشته افزايش يافته است و شهرهاي مختلف اروپا يكي پس از ديگري در معرض حملات تروريستي قرار گرفته‌اند و پايتخت‌هاي اروپايي براي مقابله با حملات تروريستي بارها حالت فوق‌العاده اعلام كرده‌اند.

رد تروريستي بودن حادثه

تروريستي بودن حادثه مونيخ تأييد نشده است. به گزارش اسكاي‌نيوز، رئيس پليس مونيخ روز شنبه گفت: «هنوز خيلي زود است كه برچسب اقدام تروريستي را به اين حمله بزنيم. همانطور كه قبلاً اعلام شده هيچ ردپايي از افراط‌گرايي در اين رويداد وجود ندارد. مسئله تروريسم يا حمله به انگيزه مربوط مي‌شود و ما هنوز انگيزه اين مهاجم ۱۸ساله را نمي‌دانيم.» وي ادامه داد: «نام اين مهاجم كه هنوز اعلام نشده پيشتر براي پليس نيز شناخته شده نبوده و هيچ سندي از ارتباط وي با سازمان‌هاي تروريستي وجود ندارد. از آنجا كه مظنون خودكشي كرده نمي‌توانيم از او درباره انگيزه‌اش سؤال كنيم، به همين خاطر پي بردن به ارتباط او با سازمان‌هاي تروريستي كار دشواري است.» به گفته پليس، اين تيراندازي ارتباطي با مسئله پناهجويان ندارد. اگرچه پليس آلمان تروريستي بودن اين تيراندازي را تأييد نكرده است اما برخي رسانه‌هاي غربي از جمله بي‌بي‌سي، با آوردن كارشناسان روي خط خبري خود سعي داشتند تا اين اقدام مسلحانه را تروريستي قلمداد كرده و آن را به مسلمانان نسبت دهند. طرفداران گروه تروريستي داعش در رسانه‌هاي اجتماعي از اين حمله استقبال كردند اما معلوم نيست اين‌ حادثه ربطي به داعش داشته باشد. داعش بارها كشورهاي اروپايي را به انجام حملات تروريستي تهديد كرده است و چندين بار در شهرهاي فرانسه حملات گسترده‌اي را انجام داده است كه طي آن صدها تن كشته و زخمي شدند. بنابر گزارش خبرگزاري رويترز، برخلاف گفته پليس آلمان، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه روز شنبه در واكنش به حادثه مونيخ گفت: «تيراندازي مرگبار قطعاً حمله‌اي تروريستي بود كه با هدف ايجاد جو توأم با ترس در آلمان پس از حمله هفته گذشته در فرانسه بود.»

تيراندازي در سالگرد حادثه نروژ

اگرچه عامل تيراندازي مونيخ به گفته خودش مورد آزار و اذيت قرار گرفته است اما پليس آلمان اعلام كرد كه مهاجم مونيخ با «آندرياس برويك» عامل حمله مرگبار پنج سال قبل نروژ ارتباطي آشكار قرار داشته است. برويك در ۲۲ ژوئيه ۲۰۱۱ ابتدا يك خودروي بمبگذاري شده در نزديكي ادارات اسلو، پايتخت نروژ منفجر كرد كه منجر به كشته شدن هفت نفر شد و سپس به جزيره اوتوئيا محل برگزاري اردوي هواداران حزب كارگر نروژ رفت و در يك تيراندازي گسترده ۶۹ نفر از شركت‌كنندگان را كه اكثراً نوجوان بودند به قتل رساند. او عقايد صهيونيستي، ضدجامعه چندفرهنگي، مسلمانان و راست‌افراطي خود را در يك بيانيه هزار و 516 صفحه‌اي تحت نام مستعار اندرو برويك در روز انجام حمله منتشر كرد.

http://javanonline.ir/fa/news/799423

ش.د9501373

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات